Článek Becherovka Game 2006 – nášup pěkných freewarovek

Becherovka Game 2006 – nášup pěkných freewarovek

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

13. 12. 2006 23:27
Reklama

V roce 2000 se poprvé Becherovka zapsala do povědomí českých amatérských vývojářů – a vzápětí také hráčů. První, tak trochu pokusný ročník soutěže, jejímž cílem bylo vytvořit volně šířitelnou hru libovolného žánru, jež by co nejlépe propagovala sponzora, byl nečekaně bohatě obsazen. 25 her určitě nečekali ani organizátoři sami: navíc se mezi řadou průměrných a velmi slabých projektů objevily i hry na tehdejší poměry špičkové kvality. Vítězství si odnesla adventura Zázračný lék dvoučlenného týmu Enteron a předznamenala tak cestu ke slávě svých autorů – ale i BG.

BG – zdroj zábavy, podhoubí kvality

Během následujících let se Becherovka Game vyprofilovala výrazněji. Stala se soutěží, která motivuje freeware autory v Česku a na Slovensku velmi slušnými finančními odměnami za umístění, hráče obdařuje každoročně mnoha povedenými tituly různých žánrů (a že se tu tam objeví namodralé logo, už jim každý promine) – a v neposlední řadě slouží jako odrazový můstek k přechodu do komerční sféry. Typickým příkladem může být právě tým Enteron, i když Tomáš Nevrtal a Jan Kottman si užili své. Když totiž vyhráli i druhý ročník BG skvělou flashovou adventurou Zlatý kalich, dočkali se na otázku "máme pokračovat i příští rok?" kladné odpovědi – porotcům ročníku 2002 bylo ale naznačeno, že není tak docela vhodné, aby Enteron završil zlatý hattrick. A tak i když byl Becherův sen objektivně zřejmě nejkvalitnějším účastníkem, vavříny si odnesla akční hra Penguinator. Pro Enteron nicméně účast v BG znamenala prudký profesní vzestup. Vedl až k tomu, že si je Petr Vochozka najal pro práci na pokračování 7 dní a 7 nocí – 6 ženichů a 1 navíc, hra v podobném stylu jako předchozí reklamní adventury Enteronu, sklidila jednoznačný úspěch a z obou členů týmu se stali profesionální vývojáři.

Zpět ke stručnému průletu historií BG: rok 2003 byl přelomem v měřítku kvantity i kvality: soutěžilo bezmála šest desítek titulů a některé z nich těžko hledaly konkurenci v rámci celé freeware scény: stylová akce Gringo, shoot'em up Planeta X, desková hra Criss Cross, akční pacman Ham ňam, či závody Becher Race 2003 byly hry, jež snesly nejpřísnější měřítko. Přesto stále bylo co zlepšovat. V roce 2004 nejenže vznikly špičkové freewarovky (namátkou 2004: Vesmírná Becherovka, Točna, Plane Arcade, Řež Bechere, A.N.T.Z. či vítězný GTA klon Becherov), ale celá soutěž získala větší odezvu díky velkoryse pojatému vyhlášení. Definitivně byly zapojeny vedle flashovek i mobilní a PDA hry, což ještě rozšířilo hráčskou základnu, kterou mohla Becherovka oslovit. Minulý ročník pak byl v mnoha ohledech vrcholem: prakticky každá kategorie přinesla jednu či více opravdu skvělých her, účastníků byl velký počet a organizátoři si tak mohli dovolit četné úsměvy na závěrečné párty. Little World, Bechtor, Becherátor, Laser, Becher-ban, Aquadelic, Space Merchants: Conquerors, Becher Islands – stažením ani jednoho z těchto titulů určitě neprohloupíte, a to v mnoha případech nejde ani o vítěze svých žánrových kategorií.

Ročník 2006 – změny v pravidlech, ústup ze slávy

Jako vždy organizátoři provedli několik kosmetických úprav v pravidlech soutěže pro ročník 2006. Ten byl vyhlášen už v rámci oznamování výsledků ročníku minulého. Cílem bylo jednak – stejně jako loni – stvořit co nejlepší hru v kategoriích akční, adventury a RPG, flash hry, logické, simulátory, XXL hry, mobilní a PDA hry (každá škatulka byla přitom honorována 50 000 korunami, z nichž si vítěz odnesl poměrnou část dle hlasování poroty (tedy za průměr 80% to bylo rovných 40 000)), jednak zapojit do své hry reklamní témata: 200 let Becherovky, slogan Becherovka sbližuje, lyžování v rámci Ski Show, či drink Beton. Hry hodnotilo zhruba patnáct porotců z herních médií, mobilní projekty pak posuzovala porota společnosti Redboss.

Bohužel, při pohledu na startovní listinu se nelze zbavit dojmu, že BG zažila letos nepříjemný ústup ze slávy. Necelých 30 zúčastněných her sice není málo, bylo už ale i lépe. Navíc některé hry byly vysloveně střelbou naslepo: soubor v game-makerovém formátu, který se autor neobtěžoval ani zkompilovat, či hra, jež dovolila spustit pouze hlavní menu, musely být logicky z hlasování vyřazeny. A i když se našly výjimečně kvalitní tituly, některé kategorie působily obtíže nevídaného druhu: komu dát nejvyšší hodnocení, když si ani jedna hra nezaslouží zvítězit? I když na včerejším vyhlášení bodří moderátoři obdařili většinu vítězů otázkou, zda se zúčastní i příště, ročník 2007 oficiálně vyhlášen nebyl a spekuluje se, že pokud vůbec bude vypsán, zasáhnou jej výraznější změny.

Sláva vítězům, čest poraženým

Na závěrečném vyhlášení, které proběhlo 13. prosince od 14:00 v pražském Jam Café, vládla nicméně uvolněná atmosféra. Zástupce médií a vítězných týmů přivítal vstupní panák, v prostorách kavárny si pak mohli vyzkoušet vítězné hry na přistavených počítačích a mobilních zařízeních, či se občerstvit širokým výběrem drinků. Ve zhruba hodinu trvajícím programu byly představeny krátkým rozhovorem všechny vítězné týmy. Jak to tedy nakonec dopadlo?

Adventure a RPG hry:Moribund World: Like A Thousand Suns (DataWeb) – na Hrej.cz 8/10
Akční hry:BugAbOO (sosáci) – 9/10
Flashové hry:Lander (okounsoft) – 7/10
Logické hry:Faux Pa (one eyed child) – 8/10
Simulátory:Lodičkoidy (pcmaster) – 3/10
XXL hry:Becher Tycoon 2006 (mirk) – 5/10
Prémie za ztvárnění soutěžního tématu: Faux Pa
Celkový vítěz: Moribund World: Like A Thousand Suns

Jak vidno už z našeho hodnocení, kvalita vítězných projektů byla značně rozdílná. Kritická situace nastala v kategorii simulátorů. Tam soupeřily pouze dva tituly: vítězné Lodičkoidy a Becherův Pohár 1976. Nakonec vítězný projekt byl viditelně nedoladěný, jenže BP pro změnu prakticky nešel ovládat a nabídl hratelnost ještě mizivější. Příliš důvodů k radosti neměli jistě organizátoři ani z XXL her – speciální kategorie, kde datovým omezením bylo 100 MB. Loni se do ní přihlásily dva excelentní tituly, letos sice tři, ani jeden ale výrazněji nepřekročil hranici průměru. Závody Becherovka Championship ani BRG nenadchly, o vítězi už ani nemluvě.

Menší ústup ze slávy zažil i obvykle skvěle obsazený logický šuplíček. Vedle vítěze už za zmínku stojí snad jen 3D tetris Bechout, slušný potenciál hloupou programovou chybou zazdil Betonix. Ani v akcích nebylo z čeho vybírat. Nebýt excelentního (byť na poslední chvíli dohromady dávaného) BugAbOO, nenašel by se důstojný adept na vítěze. Podobně také adventurám dominoval nakonec celkově první Moribund World. A tak jen flashovky nabídly zábavu v duchu předchozích ročníků – vedle Landera za zmínku stojí určitě ještě barBECHbar, Vychladni! nebo se zimním tématem korespondující Slalom.

Pár slov závěrem

O budoucnosti BG mají jasno asi jen organizátoři – a možná ani oni ne. Až bude známa podoba soutěžního ročníku 2007, samozřejmě vás s ní seznámíme prostřednictvím freeware novinek. Zatím si užijte ony necelé tři desítky soutěžních titulů. Naše podrobné recenze a downloady všech zúčastněných totiž už od 13. 12. najdete na stránce skupiny Becherovka Game 2006. V našem archívu lze najít ale i celou řadu titulů z ročníků předchozích a komu by ani to nestačilo, může vyzkoušet oficiální web BG. Letos to sice žádná sláva nebyla, vzhledem k tomu, co pro české vývojáře i hráče BG už dlouhá léta znamená, připíjíme jí i tak závěrem na zdraví.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama