Halo 2 Recenze Halo 2 Vista

Halo 2 Vista

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

20. 6. 2007 22:56 8
Reklama

Kolem Halo se od roku 2001, tedy data vydání Xbox verze, dělá skutečně velké haló. První díl a především jeho konzolové zpracování si vcelku oprávněně odneslo z recenzí superlativní výkřiky mluvící o jedné z nejlepších FPS, jestli ne vůbec nejlepší. S následující konverzí pro PC to už sice nedopadlo tak fantasticky, ale lidé se na ono magické slůvko Halo naučili poslouchat. Když se nad tím tak zamýšlím, je až k nevíře, že od vydání pokračování, opět pro Xbox, uplynuly už dlouhé tři roky. Ve výsledku to ale neznamená nic menšího, než jeden prostý fakt. Po dvou letech relativního klidu a několika měsíců davové psychózy, přichází druhý díl i na PC, a že je pořád o co stát se dozvíte na následujících řádcích.

Master Chief jsi a taky jím zůstaneš!

Začněme obligátně příběhem, který začíná přesně tam, kde původní díl skončil. K radosti obyvatel naší malé modré planety se povedlo zahnat vetřelce zpět do hlubin vesmíru. Jak už asi chápete, středem pozornosti byl, a vlastně stále je (hm, a bude), John. Elitní voják, kterému v rámci speciálního superprogramu SPARTAN neřekne nikdo jinak, než Master Chief. Po slavném vítězství se vrací hrdina zpět a společně s ostatními důležitými veliteli je dekorován blyštivým metálem. V tomto bodě ceremonie však nikdo nepočítal s nenadálým průnikem několika Covenantských lodí za obrannou linii UNSC, bránící nastalý mír. Základnou se během několika chvil začnou ozývat mohutné exploze, blikat výstražná světla a především začnou padat první hlavy.

Po hlavě rovnou do… vesmíru

Pro neznalé původního dílu je v úvodní misi umě zakomponován tutoriál, vysvětlující nenásilnou formou základní Johnovy schopnosti a jeho výbavu. Mezi ni patří především toliko opěvované a pochopitelně futuristické brnění Mjolnir, díky němuž získá John nadlidskou sílu, může skákat podobně jako Silou obdaření Jediové a co je hlavní, stává se jen složitě zranitelným vojenským nástrojem. Ačkoli by se mohlo zdát, že Covenanti nemají s útočením žádný problém, není tomu tak. Spíše naopak, neboť celá populace se jen těžko vyrovnává s krutou porážkou a navíc stojí na pokraji občanské války, ke které mimochodem skutečně dojde.

Bojujeme

Nebudu už ale chodit kolem kaše, Halo je v první řadě o boji a s ním spojených záležitostech. Začínáte v kůži Master Chiefa a rozhodně se nedá říct, že by o přísun nepřátel byl nějaký problém. Už od začátku je tedy lepší nevzpírat se rychlejšímu tempu celé hry a zbytečně nerozjímat na jednom místě příliš dlouho. Všechny úrovně jsou tedy koncipované pro rychlý postup kupředu a jen několikrát narazíte na zádrhel v podobě hledání cesty dále. To se naštěstí nestává tak často a tudíž by to nemělo znamenat až takový problém. Nedílnou součástí boje je také různorodost jednotlivých map. Oboje, tedy interiérové i exteriérové lokace, nabízí velké procento všemožných objektů, které sice nejsou ve větší míře zničitelné, ale jako úkryt fungují spolehlivě.

Beze zbraně ani ránu, doslova

Nejdůležitějším artiklem, bez kterých by žádného boje nebylo, jsou zbraně. Na výběr jich je vcelku pestré množství. Od taktického samopalu v rukou Master Chiefa, jeho Covenantského protějšku, přes růžový penetrátor vystřelující bodavé krystalky, až po dalekonosné sniperky. Všechny zbraně mají odlišné vlastnosti a otřepaně dodávám, že se každá hodí pro likvidaci jiného typu nepřítele. Lahůdkou je kovbojský styl duálního držení zbraní, kdy levým & pravým tlačítkem myši zajišťujete své další přežití. Bráno z opačného pohledu, o smrt se bude starat několik druhů jednotek, čítajících klasického covenantského mariňáka, snipera, chlapíka se štítem, přitroublého zmutovaného cosi-jako-pavouka a v neposlední řadě z vajíčka se rodícího všiváka, který má sakra silné drápky.

Umělá inteligence – na výbornou

Otázkou pro vývojáře bylo rozhodně zpracování umělé inteligence, jenž bylo sice na Xboxu považováno za solidní nadprůměr, ovšem nezapomeňme, že už nějaká ta doba utekla. Nebudu vás ale napínat, AI se chová snad ještě o fous lépe! Skutečně, už velmi dlouho jsem u hry nezažil tak pozitivní dojem z chování vlastních i soupeřových vojáků. Ti se nejenom účinně kryjí za různé překážky, ale umí doopravdy spolupracovat. Poznat je to například v nevýhodných situacích pro nepřátelské jednotky, kdy se snaží z minima vojáků vytřískat maximum útočnosti. V praxi jde třeba o snahu obejít vaši skupinku z několika směrů, zaměření boje směrem k získání laserových kanónů, rozptýlení útoků na více cílů a podobně.

Střílíme za jízdy

Pokud jste hráli původní díl, a je celkem jedno, jestli na PC, či Xboxu, určitě víte, že velikým lákadlem byla možnost sednout do několika z připravených vojenských vozidel. I v Halo 2 si s nimi nějakou tu zábavu užijete, ale bohužel nepůjde o nic dlouhodobého. Abych však vyplnil konkrétní údaj o vozidlech, setkáte se zelenkavou buginou Warthog a tankem Scorpion na jedné straně, se vznášedlem Ghost a plazma dělem Wrath na straně druhé. Výčet ještě doplňuje dvojice stíhaček, hodící se nejen pro vzdušný souboj. Všem skeptikům vůči vozidlům v ryzích FPS bych vřele doporučil jednu z misí za UNSC, kdy jedete s tankem zničit jednu obrovskou kráčející Covenantskou potvoru. Tank se nejenom skvěle ovládá, ale při sestřelování všeho, co se hýbe, užijete náramnou legraci. To, že vám pak tančík rozšlápne milá potvora jako berušku, je ale jiný příběh.

Hurá mezi mimozemšťany

Už několikrát jsem naznačil, že se na hru nebudeme dívat jen z pohledu Master Chiefa, ale poprvé zakusíme i sžití se s rasou mimozemskou. V rámci občanské války tak budete střílet nejdříve do svých a až po anihilaci nepoddajných jedinců zaměříte hlaveň zbraně taky na lidské vojáky. Musím však říci, že jsou úvodní mise za Covenanty nudné a hodně nepřehledné, neboť nedokážete na první pohled rozlišit, kdo je nepřítel a kdo chrabrý spolubojovník. Oproti hraní za Johna však máte v rukávu dvě esa. Mluvím o chvilkovém stealth zahalení vašeho mimozemského já, a poté zářivý meč, který se většinou na první pokus nemýlí.

…Vista jim všem vládne

Co se herní nabídky týče, vše je úzce spojeno s faktem, že staré nové Halo 2 lze spustit jen pod operačním systémem Windows Vista. Singleplayer zůstává prakticky bez ovlivnění, ale multiplayer využívá služby Games for Windows. Je tedy nutné mít zřízen jeden z účtů a až následně si můžete vychutnat všechny klasické módy na celkově 23 mapách. Do klání se může zapojit až šestnáctka hráčů, která však musí počítat s větším důrazem na taktickou část, oproti té singleplayerové, ryze rubací.

Krůčky zpět

Asi nejméně lze říci k technickému zpracování, které jakoby vypadlo z oka xboxovému protějšku. Hra nevypadá rozhodně zle, textury jsou dostatečně detailní a celkové vzezření jednotlivých úrovní zachovává dekorum. Jen mi osobně zkrátka chyběla současná plastičnost moderních enginů a ostatní vykreslovací specialitky. Nicméně během tuhých bitek budete sotva přemýšlet, jestli by téhle dlaždici slušela lepší bump mapa nebo ne. V překvapivě opačném gardu se to má s hudebním doprovodem, vycházejícím sice ze známých tónů Halo, ale se značnou mírou modifikace. Prostor se nakonec našel i pro drsňácké řeči a různé slovní reakce spolubojovníků. Zvuk zbraní asi těžko můžeme označit za realistický, ovšem v měřítku sci-fi akcí je přijatelný. Ovládání vychází ze klasických FPS, tudíž by nemělo činit sebemenší problémy. Pro jistotu je ve hře pořád přístupná automatická nápověda, nenápadně vám radící, co zmáčknout abyste provedli to nebo ono.

Tak a zas na tři roky klid!

Co tedy říci závěrem? Inu, snad jen to, že se Halo 2 povedlo zkonvertovat z konzolové verze bez výraznějších nedostatků. Herně jde o velmi kvalitní zážitek, především v ohledu boje a silného příběhu. Nedostatkem je přeci jen zastaralá grafika a mrzutý fakt, že jde pořád jen o opožděnou konverzi.

Halo 2
Windows PC
Xbox Xbox

Verdikt

Celkově vzato se konverze Halo 2 povedla. Pihou na kráse je ovšem očekávaný problém týkající se zastaralého technického zpracování, v ničem však neomezující pořádný FPS zážitek!

Co se nám líbí a nelíbí?

Vynikající příběh pokračuje, Master Chief, propracovaný souboj ve všech ohledech, prvotřídní umělá inteligence, vozítka, hudební doprovod a hlášky spolubojovníků, hra za mimozemšťany jako taková
Zastaralé technické zpracování, místy možnost klasického kufrování po lokaci, nudné pasáže z občanské války Covenantů, omezenost pouze na MS Vista,
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama