GRID 2 Článek Grid 2

Grid 2

Ondřej Švára

Ondřej Švára

1. 5. 2013 22:51 1
Reklama

Časový posun mezi novým a aktuálním Gridem je přesně pět let. Ovšem po kliknutí na ikonku druhého dílu očekávané závodní hry od Codemasters přepadne člověka dojem z mnohem menšího rozdílu. Jako by oba díly dělilo spíš jen pět měsíců. Svědčí o tom stejný garážový styl menu, stejné okrové barvy Ego enginu, stejný informační servis při čekání na závod a koneckonců i všudypřítomný hlas vypravěče - jakéhosi kamaráda ze závodního týmu, který každého vytáhne z motoristického suterénu na vrchol.

Úplně první dojmy z nového Gridu jsou ale liché a nedokonalé. Pod slupkou postejnavosti se totiž v jádru skrývají dvě docela odlišné hry. To slovo "docela" znamená "v rámci možností". Žádné herní studio si samozřejmě nedovolí měnit něco, co dříve fungovalo a potřebuje držet značku i styl. A protože přesně tyhle vlastnosti hry prodávají, je takový i nový Grid. Je velmi moderní hrou, ovšem s pevnými kořeny. A to v dobrém i špatném slova smyslu. Jak se tedy novinka hraje? U preview verze jsem pro vás propotil dva flanelové nátělníky a mnohokrát odjezdil povolených jedenáct závodů.

Crash, Boom, Bang

Už ten první mě vyprovokoval k jasnému závěru. Ego engine zraje jako burgundské! Svědčí o tom postejnavý a přitom v detailech mnohem lepší vzhled hry než před pěti lety. Typická okrová zůstává, ale k tomu se přidává skvělé míchání světel se stínů, pokročilé částicové efekty kouře a nesmírně detailní model poškození. Zrovna ten je v novém Gridu z technického hlediska asi tím nejzajímavějším posunem. Paradoxně jsem ho už ale někde viděl. Ach, ano. Codemasters se inspirovali u Burnoutu. Člověk by řekl, že z něj přímo štípnuli zpomalené animačky fatálních bouraček.

To byl jen takový příklad, v čem se oba Gridy liší. Respektive v čem je ten druhý lepší bez ohledu na to, že zrovna opisuje od konkurence. Síly se vyrovnávají například až v účinku poškození na samotnou jízdu. Pokud nemáte zapnutou jen vizuální deformaci, má model poškození opět výrazný vliv na řízení. Výrazný bohužel opět neznamená, že je kdovíjak pestrý. Auto prostě jen škrtá o zem, nebo táhne do strany. Nebo obojí. Ale i když to na papíře vypadá jednoduše, závody se s tím vyhrávat nedají. Jako tenkrát.

Volím si tebe, volante

Kroužím už podesáté po jakémsi rakouském okruhu s upraveným volvem a zažívám něco opravdu zvláštního. Grid je sice znova kompromisem mezi simulátorem a arkádou, znovu má od obojího něco, ale každá z obou ingrediencí převáží jen s volbou konkrétního ovladače. Například s gamepadem je Grid nefalšovaná arkáda. Jako by na každém startu hra křikla: "Kein stress, malý Laudo. Užij si to." Ovládání je opravdu jednoduché a poněkud připomíná poslední NFS Most Wanted, kde se auta také bez ohledu na náhon snadno pouštěla do řiditelných smyků a na hráči pouze bylo, aby odhadoval tenkou hranici, za níž už auto zpomalí do přehnaného driftu. Ne nadarmo dali Codemasters do hry i mód s bodovacím driftováním. V kariéře bude hrát významnou roli.

Zapojte ale volant, pro který hra briskně najde vhodný profil, a Grid se změní do mnohem serioznějšího závodění. Najednou získáte větší kontrolu nad strojem a odhalíte také jeho předprogramované charakteristiky. Opět nejsou nijak rozmanité, auta se vlastně liší jen ve hrubém výkonu a zvoleném náhonu, ovšem právě tomu dá volant konečně průchod. Oproti původnímu Gridu si hru navíc užijete bez vztekání a létajících vulgarit. Codemasters totiž zjemnili ovládání a zbavili ho zákeřných a hlavně nečekaných trhanců do přetáčivých smyků. Vlastně obrovská škoda, že se upustilo od pohledu z kokpitu. Ten by zlepšené řízení glorifikoval v tom nejlepší slova smyslu. Ovšem nic naplat, z interiéru prý podle Britů už dneska nikdo nezávodí...

Dynamika, ta se Gridu mocně týká

Se ztrátou pravého závodnického pohledu opadl jistě kus atmosféry, kterou se teď hra snaží nabrat mnohem větší závodní dynamikou. Grid 2 je opravdu nesmírně živý a svižný. Hlavně pocit rychlosti bere dech. Občas přechází v až nezřízenou raketovost a to hlavně v  městských závodech, kde bouchají ohňostroje, jiskrami se nešetří a diváci šílí. Všemu dodává švih i roztřesená kamera, která při sebemenším šťouchnutí o cokoliv jakoby záměrně usilovala o hráčovu dezorientaci. Je fakt, že bych se bez ní obešel.

Dynamika je skutečně základní esencí nové hry. Nezmínit ji, to by bylo jako nemluvit o Gridu 2 vůbec. Jakoby v Codemasters snídali granáty. Tahle hra je opravdu ve všech ohledech našláplá, efektní a bombastická, čemuž koneckonců odpovídá i charakter závodů. Od startu až k závěrečné šachovnici jsou vždy velmi rychlé, přímočaré a.... také dost krátké. Jestli klipové závodění opravdu vládne současnému mainstreamu, Grid 2 je toho přímý důkaz. Koncentrovanost prostě nesmí trvat dlouho, jinak si obě veličiny začnou odporovat. A vzhledem k tomu, že závody byly do preview verze namíchány z různých fází kariéry a jeden z těch úplně posledních trval pouhé čtyři minuty, je potřeba od Gridu skutečně čekat jistou zkratkovitost. Snad bude vykompenzována bohatý obsahem.

Na co se těšit dál?

Dojíždíme do cíle. Nic dalšího zatím ke Gridu 2 napsat nelze. Jen rekapitulovat. Tak tedy: kdo by od britské novinky čekal posun kamsi na úroveň NFS: Shift, bude nejspíš zklamán. Tahle hra je především arkádou, která sice nezapomíná na sympatické prvky simulace, ale zatímco minule je shazovala trhavým řízením, letos je potlačuje absencí kabiny. Vše chce nahradit překotnou dynamikou a doufejme že i pestře složenou kampaní a také multiplayerem se spoustou nových funkcí a samostatnou kariérou. Zatím ale nic nemůžeme potvrdit, jen opravdu doufat. Právě hra více hráčů by mohla Grid 2 nakonec vyšvihnout nad svého předchůdce a zařídit návrat krále. Zatím totiž na sebe mladý pán upozorňuje hlavně zvýšenou energičností, která občas přechází až ve zbrklost.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama