co-se-deje-v-japonsku
Článek Co se děje v Japonsku?

Co se děje v Japonsku?

Dalibor Franta

Dalibor Franta

13. 2. 2006 23:33 1
Reklama

Tuto až rouhačsky provokativní otázku si nedávno položil internetový server BusinessWeek Online a i ten nejotrlejší optimista si musel přiznat, že je na ní pořádný kus pravdy. Není toho v tom novém Playstationu trochu moc? Kam se poděl koncept jednoduchého herního stroje, který nevyžadoval prakticky žádné hluboké znalosti zacházení s elektronikou? Otevřít, zavřít, vypnout zapnout – vždyť to byla právě odzbrojující jednoduchost, která udělala z konzolí fenomén moderního věku. Co nám to vlastně pejsek a kočička z Japonska uvařili za multifunkční dort? Bude nám chutnat? Předpoklad Sony je jednoduchý – PS3 je momentálně pro celou firmu projektem číslo jedna a šest let usilovného a astronomicky nákladného vývoje (jen Cell chip přišel společnost na 400 milionů dolarů) se zaměřilo jediným směrem. Vměstnat veškerá digitální zařízení, která Sony vyvíjí, do jediného přístroje a trochu tak popostrčit svou stagnující divizi spotřební elektroniky. A když se cestou ke konzolovému Olympu podaří prosadit Blu-ray coby standardně používané médium nové generace, bude spokojenost úplná.

Idea domácí konzole, na které si ráno přečtete emaily a novinky na hrej.cz, odpoledne si pomocí DVD rekordéru nahrajete klíčový hokejový zápas o postup do play-off a večer zapaříte s kamarádem z Ugandy Killzone 2, je tedy naplněna. Ale co na to spotřebitel? Jak trefně poznamenává analytik z Deutsche Securities, Takashi Oya,, bude velmi obtížné prezentovat PS3 jako něco jiného, než herní konzoli. Pořád je to jeho primární funkce a hráči stále tvoří naprostou většinu zákazníků – ostatně znáte někoho kdo by si koupil PS2 jen kvůli DVD přehrávači? Jestliže Sony počítá s tím, že je nutné prosadit se s konzolí i mezi obyčejnými konzumenty kteří se o hraní příliš nezajímají, pak se může se zlou potázat…a to i ze strany hráčů. Není totiž pochyb o tom, že by se přístroj mezi konzolisty prodával stejně dobře, i kdyby byl holý jako zadek novorozence – nemluvě o ceně, která by tak mohla být nesrovnatelně nižší, než je současný předpoklad 350-400 dolarů. Jistě, řeknete si – čím více, tím lépe. Ale už jen prostý fakt že právě čtete tento článek je jasným důkazem toho, že disponujete domácím počítačem a nezbytně také připojením k internetu. Až na pár bonusů (jako je Playstation Network a snad také diskutovaný DVD rekordér) vám tedy PS3 nenabídne vlastně nic moc nového. Snažit se prosadit v oblasti, kde jasně dominují domácí počítače může být pro konzoli zbavenou své kouzelné jednoduchosti opravdový oříšek.

Navíc – je tady temný stín minulosti, který ze šrotiště zapomnění neodbytně vrhá dávno zapomenutý omyl Kena Kutaragiho. PSX, multifunkční alternativa PS2 z roku 2003 s hard diskem a připojením k internetu, která měla přitáhnout nové zákazníky. Cena 800 dolarů a prezentace přístroje, která byla původní filozofii PS2 na hony vzdálená byly nakonec hlavní příčiny naprostého fiaska. Kdyby se i nyní japonská společnost odklonila od konceptu konzole k blíže nespecifikovanému „domácímu počítačovému centru“, mohlo by dojít k situaci, která nyní podle mnohých provází PSP – nízkému hernímu prodeji. Údajně za ním stojí právě příliš velká variabilita PSP, která zákazníky nenutí kupovat stále nové herní tituly. Mohl by se snad se stejným problémem setkat také PS3, nebo se jedná jen o hysterii? Člověk jednoduše nesmí podléhat davovému šílenství a jásat nad věcmi, které vlastně ani ke svému konzolovému životu nepotřebuje. Na druhou stranu, i podobné výše popsané pesimistické fabulace a černočerná analytická proroctví je nutné brát s pořádnou rezervou.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama