Clive Barker's Jericho Článek Clive Barker's Jericho

Clive Barker's Jericho

Dalibor Franta

Dalibor Franta

20. 6. 2007 22:46
Reklama

Vykládat dlouze o tvůrčím týmu, který stojí za hrou Clive Barker's Jericho by bylo jako nosit sovy do Athén. Milovníci temna Cliva Barkera dobře znají a ti ostatní by ho stejně nikdy poznat nechtěli. Španělské vývojáře MercurySteam sice podobně legendární pověst nepředchází, ale svůj zářez na pažbě už si taky vysloužili (konkrétně to bylo za hru Scrapland), Codemasters pak již tradičně představují záruku kvalitní AAA produkce. Výsledek jejich snažení? Hororová FPS, která se okamžitě po zveřejnění prvních screenshotů stala jednou z nejočekávanějších her letošního podzimu. Informací bylo a stále je jako šafránu, přesto se situace oproti našemu poslednímu preview drasticky zlepšila. Je tedy na čase uvést některé dřívější mystifikace na pravou míru.

The Box

Tak především – název Jericho neodkazuje na legendární biblické město, nýbrž na speciální vojenskou jednotku, která byla zformována v průběhu druhé světové války. Jejím úkolem bylo vyšetřování okultních choutek, kterými v té době hýřil nacistický pomatenec Himmler, brzy se však musela postavit zlu mnohem většímu, než bylo to německé. Právě během druhé světové války totiž z hlubin zatracení poprvé v moderních dějinách povstalo „první dítě“ – nepodařený to boží experiment. Měl se stát prvním Adamem, něco se však pokazilo a místo chlapa jako buk s fíkovým listem a plnovousem bylo stvořeno nelidské monstrum překypující zlobou. Bůh jej uvrhl mimo náš svět, do prostoru zvaného „The Box“ a doufal, že se tohle jeho modelářské faux pas nikdy neprovalí. Jenže první dítě, předchůdce Adama a Evy se tak lehce nevzdalo a pravidelně, v dobách pro lidstvo kritických, dere se na povrch našeho světa, aby se jej pokusilo ovládnout. Zatím pokaždé se poštěstilo nepodařeného potomka zatlačit zpět, kam patří, vždy si však s sebou vzal kus dané epochy, aby jej při příštím pokusu využil proti lidstvu (z druhé světové války si odnesl palné zbraně, z křížových výprav křižáky atd., atd.). Nyní, padesát let od své poslední návštěvy, to malý antikrist zkouší znovu – tentokrát kdesi v africké poušti, kde se po staletích z písku vynořilo středověké město. Na průzkum je vyslána švýcarská garda a následně, když se její vysílání odmlčí, elitní jednotka Jericho – sedmičlenný tým, který v boji s okultizmem využívá jak konvenčních zbraní, tak starodávné magie.

Bylo nás sedm

Části oficiálně sedmičlenného týmu tvoří kupříkladu kapitán Ross (hrana chlap, ze začátku hlavní herní postava, ovládá klasickou felčařinu), Billie Church (využívá krev k sesílání kouzel a ochranných zaříkávadel a co víc, s katanou si rozumí lépe než kdejaký samuraj), otec Rawling (exorcista vyzbrojený dvěma pistolemi a sarkastickým úšklebkem), Delgado (jakožto pyromancer) nebo lesbická psycho-sniperka (úžasná kombinace) Abigail Black, která dokáže projektily své odstřelovací pušky ovládat za letu pouhou silou vůle. Ať je to jak chce, podstatný je zejména ten fakt, že mezi členy týmu budeme moci stiskem jediného tlačítka libovolně přepínat. Týmová souhra se tak stává jedním z klíčových prvků celé hry. Zranitelná sniperka Black kontroluje boje zdálky, naopak starověkými bojovými technikami obdařenou Billie Church se vyplatí držet v první linii, stejně jako felčara Rosse. Podobně jako v Gears of War ani zde nebude smrt nevyhnutelně znamenat konečnou. Umírající postavu může v časovém limitu zpět k životu přivést jeden ze dvou k tomu určených členů týmu – pochopitelně se tak stávají nejdůležitějším článkem skládačky, protože právě jejich ztráta by nevyhnutelně znamenala zkázu celé skupiny. Codemasters slibují vysoce vyspělou AI kolegů, která se obejde bez příliš častých zásahů hráče - tým si své povinnosti dokáže plnit zcela samostatně, také díky sadě jednoduchých povelů. Už jen vzhledem k designu levelů a stejně vyspělé AI nepřátel však bude třeba přistupovat ke každému střetu s rozmyslem a jasným bojovým plánem. Jako byste spojili stařičké Lost Vikings a akcí nabitého Dooma.

Čekali jsme celou věčnost… na tebe.

Hra by měla z velké míry využívat dynamické skripty, tedy situace, kdy bude třeba v rámci úhybného manévru stisknout předem danou kombinaci tlačítek. Postava ovládaná hráčem se pak kupříkladu sehne před útokem středověkou sekerou a zároveň zasadí rozhodující úder katanou na solar – souboje tak získávají až filmový nádech a zcela odpovídají plánované filozofii vydojit co nejvíce hratelnosti ze singleplayeru. Multiplayer totiž, a teď se něčeho podržte, není v plánu, a to právě proto, aby mohl být co největší náboj vměstnán do hry pro jednoho hráče. A když začne Clive Barker mluvit o náboji, slabším povahám začínají strachem vypadávat chumáče vlasového porostu. Všudypřítomná tma, design levelů a samotné cestování časem nazpět až do éry tisíců let před Kristem, kdy zlo začne ztrácet známé kontury druhoválečných vojáků a římských legionářů, to vše stačí k tomu, abychom si s předstihem udělali solidní zásoby prášků na uklidnění. Nemrtví křižáci s meči, sekerami a zubatými pilami místo končetin se ještě dají překousnout, duchové v podobě dětí navlečených v křižáckém mundůru už jsou silnější káva, ale pohled na znetvořeného anděla zkázy s obrovskými koženými křídly a půlmetrovými drápy, ten by položil i Fredyho Crugera.

Hororová taktická FPS, to je koncept přinejmenším vzácný a účast Cliva Barkera na projektu je zárukou, že nudit se u něj bude snad jen člověk po dvojité lobotomii. Přesto se trochu se obáváme, aby akce nepůsobila na úkor atmosféry a přemýšlivé hratelnosti, tolik typické třeba pro výborný Undying. Plánované vydání Clive Barker's Jericho je stanoveno na letošní říjen a to jak pro PC, tak pro konzole Xbox 360 a PS3. Bezprostředně se tedy zúčastní bitvy titánů, která se letos na podzim odehraje mezi takovými peckami jako je Halo 3, Bioshock nebo HL2: Episode 2.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama