Crazy Taxi: Fare Wars Článek Crazy Taxi: Fare Wars

Crazy Taxi: Fare Wars

Dalibor Franta

Dalibor Franta

22. 1. 2007 23:35
Reklama
Reklama

Je tomu sotva pár dní, co svět oslavil sté výročí od vynálezu taxametru – přístroje, který dal jméno evropským taxíkům a beztrestně za ta dlouhá léta vylákal z nic netušících pasažérů na celém světě kvadrilióny dolarů…a v česku možná o pár kvintiliónů víc, však to známe. Praha je prostě pulzující metropole, kde čas a vzdálenost jsou jen abstraktní pojmy, tudíž přízemní matematické výpočty taxametrů nikdy nemohou její genius loci plně obsáhnout.

Zkuste to však vysvětlit americkým turistům, kteří za cestu taxíkem z Ruzyně k Four Seasons zaplatí víc, než za letenku z Dallasu do Prahy. To pak páreček amerických hrdliček dlouho kroutí hlavou nad českým „Crazy taxi“ a vztek je přejde teprve až pod posvátnými vitrážemi katedrály Sv. Víta. Samozřejmě jen dočasně, protože dříve, či později narazí na další pražské specifikum - „Crazy pickpocket“. To už je ale jiný příběh. My zůstaneme pěkně na čtyřech kolech a vydáme se do končin, kde rychlost a spokojenost zákazníka taxi služby stále ještě něco znamenají a kde se odvážným mužům i ženám za volantem staví videoherní památníky.

Dobrý taxikář pro rito i přes plot skočí

Crazy Taxi: Fare Wars
Hra Crazy Taxi by se za takový památník bezpochyby považovat dala. Na Dreamcast svého času vtrhla jako vichřice a poskytla hráčům doposud nevídanou volnost pohybu v rozsáhlých, životem (a hlavně provozem) pulzujících velkoměstech. V době, kdy Driver masakroval žebříčky popularity, se tak objevil další a podstatně méně náročnější automobilový titul, který nevyžadoval žádnou intelektuální zátěž a dokázal dokonale rozproudit adrenalin v žilách (ostatně to jízda pražským taxíkem dokáže taky).

Základní cíl hry byl jednoduchý – naložit pasažéra a v časovém limitu jej dopravit na vyžádané místo ve městě. Čím rychleji se zákazník dostal do cílové destinace, tím více bodů plynulo na konto řidiče. Zároveň bylo možné obdržet nejrůznější adrenalinové bonusy za jízdu v protisměru, manévry na pokraji kolize a čas strávený ve vzduchu - tedy rozuměj, při přeskocích, saltech a jiných zcela běžných úkazech každodenní dopravní špičky.

Za každého přepraveného pasažéra získal taxikář časový bonus, který se přičetl k předem nastavenému limitu na hru. Při špatně bodované a zákazníky mizerně hodnocené jízdě tak nebylo nic neobvyklého, dosáhnout za pět minut pouhých dvou štací, zatímco zkušený hráč dokázal díky časovým bonusům dovést do cíle třeba i pár desítek spokojených pasažérů. Zběsilou jízdu pod přísným dohledem nekompromisně tikajících hodin navíc doplňoval, dnes již kultovní, soundtrack burácejících The Offspring a povedené animace vyděšených, rozzuřených, či prostě jízdu si vychutnávajících cestujících. Jednoduše lahůdka let minulých, která bohužel ze svého kouzlalecos ztratila, když se prakticky totožná hra objevila, jako jeden z desítek vedlejších questů v GTA III. Myšlenka Crazy Taxi už možná pro vytížený konzolový trh ztratila své původní kouzlo, nicméně stále existuje skupina hráčů, která by návrat legendy ocenit dokázala (alespoň si to myslí pánové a dámy ze společnosti Sega). Tak se zrodil titul Crazy Taxi: Fare Wars pro PSP.

Nic nového pod sluncem

Crazy Taxi: Fare Wars
No a že jsme vás na úvod tak pěkně navnadili, musíme vás rovnou poslat zpátky na zem. Fare Wars bude „pouze“ kompilace již vyšlých Crazy Taxi 1 a 2. Vše výše jmenované tedy stále platí (až na soundtrack, což je možná zpráva ještě více devastující) a na budoucí majitele hry čeká stejná nabídka měst (San Francisco a New York), stejné herní principy a do jisté míry módy (Time Trial, Arcade, minihry), stejné hratelné postavy a samozřejmě taxíky. Nová, věrnými fanoušky série tolik toužebně očekávaná, hra se tudíž nekoná a trochu nečekaně se nikomu nechtělo připravit pro PSP verzi alespoň jednu jedinou novou mapu.

Ani vyčpělé PR řeči o tom, že „obě starší hry jsou stále skvěle hratelné a pro potřeby PSP plně vyhovující“ (což je ve světle obou GTA titulů pro PSP přinejmenším omyl) v nás ne a ne rozptýlit obavu z toho, že se nakonec dočkáme nemastného, neslaného titulu, jehož jediným účelem bude shrábnout nějaký ten cash bez práce - však on už si žíznivý trh PSP nějak poradí. Ale abychom jen nepodléhali tíze okamžiku a nenechali se unést dost možná ne úplně oprávněnou kritikou, tak nebude od věci podívat se také na těch pár vylepšení, které si pro nás Sega nakonec přeci jenom připravila.

Novinky všech tvarů a chutí

Některé novinky Sega údajně drží pod pokličkou, což nám vzhledem k tomu, že se chystá vydat 6 let staré tituly, nepřipadá až tak tajemně sexy. Možná i proto by výčet těch prozatím oznámených vylepšení vydal všehovšudy na dva řádky. Mezi zcela kosmetické úpravy lze zařadit nový soundtrack, ozvučení, namluvení a nové rozlišení. Avšak už prostý fakt, že si Sega troufá zařadit tak elementární nutnost, jako je změna rozlišení, do kolonky „vylepšení“, tak trochu zavání vařením z vody . Zvlášť když po grafické stránce zatím hra budí vskutku rozporuplné pocity. Pojďme však k veselejším zprávám.

Crazy Taxi: Fare Wars
K podstatnějším a doufejme také nosným změnám totiž konečně můžeme zařadit multiplayer - vymoženost, která oběma dílům Crazy Taxi v minulosti citelně chyběla. Hra pro více hráčů by měla obsahovat jak vzájemné Wi-Fi soupeření (včetně kradení zákazníků před nosem), tak kooperativní mód, ve kterém se budou hráči dělit o zakázky a společně bojovat s časovým limitem.

Online podpora stále nebyla potvrzena a jak bývá v hrách firmy Sega „dobrým“ zvykem, zřejmě se jí ani nedočkáme. Kromě podpory Wi-Fi je tak přislíbena alespoň možnost hrát ve čtyřech lidech na jediném PSP – zřejmě formou Time Trialů. K dalším povzbudivým novinkám pak ještě přidejme několik nových miniher a možnost nahrávat si ze zvlášť povedených jízd video o rozsahu až 80 sekund. To abyste mohli následně pražské taxikáře instruovat o správném způsobu rozvážení pasažérů (tuto metodu však aplikujte vždy až po zaplacení).

Budoucnost Crazy Taxi: Fare Wars zůstává otevřená. Zatímco krásné vzpomínky na hodiny strávené rozvážením neposedných zákazníků v nás vzbuzují naději, že si budeme moci tuto skvělou zábavu užít díky PSP prakticky kdekoliv, tak skeptici v nás vyzvánějí na poplach. Fare Wars se kromě multiplayeru nechystá nabídnout nic nového a to co bylo před lety originální a poutavé, dnes může působit zastarale a monotónně. Nezbývá než držet pěsti a počkat si na 2. čtvrtletí letošního roku.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz