Day Watch Recenze Day Watch

Day Watch

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

6. 6. 2007 22:00
Reklama

Patříte-li ke knihomolům s vytříbenou chutí a smyslem pro sci-fi, nevěřím, že vám unikla tetralogie ruského spisovatele Sergeje Lukjaněnka. Soubor Noční, Denní, Šeré a Poslední hlídky totiž patří k tomu nejčtivějšímu, co lze ve sféře moderní ruské prózy vůbec najít. Navíc, dnes je na pořadu dne druhé pokračování, tedy Denní hlídka, platící dle názoru většiny za vůbec nejlepší díl celé série. Přesuneme-li se od knih k filmu, mohli jste zaznamenat adaptaci Noční hlídky, vzbuzující šok i okouzlení zároveň. Dle dostupných trailerů bude filmová Denní hlídka alespoň s efekty na trochu jiné, lepší úrovni a mě osobně zajímalo, zda si dají napodruhé záležet i pracovníci studia Nival.

Ne tak ledajaký příběh…

Aby bylo jasno, celý příběh se točí kolem nekonečné bitvy dobra se zlem, ovšem v tomto případě nejde až tak o samotný akt bitvy, jako spíše o snahu udržet rovnováhu mezi dvěma silami. V Moskvě tedy sídlí největší z kanceláří Denní i Noční hlídky, jejichž pracovníci dohlížejí na to, aby nebylo konáno příliš dobra a zase naopak. Vybaveni jsou magickou silou, mnohdy i zásobou amuletů s ukrytou energií, nechávají si říkat Jiní a v poklusu přes Rudé náměstí pomáhají/škodí lidem. Nu a právě jako příznivec Tmy vstupujete do hry prostřednictvím Anny, Jiné, jež se objevuje na scéně několik let po událostech z předešlého dílu. Pokud hned z kraje žhavíte choutky na pořádnou čarodějnickou bitku, nechte se přeci jen trochu zkrotit. Od začátku totiž Anna ovládá jen omezené množství magické energie.

Hurá do Šera

Prvním pouťovým trikem tedy bude vstup do Šera. Jedná se o jakýsi mezisvět, jehož využívají Jiní pro boj mezi sebou. Po vstupu do Šera se stáváte pro okolí neviditelným, zvýší se vám útočné bonusy, ale rychleji spotřebováváte manu a celkově na vás Šero nepůsobí bůhvíjak pozitivně. Bohudík, s přecházením mezi dvěma světy byste daleko nepochodili, a tak se s postupným růstem zkušeností budete moci naučit opravdovým kouzlům, a to ať už útočným, nebo například léčitelským. Konkrétně mám na mysli třeba klasické kouzlo Press, doslova vysávající energii z vybraného cíle. Zajímavě se tváří i možnost vyvolat si na pomoc nějakou tu potvoru, odvádějící za vás černou práci zatímco se chystáte k magickému útoku. Krom toho je zde možnost využívat výše zmíněné amulety, jako třeba speciální baterku, jež po zapnutí v šeru nepříjemně sežehává kůži nepřátelům.

Nudný boj

Ačkoli není boj Jiných tím hlavním, co naplňuje Lukjaněnkovo dílo, ve hře se stane prakticky jediným pojítkem v jinak vcelku obstojně připravené zápletce. Proto mě trochu zaráží, že v tomto místě nenechali pracovníci studia Nival žádný prostor pro invenci. Boj probíhá v již klasickém turn-based módu, kdy musíte hospodařit s omezeným počtem akčních bodů, za které vyvoláváte kouzla, nebo postupujete. Na tomto systému RPG hraní není pranic špatného, naopak, geniálně se uplatnil v dnes již legendárním Falloutu, ovšem kvalitou zpracování nesahají Rusové zmíněné legendě ani po pás. Celkově se mi zdají jednotlivé bojůvky, i přes dynamické rytmy doprovodné hudby, příliš mdlé a bez efektů. A i když s sebou do boje berete někoho z temných přátel, například Mága-obratně, jenž se dokáže hravě přeměnit v bílého tygra, na celkovém výrazu neatraktivních a pomalých bitev to mnohé nezlepšuje.

Seber, když to dokážeš

S nemilým faktem přímo koresponduje i zastaralé grafické zpracování RPG světa Day Wath, strhávající celou záležitost o pěkných pár let nazad. Kloudných animací aby člověk pohledal, detailů prostředí jakbysmet; jediným oživením scény je občasný odpadek, nebo odkvétající flora. Vcelku trestuhodně dopadla i finální optimalizace potřebného hardwaru, kde si hra ukusuje, na můj vkus, až příliš mnoho výkonu. Skutečně, nebýt tahového režimu souboje, v některých chvílích byste se kvůli náhlé ztrátě fps mohli dostat do pěkného maléru. Další chybou ve zpracování je občasná nemožnost sebrat nějaký předmět ze země. Jde sice z větší míry o jablka a čokolády, doplňující zdraví a manu, ale někdy je také nutné sebrat magický předmět, nutný k dalšímu postupu. Dlouhé vteřiny přejíždění kurzorem nad předmětem vyvolávají pak mimo nechápavého výrazu čiré zděšení.

Dobrý dabing, špatný překlad

Nevalně hra dopadla i po stránce umělé inteligence. Boje, kterým jsem už spílal nezáživnost, ztrácejí i na logice. Nepřátelské jednotky postupem času jen neznatelně přibírají na houževnatosti, přičemž schopnost strategického myšlení zůstává pořád kdesi v pozadí. Že není něco v pořádku je všem jasné, ale vše vyznívá o to hůř, když pomyslím na knihu, která doslova čiší nápadem a ostrovtipem. Na druhou stranu, přeci jen zachovává Nival Studio dekorum alespoň na poli dialogů, které jsou vyvedeny v originální ruštině - nechybí zde potřebná dramatičnost rozhovoru, ani klasický Lukjaněnkův humor. Udivuje mě ale, že si vývojáři nedal tu práci a nesvěřili překlad titulků do angličtiny někomu erudovanějšímu; v tomhle ohledu totiž hra opět ztrácí a ne všechny hlášky vyniknou tak, jak mají.

Trocha naděje

Trpkou třešní na závěr je zpracování inventáře Anny hrdinky. Ačkoli je hra oficiálně zarámována jakožto RPG, moc srandy si s přidělováním skill pointů neužijete. Po zvýšení úrovně můžete postavu naučit novému kozlu, nebo schopnosti, a tím vše končí. Zajímavě se ale tváří zasazení menších puzzlů, jako například možnost zjistit si a upravit pravděpodobnostní linie. Roli zde hrají tři paprsky, rozdělené barevně na kladné, neutrální a negativní. Úkolem, ne nutností, je pomocí zrcadel a ohybačů světel nasměrovat k vaší osobě jen ty kladné paprsky a naopak odvrátit mimo výseč paprsky záporné. Pokud věnujete této činnosti trochu času, skutečně se to odrazí v následující misi ve váš případný prospěch, či neprospěch.

Rychle od toho

Bohužel, radovat se v takto zaměřené hře nad logickou hádankou v inventáři je s přihlédnutím k ambicím vývojářů smutné. Ani v nejmenším se totiž nepodařilo odstranit nedostatky předešlého dílu a hra skutečně působí jako rychlokvaška vezoucí se na vlně ruské popularity. Knižní zpracování si do Evropy cestu našlo, filmové svým druhým dílem zřejmě nalezne také, ovšem hra zůstane zatím jen artiklem pro opravdové fandy s železným žaludkem. Vy ostatní si kupte knížku, přijde vás to na menší peníze a užijete víc srandy…

Day Watch
Windows PC

Verdikt

Day Watch ani v nejmenším nepřekračuje svého předchůdce a ze snůšky slibů se stala jen neuskutečněná přání. Toto nudné RPG bez jediné špetky originality je zdárným příkladem toho, jak se hry, a ani ty podle filmů, nebo podle knihy dělat rozhodně nemají.

Co se nám líbí a nelíbí?

Kvalitní příběhová předloha, efektní vstup do Šera, dobré dialogy, hrátky s pravděpodobnostními liniemi
Zastaralé technické zpracování, nezáživný boj, přehnané hardwarové nároky, tupá AI, občasná nemožnost sebrat ze země nějaký předmět, nekvalitní překlad, fádní prostředí
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama