Článek Arkham Horror

Arkham Horror

Barbora Kohoutková

Barbora Kohoutková

13. 10. 2009 22:40
Reklama

Arkham Horror je dobrodružná desková hra na motivy knihy Howarda Philipse Lovecrafta Mýtus Cthulhu. Je určená až pro osm hráčů, dá se ale hrát i jako solitér. Hráči představují vyšetřovatele, jejichž úkolem je zabránit probuzení Prastarého. Když se jim to nepodaří, mají poslední šanci: porazit Prastarého v závěrečném souboji.

Píše se rok 1926, vrcholí divoká dvacátá léta. Tancuje se do rána, pije se pašovaný rum. Ale ve městě Arkham ve státě Massachusetts roste temný stín. V prázdnotě mimo čas a prostor číhají podivné cizí bytosti známé jako Prastaří. Brány mezi světy se již začaly otevírat a musejí být uzavřeny dříve, než Prastaří ovládnou a zničí náš svět. Proti neznámé hrůze stojí jen hrstka vyšetřovatelů. Dokážou brány uzavřít včas?

Komponenty

Když otevřete krabici, najdete v ní poměrně rozměrný herní plán, zobrazující město Arkham, vnější světy a další místa vyskytující se ve hře. Na čtyřech arších je více než deset různých druhů žetonů - od velkých kruhových, které označují otevřené brány do vnějších světů. Přes menší čtvercové žetony představující monstra. Až po ty nejmenší, které zaznamenávají fyzické a duševní zdraví vašich postav. Najdete tu i velké množství karet dvou velikostí: menší jsou karty předmětů, kouzel, dovedností, spojenců a dalších. Větší karty jsou tří základních druhů: setkání v Arkhamu, setkání ve vnějších světech a karty mýtu. Poslední, ale velmi důležitou součástí hry je pět klasických šestistěnných kostek.

Všechny herní komponenty jsou zajímavě graficky zpracovány, karty jsou kvalitní, stejně jako žetony. Někomu by možná mohly chybět plastové miniatury vyšetřovatelů, které představují "pouhé" žetony v plastových stojáncích, či nějaké zhmotnění Prastarého místo prosté tabulky. Nicméně uvedené nakonec nepředstavuje žádný velký herní deficit…

Herní systém

Hra probíhá v sérii kol za použití karet a kostek, celkem výjimečná je však kooperativní strategií: všichni hráči spolupracují a snaží se porazit Prastarého. Přesto, ač se to možná nezdá, to není nic snadného. Hráči mají k dispozici šestnáct vyšetřovatelů, ze kterých si každý vylosuje nebo zvolí jednoho. Také Prastarých je více - konkrétně osm, hraje se ovšem jenom proti jednomu vylosovanému (nebo vybranému).

Každé kolo má pět fází, během kterých můžete poupravit vlastnosti svých postav, pohybovat se po městě, sbírat informace v podobě žetonů klíčů, setkávat se s ostatními a vyměňovat s nimi věci, nakupovat obyčejné i kouzelné předměty či získávat spojence. Musíte také bojovat s monstry nebo se jim vyhnout a mnoho dalšího. Cílem všech těchto akcí je především zavírat a zapečeťovat brány do vnějších světů, aby se Prastarý neprobudil.

Vyšetřovatelé

Proti hrůze v Arkhamu bojují muži a ženy různých profesí, vlastností, psychické i fyzické odolnosti. Každý z vyšetřovatelů má šest atributů, které lze během hry mírně korigovat. Když víte, že budete bojovat s monstrem, jistě je dobré přidat si bod nebo dva síly. To vám ovšem ubere na vůli, kterou v boji potřebujete také. Pokud se potřebujete dostat přes monstrum a nemůžete se zdržovat bojem (nebo tušíte, že byste neuspěli), musíte se mu vyhnout. Na to se budete muset umět dobře plížit, čímž se na druhou stranu zpomalíte. Možná budete potřebovat více štěstí, což naopak sníží vaše kouzelnické schopnosti. Tato drobná rozhodnutí na začátku každého kola mohou mít na další průběh pátrání velký vliv.

Setkání v Arkhamu

Důležitým momentem v každém kole je fáze setkání. Během té si vyšetřovatelé, kteří se nacházejí v Arkhamu, tahají karty z odpovídajícího balíčku karet setkání ve své lokaci. Následně musí splnit požadavky na kartě uvedené, za což mohou získat odměnu. Když neuspějí, mohou za to být naopak tvrdě potrestáni. Pokud se některý vyšetřovatel nachází v lokaci s otevřenou bránou, je skrz ni vtažen do jiného světa, kde podstupuje podobné, ale mnohdy ještě nebezpečnější setkání.

Dostat se do vnějších světů je přitom nutnost, které není dobré se vyhýbat: jedině tak můžete prozkoumat tato neznámá místa a teprve potom jste schopni vrátit se do Arkhamu a uzavřít bránu, která do tohoto světa vede. Nejlepší je lokaci, kde jste právě úspěšně zavřeli bránu, zapečetit, aby se zde již žádná další nemohla otevřít.

Mýtus

Na konci každého kola, když už všichni vyšetřovatelé v lokacích v Arkhamu i ve vnějších světech podstoupili setkání, nastává fáze mýtu. V této fázi se v Arkhamu otevírají nové dimenzionální brány, objevují se monstra a dějí se další, neobvyklé věci, které ovlivňují dění v Arkhamu či ve vnějších světech.

Stejně jako většina komplexních her je i tato celá v angličtině. Když se ale prokoušete pravidly, která se naštěstí dají sehnat i v českém překladu, není pak už angličtina na kartách takovou překážkou, tedy pokud máte alespoň základní znalosti tohoto cizího jazyka.

Problematická může být i doba hraní. Oficiálně je uváděna kolem tří hodin, skutečnost ale bývá tomuto údaji mnohdy vzdálena. Avšak mechanismus hry je natolik komplexní a skvěle zpracovaný, že si většinou ani nevšimnete, že tu hodiny plynou jedna za druhou.

Výhodou je, že počet hráčů nemá vliv na kvalitu zážitku. Ať už se vás sejde osm nebo dva (nebo vás v tom přátelé nechají úplně samotného), hraní si užijete stejně dobře. Ve zde nabídnutém kooperativním systému není totiž problém, aby jeden hráč ovládal i několik vyšetřovatelů naráz. Jen je třeba dávat pozor, aby se jednotlivým postavám nepromíchaly předměty.

Pokud vás hra opravdu zaujme a po čase vám začne být město Arkham malé, můžete hrůzou zasáhnout další města. Na trhu je totiž dostupných hned několik zajímavých rozšíření.

Ph’nglui mglw’nafh Cthulhu R’lyeh wgah’nagl fhtagn. (Ve svém domě v R’lyehu mrtvý Cthulhu čeká a sní.)

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama