Colin McRae: DIRT Recenze Colin McRae DiRT

Colin McRae DiRT

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

1. 7. 2007 22:52 2
Reklama

Ještě než se pustíme do bahnité stopy, nedá mi to nezeptat se. Nevšimli jste si hned zkraje něčeho zvláštního? Pro sérii rally her od Colina McRae, řekněme, ryze netypického? No ano! Za celou dlouhou dobu 9leté historie vynechali vývojáři z Codemasters za jménem skotského pilota poprvé slůvko rally. Pravda, nejde o nic tak převratného, abychom o tom popsali stránku, ale přeci jen to naznačuje jakýsi odklon, nebo, chcete-li, posun série trochu jinačím směrem. Samozřejmě, základním herním prvkem i nadále zůstává rally jako takové, ovšem kolem dokola se obalilo pěknou řádkou dosud neviděných vozítek, s nimiž je možno prohánět se v dalších specifických typech závodů.

11GB a StarForce k tomu

Stručnosti už ale bylo dost, vezměme to raději pěkně od začátku. Fakt, že je hra distribuována na dvouvrstvém DVD, přímo koresponduje s volným místem, jež si instalace schramstne pro sebe. Orientačně jde tedy o nějakých 11GB, což ale člověka určitě vyděsí méně, než následující instalace „milované“ ochrany StarForce. Na účet ruských zabezpečovačů však musíme přičíst snahu o stále se zkvalitňující bezproblémovost chodu této ďábelské ochrany proti nežádoucímu zásahu pirátů. Po úvodním intermezzu už můžeme v poklidu nahlédnout do menu, vyvedeného v trochu netradičním, nicméně velmi atraktivním trojrozměrném duchu. Po formalitě v podobě tvorby nového profilu si vás na starost vezme hlas amerického pilota rally Travise Pastrany a vysvětlí vám, co můžete od nového dílu série očekávat.

Nejen rally závodem živ je Colin

V singleplayeru jde o tři hlavní módy, rozdělené do několika dalších skupin podle typu závodu. Vedle kariéry, která dominuje a věnovat se jí budeme za malou chvíli, stojí mód Šampionátu a tzv. Rally World, skrývající pod sebou instantí jízdu dle vámi vybraného vozidla, trati a pochopitelně typu závodu. Možnosti volby se vám však zvyšují dle aktuálního stavu rozehrané kariéry, jež se tak logicky stává středobodem vašeho snažení. Kariéra je rozdělena do jedenácti pater pyramidy, po kterých stoupáte vzhůru, přičemž postup je ovlivněn úspěchem v připravené směsici všech typů závodů. Kromě obligátní rally na vás tedy čekají klání v americké off-roadové sérii CORR Pro, dále nebezpečné duely v Rallycrossu, asfaltové závody do vrchu a v neposlední řadě prašné a kluzké tratě Rally Raid T1. Na poměry série Colin McRae jde o výběr více než pestrý a díky vhodně zvolenému prostřídávání jednotlivých typů závodů během kariéry nezbývá prakticky žádný prostor pro nudu nebo jednotvárnost.

Pěkných pár čísel

Na začátku je přístupno jen několik úvodních závodů s tím, že pro odemčení následujících pater potřebujete získat herní body. Vedle nich je stejně podstatné vydělávat peníze, za které živíte vaše vymazlené žrouty oktanů. Vozidel je ve hře také solidní řádka, oficiální číslo hovoří o 46 kusech a mě nezbývá než konstatovat, že mluvíme o kouscích vskutku luxusních. S ohledem na záběr jednotlivých typů závodů se můžete těšit jak na klasické zástupce rally, mezi které patří například Citroën, Subaru, nebo Peugot, ale také na odpružené buginy, tahače s mamutí silou, nebo silniční speciálu alá intrem zprofanované R4. Aby toho nebylo na tolik aut málo, zapracovali vývojáři do hry bezmála šedesátku tratí, která sice ne vždycky vychází z reálných protějšků, ale stoprocentně pokaždé nabízí unikátní jízdní zážitek s nepředvídatelnými zatáčkami, dlouhými skoky a nervy drásajícími průjezdy těsně podél smrků, nahusto vysázených kolem trati.

Jedem doslova jak namydlení

Bohužel, nervy vám místy nebudou cuchat jen zmíněné smrky. Řeč je o zvláštní chování vozu, především ve sféře klasické rally. Ačkoli je znát obří míra inovace ze strany Codies, přeci jen je po několika úvodních metrech erzety znát, že nehrajeme precizní simulátor, nýbrž pořád jen arkádu vpravdě arkádovitou. Ať už promíjíte, nebo ne, přehnaná míra citlivosti přední nápravy vede čas od času k pokraji nervového zhroucení řidiče. Pokud tedy budete chtít hrát DiRT na klávesnici, radím vám, upusťte od tohoto nápadu. Už jen analogová páčka levného joysticku usnadňuje zvládnutí jízdy o několik desítek procent; o schopnosti kvalitního volantu nemluvě. Dalším neduhem, kterým hra trpí napříč všemi platformami, jsou příliš silné brzdy, jež by si v ničem nezadaly s brzdami monopostů F1. Všechen naučený odhad z ostatních rally her tak jde vniveč a my si musíme opět trochu zvykat. Nakonec, trochu podezřívám vývojáře, že nám to udělali schválně, aby nechali vyniknout do detailu zpracovaným bouračkám.

Všechno lítá, co peří má

Nyní se už zlehka dostáváme k technickému zpracování nového Colina a nutno říci, že jde o první skutečný next-gen v závodních hrách pro PC platformu. Co se havárií týče, vše je lehce korigováno vámi vybranou úrovní obtížnosti, kdy na nejnižší i při přímém střetu se stromem sotva vysypete přední sklo. Na úroveň nejtěžší však i sebelehčí dotek se svodidly značí škrábance na kapotě, ohýbající se plech, skřípavé zvuky… Co potom, když nezvládnete zatáčku a zastavíte o nějaký vtipně postavený dub? Vzduchem nelítají jen pneumatiky a kusy karoserie. Na zpomalených záběrech uvidíte části motoru, jednotlivé kusy odlamujícího se plastu a když budete opravdu pozorní, spočítáte ve vzduchu i kovové matice. Zkrátka a dobře, model poškození dosáhl, alespoň na PC naprostého vrcholu a s čistým svědomím říkám, že nic podobného jsme dosud neměli šanci vidět.

Ukaž co umíš, grafiku!

To samé lze v určitých ohledech tvrdit i o grafice, která je zjevně největší devizou DiRTu. Je vcelku zbytečné vyjmenovávat použité technologie, jednoduše se spokojíme s tím, že vývojáři zapracovali do enginu zkrátka všechny. I zde však platí pořekadlo, že méně je někdy více, a tak finální výsledek působí sice okolahodně, ale rozhodně ne reálně. Hra je ve vyšších rychlostech rozteklá na můj vkus až příliš okatě, to samé lze říci o světlosti oblohy, odlesků a prakticky všeho s výraznou barvou textury. To je však asi jediný nedostatek jinak precizně odvedené práce, který nakonec můžeme přičíst současným požadavkům konzumního trhu. Na co jsem byl ovšem já velmi zvědavý a v čem mě Codemasters vůbec nepřekvapili, byl zvuk motorů. Pravda, u každého vozidla je sice lehce odlišný, ale pořád je to ten starý známý vysavač.

Hm, ten mulťák se tam nevleze, okleštit!

Poslední kolonkou je, jako obvykle, multiplayer, jenž se především na tiskových zprávách vývojářů a distributorů jevil minimálně jako převratný. Všichni jsme se těšili na mamutí počet hráčů startující na zelenou, ovšem realita je na míle vzdálená. Během multiplayerového závodu totiž vůbec nenarazíte na žádného z živých protivníků, ti jsou symbolizováni jen časem, který zajeli. Ba co víc, ze všech nabízených typů závodů jsou pro multiplayer zpřístupněny jen rally a závody do vrchu, což nebylo v žádném případě potěšujícím zjištěním.

Tak hurá do bahna…

I přes nepříliš povedený multiplayer si zasluhuje Colin McRae DiRT uznání za hru se skutečně širokým záběrem, precizní grafikou a především maximální snahou o hráčovo potěšení z rychlé jízdy, nesvázané zákony fyziky až tak přísně.

Colin McRae: DIRT
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

Colin McRae DiRT i přes drobné chybky týkající se ovládání některých vozidel, přesvíceností světlých prvků a odfláknutého multiplayeru bude ještě dlouho platit za ultimátní arkádový titul, kloubící v sobě hned několik typů závodů, širokou různorodost tratí a solidní dávku vozidel.

Co se nám líbí a nelíbí?

Velký počet druhů závodů, vozidel i tratí, povedené menu, precizní bouračky, kvalitně zpracovaná kariéra, skutečně první závodní next-gen zážitek na PC
Nedoladěné ovládání především rally vozů, příliš silná brzda, praktická nemožnost hry na klávesnici, jinak kvalitní grafické zpracování se občas vyznačuje pocitem přeplácanosti, skutečně nepovedený multiplayer.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama