Témata Článek Electronic Arts a jejich historie. Tvůrci FIFA či Medal of Honor slaví čtyřicátiny

Electronic Arts a jejich historie. Tvůrci FIFA či Medal of Honor slaví čtyřicátiny | Kapitola 3

Tomáš Rosa

Tomáš Rosa

27. 5. 2022 17:30

Seznam kapitol

1. Počátek 2. Vznik EA Sports a zlatá éra 3. Úpadek giganta

Milovaná i nenáviděná. Tak přesně by se ve zkratce dala popsat společnost Electronic Arts, která právě letos slaví úctyhodných čtyřicet let své existence. Samozřejmě někdo by ještě dodal, že je chamtivá. Nicméně to stále nebrání hráčům, aby každoročně kupovali nově vydané hry (většinou sportovní) z portfolia tohoto obřího vývojáře i vydavatele. Proto není od věci se podívat, jak se Electronic Arts vypracovalo od plenek až po titul „Největší studio na západní polokouli“… Než jim to před pár lety vyfoukl Activision Blizzard.

Reklama

Nastává krize

S příchodem konzolí šesté generace Electronic Arts nadále rostli. Produkci her zaměřili na Playstation 2, Xbox a Nintendo Gamecube. Strategicky chtěli, aby měly jejich hry co nejrozsáhlejší dosah.

Na Playstation 2 se staly nejoblíbenějšími EA Sports tituly. Taky se na něm objevily licencované produkty jako The Lord of the Rings, The Godfather nebo další Bondovky. Na Gamecube a Xboxu zase válely ostatní franšízy. Takový Medal of Honor si ale získal velkou popularitu na všech třech konzolích.

V roce 2007 došlo k další výměně generálního ředitele a Larryho Probsta vystřídal John Riccitiello, který oznámil reorganizaci společnosti do čtyř divizí, jež byly samy zodpovědné za vývoj a vydávání vlastních produktů. Cílem bylo udělit divizím autonomní fungování, zvýšení kreativity a kvality, a rychlejší dodání her na trh.

V roce 2008 se EA pokusilo převzít konkurenční společnost Take-Two Interactive. Po několika odmítnutích to ale nakonec vzdalo.

Během ekonomické krize muselo EA začátkem roku 2009 propustit přes 1100 zaměstnanců a uzavřít dvanáct poboček. Společnost přišla o 641 milionů dolarů. Ke konci roku došlo na další propouštění, kdy svá místa ztratilo 1500 lidí, což taky ovlivnilo vývoj několika rozjetých projektů. Kvůli tomu bylo taky zavřeno Pandemic Studios (Destroy All Humans!, Star Wars: Battlefront, The Saboteur).

O dva roky později se naštěstí už začalo blýskat na lepší časy a společnost vykázala 3,8 miliardy dolarů v příjmech, z toho 1 miliardu dolarů z digitálního prodeje. Ve stejnou dobu koupilo PopCap Games, které stálo za populárními hrami Plants vs. Zombies a Bejeweled.

V předaleké galaxii

John Riccitiello odstupil z pozice CEO v březnu 2013, a nahradil jej Andrew Wilson. Ve stejný den byl taky Larry Probst jmenován předsedou společnosti. O měsíc později došlo k další reorganizaci, což mělo za následek propuštění deseti procent pracovních sil, konsolidaci marketingových funkcí distribuovaných mezi pět divizí a převzetí provozu služby Origin pod prezidenta divizí.

Insider přináší informace k hrám od EA. Kdy vyjde pokračování Star Wars Jedi: Fallen Order, další Need for Speed a Dragon Age 4?
i Zdroj: Hrej.cz

Insider přináší informace k hrám od EA. Kdy vyjde pokračování Star Wars Jedi: Fallen Order, další Need for Speed a Dragon Age 4?

Na začátku roku se tradičně vášnivě diskutuje možných termínech pro vydání očekávaných her, jen v tomto týdnu jsme…

21. 1. 2022 12:28

Nicméně v květnu 2013 se EA dohodlo na lukrativní exkluzivní licenci se společností Disney, což jim zajistilo práva na Star Wars univerzum. Po reorganizaci a dohodě s Disney výrazně stoupla hodnota společnosti na akciovém trhu.

Na konferenci E3 2015 oznámil viceprezident společnosti Patrick Söderlund, že budou více investovat do menších titulů jako Unravel. Tentýž rok vznikla divize s názvem Competitive Gaming Division, která se zaměřila na tvorbu kompetitivních her a pořádání esportových událostí. Vzniklo taky Frostbite Labs vytvářející projekty pro virtuální realitu.


Zaplať a hrej

EA se nevalně proslavilo mikrotransakcemi ve hrách. Kromě režimů Ultimate Team, které jsou součástí všech sportovních titulů, a v současnosti tvoří největší podíl na příjmech společnosti, se objevovaly loot boxy. Obzvlášť kontroverzní byly ve Star Wars: Battlefront II, což vygradovalo v celosvětovou debatu o používání této mechaniky, která v případě Battlefront II zvýhodňovala jiné hráče před ostatními metodou pay to win. Později byly tyto prvky ze hry odstraněny.

Mikrotransakce ve Star Wars Battlefront 2 byly zlo.
i Zdroj: ExtremeTech
Mikrotransakce ve Star Wars Battlefront 2 byly zlo.

Shora dolů

V roce 2019 klesla hodnota společnosti na akciovém trhu o 13,3 procenta, což byl nejhorší pokles od ekonomické krize před deseti lety. Značným způsobem si to zapříčinili marketingovou kampaní na Battlefield V. EA taky nakonec prodalo o milion kopií méně, než očekávalo. Loni vydaný Battlefield 2042 byl pak poměrně propadák, který společnosti taky nepomohl.

 OBRAZEM - Jak šel čas se sérií Battlefield
i Zdroj: Hrej.cz

OBRAZEM - Jak šel čas se sérií Battlefield

Minulý týden jsme nahlédli do historie série Call of Duty, tím pádem nesmíme opomenout ani jejího největšího konkurenta v…

18. 11. 2021 17:20

Zvýšení hodnoty firmy přineslo až vydání battle royale titulu Apex Legends, který za jeden týden získal 25 milionů hráčů, čímž překonal rekord konkurenčního Fortnite. Jenže i tak došlo na další propouštění a o místa přišlo 350 zaměstnanců.

Všechny tituly spojují mikrotransakce, které jsou hlavním chlebodárcem společnosti.

Ke konci roku 2019 se EA hry vrátily na platformu Steam, vůbec prvním titulem bylo Star Wars Jedi: Fallen Order. O rok později se předplatná služba EA Access změnila na EA Play a stala se součástí Xbox Games Pass Ultimate.

Tahle rozhodnutí vypovídala o situaci, v jaké se EA nachází i nyní. Ačkoliv stále patří mezi největší herní společnosti na západní polokouli, jejich hry si procházejí poměrně krizí. The Sims a sportovní tituly v čele s FIFA a Madden NFL táhnou EA jak mezci plně naložený vůz cetek, a kdyby je nepopotlačili Star Wars: Jedi Fallen Order a Apex Legends, bůhví, zda by se lana nepřetrhla. Nicméně všechny tyhle tituly spojují mikrotransakce, které jsou hlavním chlebodárcem společnosti, jak můžete vidět ve statistické tabulce. Kdo umí, ten umí.


Electronic Arts v číslech

  • 44 poboček po celém světě
  • 9800 zaměstnanců
  • 13 milionů hráčů si předplácí EA Play napříč platformami
  • 275 milionů hráčů registrovaných ve hrách v roce 2021, o 25 milionů méně než v roce 2020
  • 325 milionů prodaných kopií FIFA, nejvíce ze všech franšíz EA
  • 3,07 miliardy dolarů vydělali na mikrotransakcích za rok 2021
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama