Aven Colony Recenze Aven Colony

Aven Colony

Jiří Bigas

Jiří Bigas

16. 8. 2017 13:30
Reklama
Reklama

Starostův deník, hvězdné datum… Zatraceně, nevím, jaké je hvězdné datum. Člověk se trmácí světelné roky vzduchoprázdnem, aby přistál na obyvatelné planetě kdesi v hlubinách temného vesmíru. Aven Prime se to tu jmenuje. Nová naděje lidstva, nový domov pro náš báječný druh. Terra nova. A co nás tu čeká? Jen další starosti a přízemní povinnosti. Vlastně příavení povinnosti, haha. Kolébku civilizace, matičku Zemi jsme nechali daleko za sebou. A řeknu vám narovinu, kolonizovat tenhle svět nebude žádná sranda. Jakkoli se možná může zdát, že některá místa planety vypadají jako rajská zahrada, nedoporučoval bych vám zkoušet ochutnat ovoce ze zdejšího stromu poznání. Při mojí smůle by vám mimozemský jablko sežralo žaludek a vaše mrtvola pak díky nepozornosti někoho z patologů zamořila celou základnu nějakou příšernou chorobou, která by mě nutila postavit další nemocnici. Jaký že to je správcovat takovou mimozemskou bázi, ptáte se? Je to dřina, na to můžete vzít jed. A spousta papírování. Člověk si myslí, že z něj bude Albert Speer, co navrhne město budoucnosti, a nakonec skončí jako byrokrat, který dohlíží jen na pořádek, dodávky vody i energie, potravinové příděly, politiku zaměstnanosti… Papíry a zase papíry. Ale když jste tak zvědavý, milý pane, víte co, zkuste si to sám. Mám snad taky někdy nárok na dovolenou, no ne?

SIMCITY PRO ZAČÁTEČNÍKY

Aven Colony je vědecko-fantastická budovatelská strategie od čtyřčlenného týmu Mothership Entertainment, která kromě PC vychází i na PS4 a Xboxu One. Budovatelské strategie obecně se, řekl bych, naneštěstí dnes netěší takové popularitě jako v polovině devadesátých let, kdy nějaká vycházela v podstatě každý měsíc. Respektive mají relativně početnou a loajální skupinu fanoušků, ale žánr jako takový se minimálně na čas vytratil z mainstreamu. Zatímco však na PC stále není o dobrou hru z této kategorie nouze, pokud se spokojíte s menší frekvencí, na konzolích jde o nedostatkové zboží, kterého je jako šafránu. Nebudeme jen proto odpouštět Aven Colony případné nedostatky, ale řekněme si přímo, že my jsme sáhli po konzolové verzi a budeme hodnotit ji optikou dané platformy. Pokud tedy chcete hned na počátku pomoci s tím, kam přesně byste ji měli obtížností a komplexností zařadit vedle tradiční PC produkce, sáhnu po malé analogii. I když i Aven Colony může občas představovat slušnou výzvu, není to kdovíjak hluboká hra a ve srovnání s těmi nejpropracovanějšími konkurenty může leckterým ostříleným stratégům připadat poněkud zjednodušená a nedostatečně spletitá. Nedomnívám se však, že jde o chybu v pravém slova smyslu, jako spíš záměr. Který se vám přirozeně nemusí líbit, na to má každý právo. Mírou zjednodušení titul připomene situaci, kdy byste srovnávali libovolnou Civilizaci na PC a konzolový spin-off Sid Meier's Civilization Revolution. Což přitom byla vynikající hra.

Hra hodně myslí na to, aby byla maximálně přístupná pro někoho, kdo budovatelské strategie třeba nikdy nehrál.

Kromě klasického sandboxu, který vám umožní vyblbnout se zcela podle libosti na základě vámi zvolených vstupních parametrů, Aven Colony nabízí ještě sympatickou kampaň. Její příběh vás sice na zadek neposadí a podání vyprávění prostřednictvím dialogů z vysílačky je trochu spartánské, nicméně mód představuje ideální úvod pro nováčky v tomto žánru. Hra vůbec hodně myslí na to, aby byla maximálně přístupná pro někoho, kdo budovatelské strategie třeba nikdy nehrál, a velice rychle si osvojíte všechny důležité mechanismy a principy fungování vaší kolonie. V průběhu kampaně máte postupně za úkol vybudovat pokaždé novou bázi v několika různých regionech, kdy vždy začínáte prakticky od nuly, ale postupem času se setkáváte s čím dál náročnějšími podmínkami. Zatímco první mapa je vzorem hojnosti co do nerostného bohatství i úrodné půdy, časem si budete muset zvyknout na to, že v chladném podnebném pásu je mnohem obtížnější něco vypěstovat, v poušti nalézt vodu a že zelený ráj farmářů se zase může potýkat s kritickým nedostatkem surovin, které je možné vytěžit a přeměnit v takzvané nanity. Ty v Aven Colony zastupují platidlo i stavební prostředek. V takových případech se neobejdete bez obchodního uzlu, jenž vám dovolí směňovat zboží s dalšími koloniemi. Můžete se tak zbavit toho, čeho máte nadbytek, ve prospěch komodity, jež je vám vzácná.

SAMÁ NÁPOVĚDA

Podobně jako v mnoha dalších hrách tohoto typu je vaším úkolem v každé misi vybudovat funkční a pokud možno soběstačnou základnu. Na každé mapě vás vaši kolegové zásobují úkoly, které je pro blaho kolonie třeba vykonat, a doplňují tak vlastně dvoudílný tutoriál, kterým celá hra začíná. I kdybyste si tedy sami nevěděli rady nebo nechtěli vaši bázi budovat podle vlastního uvážení, pokaždé vám někdo ochotně poradí. Souběžně můžete pracovat až na několika úkolech, které jsou zpočátku relativně přímočaré a nabádají vás, abyste postavili určitou stavbu třeba. Časem ale dojde také na dlouhodobější zadání, jako je potřeba dosáhnout určité populace nebo produkce konkrétní komodity. Za splněné mise obdržíte pochopitelně i odměnu, takže pokud vyloženě nemáte v danou chvíli něco lepšího na práci, vyplatí se úkolům věnovat pozornost. Až na výjimky ale nesuplují jejich zadavatelé poradce, kteří by vám přímo říkali, co máte dělat v případě nějakých potíží. Poprvé vás upozorní, jak se vypořádat s únikem toxického plynu, ničivou elektromagnetickou bouří, nebezpečnými spórami, smrtící nákazou či jinou pohromou, která ohrožuje vaši kolonii, ale rozhodně nepřispěchají s radou na pomoc pokaždé, když je třeba hasit nějaký požár.

Aven Colony je poměrně přímočará hra, která se hodně inspiruje u zavedených titulů a přichází jen s minimem vlastních originálních nápadů a řešení. Vaším primárním úkolem je postarat se o blaho kolonistů, jejichž řady se začnou utěšeně rozrůstat po otevření vesmírného přístavu. Musíte je pochopitelně mít kde ubytovat, musíte je mít čím nakrmit a musíte jim poskytnout jistý komfort a služby. Nic revolučního. I když se zpočátku může zdát, že budov a dalších objektů, které můžete vystavět, je nepřeberné množství, poměrně rychle se seznámíte se všemi a pak už může rozjezd nové kolonie být poněkud stereotypní. Po stránce návrhu města vás hra ničím nepřekvapí a skoro bych řekl, že územní plánování a rozvoj je tu překvapivě až na druhé koleji. Skoro nikdy třeba není potřeba nic zbourat a postavit jinak, není tu moc co zkazit. Bylo by snadné říct, že Aven Colony je prostě SimCity ve vesmíru, respektive na cizí planetě. Ale to by nebylo přesné. Zmíněná legenda a jí podobné hry totiž stavbu města pojímají poněkud odlišným způsobem a přikládají větší důraz věcem, které tady nejsou zapotřebí a naopak. V Aven Colony vám nemůže zkolabovat doprava, neřešíte rozvody sítí nebo zácpy. Elektřina, voda i lidé cestují jediným typem unifikovaných tubusů, jimiž spojujete jednotlivé budovy. Vlastně nemusíte dokonce ani to. Čistě teoreticky je možné nalepit jednu stavbu na druhou, protože jsou vzájemně průchozí, ale obyvatelé začnou časem reptat, že nechtějí cestou z domova na pracoviště zbytečně procházet dalšími zařízeními, což je pochopitelné.

HOSPODAŘENÍ A VÝROBA AŽ NA PRVNÍM MÍSTĚ

V Aven Colony vás bude trápit, jak vypěstovat dost potravy na ledové či pouštní mapě, abyste nasytili své kolonisty. Budete si lámat hlavu, jak vyrobit dostatek nanitů v místech, kde skoro není co vytěžit a zdroje nerostných surovin jsou zoufale hubené. V tomto případě se musíte naučit produkovat nanity z toho, co vypěstujete, což je ovšem žalostně neefektivní a zdlouhavá alternativa. O nic méně náročnou cestou pak není ani už zmíněné obchodování. Musíte se vypořádat z přírodními živly i střídáním ročních období, protože v zimě farmy neprodukují vůbec nic a skleníky jen polovinu plodin. Podobně poklesne výkon solárních panelů, které ani v létě nepatří mezi nejefektivnější zdroj energie. Nicméně výroba geotermální energie zase znečišťuje prostředí a právě na svěží vzduch jsou obyvatelé hodně hákliví. Podobně jako jejich kolegové na Zemi si pochopitelně potrpí na všemožné služby, bezpečnost, zdravotnictví a politiku zaměstnanosti. Když už jsme u té politiky. Pokud se vám nebude dařit naplňovat jejich touhy a vaše popularita klesne pod kritickou úroveň, kolonisté vám to spočítají ve volbách. Na druhou stranu i vy máte k dispozici poměrně mocný a zábavný nástroj, jak učinit za cenu “drobných” ústupků vaše království efektivnější. Můžete vyhlásit stanné právo ve snaze skokově snížit kriminalitu, můžete zakázat kolonistům emigrovat, nebo naopak nevpustíte do základny nové obyvatele. Je možné ušetřit vodu, dohlížet na spotřebu energie nebo zavést přídělový systém na potraviny, když jde do tuhého. Jak si ale asi dokážete sami domyslet, podobné zásahy do svobod se rovněž podepíší na celkové spokojenosti lidí. Politika utahování opasků zkrátka není moc populární. Ale je účinná a někdy je tím nejjednodušším řešením.

Do poslední chvíle se musíte starat i o relativní maličkosti, jaké představuje například (ne)dostatek místa ve skladech pro vaše komodity.

Pochvalu vývojáři, kteří dokázali v neuvěřitelně malém počtu dát dohromady relativně velkou hru, zasluhují za to, jak v Aven Colony vše souvisí se vším. Jednotlivé budovy se vzájemně ovlivňují a doplňují. A to nejen v negativním smyslu, jako u výše zmíněného znečištění. Když se kupříkladu začnete potýkat s bouřemi a blesky, musíte postavit obří věž, která je vstřebá. Pokud k ní doplníte baterie, můžete energii z blesků akumulovat a využít ve svůj prospěch tak, že ji jednorázově uvolníte v případě krize. Třeba ve chvíli, kdy v zimě nedokáží vaše panely dodávat do sítě dostatek elektřiny pro budovy, které jste postavili v létě. Když už je řeč o stavění, to zajišťují drony. Dokáží ale obhospodařit jen určitý rádius, takže pokud chcete kolonii dále rozšiřovat, neobejdete se bez dalších stanovišť. Jiné drony pak suplují práci policie nebo zbavují vaše budovy nebezpečných spór. A pokud už třeba vypukne nákaza uvnitř kolonie, musí vědci vyvinout vakcínu, kterou je potřeba v dostatečném množství vyrobit a distribuovat skrze nemocnice. V Aven Colony věnujete hodně času mikromanagementu. Někdy možná až moc. Do poslední chvíle se musíte starat i o relativní maličkosti, jaké představuje například (ne)dostatek místa ve skladech pro vaše komodity. Není ho nikdy dost a vy musíte neustále budovat nové sklady, nebo se zbavovat věcí, které vám zabírají zbytečně místo. Podobně nelze nic moc delegovat na nějaké pomocníky, kteří by vám se správou základy pomohli ve chvílích, když už je příliš velká na to, abyste řešili, co se má pěstovat v jednom každém skleníku a kdy se vyplatí úrodu pohnojit. Jenže vám nic jiného nezbude. Ne snad že by to byl neřešitelný problém, ono to není těžké, je to jen chvílemi dost otravné, protože se musíte soustředit na důležitější věci, které hoří. Třeba analýzu mimozemských artefaktů. Nebo to, že tři z vašich čtyř dolů jsou vytěžené až na dřeň. Anebo skutečnost, že zrovna půlku kolonie zahalil mrak toxických výparů z nedalekého vřídla.

POCTIVÁ KONVERZE

Naštěstí v tu chvíli můžete alespoň zastavit čas, rozdat v klidu potřebné úkoly a pak se jen kochat svým mistrovským plánem. Rychlost hry je možné regulovat v několika stupních a využíval jsem toho hodně. Práci vám usnadní i nejrůznější vrstvy, s jejichž pomocí sledujete kriminalitu, zaměstnanost, kvalitu ovzduší, zdraví nebo zaměstnanost v jednotlivých částech stanice. Speciálně na konzolích je pak prubířským kamenem každé strategie, především těch původem z PC, což Aven Colony stále je, ovládání, uživatelské rozhraní a interface vůbec. Musím s potěšením konstatovat, že se hra ovládá výborně. Stačí jen trocha cviku a jejímu systému rychle přivyknete. Nebudu vám věšet bulíky na nos a tvrdit, že je to stejně dobré jako hrát s klávesnicí a myší, tak rychlý a efektivní prostě nebudete, titul PC kořeny nezapře a není to případ XCOMu, který se pomalu lépe hrál na gamepadu než s myší. Fanoušci PC prominou. Ale zvyknete si velmi rychle a brzy si osvojíte vše potřebné, přičemž vás nebude gamepad nijak zvlášť omezovat. Když už je řeč o technickém zpracování, určitě vás neurazí ani grafika a ozvučení. Není to první liga, ale znovu musíme připomenout, že Aven Colony mají na svědomí z drtivé částí čtyři veteráni herního vývoje a jde o menší hru, která se rovněž prodává za polovinu obvyklé ceny na PC i konzolích. Stylizace této strategie je ale velmi zdařilá, budovy pěkné a většinou snadno rozlišitelné a vůbec je na to mimozemské hemžení všeho druhu pěkný pohled. Komu by ostatně neudělalo radost, když se u vašeho prahu zničehonic z duny vynoří obří písečný červ? Kolonistům, možná. Ale mají si vzpomenout na kolegy na Arrakis a jejich trable.

Za zmínku jistě stojí, že navzdory přítomnosti výzkumných a výrobních center není výzkum a výroba tak důležitá, jak byste mohli čekat. Je to spíš prostředek, jak se jednorázově dostat k nějakému produktu nebo zboží. Podobně se může zdát, že takzvané expedice představují mnohem větší osvěžení zdejší hratelnosti. Ale když postavíte příslušnou stanici, umožní vám jen prozkoumávat a řešit drobné události ve vašem okolí za pomoci létajícího stroje. Vše přitom reprezentuje jednoduchá dvourozměrná mapa, na níž jen naklikáte plán cesty, zvolíte konkrétní zastávky a pak už si jen počkáte na výsledek. Pokud vás k tomu hra vyloženě nenutí, zpravidla se této aktivitě nevěnujete. Ze všeho největší zábavu tak představuje sociální stránka, politika a potřeba vyrovnat se s různorodými překážkami na každé z map. To, jak prostředí ovlivňuje hratelnost, je poměrně originální. Ale chtělo by to mnohem více nápadů z této kategorie, protože jak už se někdo ptal v našem vysílání, Aven Colony skutečně nabízí jen minimum odlišných mechanismů a speciálních sci-fi staveb, které by neměly analogii v pozemských budovatelských strategiích. Je tu relativně málo věcí, které by titul výrazně odlišovaly od konkurence, která je na PC i přes menší výběr dost tvrdá a kvalitní. Na konzolích naproti tomu až dosud podobných her na výběr moc nebylo. když nepočítám poněkud odlišný a slabě hodnocení Grand Ages: Medieval, tak mě teď namátkou napadá jen Tropico. S příchodem Cities: Skylines se situace diametrálně proměnila, ale pro milovníky sci-fi existuje stále řada dobrých důvodů, proč se zamyslet právě nad Aven Colony.

TROJKA ZNAMENÁ DOBRÁ

Někomu může přijít repetitivní, příliš mělká, moc snadná nebo nedostatečně originální. Já jsem se ale u ní opravdu velmi slušně bavil i při vědomí toho, že není zdaleka dokonalá. Férově připouštím, že dílem je to jistě i tím, že se mi podobných her nedostává. A že vždy dám přednost něčemu ve vesmíru nebo naopak historickému před současností. Při pohledu na Aven Colony člověka napadne bezpočet věcí, jak by šlo titul vylepšit, ale mám takový pocit, že vývojáři ho udělali přesně takový, jaký ho mít chtěli a jen se možná vypravili příliš úzkým koridorem, kudy nechodí tolik lidí. Jestliže ale hledáte nenáročnou oddechovou hru, na kterou je radost pohledět, zřejmě byste měli nastoupit do vesmírné lodi, která vás vezme na Aven Prime. I když si když novinka od Mothership Entertainment nakonec odnáší z naší recenze trojku, je to známka poctivá a nechybělo mnoho, abych uvážil hodnocení o stupeň lepší.

Aven Colony
Xbox icon Xbox One
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 4

Verdikt

Aven Colony není nejzdařilejší budovatelskou strategií pod sluncem, případně jinou hvězdou příbuzného typu. Je to ale poctivá hra za poctivou cenu, která se jen možná až příliš úzkostlivě drží osvědčených a zavedených postupů na úkor většího množství vlastních nápadů.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz