Forza Motorsport 7 Recenze Forza Motorsport 7

Forza Motorsport 7

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

4. 10. 2017 12:20 14
Reklama

Dvanáct let uplynulo od chvíle, kdy světlo světa spatřila první Forza Motorsport. Zpočátku mírně vyjukaná značka se rychle vyprofilovala v jedno z nejsilnějších a nejhodnotnějších jmen na poli závodních her současnosti. Dnes, v roce 2017, asi neexistuje člověk se závodní směsí místo podrážek a herním strojem v obýváku, který by o ní nikdy neslyšel. Ano, i tato téměř blahořečená série si prošla svými krušnějšími chvílemi. Konkrétně pátý díl se do zlatého fondu závodních simulátorů příliš hlubokým písmem nezapsal. Pokračování ale přineslo nefalšované závodní orgie prosáklé spálenými slicky, deštěm a potem pod závodní kombinézou. A světe div se, sedmý díl si bere z toho šestého všechno svaté. A posouvá to ještě o úroveň dále.

TŘI STA Z MÍSTA

Už od prvních sekund je jasné, že Forza Motorsport 7 svou motoristickou oduševnělostí rozhodně šetřit nebude. Specifická perverze na cokoliv, co má čtyři, tři, nebo třeba šest kol a ideálně co nejobludnější motor schopný tu obklopující hromadu plastu a kovu hnát co nejúchylnější rychlostí po závodní dráze byla z předchůdce cítit jako palivo z prosakující hadičky. V případě sedmičky ale přímo cáká z opotřebovaných vstřiků. Nově totiž závodní mesiášové z Turn 10 vsadili na jaksi osobitější prezentaci všeho dění a vašeho počínání. Vedle tradičně protlačovaných vozidel a téměř nepřerušovaného závodění tak hodně prostoru dostává ten druhý, o nic méně důležitý prvek závodění. Člověk.

Žádné detailní hrátky s editorem postav nečekejte, paleta kombinéz je ale rozmanitá opravdu dostatečně. 

Přibylo tedy efektních, komentovaných přeletů nad tratěmi, přibyla různá moudra, která na vás v průběhu loadovacích obrazovek sypou jak reální jezdci, tak stejně skuteční inženýři, odborníci na aerodynamiku nebo motorističtí novináři. Vývojáři přitlačili na pilu i co se epických efektů a dramatické hudby týče. Asi nejzajímavější je ale tvorba vlastního jezdce. Konečně se ve všech těch drahých mašinách nevozí anonymní avatar, ale… o něco méně anonymní avatar který může mít prsa a notně ulítlý závodní mundúr. Ano, žádné detailní hrátky s editorem postav nečekejte, paleta kombinéz je ale rozmanitá opravdu dostatečně. Od roztomile barevných a střízlivých obleků se postupem času dostanete až k tematicky laděným výstřelkům. Není tak problém posadit do Arielu Atom křižáka v plné zbroji. Nebo třeba nindžu.

NABITÉ GARÁŽE

Ale našeho závodního ksichta vem čert. Čas usednout za volant nějakého snového bouráku a trochu potrhat asfalt na některé z prezentované třicítky tratí. Ale ouha, snový bourák se (zatím) nekoná. Forza 7 se totiž v ohledu zpřístupňování nových mašin vydala trochu odlišným směrem než tomu bylo u jejích předchůdců. Tam jste díky značně benevolentnímu a štědrému systému nákupu a zisku vozů už někdy po půlhodince hraní usedali do těch nejkrvavějších nástrojů kaučukové zkázy a vyjma lásky k některým kultovním modelům vás nic výrazně nemotivovalo k ozkoušení konzervativnějších vozidel. Nový systém jakéhosi sběratelského koeficientu přináší jak omezení podobných divokých nákupů, tak i těží ze sběratelské horečky vyvolané rozsáhlými vozovými parky předchůdců. Obvyklé kupení desítek a stovek vozidel se tentokrát stává jedním z herních cílů. Každé vozidlo má svou číselnou sběratelskou hodnotu a jejich akumulací vzrůstá vaše sběratelská úroveň. Každá nová úroveň přináší nové stroje, nové stroje přináší více bodů a tak stále dokola. V praxi se na první úrovni podívate spíše do polstrovaných sedaček eRkových Civiců, Focusů a nějakého toho vintage Holdenu, zatímco závodní skořepiny Spyderů, Aventadorů a endurance speciálů zpřístupníte až pořádným naplněním virtuální garáže. Palec nahoru.

 Ve výsledku je téměř vyloučeno, že by se vám na účtě začala hromadit horentní suma kreditů, kterou tu a tam vrazíte do nesmyslně drahého exotického speciálu a jinak tak nějak netušíte, co s nimi. Naopak, počítaje opravdu masivní vozový park (přes 700 vozů), máte většinou skutečně hluboko do kapsy a oceníte každou možnost rychlého přivýdělku. Ušetřené šušně bleskurychle obracíte tu v nablýskané Porsche, tu v monstrózní Urus a zbytek investujete do beden s odměnami. Ano, ani ty se nové Forze nevyhly. Na rozdíl od jiných her ale jejich ekonomika nevyžaduje žádné další reálné investice, obecně jsou jejich ceny nastaveny velice střízlivě a nabídka obsahu je více než zajímavá. Čekají na vás nové obleky, odznáčky na profil, vzácná auta i kartičky modů.

VYŠŠÍ OTÁČKY, VYŠŠÍ ODMĚNY

Během průchodu několikaúrovňovou kampaní si zazávodíte v opravdu rozmanitém výběru podmínek. Borci z Turn 10 naplno využívají široký výběr tratí a obrovskou nabídku vozidel, servírují velice pestré kombinace závodních víkendů a skutečně se během průchodu režimem pro jednoho hráče ani na moment nenudíte. Opět ubylo šampionátů nahodile posbíraných vehiklů, ke slovu se stále více derou různé víceméně autentické závodní divize. Chvíli tak na noční Spa bojujete s únavou ve vysilujícím endurance, o moment později kočírujete nespoutaná NASCAR monstra v Daytoně, ani se nenadějete a sedíte v burácejícím cesťáku na promoklém Silverstonu. Sedmá Forza dělá to, co s takovou krásou a ladností dělali i předchůdci. Kombinuje, útočí na všechny vaše smysly pestrou nabídkou závodů. Sotva vás nechá zvyknout na jednu mašinu, už vás tlačí do jiné a nutí se rychle přizpůsobit. A pokud snad nechcete, vůbec se téhle divoké taškařice účastnit nemusíte, stačí se uvelebit ve svém oblíbeném seriálu a závodit do zemdlení.

Co se jízdního modelu týče, žádných revolucí jsme se ani tentokrát (možná opět díkybohu) nedočkali.

To by ale samozřejmě nebyla zábava, kdyby nebylo zábavné samotné závodění. A to je díkybohu zábavné naprosto dosyta! Soupeři konečně pobrali trochu agresivity a občas jezdí… nu, jako čuňata (byť nesmyslná destrukční derby ala GRiD se stále nekonají). Zároveň jsou po pár zvýšení obtížnosti konkurenceschopně rychlí a je jen na vás, jak se poperete s technickými zákonitostmi vám svěřených ocelových zvířat. Co se jízdního modelu týče, žádných revolucí jsme se ani tentokrát (možná opět díkybohu) nedočkali. Stále se nejedná o krvežíznivý simulátor, lačnící po vaší zadní nápravě zahrabané v kačírku první zatáčky. Pocit z pohybu po trati je ale příjemnější a o chlup “hmotnější”. Fyzikální zákony jsou většinou benevolentní a početná řada asistencí dokáže podat pomocnou ruku i tomu nejzoufalejšímu řidiči. Ta pravá zábava ale začíná v momentě, kdy se od všech těch ABS, kontrol trakce a brzdících asistentů úplně oprostíte. V ten moment dokáže i arkádová Forza vykouzlit patřičný pocit boje s nezkrotnou čtyřkolou bestií, která se, když už ne realisticky tak zábavně, vzpouzí vaší urputné snaze o její nasměrování vůči cílové čáře. Kartami samozřejmě ráda zamíchá i novinka v podobě dynamického počasí a střídání dne a noci. Taková bouřka může znamenat opravdu diametralní změnu ovladatelnosti vozu, akustiky a viditelnosti na trati. Přičtěte k tomu zákeřné soupeře, kteří se rozhodně nebojí vám trochu přitlačit na zadní nárazník, a dostáváte ještě nepředvídatelnější, pikantnější a divočejší závodní koktejl, než kdy předtím.

DEŠTNÍKY S SEBOU

Právě ve zmíněném dešti navíc vyniká jeden z nejsilnějších prvků hry a potažmo celé série. Forza Motorsport 7 je totiž nádherná. Není krásná, není pohledná, je kulervoucně nádherná. Každý model auta je až úchylně detailní, každý odlesk, každá dopadlá kapka deště působí naprosto přirozeně. Trať pokrytá vodou je téměř k nerozeznání od té skutečné, částicové efekty, světelné efekty a vizuál bouřky jsou prostě k sežrání. Ano, i zde se najde nějaká ta šmouha na kráse. Efekt dopadajícího deště je pořád na míle daleko za tím, na co jsme zvyklí například v Driveclubu, a textury okolí některých starších tratí pořád působí jako někdy z dob Xboxu 360 (odpudivé stromy kolem podzimního Maple Valley). Ale v momentě, kdy vyjedete do pronikavého slunce nového dubajského okruhu, proplétáte se serpentinami nad Rio de Janeirem nebo protínáte vodní masu na Brands Hatchi, odpustíte sedmé Forze každou zubatou texturu a každý primitivně zpracovaný strom. Tady je prostě závodění estetický zážitek. Ostatně ta nádhera běží ve stabilních 60 FPS a FullHD bez jediného zaškobrtnutí. Technický zázrak? Spíše ne. I přes to ale klobouk dolů před tvůrci.

 

Forza Motorsport 7
i Zdroj: Hrej.cz

Tradičně skvěle si série tyká i s ozvučením. A Forza 7 ze zajetých kolejí rozhodně nesjíždí. Audio je téměř orgasmicky dokonalé. Řev motorů, skřípění gum, energický soundtrack, ambientní zvuky paddocku i startovního roštu… nic nechybí a vše je zpracováno tak precizně, jak to jenom současná technologie dovoluje. Dynamické počasí navíc otevřelo designérům zvuku dveře dokořán. Příchod bouřky a temné dunění je při vypjatém závodě s pořádnou reprosoustavou tak sugestivní zážitek, že minimálně při první zkušenosti pocítíte nevysvětlitelné mrazení v zátylku. Po technologické stránce je titul naprosto špičkovým počinem. Kromě zmíněného nelze vytknout téměř nic, snad jen trochu delší načítací časy. Díky možnosti nákupu beden, různého nastavení a motoristickým monologům na pozadí vám ale ani ty na nervy jen tak nepolezou.

DLOUHÁ SEZÓNA PŘED NÁMI

Možná máte z dosavadního textu pocit, že máme před sebou dokonalou závodní hru. Ultimátní a univerzální odpověď na každou tužbu milovníků rychlých kol. Není tomu tak. Forza Motorsport 7 stále není pro ty, kteří hledají nejtvrdší výzvu a nejautentičtější zážitek z řízení. Ti si mohou dále stěžovat na arkádové řízení a užívat si své Asseto Corsy a rFactoru. Také není dokonalá, pořád bolí absence kvalifikací nebo velice chabý model poškození. Je ale čistou ódou na tu naši milovanou disciplínu, jíž se honosí v názvu. Až na zem se klaní před technickými zázraky motorsportu a přináší dokonalý zážitek téměř všem příznivcům okruhového zápolení. Úplnými asfaltovými zelenáči počínaje a ostřílenými okruhovými matadory konče. Je zábavná, krásná a zatraceně obrovská. Pokud vám palivová směs nesmrdí, při slově “guma” si místo Durexu vybavíte spíše Pirelli a MX5 vaším uším nezní jako zkratka špionážní organizace, je sedmá Forza naprostou povinností. A pokud ne, stejně ji šanci dejte. Téhle rychlosti se jen tak nenabažíte.

Forza Motorsport 7
Xbox Xbox One
Windows PC

Verdikt

Forza Motorsport 7 je vlhký sen milovníků okruhových závodů. Umí být smířlivá a přístupná, umí být i drsná a náročná, především však umí být tuze krásná a zábavná. Není dokonalá, sérii však opět posouvá o nějaký ten level výše a bezesporu si zaslouží vaši pozornost.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama