FIFA 14 Recenze FIFA 14 (PS4)

FIFA 14 (PS4)

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

26. 12. 2013 23:00 4
Reklama

Rozdílů mezi FIFA 14 na staré a nové konzole si všimnete na první pohled. Hráčům se při běhu a výskocích vlní dresy, v obličeji se jim občas povede vyloudit nějakou tu grimasu a před/během zápasu nás čekají nějaké ty extra prostřihy mimo stadion a do hlediště. To všechno je v pořádku a člověk má zprvu pocit, že skutečně hraje hru, která není jenom HD derivátem léta prověřeného konceptu. Ovšem čím delší čas strávíte na trávníku PS4 verze, tím pravděpodobněji budete postrádat skutečné next-gen prvky, které sliboval nový engine Ignite. V tomto případě to ale není na škodu, základ hry je totiž vynikající, FIFA 14 se hraje skvěle, jsou v ní všechny týmy a herní módy, na které jste zvyklí, a pokud už doma PS4 máte, tak se rozhodně vyplatí ji koupit. Pokud však patříte k veteránům a hráli jste všechny předchozí díly na PS3/X360, výrazné rozdíly budete muset hledat s lupou.

PODOBA NENÍ NÁHODNÁ

Vizuálních podobností s dřívějším Impact enginem je zde zkrátka až příliš mnoho. Od místy zacyklených animací hráčů, přes úvodní zápasové rozcvičení až k prakticky totožným oslavám gólů. Je to pochopitelné – připravit úplně nový engine bez návaznosti na ten starý lze při ročních vývojových cyklech jen stěží, navíc když taková FIFA 14 na PC už sama o sobě vypadá skvěle. A ačkoliv uznáváme, že trojrozměrní diváci zlepšují atmosféru zápasů, v grafice se next-gen v tomto případě neschovává.

Po několika odehraných zápasech si nicméně všimnete, že míč odskakuje od trávníku trochu jinak, živěji, čímž se dostáváme k hratelnosti a fyzice. Není to tak razantní změna, že byste se kvůli ní už nedovedli vrátit ke starším dílům, ale rozhodně se díky tomuto drobnému detailu dá říci, že se nejedná o totožnou hru jako na starších konzolích. Skrze volnost balónu navíc vznikají fotbalové situace, kdy se například míč odrazí od některého z hráčů a následná střela z voleje, která by ještě loni končila buď gólem, nebo brankářským zákrokem, letí vysoko nad bránu. A příště třeba skončí v šibenici, jindy zase někde u rohového praporku a nakonec se může odrazit od tyče do brankářových zad a poté za čáru. Až tento systém příští rok tvůrci z EA Sports vypilují k dokonalosti, bude na hru skutečně radost pohledět.

Pokud se povede, že bránící hráč ránu ztečuje a ta přelobuje celou obranu včetně brankáře, máte zaděláno na gól roku

Dalších rozdílů se dočkáte ve třech konkrétních situacích. Při kličkování uvnitř pokutového území, při střelách ze střední a velké vzdálenosti a při hře na krátké přihrávky ve středu hřiště. Kličkami myslíme zejména situace, kdy se váš osamocený útočník dostane do kleští mezi dva nebo i více hráčů a ještě proti němu vybíhá brankář. Nejednou se nám stalo, že akce skončila gólem z nulového úhlu, anebo alespoň sraženou střelou, kterou se ještě povedlo doklepnout ve velmi nevýhodné pozici směrem na bránu. Ne snad, že by se něco podobného v minulých dílech také nevyskytovalo, ale šlo spíše o náhodné momenty – zde je s nimi možno dopředu počítat a přizpůsobit tomu i taktiku.

Co se týče střel mimo pokutové území, vývojáři konečně zrušili všechny ty neviditelné linky trajektorie, po kterých musí míč letět a i nadále kráčí po stezce naprosté volnosti. Když se podíváte na všemožné gólové hitparády v reálném fotbale, většinou se na předních místech objevují střely z dvaceti a klidně i třiceti metrů, které nepadají přesně do levého či pravého horního rohu brány, ale zkrátka letí směr brána a s trochou štěstí zapadnou do sítě. Přesně takových střel jsme se ve FIFA 14 na PS4 konečně dočkali a je doslova radost zkoušet štěstí s hráči, o kterých víte, že se do střely umí opřít. Pokud se ještě k tomu povede, že bránící hráč ránu ztečuje a ta přelobuje celou obranu včetně brankáře, máte zaděláno jednak na gól roku, ale také na super pocit, že byste něco podobného u starších dílů zažili maximálně jednou za sezónu. A možná ani to ne…

NENÁVIDĚNÝ STYL

Pokud navíc patříte mezi hráče, kteří mají celou svou taktiku založenou na přihrávkách kolem středového kruhu a efektním vysunutím křídla s následným centrem do malého vápna, budete nadšeni z lehce přepracovaného systému prvního doteku s míčem. Nejen, že je nyní možné praktikovat skutečný barcelonský (pardon, nyní už asi bayernský…) ťukes, ale zároveň jsou do jisté míry simulovány i chyby, kdy už si ukousnete příliš velké sousto. Díky tomu se budete postupně učit, kdy je dobré na chvíli podržet míč, a kdy se ho naopak zbavit, i za cenu rizika, že půjde do zámezí, nebo že namažete soupeři na protiútok. Tento proces je velmi zábavný a vynikne zejména ve chvíli, kdy hrajete v režimu Be-a-Pro. Počítačem řízení spoluhráči jsou vám v tu chvíli rovnocennými partnery a už na vás nekašlou při první příležitosti, kdy si řeknete o přihrávku.

Je zřejmé, že letošní díl je jistým mezistupněm ve vývoji skutečného next-gen fotbalu, kterého se nám zřejmě dostane až v podobě FIFA 15. To znamená, že pokud máte doma obě současné generace konzolí a už se k vám dostala stará verze, není moc důvod kupovat k ní ještě tu novou. Hráči, kteří zcela přešli na novou generaci, však za své peníze dostanou vedle perfektního fotbalu ještě lehké nakouknutí do budoucnosti a ukázku potenciálu toho, kam by se příští rok mohla série posunout. A věřte nám, že pokud se potvrdí byť jen polovina našich domněnek, které jsme získali hraním letošního ročníku, bude to budoucnost více než růžová.

FIFA 14
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Wii U Wii U
Xbox Xbox 360
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Pokud vlastníte PS4 a jste celí hrr do fotbalu, koupí FIFA 14 neprohloupíte. Je to po všech směrech skvělá fotbalová hra, která navíc cukruje doposavad skvělou grafiku novými animacemi a zcela uvolňuje balón z (neviditelných) kolejí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama