Témata Článek Electronic Arts a jejich historie. Tvůrci FIFA či Medal of Honor slaví čtyřicátiny

Electronic Arts a jejich historie. Tvůrci FIFA či Medal of Honor slaví čtyřicátiny | Kapitola 2

Tomáš Rosa

Tomáš Rosa

27. 5. 2022 17:30

Seznam kapitol

1. Počátek 2. Vznik EA Sports a zlatá éra 3. Úpadek giganta

Milovaná i nenáviděná. Tak přesně by se ve zkratce dala popsat společnost Electronic Arts, která právě letos slaví úctyhodných čtyřicet let své existence. Samozřejmě někdo by ještě dodal, že je chamtivá. Nicméně to stále nebrání hráčům, aby každoročně kupovali nově vydané hry (většinou sportovní) z portfolia tohoto obřího vývojáře i vydavatele. Proto není od věci se podívat, jak se Electronic Arts vypracovalo od plenek až po titul „Největší studio na západní polokouli“… Než jim to před pár lety vyfoukl Activision Blizzard.

Reklama

Vznik EA Sports

Trip Hawkins byl taky velkým fanouškem amerického fotbalu. Vyrobil stolní hru, na univerzitě už naprogramoval první Madden v programu BASIC, a dokonce nasimuloval výsledek Super Bowlu v roce 1974, kdy mu program vyplivl skóre 23:6 pro Miami Dolphins. Ve skutečnosti skončil zápas 24:7 pro Dolphins. Takový Hawkinsův touchdown bez extra pointu.

V EA tedy prvně vznikl Touchdown Football, který měl samozřejmě úspěch. Jenže chtěli vytvořit více autentickou videohru, a tak se Hawkins spojil s trenérem Oakland Raiders, Johnem Maddenem, aby mu pomohl oživit složitost amerického fotbalu na obrazovce počítače. A proč zrovna John Madden? Protože byl legenda, co výborně posloužila jako silná prodejní značka. V roce 1988 vyšel John Madden Football, čímž vznikla jedna z nejlépe prodávaných a nejdéle běžících franšíz Electronic Arts. Výsledkem toho byla o tři roky později oficiálně založena divize EA Sports.

Koncem osmdesátek NES stoupalo na popularitě, a tak především počítačově zaměřené EA muselo nějak reagovat. K jejich štěstí se v roce 1989 na trhu objevila Sega Genesis a začala konzolová válka. Zajímavé bylo, že většina third-party vydavatelů se na konzole dívala skrz prsty. Ale v EA zkušeně vycítili s příchodem Segy příležitost znovu změnit pravidla publikování her.

Díky stejnému procesoru používanému taky v počítačích mohlo EA rychle vyvíjet funkční software, aniž by potřebovali pomoc Segy. EA tím získalo páku při jednáních. Hawkins si tak dovolil hrozit zástupcům Segy vydáváním her bez licence, pokud nebudou souhlasit s výhodnějšími podmínkami pro EA. Kdyby neuspěl, odnesl by si tak akorát žalobu. Naštěstí v tom Sega viděla výhodu a uzavřeli dohodu. EA přesunulo svůj bohatý seznam kvalitních her se silnou sportovní franšízou na Genesis, čímž zajistili úspěch konzole v USA.

Přestali vyrábět hry, které chtějí vývojáři, ale zaměřili se na hry, které uspokojí potřeby zákazníků.

S tímhle spojenectvím se změnil taky přístup k vývoji her. Přestali vyrábět hry, které chtějí vývojáři, ale zaměřili se na hry, které uspokojí potřeby zákazníků. Učinili veřejnou nabídku a příliv kapitálu využili k tvrdému prosazení konzolového vydávání. Rychlé vytvoření dominantní produktové řady ohromilo Segu. V roce 1990 se na Genesis naportovaly hry z Amigy – Populous, Budokan: The Martial Spirit a John Madden Football. Během šesti let fungování Genesis vznikly další dlouholeté značky od EA jako Strike, NHL, NBA Live, FIFA Soccer a Road Rush.

Dle Jeffa Grubba ponese další Star Wars Jedi podtitul Survivor
i Zdroj: Electronic Arts / Star Wars Jedi press kit

Dle Jeffa Grubba ponese další Star Wars Jedi podtitul Survivor

Dobře informovaný herní insider Jeff Grubb přinesl další zajímavou informaci ze zákulisí. Ve 46. epizodě svého podcastu…

13. 5. 2022 13:04

Electronic Arts taky přeneslo komplexní strategické a RPG tituly z osobních počítačů. Syndicate, Starflight, Might and Magic II: Gates to Another World nebo King’s Bounty pomohly přivést ke konzoli taky starší hráče, kterým se tyto tituly líbily.

Devadesátkové nákupy

Hawkins jmenoval v roce 1991 Larryho Probsta novým CEO, a založil další společnost s názvem The 3DO Company, zabývající se výrobou konzolí 3DO Interactive Multiplayer. V roce 1994 se vzdali postu předsedy společnosti, a tím nadobro opustil Electronic Arts.

Společnost ale nadále rostla, a tak začala pod svá křídla nakupovat menší vývojářská studia. Prvním bylo v roce 1991 Distinctive Software, které potěšilo všechny hráče s benzínem místo krve, když vytvořilo Need for Speed. Nyní se tohle studio nazývá EA Vancouver a je jedním z největších v celé organizaci.

Need for Speed (1994)
i Zdroj: TechSpot
Need for Speed (1994)

V roce 1992 se přidalo Origin Systems. To ještě nebyla ta nesmyslná platforma. Kluci a holky z Origin pracovali na sériích Ultima, respektive Ultima Online a taky Wing Commander. Nicméně v roce 2004 studio zaniklo.

Získáním populárních her se Electronic Arts zaměřilo na přímou distribuci digitálních her a služeb. Tím se taky stalo největší herní společností v USA i na světě.

Další akvizice se udála v roce 1995, kdy získali studio Bullfrog Petera Molyneuxe, kterému už dříve pomohli publikovat například Syndicate. Pod hlavičkou EA vyvíjelo sérii Dungeon Keeper. 

V roce 1997 se přidalo studio Maxis. To prorazilo simulátorem SimCity o osm let dříve. V EA rozjelo další značku, která si udržela popularitu dodnes – The Sims. Dalšími v hledáčku byli Westwood Studios. Tvůrci úspěšné strategie Command & Conquer byli koupeni v roce 1998.

Command & Conquer
i Zdroj: Old PC Gaming
Command & Conquer

Během devadesátých let taky vzniklo několik zajímavých titulů pro Playstation, vypíchneme Bondovku Tomorrow Never Dies a Medal of Honor. EA se taktéž snažilo dostat žánr JRPG do povědomí amerických hráčů.

Electronic Arts zakončili devadesátá léta přesunem svého sídla do Redwood City v Kalifornii. Začali používat nové logo inspirované logem EA Sports, a nesportovní hry vydávali pod značkou EA Games. Získáním populárních her se Electronic Arts zaměřilo na přímou distribuci digitálních her a služeb. Tím se taky stalo největší herní společností v USA i na světě.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama