Speciální chatařský hPod #806 vyjde během víkendu. Omlouváme se za komplikace.
Hrej.cz Fire Emblem Recenze

Fire Emblem: Path Of Radiance

Petr Bulíř

Petr Bulíř

3. 1. 2006 23:33
Reklama
Reklama

Jak už se zřejmě stalo u Nintenda zvykem, velmi často se úspěšný hit na GBA stane hlavním důvodem samostatné hry na GameCube. Úspěšné pecky Fire Emblem a nedávno vyšlé pokračování Fire Emblem: The Sacred Stones patří k tomu nejlepšímu co můžete v RTS/RPG kategorii najít, a tak není divu, že nás na úsvitu nového roku paralyzovalo třetí volné pokračování této série s nadílkou dalšího bitevního maratonu, který GameCube představuje v mnohem působivější prezentaci. Vývojáři Path of the Radiance si možná mohli ještě trochu více pohrát s designem a vzít na svá bedra vyšší riziko razantnějších vylepšení, ovšem jinak se znovu můžete vydat na epickou výpravu, kterou jistě ocení všichni fanoušci série Fire Emblem, tak i kdokoliv, kdo rád posouvá jednotky po bitevním poli.

Nejhorší obavy

Ačkoliv stěžejní část hry spočívá v tahových bitvách, skutečným tahounem je na první pohled prototyp dětinského anime vyprávění, ze kterého se však velmi rychle stane nezvykle dobrý, silný a zajímavý příběh. Začínající bojovníček Ike, syn velitele námezdné skupinky žoldáků, která se stará především o sebe a sem tam pomůže světské spravedlnosti v okolních vesnicích se nešťastnou shodou okolností stane vůdcem skupiny v době, kdy celý kontinent Tellius protne konflikt dvou sousedících království. Armády Daein napadnou hlavní město Crimeanu a Ike se musí rozhodnout na kterou stranu se přidá. Na cestě do Gallie na narazí na rasu lagun, která nemá obyčejné lidi právě v lásce a Ike se rázem ocitá mezi dvěma konflikty najednou. Na jedné straně musí čelit imperialistickým choutkám země Daein a na straně druhé se musí vypořádat se zakořeněnou nenávistí mezi lidmi a rasou lagun a jak už to v takových hrách bývá, za nitky ve skutečnosti tahá někdo úplně jiný. Podobně jako na GBA i tady se vyprávění příběhu neobejde bez kreslených, lehce animovaných portrétů a několika krátkých filmečků v důležitých momentech. Jednoduchá prezentace psaných dialogů je sem tam trochu únavná zkušenost, takže jistě leckoho napadne, proč se nikdo sakra neobtěžoval alespoň s částečným namluvením. Nějaké to mluvené slovo tu sice je, ale jinak nic. Hlavně že příběh dokáže po několika hodinách každého strhnout tak, že budete hltat každé slovo z historie země, dávných legend a drobných příběhů hlavních postav. Těmi totiž vývojáři rozhodně nešetří. Přibližně v polovině hry budete mít totiž na výběr zhruba z 20 odlišných charakterů, které budete moci vyslat na bitevní pole. Každá z nim má přitom ve hře svůj malý příběh a pokud zemře, hlavní story se vždy nějakým způsobem přizpůsobí.

Hrrr na ně

Systém boje, vývoj postav a mnoho dalších drobností je více méně zcela totožné s Fire Emblem hrami na GBA. Celá hra se skládá z několika desítek po sobě jdoucích tahových bitev, ve kterých se obvykle musíte postarat o to aby Ike nezemřel, což znamená nevyhnutelně konec. Naopak o jakoukoliv jinou postavu můžete klidně přijít. Cílem každé mise je obvykle buď vyčistit celou mapu od nepřátel, případně obsadit důležitý bod. Fire Emblem se sice odehrává ve fantasy světě, ale tentokrát se budete muset například obejít bez tradičního oživování padlých parťáků. Syrová realita středověku je zde nesmírně poctivá a jakmile někdo zemře a vy se kvůli němu nerozhodnete misi opakovat, můžete si akorát tak poplakat nad jeho hrobem. Některé bitvy v pozdější fázi hry jsou natolik obtížné, že se možné bez několika obětí neobejdete, nicméně originální systém najímání nových postav po smrti jiné zaručí různorodé příběhové odchylky. Bojový systém zůstal stále stejně jednoduchý a hlavní roli v něm hraje základní trojúhelník účinnosti zbraní. Meče nad sekery, sekery nad kopí a kopí nad meče. To samé platí o vzájemných účincích různých druhů magie. I pro neznalce série je tak velmi jednoduché si vše rychle osvojit, takže nemusí studovat množství komplikovaných pravidel za pochodu, jak je u některých her tohoto typu zvykem.

Komu rostou svaly

Za každou účast v botvě dostanete určitý počet bodů, takže nejlepší způsob jak z vaší oblíbené postavy udělat neporazitelného borce je nechat ho stále bojovat. Samozřejmě je velmi snadné nechat nejsilnější bojovníky udělat všechnu špinavou práci, nicméně vy potřebujete především vyrovnanou skupinu, takže je vždy dobré si rozmyslet (platí až od osmé mise) koho do bitky pošlete. Tento zajímavý element série zde ovšem dostává nový a velmi diskutabilní rozměr. Nyní totiž nedostáváte body pouze za samotný boj,ale také určité množství bodů jako bonus, které můžete libovolně rozdělit mezi členy vaší žoldácké bandy. Dobrá a zároveň špatná zpráve je, že tak můžete pokaždé nasadit nejsilnější skupinu, aniž byste museli vymýšlet komplikovanější strategii se slabší partou. Kromě toho se můžete nechat strhnout a přidělovat body jen vaší nejoblíbenější postavě, než abyste se snažili o rovnoměrný vývoj. Přesto působí systém o trochu více otevřeněji a umožňuje rychlý vývoj nových postav, které zaberou místo po padlých kamarádech.

Drápy a tesáky

Zcela novým prvkem v boji je rasa lagun, jejíž příslušníci sice vypadají jako lidé, ale v boji se transformují do animální formy a bojují jako různé druhy zvířat. Zpočátku budete bojovat pouze proti nim, ale po čase jich několik získáte do party. Další drobné rozdíly spočívají v automatickém „upgradu“ hodností po dosažení požadovaného levelu, jsou tu nové tahy jednotek na koních, útočníka lze od sebe na vzdálenost jednoho pole odkopnout a další drobnosti. Bohužel chabá 3D grafika vzala hře část svého malovaného kouzla a zejména některé postavičky majestátních 2D bossů vypadají ve 3D provedení tragicky. Citelná absence uměleckého výtvarného citu je hodně znát, nicméně jinak lze zbytek hry a především skvělý soundtrack jednoznačně pochválit. Podpora funcí progressive scan a Dolby Pro Logic II je zdá se samozřejmostí a pokud máte GBA, můžete jeho propojení s GameCubem získat i nějaký ten bonus navíc. Fire Emblem: Path Of Radiance je jednoduše skvělým příkladem, jak by měly hry tohoto typu vypadat, nicméně jen málokteré se to opravdu povede.

Fire Emblem
Nintendo GameCube icon GameCube

Verdikt

Jednoznačně nejlepší tahová strategie na GameCube. Konkurence kromě Advance Wars není pochopitelně nijak valná, nicméně laťka kvality je pro ostatní nastavena pořádně vysoko.

Co se nám líbí a nelíbí?

Osvědčený recept návykové hratelnosti funguje. Mix tahové strategie, RPG, více než poslouchatelného soundtracku a bohatě rozvětveného příběhu vám budou dělat společnost minimálně 30 hodin.
Poněkud odbytá 3D grafika narušuje atmosféru křehkého fantasy středověku. Hra příliš spoléhá na značku a nechává možnosti GameCubu spát.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz