Hrej.cz Final Fantasy VIII Remastered Recenze

Final Fantasy VIII Remastered

Adam Zámečník

Adam Zámečník

3. 10. 2019 12:40 16
Reklama
Reklama

Zatímco plnohodnotného remaku Final Fantasy VII se dočkáme až v příštím roce, Square Enix vyrukoval s remasterovanou verzí Final Fantasy VIII. V rámci oslav dvacetiletého výročí tohoto titulu je to nepochybně hezké gesto, co se od něj však dá čekat?

POKROK V RÁMCI MOŽNOSTÍ

Na začátek je nutné přiznat, že jsem původní verzi Final Fantasy VIII nikdy nehrál. Osmý díl této JRPG série jsem vnímal hlavně v rámci jeho nezáviděníhodné pozice – jako nástupce tolik chváleného Final Fantasy VII. Společně s tím se ke mně zároveň dostaly i útržky názorů, týkající se rozporuplného přijetí hlavního hrdiny Squalla Leonharta fanoušky nebo frustrace z podoby bojového systému. Částečně je proto nutné podívat se i na to, jestli dokáže Final Fantasy VIII obstát jako JRPG po dvaceti letech. Přestože grafické zpracování a hratelnost lze do jisté míry přizpůsobit modernímu hráči, příběh se podobných úprav dočkat nemůže.  

Nejpatrnějších změn doznalo Final Fantasy VIII ve svém grafickém zpracování. Zatímco v původní verzi postavy navržené Tetsuyem Nomurou vynikly zejména ve filmových sekvencích, nové modely nepochybně značí výrazný pokrok v rámci možností.

Nejpatrnějších změn doznalo Final Fantasy VIII ve svém grafickém zpracováni. Zatímco v původní verzi postavy navržené Tetsuyem Nomurou vynikly zejména ve filmových sekvencích, nové modely nepochybně značí výrazný pokrok v rámci možností. Vylepšení postav a příšer zároveň odvádí pozornost od jednotlivých lokací a předrenderovaných pozadí, které prošly pouze drobným faceliftem. Toto rozhodnutí je sice pochopitelné, občas se však nelze vyhnout zklamání, když se hlavní hrdinové pohybují po lokacích s dalšími postavami v pozadí, které se ale nedočkaly podobného vylepšení. Dvacet let je proto na Final Fantasy VIII bezpochyby vidět, obzvláště při přesunu po světové mapě, která sice ztratila na své dřívější zubatosti, nahradila ji ale rozmazanými texturami.

Polovičatost celkového zpracování však zachraňují nadčasové návrhy lokací a postav, které v rámci vývoje série znamenají klíčový posun k realističtější estetice. Ani po dvaceti letech neztratily filmové sekvence nic na své dramatičnosti, a právě tady je viditelný rukopis celé série, zejména pak v úvodní animaci plné fantastických vizuálů a skvělého soundtracku.A co přesně znamenalo Final Fantasy VIII v rámci budoucího vývoje série, zejména pak v příklonu k futuristické stylizaci? Ne každý další díl byl inspirovaný modernější estetikou, právě ve Final Fantasy VIII se ale objevily některé ze stálic Final Fantasy, jako třeba v případě Squallova gunbladu. Jednotlivé lokace proto stále vynikají svojí originalitou a přivolávání summonů je pořád stejně efektní jako v novějších dílech.

ČERPÁNÍ KOUZEL

Ne všechny změny v tomto remasteru se týkají pouze grafického zpracování. Podobně jako v případě remasteru Final Fantasy XII: The Zodiac Age se i nové vydání osmého dílu dočkalo určitých vylepšení týkajících se přístupnosti. Hru proto lze zrychlit a postávám třeba přidávat body zdraví. Systém náhodných střetů s protivníky také jde vypnout, což bezesporu potěší ty, kteří se k titulu vracejí po letech a nemají čas a náladu na časté opakování bojů s nepřáteli. Vývojáři však žádné z těchto funkcí nikomu nenutí, a je pouze na hráči, zda-li si hru takto zjednodušší. 

Důležité místo má magie v průběhu zlepšování dovedností a také používání kouzel v bojích, to však hráče nutí k častému čerpání z nepřátel. Z magie se proto rychle stává repetitivní součást boje, které se lze vyhnout pouze obtížně.

Urychlení hry sice dokáže zkrátit její slabší chvíle, nedokáže však změnit samotný bojový systém. A právě zde se nachází i má hlavní výtka hře samotné. Přestože se boj drží tahových „active-time battle“ základů, zároveň využívá takzvaného „Junction“ systému. V praxi dokáže hráč přiřadit ke každému členovi družiny jednoho z šestnácti GF „summonů“, kteří zlepšují jejich základní atributy, ale také se dále vážou na různá kouzla. Magie ve Final Fantasy VIII však nemá zdroj v maně nebo podobných systémech, ale v „jednotkách“, které musí hráč čerpat z nepřátel a míst v lokacích. Čím více „jednotek“ určitého kouzla máte, tím silnější je i jeho účinek v boji. Čerpání z nepřátel hráči dává pouze malé množství „jednotek“ kouzel, takže je nutné tuto činnost opakovat opravdu často. Společně s tím lze i samotná kouzla napojovat na atributy postav, což dává hráči řadu možností, jak se specializovat v boji a experimentovat s různými útoky. Důležité místo má magie v průběhu zlepšování dovedností a také používání kouzel v bojích, to však hráče nutí k častému čerpání z nepřátel. Z čerpání magie se proto stává repetitivní součást boje, které se lze vyhnout pouze obtížně. Zrychlení hry proto sice pomůže, nezmění však klíčové prvky bojového systému. Právě boj je ve Final Fantasy VIII bezesporu komplexní a unikátní, zároveň ale dokáže být nudný a frustrující. Jako experiment v rámci série se jedná o zajímavý úkaz, na druhou stranu opravdu nevadí, že se v dalších dílech už nic takového neobjevilo.

PODCEŇOVANÝ SQUALL

Příběhu Final Fantasy VIII se dá vytknout mnohé, nudný ale opravdu není. Počáteční hodiny na vojenské akademii střídá válka mezi mocnostmi, nekalý vliv zlých čarodějnic a důležitou roli odehraje i cestování časem. A ani Squall není tak náladový, jak se zprvu může zdát. Obzvláště v rámci novějších dílů a jejich hlavních hrdinů, zejména pak v případě Noctise z patnáctého dílu, se jeví Squall jako další z archetypálních postav série, který se postupně mění z odtažitého samotáře v někoho mnohem zajímavějšího. To sice může vypadat jako celkem běžný vývoj hlavního hrdiny, zbytek příběhu je ale plný roztodivných zvratů a vtipných scén, kde dojde třeba i na založení vlastní kapely.

Final Fantasy VIII Remastered

Ve výsledku je remaster Final Fantasy VIII přesně tím, za co se také vydává. Hře se dostalo grafického zlepšení, byť pouze částečného, a také možnosti urychlení. Pro fanoušky série, kteří se nikdy nedostali k tomuto dílu, jde bezpochyby o skvělou možnost, jak si Final Fantasy VIII poprvé zahrát. Pokud jste ji však už někdy hráli, od tohoto vydání se nedají čekat velké a radikální změny. 

Final Fantasy VIII Remastered
Xbox icon Xbox One
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 4
Nintendo Switch icon Switch

Verdikt

Remaster Final Fantasy VIII je občas frustrující kvůli svému polovičatému grafickém zpracování a bojovému systému, zároveň ale ani po dvaceti letech neztratila nic ze své výpravnosti a unikátní estetiky

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz