Disco Elysium Recenze Disco Elysium

Disco Elysium

Adam Zámečník

Adam Zámečník

9. 12. 2019 10:00 27

Napsat recenzi na Disco Elysium jsem se přemáhal dlouho. A to především proto, že nejde zrovna o hru, kterou lze projít bez výraznějšího soustředění. Disco Elysium je totiž postavené na velkém množství textu, a to od rozsáhlých vnitřních monologů po pynchonské dialogy s osazenstvem tohoto bizarního světa. Přirovnání textů hry ke knihám amerického spisovatele Thomase Pynchona je nepochybně až přehnané, přesto je tato hra jedním z nejlépe napsaných RPG tohoto roku, která si zasluhuje recenzi i dva měsíce po vydání.

REVACHOL

Podobně jako soukromé očko Larry Sportello z pynchonovy knihy Inherent Vice, i v Disco Elysium je hlavním „hrdinouopilecký detektiv, který si v úvodních minutách nepamatuje ani to, kde v noci nechal kalhoty. Jeho roztříštěná mysl, počínaje pudem záchovy v podobě ještěřího mozku, od první chvíle udává styl vyprávění příběhu. Ani poté, co najde svůj zašpiněný oblek ale detektiv neví, co tady dělá. V té chvíli hráč vchází do světa, který pozvolna vykreslují rozhovory s obyvateli zapadlého hostelu v rozkládajícím se městě Revachol. Před hostelem visí oběšenec, nikdo ale neví, jak se tam dostal nebo kdo by mohl něco takového provést.

Zde se představuje jedna z hlavních charakteristik hry, které přebírá základy tradičního izometrického RPG, včetně volby třídy, která určuje rozložení každého ze 24 atributů, a uzpůsobuje je čistě příběhové hratelnosti.

Rozuzlení detektivní zápletky sice tvoří základ děje hry, zdaleka se ale nejedná o jediné tajemství příběhu, kterým je částečně i otázka, kým přesně je samotný detektiv. Vzhledem k alkoholem způsobené amnézii si může hráč vybrat ze tří noirových archetypů, třeba „špatného poldu, co z vyslýchaných vždy vymlátí odpověď, nebo charismatického detektiva, jehož mysl je na pokraji kolapsu. Zde se představuje jedna z hlavních charakteristik hry, které přebírá základy tradičního izometrického RPG, včetně volby třídy, která určuje rozložení každého ze 24 atributů a dovedností, a uzpůsobuje je čistě příběhové hratelnosti. Pokud tedy hrajete za „špatného poldu, jehož hlavní doménou jsou svaly, většinu questů a rozhovorů vyřešíte přímočaře. Jako inteligentní, ale zároveň slabý detektiv většinou vše vyřešíte svou myslí raději než pěstmi. Přesto vám nikdo nebrání dělat si, co chcete, jen se pak nedá čekat nějak velký úspěch.

RPG NEBO ADVENTURA?

Podobně jako v RPG založených na principech D&D se v průběhu jednotlivých rozhovorů s postavami nebo interakcí se světěm úspěch určuje hozením pomyslné kostky, která udává úspěšnost jednotlivých pokynů. Společně s tím se do dialogů promítají detektivovy vlastnosti, které k vám aktivně promlouvají a nabadají ke konkrétním volbám. Tento prvek se zprvu může sice zdát matoucí, po chvíli se ale prokáže jako jedna z nejvýraznějších charakteristik této hry, která dělá z některých rozhovorů bizarní a spletitou konverzaci, kde na vás v jedné chvíli promlouvá intuice a v druhé vaše toxikomanie. Do všeho zároveň zasahuje také váš parťák Kim, pomyslný „straight mancelého příběhu, který tu funguje jako “hlas rozumu” v jinak ztřeštěných dialozích. Podobně důležitou volbou autorů je ale také absence určitého bojového systému – i boj se zde řeší skrze dialogové okénko plné textu. Ve výsledku má proto Disco Elysium mnoho společného s adventurami a vizuálními novelami a stejně tak i s příběhovými izometrickými RPG.

Zmínka vizuálních novel je v případě Disco Elysium na místě. Inspirace izometrickými RPG sice určila hráčův pohled, vývojáře ale nijak neomezila ve stylizaci světa, kde se mísí špína Revacholu se skvěle zpracovanými portréty jednotlivých postav a nádechem olejových maleb. Jednotlivé lokace jsou zároveň plné drobných detailů, které poukazují na tragický osud Revacholu a všudypřítomnou korupci, ať už jde o zaplivaný hostel, rozpadlé příbytky v okolí nebo rozlehlý přístav. Specifický je i design ikon atributů, ve kterém se kombinuje gigerovská fantasmagorie, chapadla a Rorschachův test. Zmínku zaslouží také soundtrack od britské kapely British Sea Power dokreslující noirovou atmosféru zdejších barů a temných ulic.

NEJSMĚŠNĚJŠÍ CENTRISTA

Kromě přirovnání hry k jiným příběhovým RPG a adventurám se o ní dá říct mnohem více zajímavějších věcí. Výše zmíněná volba třídy sice určuje postup detektiva ve vyšetrování vraždy, ale ani se sebevyšším počtem bodů z něj nedělá nic víc než další ztracenou existenci v podobně ztraceném světě. Pro příběh této hry je totiž Revachol stejně důležitý jako samotný detektiv. Původně šlo o hlavní město zdejší monarchie. Revacholem následně prošla krvavá komunistická revoluce, kterou poté podobně krvavě svrhly okolní mocnosti. Rozklad tohoto města je znát už z jeho obyvatel, které hráč potkává. Není proto nečekané, když detektiv natrefí na fašistu věřícího v nadřazenost své rasy, komunistu planoucího po dalším převratu nebo vůdce odborářů, kteří zde připomínají spíš jakousi mafii než zástupce pracující třídy bojující za lepší podmínky.

Scénař je na takových tématech postaven. Disco Elysium ale ani přesto není jen depresivním pojednáním o polarizaci společnosti, spíše poukazuje na absurditu zdejšího světa. Ostatně – jaká hra vás kdy nazvala ve svých achievementech tím nejsměšnějším centristou?

AD ABSURDUM

Disco Elysium je totiž zejména příběhem naprosto absurdním. Chaotický Revachol jen zhoršuje roztříštěnou osobnost detektiva, který si postupem času osvojuje všemožné nápady a lži. V detektivově mysli je totiž na různé myšlenky a mementa Revacholu speciální místo – takzvaný myšlenkový kabinet. V praxi se proto mohou z určitých voleb v dialozích stát doplňující perky, které upravují počet bodů v jednotlivých atributech a dále utvářejí jeho osobnost. Tento systém dává se svým rozsáhlým počtem možností velký prostor k roleplayingu, kde se z detektiva může stát i kladná postava, například feminista, ale také může dál propadat šílenství. Pokud jste proto někdy chtěli hrát za komunistického policistu, který je naprosto přesvědčený, že je místní celebritou, a zároveň dokáže mluvit s neživými předměty, v Disco Elysium takovou možnost najdete.

Přestože je v Disco Elysium opravdu velké množství textu, hráč zároveň nesmí bezmyšlenkovitě vybírat všechny pokyny, co se v dialozích objeví. Pokud urazíte postavu, dost možná se s vámi už dál nebude chtít bavit.

Zároveň je ale nutné vědět, že zdejší postavy si budou vaše přeludy a výroky dobře pamatovat. Zde je nutné Disco Elysium přirovnat k dalším RPG, protože se od nich z tohoto hlediska výrazně liší. Přestože je ve hře opravdu velké množství textu, hráč zároveň nesmí bezmyšlenkovitě vybírat všechny pokyny, co se v dialozích objeví. Pokud urazíte postavu, dost možná se s vámi už dál nebude chtít bavit. Pokud pro změnu budete u některých postav moc vyzvídat, už se s vámi o tolik informací nepodělí. Takový vývoj sice v žádném případě neznačí konec hry nebo vedlejšího questu, chtěného rozzuzlení se ale možná nedočkáte. S každým dialogem zároveň postupně plynou jednotlivé dny, ve výsledku vám proto uteče větší než malé množství detailů a vedlejších questů, které dost možná najdete až při dalším průchodu hrou. Zde se promítají i detektivovy atributy, které vás ke všem questům při jednom průchodu hrou jednoduše nepustí. Některé po vás přímo požadují řešení, jež vám stoprocentně zkazí vztahy s některými postavami. Nejzářnějším příkladem je „Drama, který po vás požaduje hysterické chování a melodramatické výroky.

V mnohém nelze Disco Elysium nic vytknout. Vzhledem k naprosto zjevnému zaměření hratelnosti by bylo zcela chybné kritizovat hru za něco, co je očividně s přehlednem jejím největším kladem — tedy velké množství textu a dobře napsané dialogy. I v samotném závěru, kde je volnost průchodu omezenější, jde stále o jeden z nejzajímavějších titulů tohoto roku a jeden z nejlepších debutů nezávislého herního studia za posledních několik let.

Disco Elysium

Fascinující debut, který hráče vrhá do bizarního světa plného roztříštěné ideologie a neméně roztříštěných osobností. Nabubřelé grafomanství občas funguje — Disco Elysium je toho důkazem.