Preview Dune: Spice Wars Článek Dojmy z předběžného přístupu Dune: Spice Wars - jen licence nestačí

Dojmy z předběžného přístupu Dune: Spice Wars - jen licence nestačí | Kapitola 2

Michael Durčák

Michael Durčák

16. 5. 2022 14:20

Seznam kapitol

1. VE SVĚTĚ KOŘENÍ 2. TAK TROCHU JINÁ 4X 3. CHYBA LÁVKY

Na pořádnou hru z prostředí ikonické sci-fi ságy Franka Herberta hráči čekají už více než dvacet let, pokud nepočítáte Dune Wars modifikaci pro čtvrtou Civilizaci. Možnost vrátit se téhle ikonické značce, jež zkušení hráči znají především ze série RTS strategií populárních na přelomu tisíciletí dal loňský komerčně i kriticky úspěšný film Duna.

Reklama

Po zvolení jedné z bojujících stran se pak přenesete přímo na Arrakis a dostanete k dispozici bázi a helikoptéru, která funguje jako průzkumník. Jestli jste někdy hráli Civilizaci nebo nedávný Humankind, nic vás extra nepřekvapí. Doporučuji však hned na začátku vašeho průzkumníka přepnout na autopilota, protože létat s ním manuálně je ztráta času. Dune: Spice Wars totiž sice v jádru je 4X strategií, ale na rozdíl od výše zmíněných titulů se odehrává v reálném čase (byť existuje i možnost pauzy, což předpokládám v rámci multiplayeru odpadne). 

Tomu je přizpůsobena například i mapa, která je maličká, takže se mi hned několikrát stalo, že moje průzkumné helikoptéry prozkoumaly celou mapu zhruba v polovině hry a pak jen zevlovaly v poušti. To se mi v Civilizaci nikdy nestalo a tehdy mi začalo docházet, že je něco špatně.

Dojmy z předběžného přístupu Dune: Spice Wars - jen licence nestačí
i Zdroj: Hrej.cz / Michael Durčák

Kromě vaší báze, kterou musíte udržet naživu, protože jinak hra končí, budete společně s dalšími frakcemi bojovat o cenné zdroje, a hlavně koření, spojené s vesnicemi v nichž žijí místní. Na rozdíl od jiných 4X strategií zde nemůžete zakládat vlastní osídlení, takže se okamžitě vrhnete do budování armády. Klíčové je získat co nejdříve kontrolu alespoň nad jednou vesnicí, kde se koření produkuje, což vám hra ulehčí tím, že taková lokace leží vždy hned vedle vaší základny. Takže vaši vojáci naběhnou do vesnice, vymydlí tamní milici a připojí ji k vašemu impériu. Celé je to dost zkratkovité, ale vězte, že v pozdějších fázích hry budete bojovat o každé osídlení.

A protože si nemůžete postavit další, skutečně záleží na každé vesnici a třeba oproti Civilizaci si musíte dávat pozor na to, aby vaše hraniční oblasti byly opevněné a měly k ruce armádu.

RAFINUJEME

Nicméně, zpět ke koření. Když danou oblast obsadíte, musíte postavit rafinerii, s níž přijde v balíčku stroj na těžbu/sběr koření. Ten začne automaticky sbírat nejcennější surovinu v galaxii. Než se však dostaneme k tomu, jak s ní Dune: Spice Wars pracuje, musíme si říct něco o písečných červech.

Otravnost červů roste hlavně ze dvou důvodů.

Jde o unikátní herní mechanismus přidaný tak, aby autoři dostáli předloze. Jednou za čas vás hra upozorní, že se někde objevil písečný červ. V tu chvíli musíte sbalit svoji armádu nebo stroj na sběr koření a okamžitě vypadnout do nejbližší vesnice. Pokud tak neučiníte, červ vás sežere a vaše jednotky zmizí. Armádu si musíte znovu vybudovat, harvester sbírající koření se obnoví automaticky zdarma. Stojí to ale drahocenný čas. Jde tedy o zajímavý mechanismus který vás nutí manévrovat po mapě a v případě konfliktu a ohrožení červem okamžitě zmizet. Ale zhruba tak v druhé partii vás přestane bavit, když vám vaši ofenzivu už potřetí krátce před úspěchem zhltne červ.

Otravnost červů roste hlavně ze dvou důvodů. Tím prvním je, že si můžete nastavit, že se vaši sběrači koření v případě ohrožení červem automaticky sbalí a odletí zpět do vesnice. Nikdy se jim nic nestane, ale vývojáři nesmyslně opomenuli možnost, aby se pak sběrači zase automaticky vrátili do práce. To musíte udělat ručně. Je to nudné, zbytečné a hru to zdržuje.

Dojmy z předběžného přístupu Dune: Spice Wars - jen licence nestačí
i Zdroj: Hrej.cz / Michael Durčák

Druhým problémem jsou pak jednotky samotné. Po mapě se pohybují zbytečně pomalu, takže jsem většinu času hrál takřka konstantně (kromě pauz) na dvojnásobnou rychlost a občas se mi stalo, že i přesto vojáci nakráčeli červovi rovnou do chřtánu. Kromě toho má každá jednotka něco jako zásoby, které když při pochodu vyčerpá, tak začne umírat. Hned několikrát jsem byl tedy samozřejmě svědkem toho, jak si vojáci vybrali tak nesmyslnou cestu, že poumírali v poušti.

Tohle všechno je prostě špatně, a překvapivě se to děje i umělé inteligenci. Člověk by čekal, že pathfinding, který byl slabou stránkou strategií před patnácti lety, dokážou vývojáři v roce 2022 vyřešit, ale ne.

V Dune: Spice Wars navíc vždy bojujete s malým kontingentem jednotek, takže pokud vám červ sežere nebo na poušti zhynou třeba čtyři jednotky najednou, máte vážně problém a bude stát relativně hodně zdrojů armádu opět vybudovat. Dynamice hry nepomáhá ani to, že jednotky můžete budovat jen v hlavní bázi. Pak je sice můžete přesouvat napříč mapou za pomoci letišť, ale ty jsou drahá, potřebujete do vesnic nacpat jiné budovy, no zkrátka je to necitlivě navržený guláš, který nefunguje.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama