F1 2013 Recenze F1 2013

F1 2013

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

29. 9. 2013 22:34 8
Reklama
Reklama

Kde hledat důvod stagnace každoročně vydávaných her? Je to nezájem ze strany vývojářů? Chtíč hráčů, kteří se bez své milované série jeden rok neobejdou? Setrvačnost? Anebo snad už vývojáři došli tak daleko, že nemají co vylepšovat? Asi to bude všechno dohromady, faktem ale zůstává, že začínáme postrádat smysl, proč si takové hry skutečně pořizovat každoročně. Ten rozkol je ale obrovský – ročníkové hry, včetně letošní inkarnace série F1 od britských Codies, jsou mnohdy opravdu kvalitně zpracovány, samy o sobě by zaznamenaly obrovský úspěch, nicméně jako další korálek na dlouhém řetízku blednou a pomalu se scvrkávají. Stejně jako v případě nedávné recenze NHL 14 tedy budeme muset i v tomto případě uplatnit dvojí pohled a rozdělit čtenáře na nováčky a veterány. Proč nám to ti vývojáři dělají?!

ZPÁTKY DO KOKPITU

Pokud jste majiteli předchozího ročníku, nepřekvapí vás, že vstup do hry je opět podmíněn splněním alespoň jednoho dne testování mladých nadějných pilotů. Young Drive Test je v podstatě interaktivní tutoriál, který vás postupně provede technologickými vymoženostmi formule i jízdními prvky, ohodnotí vás a na základě vašeho snažení odemkne určité stáje, s nimiž budete moci později rozjet kariéru. Zní to možná dobře, testovací seance je ale v mnoha směrech naprosto totožná s tou loňskou a už tady se možná zarazíte nad tím, jestli nešlo něco změnit či upravit. Vybrat jiný okruh by možná stačilo, ale takhle se F1 2013 už od začátku prezentuje jako derivát loňské hry, což na vývojáře nevrhá dobré světlo.

Podobně je na tom i skladba herních módů, která zůstala od loňska v podstatě beze změn, případně jen velice drobných, nepočítáme-li mód F1 Classics, ke kterému se dostaneme za chvíli. V první řadě se vrací mód Grand Prix, kde si můžete vybrat jakéhokoliv skutečného jezdce a odjet s ním jednu velkou cenu. Opravdu moc děkujeme, páni z Codemasters, podobný mód ve hře totiž loni zcela nepochopitelně chyběl a nyní by si vývojáři snad přáli ovace... Dále máte na výběr klasickou pětiletou kariéru, v rámci které závodíte za vybraný tým, přestupujete, plníte úkoly, které vám předkládá tým techniků a nově již nekomunikujete s novináři před každým závodem. Mód je robustní, bude se kolem něj točit veškerý singleplayerový zážitek a určitě je to lepší, co F1 2013 nabízí. Povedenou variantou pro občasné hráče, pro které ale F1 2013 není dle našeho názoru zrovna určena, je zrychlený šampionát alias Season Challenge. V něm na vás čeká deset závodů a arkádový systém střídání jednotlivých stájí, kdy si zvolíte svého rivala, a pokud budete úspěšní, pojedete příště v jeho formuli. Ochudíte se tak ale o některé závody a nebudete mít po odehrání pocit kompletnosti.

"Jednoduše nám nepřijde fér, že si za jediné podstatnější vylepšení hry musíte zaplatit."

Posledním singleplayerovým módem, který stojí za zmínku, jsou scénáře. Tuto vizi načrtnuli vývojáři už loni, ale teprve letos ji dotáhli do konce s dvaceti nejrůznějšími výzvami, které musíte za daných okolností a limitu splnit. I pro hardcore fandy se zde najde dostatek adrenalinu a motivace k tomu, abyste se pokusili splnit zdánlivě nesplnitelné, někdy je ale přeci jen zběsilá jízda neskutečná až příliš. Mnohdy totiž musíte za několik málo kol předjet třeba šest, sedm soupeřů, což by v reálném závodě šlo jen málokdy. Kvůli tomu ztrácí v některých momentech tento režim punc autentičnosti, zábavný však zůstává. Vzhledem k tomu, že hra ještě nevyšla, nemohli jsme si vyzkoušet multiplayer ve více hráčích, nabízí se alespoň varianta split-screenu, případně system linku, který ale, upřímně, používá opravdu jen málokdo.

VETERÁNI NA SCÉNU

Jak už jsme naznačili výše, to nejdůležitější je i podle slov vývojářů režim F1 Classics, ve kterém se konečně objevují vytoužené staré formule. Pokud ale mělo jít o to nejlepší, co aktuální ročník série nabídne, pak snaha krachuje a nenaplněný potenciál možnosti dostat do hry legendární Prostův Williams FW07B, nebo Andrettiho Lotus 98T vyznívá hodně na prázdno. Proč? Jednak proto, že vývojáři rozdělili obsah do dvou edicí a jednak proto, že závody postrádají jakoukoliv „klasickou“ atmosféru. Jednoduše nám nepřijde fér, že si za jediné podstatnější vylepšení hry musíte zaplatit, protože pokud si nepřiplatíte za Classic Edition, v obyčejné edici naleznete pětici monopostů a pouze dvě „legendární tratě“. Brands Hatch bychom ještě brali, ale Jerez? Opravdu? Zbytek pak dostanete do hry pomocí DLC, čímž se zvýší počet starých formulí na 11 a přibudou další dvě tratě - Imola a Estoril. Závodit pak můžete v režimu Grand Prix, zajet si můžete i time trial a k dispozici jsou také tři scénáře. Pořád se ale nemůžeme ubránit pocitu, že vývojáři kolem nového módu tančili až zbytečně moc, výsledek je polovičatý, a navíc naštve hráče nutností ještě si za něj připlatit. Pokud by byly staré formule včetně aktuálních soupisek k dispozici formou uceleného DLC pro loňský ročník, mohli si v Codies ušetřit spoustu námahy a hráči by byli spokojení...

TAK, A JEDEME!

A to jsme ještě nemluvili o samotném závodění, které opět trpí na nedostatky, které se se hrou táhnou už od předloňska. Pokud bychom měli zůstat u starých formulí, nažloutlý grafický filtr je asi to jediné, co vám dá pocit, že nejedete závod veteránů v roce 2013. Okolí trati je totiž úplně mrtvé, čemuž nepomáhá ani stagnující grafické zpracování (kostrbaté detaily kokpitu, rozmazané textury...) a vzhledem k tomu, že do klasických závodů nastupuje jen desítka monopostů, budete se místy během závodů z té prázdnoty a opuštěnosti snad i bát. V porovnání s moderními vozy ale poznáte určité rozdíly, překvapí vás rychlost i síla starých motorů a po úvodním rozčarování přiznáte, že jde o poměrně zajímavé zpestření. Nikoliv však nosný prvek, na kterém by se dal postavit celý díl...

S jízdními vlastnostmi aktuálních formulí nemáme příliš velký problém. Podrobný systém asistentů vám umožní nastavit si téměř vše k obrazu svému a musíme dát vývojářům za pravdu, že zapracovali na vyvážení obtížnosti. Zatím se nám nestalo, že bychom došli v jedné z pěti úrovní obtížnosti k jejím hranicím, byli nepřemožitelní, ale následující stupeň obtížnosti byl nehratelný. Možná to je jen otázka času, ale zatím nemáme výhrad. Co však dokáže opravdu rozčílit, je dokonale necitlivý systém posuzování přestupků. Stačí opravdu málo a maršálové se snad ani nemohou dočkat, aby vám napálili nějakou tu penalizaci. Jistě, v mnoha směrech se jí lze vyhnout použitím flashbacku, tedy systému přetočení nepovedené akce zpět, pokud vám ale flashbacky dojdou, budete nadávat jako pohani, protože za mnoho havárií může nepochopitelné chování umělé inteligence...

NA TRATI JE SAFETY CAR!

Je to možná tvrdé, ale nenalezli jsme pádný důvod, proč si F1 2013 kupovat. Jistě, pokud to bude váš první formulový pokus, narazíte na komplexní hru, která má svoje světlé i tmavé okamžiky, jestli ale nebazírujete na přesném složení startovního roštu a tratích v šampionátu, pak neváhejte a sáhněte po levnější verzi z loňska. Ta nová totiž přináší pouze elementární vylepšení, neopravuje chyby z loňských let a doslova vám plive do obličeje nutností platit za to jediné, co by se dalo nazvat skutečná novinka. Ach, jo...

F1 2013
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 3
Xbox icon Xbox 360

Verdikt

Jako samostatný produkt je F1 2013 nadprůměrnou závodní hrou, pokud jste ale fanoušky série, radíme vám - ruce pryč! Ta trocha starých formulí za to nestojí a zbytek hry? Ten je úplně stejný jako loni...

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz