Dojmy z používání Steam Decku, plnohodnotné nové konzole
i Zdroj: Valve / Steam Store
Preview Článek Dojmy z používání Steam Decku, plnohodnotné nové konzole

Dojmy z používání Steam Decku, plnohodnotné nové konzole | Kapitola 2

David Plecháček

David Plecháček

14. 3. 2022 15:30 5

Seznam kapitol

1. PŘÍVÍTEJTE STEAM DECK 2. PŘEKVAPIVÁ EGONOMIE 3. SOFTWAROVÝ KRÁL

Žijeme v době mobilních telefonů. Sice se na Hrej prakticky výhradně věnujeme v uvozovkách velkým platformám, trh mobilních her však neustále roste a mnoho lidí mu připisuje dlouhotrvající ústup kapesních, ryze herních platforem. V roce 2017 se ale na trhu objevilo něco nevídaného. Hybrid. Prakticky okamžitě po uvedení Nintenda Switch se v mých očích ukázalo, že je svět na kvalitní handheld připraven a že mu možná dokonce jenom jeden stačit nebude. Pokud je na přenosné konzoli dostatek obsahu, poptávka po ní je a bude. Switch se prodává možná až nad očekávání. Zatím. Na trh totiž přichází platforma, která má podobné ambice, ale tak stokrát víc her.

Reklama

PŘEKVAPIVÁ EGONOMIE

Váha a rozměry jsou jedna věc, ergonomie druhá. Steam Deck se drží fantasticky. Než jsem si jej osahal, měl jsem za to, že jeho analogové páčky budou až nezvykle vysoko a nebude pohodlné je svými palci ovládat. S tím souvisí i umístění funkčních tlačítek (po vzoru Xboxu A, B, X, Y na pravé straně, d-padu na levé straně). Ty jsou v těch nejzazších koutech ovládacích ramen a jsou v těsné blízkosti právě s páčkami. Od pohledu vypadá takové rozložení zvláštně, ostatně třeba na klasických ovladačích jsou analogy umístěné křížem proti sobě, na Switchi jsou jednotlivé segmenty nad sebou. Ale ukazuje se, že ani umístění hned vedle sebe není nijak špatné. Ať už tlačítka, tak analogy jsou krásně v dosahu palců, které jsou maximálně vytažené vzhůru, takže je jen lehounce přesouváte více vlevo nebo vpravo podle potřeby. Switch tento design řeší dle mého nejhůře, protože musíte palec v kloubu ohnout, což je v mých očích jeden z nedostatků konzole od Nintenda. I u Steam Decku musíte palce ohnout, ale pouze tehdy, kdy chcete využít dotykové plochy. V tomto případě to ale tolik nevadí – pokud se uchýlíte k tomuto způsobu, pravděpodobně nevyžadujete rychlou reakci. Ale ano, dotykové plošky jsou dosažitelné hůř, ačkoliv jsou vaší dlani blíž.

Dojmy z používání Steam Decku, plnohodnotné nové konzole
i Zdroj: David Plecháček, Hrej.cz

Vraťme se ještě jednou k analogovým páčkám. Switch (a další předchozí kapesní konzole) ukázaly, že u některých žánrů je zpracování páček naprosto klíčové pro pohodlné a kvalitní hraní. Zmiňovaná konzole od Nintenda má analogy titěrné a specificky pro střílečky či další hry vyžadující přesnost jsou nevhodné. Steam Deck stejnou chybu nedělá, a jakkoliv si nemyslím, že dělá snad víc než třeba ovladače od Microsoftu nebo Sony, nemám ke zdejším páčkám žádné výhrady. Samozřejmě platí, že obě páčky můžete zamáčknout, ale to už je tak nějak samozřejmé. 

Až na dvojici funkčních tlačítek na každé straně jsme přední část docela rozebrali. Čelo Steam Decku nepřekvapí, triggery a bombery jsou velice podobné těm z ovladačům. Triggery tedy nefungují jako pouhá tlačítka, můžete tak využít jejich rozsah a intenzitu stisku. Dvojice R1, R2 a L1, L2 je každopádně krásně dosažitelná i pro menší ruce a nebudete je tak na zadní straně lovit, prsty si je najdou automaticky. 

Steam Deck se drží fantasticky

Zajímavá je taktéž zadní strana. Na ní se nachází dvojice dalších tlačítek tak trochu po vzoru Elite ovladače od Xboxu. Nejde vyloženě o páčky, jde spíše o tlačítka, která můžete nalézt na některých klasických ovladačích též (posledně jsem je viděl třeba na gamepadu od Razeru). Jelikož jde o dodatečnou čtveřici, kterou nedisponují ty nejrozšířenější ovladače na trhu, pochopitelně jde jen o něco navíc, co ve většině hrách nevyužijete. Pomocí makra si je ale můžete dodatečně nastavit, a v tu chvíli oceníte, že jsou krásně dosažitelná prostředníčkem a prsteníčkem. Pro mě přesně akorát.

Dojmy z používání Steam Decku, plnohodnotné nové konzole
i Zdroj: David Plecháček, Hrej.cz
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama