Another World Článek DOSové nebe: Another World

DOSové nebe: Another World

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

23. 4. 2014 22:26 2
Reklama

Je zamračená noc. Před oprýskaným betonovým bunkrem smykem zaparkuje černé ferrari. Cvaknutí zámku, identifikace. „Dobrý den, profesore,“ vítá umělá inteligence mladého génia Lestera K. Chaykina. „Spustit projekt 23,“ diktuje Lester počítači a citlivě nastavuje parametry svého urychlovače částic. Zatímco venku zuří bouřka, uvnitř bezpečné laboratoře systém odpočítává a profesor si otevírá plechovku s colou.

RÁNA!!!

Uprostřed bunkru zeje ohořelá jáma. Náhlý výboj přenáší dvě a půl tuny betonu i s Lesterem do nehlubokého jezírka. Šok střídá boj o holý život. O pár vteřin později se profesor vytáhne z posledních sil na souš, vytřepe vodu z nosu i úst – a rozhlédne se po světě, který docela určitě není Země.

A TEĎ NĚCO ÚPLNĚ JINÉHO...

VŠESTRANNÁ PISTOLE

DOSové nebe: Another World
i Zdroj: Hrej.cz

Laserová pistole umožňuje rychlou palbu smrtících paprsků. Při delším podržení mezerníku před Lesterem vytvoří štít. Třetím stupněm při ještě delším intervalu je pak velký výboj, který prorazí cestu zamčenými dveřmi nebo rázem zlikviduje štít protivníka.

Another World je výjimečné dobrodružství. Plošinovka snímaná pohledem z boku, která do žánru přinesla nevídanou míru filmovosti a důraz na emoce spíše než odtíkávající vteřiny a honbu za nejvyšším skóre. Autorský projekt francouzského vývojáře Erica Chahiho fascinuje dodnes tím, jak v malém rozlišení a nízké barevné škále dokáže svou polygonovou grafikou vykouzlit scény, které v hráčích budí stejnou měrou zvědavost jako strach z neznámého světa, kde na každém kroku číhá smrtící nebezpečí.

Lesterova cesta vede od notoricky známé úvodní honičky s hladovou černou obludou přes vězení, kde získá spolubojovníka, jenž ho provází po celý zbytek hry. Dále přes jeskyně s padajícími kameny a záludnými masožrouty až do paláce, kde možná číhá vysvobození. Chahimu se podařilo spojit animaci hrdiny srovnatelnou snad jen s Prince of Persia, dokonale tísnivou atmosféru danou brutální obtížností i variabilitou pastí, rozložení nepřátel a skvělé naskriptované scény.

EMOCE MÍSTO VÝKONŮ

NA OLTÁŘ SAMOTY

DOSové nebe: Another World
i Zdroj: Hrej.cz

Na jednom z prvních skečů úvodní animace je vidět noční hlídač Lesterovy laboratoře. Stráž ale nebyla zachována ve finální verzi – fakt, že je Lester jediným člověkem v průběhu celé hry, zesiluje žádaný pocit samoty.

Otec Another World, Eric Chahi, začínal s herním vývojem v 80. letech, kdy zanechal studia a vytvořil několik titulů pro francouzský osmibit Oric 1 – tituly Frog, Carnaval, Le Sceptre d'Anubis a Doggy, či pozdějí verneovská Voyage au centre de la Terre pro Amstrad CPC mu v roce 1989 zajistily místo u společnosti Delphine Software. Jeho první velkou hrou byli Les voyageurs du temps (anglickým názvem Future Wars). Adventura o cestování v čase byla kritizována za zmatený příběh, obtížnost a ovládání, ale grafika (kterou kreslil Chahi) sklidila chválu. Eric tedy dostal prostor k výrobě vlastního projektu, kterým se stal právě Another World.

„Hry té doby vždy zobrazovaly skóre, byly o výkonech. Já jsem si řekl, že body mě nezajímají, chci pracovat s tím, co hráč cítí,“ řekl Chahi v dokumentu o vývoji při patnáctém výročí vydání. V jeho hře tak neexistuje žádné počítadlo levelů, bodů nebo peněz, zdraví hráče nebo jiné ukazatele. Vše bylo podřízeno probuzení určitých pocitů v hráči formou citlivě naskriptovaných úrovní. „Uvědomil jsem si, jak důležitý je pro mě rytmus,“ vysvětluje Chahi – a právě to je důvodem střídání klidnějších pasáží s hektickými úprky před proudem vody nebo nepřátelskou palbou.

Eric Chahi: "Nemám rád mluvení o Another World. Jeho obrazy mluví samy za sebe."

POLYGONY A SYNTEZÁTORY

MÁLEM KRÁLEM

DOSové nebe: Another World
i Zdroj: Hrej.cz

Jednou z částí hry, která se měnila během vývoje, byl také závěr. Namísto útěku na létajícím tvorovi se mohl Lester stát králem a usednout na trůn, jak naznačuje jeden z pracovních storyboardů. Chahi tuto myšlenku nakonec opustil, protože neladila s tónem zbytku vyprávění.

Velkou část kouzla Another World pochopitelně tvoří jeho grafika. Jde také o technickou revoluci – Chahi spojil polygonovou grafiku, jež mu umožnila díky amigovskému vývojovému prostředí velmi snadnou úpravu všech cut-scén a animací, a rotoskopii, jíž vznikaly pohyby hlavního hrdiny. Jedním z klíčových úkolů bylo správné nastavení barevné škály – vyhrál nakonec mix studených odstínů modré a šedé, který posiluje dojem nehostinnosti, chladu a číhajícího nebezpečí. Poslední zásadní ingrediencí je pak práce s náznaky a symbolika. Třeba černá příšera v úvodu hry je spíše jen naznačená – obrys kočkovité šelmy, krvavé oči, hladová ústa s tesáky, ale konkrétní rysy jí už dá fantazie hráče. Jako by to byla zhmotněná noční můra.

Podobně jako Sid Meier při vývoji Civilizace i Chahi pracoval jako téměř uzavřená jednotka a svou hru nikomu neukazoval. Chtěl testovat reakce lidí na téměř finální dílo, aniž by o něm cokoliv věděli – a většinu práce na Another Worldu odvedl sám. Hudbu a zvukové efekty mu pak tvořil spolužák z vysoké Jean-Francois Freitas a nahrávali je společně. Křaplavý hluk výtahu ve druhém levelu tak zajistila Chahiho hlučná kopírka, při napíchnutí Lestera na bodáky slyšíme plesknutí rajčete a rozpad zelektrizovaného kostlivce jsou zase oříšky. Nahrát bylo třeba i několik málo slov mimozemského jazyka (nejznámější je asi "matsuba", slovo, jež zazní ve vězení jako stvrzení spolupráce s tvorem uzavřeným ve stejné kleci). A samozřejmě hudbu doprovázející klíčové scény, včetně té závěrečné. Chahi a Freitas původně chtěli mít na konci hry kytarové sólo, ale znělo tak nepatřičně, že ho nahradila syntezátorová hudba jako ve zbytku hry.

LEGENDA MNOHA SYSTÉMŮ

Another World vznikal na Amize a první vydání v roce 1991 přišlo právě pro tuto platformu a Atari ST. Pro USA se musel změnit název na Out of This World, aby nedošlo k záměně s televizním seriálem Another World. Recenze hru chválily, kritika se snesla jen na celkovou krátkost hry. Do DOSového portu v roce 1992 tak Chahi přidal ještě rozšířenou pasáž v závěru a upravil rozložení checkpointů. Díky společnosti Interplay pak byla hra portována i na SNES, Segu Mega Drive, Aplle IIGS a 3DO. Tyto porty přinášely změny jak v soundtracku, tak i ve vizuální podobě hry, na obrázku ostatně můžete sami porovnat verze pro Amigu (vlevo), Mega Drive (uprostřed) a 3DO (vpravo):

DOSové nebe: Another World
i Zdroj: Hrej.cz

PŮLKY MUSÍ PRYČ

DOSové nebe: Another World
i Zdroj: Hrej.cz

V závěrečném levelu přistane Lester u bazénku, kde se koupou nahé palácové otrokyně. Scéná trvá pár vteřin, než se šokované nahotinky rozprchnou. V americké verzi hry však musela zmizet tmavá rýha mezi půlkami; aby tak model naznačoval, že místo nahých zadků mají na sobě plavky tělové barvy.

Už recenze původní amigovské verze byly bez výjimky nadšené. Francouzské časopisy dávají známky v rozmezí 90 a 100 procent. Jacques Harbonn píše: „Another World je důstojným nástupcem Prince of Persia s omračující animací, skvělým scénářem a důrazem na důvtip namísto reflexů.“ Amiga Action dává 89 procent a vyzývá: „Kupte si ji hned!“ Stejné skóre uděluje i Mark Ramshaw v Amiga Power a i když se mu nezdá nízký počet lokací, označuje hru za předurčenou k tomu stát se mezníkem. Na druhou stranu barikády se staví pouze německý PowerPlay, který dává 48 % a píše: „Grafika vypadá skvěle, ale programátor nevěnoval stejnou pozornost designu. Divím se, na čem autoři celé dva roky dělali...“

Pozdější verze sklízejí ještě vyšší hodnocení a sbírají ceny. Electronic Gaming Monthly označí Another World za nejinovativnější hru roku, Computer & Video Games pak ve své recenzi dá dokonce 94 %. U nás recenzuje Another World ve svém sedmém čísle z roku 1992 BiT. Ludovít Wittek sepíše dvoustránkovou „megarecenzii“ a udělí 92 % s verdiktem: „Nenapodobitel'nú atmosféru tejto hry třeba skúsiť na vlastnej koži.“ Ve Score se pak hra objevuje v čísle 8 z roku 1995 jako Klasika a Martin Dvořák o ní závěrem filozofuje: „Vznikají hry vynikající, vznikají hry dobře, ale vznikají také hry špatné. Až budete z toho všeho chaosu zmateni, zapomeňte na všechny nové hry a pusťte se do Another Worldu. Stoprocentně budete příjemně překvapeni.“

Do DOSového portu v roce 1992 Chahi přidal rozšířenou pasáž v závěru a upravil rozložení checkpointů.

ORIGINÁL PO LETECH: TOTÁLNÍ RAGE-PLAY

Návrat k původnímu Another Worldu se nese v duchu střídavého obdivu nad tím, co Eric Chahi po umělecké a technické stránce dokázal v roce 1991 a absolutní nenávisti ke hře. Obtížnost je vysoká, mnohé pasáže vyžadují velkou přesnost, neodpouštějí a hráč umírá na každém kroku. Checkpointy jsou přitom od sebe na dnešní poměry dost daleko, a tak hra nutí opakovat řadu pasáží pořád dokola. Útěk před tekoucí vodou, souboj se dvěma nepřáteli přicházejícími z různých stran, či dvojice stráží po seskoku ze střechy v bonusovém levelu pro DOSovou verzi patří k těm, které napoprvé bez velké dávky štěstí bude každý hrát snad stokrát. Rozběhnutí hry technicky není příliš náročné, postačí DOSBox; doporučit se dá také přemapování hlavní akční klávesy z původního mezerníku třeba na Ctrl, který se používá v pozdějších verzích.

Překvapivé ale je, jak živě a krásně působí i po více než dvaceti letech grafika. Symbolický styl a dobře zvolená barevná škála zkrátka překonávají časovou propast a omezení počtem pixelů. Ve hře pak skvěle fungují komiksové a filmové triky, práce s objekty za a před scénou, a také využití občas se objevujícího spolubojovníka.

Pro ty, kdo by chtěli ochutnat jednu ze zásadních her historie, ale nemají čas a chuť na hodiny čiré frustrace, naštěstí existují dvě remasterované verze. První vznikla k patnáctému výročí a vedle úprav grafiky a zvýšení rozlišení přinesla hlavně zrychlení tempa hry a větší množství checkpointů. Ideálním způsobem, jak si Another World vychutnat dnes, je ale zejména edice ke 20. výročí (dostupná za 10 dolarů na GOGu) - její součástí je i design dokument, making of filmeček a soundtrack. Podporuje vysoké rozlišení, běží stabilně na moderních systémech a neztrácí nic z původního kouzla. Snad až na závěrečnou píseň, která je subjektivně nejhezčí ve verzi z roku 1991.

Another World byla zkrátka jiná hra, a to nejen názvem. Revoluční, filmová, autorská; nelítostná a krutá... Co je však nejdůležitější: i po více než dvaceti letech stále živá.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama