FUEL (vývoj zastaven) Článek FUEL - na plný plyn

FUEL - na plný plyn

Václav Rybář

Václav Rybář

19. 2. 2006 23:37
Reklama

Letokruhy tohoto projektu prozradí už fakt, že se původně jednalo o techdemo pro GeForce 3, ze kterého měla nakonec vzniknout unikátní závodní hra, optimalizovaná pro všechny grafické karty. To se psal rok 2001 a začalo se předělávat, odkládat a driblovat s herními propozicemi, až hra totálně upadla v zapomnění.

Chcete mě?

V roce 2003 vývojáři studia Dreamcatcher hráčům laxně oznámili, že se projekt, tehdy už přejmenovaný na FUEL, odkládá na rok 2004 a ve víru ostatních herních událostí se na všechno zapomnělo. Změna přišla až koncem loňského roku, kdy zřejmě ve firmě luxovali šuplíky a FUEL z nich vypadl „skorohotový“. Rázem tak vznikl web a do světa putovaly první „nové“ screenshoty…

To by byla tak ve zkratce pohnutá historie neortodoxní závodní hry a my se teď můžeme vrhnout na žhavou přítomnost, která na nás už v květnu vybafne z krámů. FUEL by rád nabídnul zatím neviděný koncept ničím neomezeného závodění. Znáte to, žádná pravidla, jezdit můžete i na drezíně (pokud má pohon 4x4) a zátarasy jako by neexistovaly. Na třiceti tratích se můžete prohánět jakkoliv a kdekoliv, jedinými orientačními body jsou start a cíl. Autoři vám navíc poskytnou velkou svobodu v tom, jak se do daného místa dopravit – ke klasickým přibližovadlům (japonské „pekáče“ tu nehledejte, přednost je dána džípům a dalším terénním tutovkám) se totiž přidávají vodní a sněžné skútry, rolby a další ujetosti. Celkem bude na výběr z pětatřiceti vehiklů a hra vás bude designem tratí (resp. map) nutit, abyste je poctivě střídali. Do závodů tak velkou měrou zasáhne taktika.

Závodník – duše každého stroje

Tím to ale zdaleka nekončí, protože stejně důležitý je pro úspěch v závodě i správně zvolený řidič. Už před těmi pěti lety, kdy se myšlenka FUELu poprvé rozkoukávala po světě, mluvili vývojáři nadšeně o jakémsi RPG konceptu. Na spojení těchto dvou slov v čemkoliv mimo žánr RPG se už hráči naučili koukat podezíravě, ale v arkádovém závodění by to mohlo znamenat příjemné oživení. Zřejmě se bude jednat o podobný systém jako u sportovních her (hraji teď hodně SSX a už se to na mě projevuje), kde má každý ze závodníků určitý set schopností, mezi které může hráč redistribuovat získané body. Staré jako Metuzalém, ale lepší než drátem do oka, ostatně u FUEL si musíme zvykat na mírnou retronáladu.

Raději přivřete oči, jinak vám do nich ten bordel nalítá…

A když už pořád připomínáme vrásky téhle hry, slušelo by se říci proč. FUEL jde totiž do boje s až naivním sebevědomím, které se opírá v podstatě jen o mírně vylepšený engine z doby před pěti lety, kdy byl vyvíjen v podstatě pro první Xbox (tehdy žhavou novinku). S podobným průšvihem bojovala v minulosti řada her a pokud mám dojít pro příklad tzv. za roh, napadá mě Crashday, pro který se autoři marně snažili najít distributora pěkných pár měsíců až let. Narozdíl od Dreamcatcherů však vždycky engine radikálně předělávali (bohužel ve prospěch arkádovosti a kulometů namontovaných na kapotě) a v nedávno vydaném demu si hráči ani tak nestěžovali na prezentaci, jako spíš na nepodařený fyzikální model. U FUELu se bohužel jenom oprašovalo a první zveřejněné obrázky to naznačují – větší textury a pár světelných efektů nezachrání archaické modely a i s přihlédnutím ke konceptu hry (zpracovat veliké mapy se zničitelnými objekty a zdánlivě bez hranic) nás prezentace rázem odkazuje do oddělení budgetovek, jež zapadaly prachem.

Nahlédnutí za roh

Co bude dál? To je prosté, milý Watsone. Dreamcatcher má v podstatě dvě možnosti. Odložit hru o pár dalších měsíců či let, totálně jí přepracovat a modlit se při tom, že jí nikdo nepředběhne (což by se při jejich dosavadní rychlosti klidně mohlo stát), nebo zaútočit s cenou hluboko pod normálem a doufat v pokojné zaplutí do černých čísel. Ostatní možnosti zavánějí průšvihem, což mě jako veterána docela mrzí, protože když jsem na tuhle hru psal první preview (někdy v půlce roku 2002), zdálo se mi to celé jako nadějný projekt. Omezené rozpočty a hříčky osudu však nikdy nešly příliš dohromady a výsledkem je tak spálená šance, která zamrzí o to víc, že FUEL byl jedinou autíčkárnou na kterou se ještě šlo v první půli roku těšit. A pokud zrovna nejste příznivci jednostopých sekaček na trávu, budete muset letos definitivně konvertovat na konzolové náboženství. Vážně není vyhnutí. Čím dříve si to uvědomíte, tím lépe.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama