Článek Doukutsu Monogatari (Cave Story) - příběh jedné jeskyně

Doukutsu Monogatari (Cave Story) - příběh jedné jeskyně

Filip Bártek

Filip Bártek

23. 1. 2007 23:47
Reklama

Příběh Doukutsu Monogatari se začal psát roku 2000, kdy se v hlavě japonského programátora Daisuke Amaya (známého spíše pod přezdívkou Pixel), který měl v té době za sebou již několik menších projektů, zrodil nápad vytvořit počítačovou hru. A to hru tak rozsáhlou a propracovanou, aby z ní každý dokázal pochopit jeho lásku k videohrám (inspirace Metroidem a dalšími klasikami je v Doukutsu více než zřetelná). Okamžitě se vrhl do tvorby a většinu prvků vymýšlel za pochodu, což se spolu s enormním množstvím práce (bez cizí pomoci vytvořil v podstatě veškerý obsah hry) podepsalo na nadstandardní délce vývoje.

Ještě před vydáním finální verze stihl vyrobit několik menších her, z nichž nejzajímavější Ikachan (Squid Kid) běží na enginu silně připomínajícím Doukutsu Monogatari a z tohoto úhlu pohledu tak vypadá jako jakési ukázkové dobrodružství. "Velká hra" byla nakonec vydána v prosinci roku 2004 pod freeware licencí. Od té doby vyšlo několik updatů opravujících drobné chybky a dnes hráči už přes rok hrají pravděpodobně definitivní verzi 1.0.0.6. 

Anglická verze 

Za zmínku určitě stojí i historie anglické verze Doukutsu Monogatari. Původně japonská hra si prostřednictvím různých diskuzních fór a blogů rychle získala velkou popularitu, a tak na sebe překlad nenechal dlouho čekat. Vyšel ve formě patche již na začátku roku 2005. Ze dvou týmů, které se do překládání pustily, byl úspěšný Aeon Genesis a jeho překlad (včetně samotného názvu "Cave Story") je dnes považován za standard. Přeložením do angličtiny se značně urychlilo šíření hry po internetu a dnes najdete jen málo fanoušků nezávislých her, kteří by Cave Story neznali. Pokud jste dosud neměli tu čest se s tímto ani ne megabytovým drobečkem seznámit, tak není nic jednoduššího, než si hru přímo z Hrej.cz stáhnout a zahrát.

Komunita

Jen malému množství freeware her se kolem sebe podaří vytvořit aktivní komunitu fanoušků. Cave Story mezi tyto "šťastlivce" patří, o čemž svědčí několik následujících webů, které rozhodně stojí za navštívení.

Tribute Site je pěkně udělaná stránka se základními informacemi, návody a odkazy. Její fórum sdružuje autory modifikací.
LiveJournal blog je nejlepší anglický zdroj novinek o Cave Story a Studiu Pixel.
Cave Story Remix Project je na freeware scéně ojedinělý stominutový remix soundtracku hry.
Cave Story Comic je manga přímo inspirovaná příběhem hry. Zatím je hotová a zveřejněná jen ukázková první kapitola.

Na každé z výše jmenovaných a na spoustě jiných stránek najdete i velké množství fan artu, jehož kvalita se pohybuje od amatérských splácanin až po velké propracované obrázky. Svou troškou do mlýna přispěla například i hvězda indie scény Derek Yu.

Modifikace

Cave Story nepodporuje modifikace nativně, takže si fanoušci musí vypomoci upravováním původních souborů hry. Na editaci map sice existují editory, ale většina herních prvků je natvrdo zakódovaná přímo v programu, takže vytvoření originálního modu vyžaduje hackerské schopnosti (další z ohledů, ve kterých si Cave Story nezadá s konzolovými hrami) a spoustu času. Proto se naprostá většina modifikací odehrává v původním světě Cave Story a jen několik z nich autoři dotáhli až do samotného konce - dokončili je. Následuje výběr těch nejzajímavějších:

Crowned Witch je jednoduše doposud nejpropracovanější modifikace.
Boss Rush je jedna z mála věcí, které v původní hře chybí. Tento povedený mod koncentruje největší zábavu i obtížnost Cave Story do poměrně krátkého závodu o čas.
Julian's King je nepřímé pokračování původní kampaně s "ultimátním" robotem v hlavní roli.
Origin of Evil, známý také jako Caveoholic!'s recent addiction, je nástavba hlavní kampaně. Přidává nové zakončení a řadu lokací.
Legacy je neoficiální prequel původní kampaně, na kterém se stále pracuje. Krátká demoverze obsahuje zajímavé prvky, jako například dvojici hratelných postav.
Original Sin je pěkný mod s kompletně novými postavami a lehce neotesanými mapami.

Porty

V současnosti se pracuje na dvou portech Cave Story, z nichž oba jsou určeny pro handheldy. První z nich byl původně vyvíjen pro Game Boy Advance, kterou v říjnu loňského roku autor "ravenworks" vyměnil za aktuálnější Nintendo DS. Práce probíhá se svolením Pixela a výsledná hra by měla být opět freeware. Několik demoverzí je ke stažení na autorově provizorní stránce. O něco víc se mluví o portu na PSP od společnosti Variant Interactive. Ten je vyvíjený jako komerční krabicová hra a má vyjít v průběhu letošního roku. Od ohlášení však projekt doprovázejí značně rozporuplné reakce a spekulace. Za nejasnou situaci pravděpodobně může jazyková bariéra. Kvůli špatné japonštině amerického Variantu a podobně nedostačující angličtině Pixela jsou jednání vedena přes prostředníka.

Autoři PSP verze navíc rozjeli vývoj a propagaci titulu bez definitivně uzavřených podmínek a na důvěryhodnosti jim nepřidává ani to, že se prezentují jako oddaní fanoušci originálu, ačkoli už od začátku vývoje plánovali pro port kompletně předělat grafiku i zvuk původní hry (na které většina fanoušků nedá dopustit). Různými prohlášeními o dvojici herních módů (inovovaný a původní) a probíhajících jednáních věci příliš neobjasnili a veškeré dostupné informace od Pixela jsou zprostředkované jen přes fanoušky a navíc velmi stručné, takže si budeme muset prostě počkat, až (jestli) Cave Story pro PSP vyjde.

Jiná volba

Pokud jste již v Cave Story objevili všechny tajné lokace, dokončili všechna tři zakončení a prokousali se většinou modů, můžete se zkusit poohlédnout po podobných hrách. Nejprve asi zamíříte k těm přímo inspirovaným klasikou:

The Underside, který je asi nejvíce na očích, je bohužel zatím ve vývoji, ale podle vypuštěných videí vypadá slibně. Vzhledem k tomu, že evidentně čerpá z Cave Story až nezřízeně (za což je často kritizován), lze předpokládat, že vyjde jako freeware.
Poyo je lineární arkáda ze staré školy, která svého času sbírala velmi kladná hodnocení a určitě stojí za zahrání.
Construction Story je jakási parodie originálu s (pravděpodobně neúmyslně) zkaženou hratelností. Inspirace (nebo spíš vykrádání?) je u ní ale tak evidentní, že jsem si ji nedovolil vynechat.
Knytt je mnohými ceněná "ambientní" hopsačka. Autor tvrdí, že se při tvorbě některých lokací nechal inspirovat Doukutsu Monogatari, i když to na první pohled není zřejmé.
Guardian Twins je japonská plošinovka s dvojící dívek v hlavní roli.
Dobrou volbou pro fanoušky žánru metroidvanií jsou i osvědčené kousky Lyle in Cube Sector, Eternal Daughter, Soldexus a Untitled (stále ve vývoji, ke stažení je demoverze).

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama