Článek Albisoft – vstane jako fénix?

Albisoft – vstane jako fénix?

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

13. 12. 2008 23:00
Reklama
Reklama

Mnoho českých nezávislých týmů zazářilo jedním, maximálně dvěma tituly. Ne tak Albisoft. Uskupení domácích vývojářů, které na sebe poprvé výrazněji upozornilo kreslenou plošinovkou Buřtík, existuje už více než osm let a čeští hráči ho stále chovají v oblibě. Tituly jako 7th Heaven, Nukleární Karel nebo Řež patří dodnes k tomu nejlepšímu, co se na české freeware scéně objevilo. I proto mnoho lidí nepříjemně překvapilo, když se v červenci roku 2006 objevila na webu Albisoftu zpráva, oznamující konec tvorby freeware projektů a přechod k vývoji softwaru na zakázku. Ještě méně potěšující je ale fakt, že od té doby stránky Albisoftu mlčí a o případných nových projektech nebylo slyšet ani slovo.

Byla by ale škoda, kdyby po takto úspěšném týmu zůstaly pouze chátrající webové stránky, což si naštěstí uvědomují i sami tvůrci. „Plánuji obnovit stránky Albisoftu na adrese www.albisoft.cz,“ říká vedoucí týmu Pavel „Albi“ Kopecký, který nyní pracuje jako učitel výpočetní techniky na střední škole. „Snad se mi podaří k letošním Vánocům vydat novou verzi Nukleárního Karla, která poběží i na nových operačních systémech.“ Než se ale zaměříme na přítomnost a budoucnost týmu, pojďme si nejprve připomenout, čím se na domácí scéně tak proslavil.

Z Národního divadla až do Černobylu

Počátek Albiho vývojářské dráhy se datuje do roku 1993, kdy se v deseti letech začal učit programovat na Atari 800 XL. Prvním známějším titulem byla však až tahová strategie Alien Invasion, která zaujala originálním soundtrackem přímo od Albiho. I hratelnost, inspirující se klasikami žánru typu UFO: Enemy Unknown, byla vcelku solidní - a koho neodradila vysoká obtížnost, mohl se hrou pěkných pár chvil strávit. Průlomový počin ale přišel až na začátku roku 2000 a jmenoval se Buřtík.

„Důvod úspěchu Buřtíka je jasný – Párkův (scénárista a grafik Albisoftu, pozn. red.) skvělý scénář, vtipné dialogy, spousta zajímavých prostředí a milá grafika,“ shrnul před časem Albi v rozhovoru pro Plné hry klady této kultovní plošinovky. V době, kdy už klasické 2D hopsačky začínaly pomalu mizet ze scény, Albisoft vydal hru, po níž mnoho lidí toužilo – kromě odlehčeného námětu Buřtík vynikal skutečně především variabilitou prostředí, která zahrnuje lokace od Prahy přes Tibet až po Černobyl. Plošinovka vyšla na Level CD v březnu 2000, díky čemuž se rychle dostala k velkému množství hráčů a udělala tehdy nepříliš známému Albisoftu vynikající reklamu.

V sedmém nebi

Pár měsíců poté dokončil Albi další plošinovku: 7th Heaven. Na rozdíl od Buřtíka nebyla tak vtipná, ale ani obtížná. Zaujala však kvalitní grafikou a oddychovou hratelností, jež připomněla například Super Maria. „A samozřejmě se trochu svezla na vlně úspěchu Buřtíka,“ dodává Albi. Mezi hráči si ale takovou oblibu jako její předchůdce nezískala. To se povedlo až dalšímu projektu se svérázným názvem Nukleární Karel. Zásluhu na tom nepochybně má opět Petr „Párek“ Sosvor, jehož typická kreslená grafika a uvolněný styl dialogů hru výrazně poznamenal. Na české freeware scéně, kde se objevují většinou vážnější adventury, byl Nukleární Karel příjemným zjevením.

Pauzu mezi většími tituly Albisoft pravidelně vyplňoval menšími hříčkami. K těm nejstarším patří relaxační tituly z prostředí South Parku, The Real Armageddon a jeho vylepšená verze Kick the Baby. „Tyto hry měly ohromnou stahovanost, dost možná větší než Buřtík i Nukleární Karel,“ upozorňuje Albi. V obou případech šlo o arkády ve stylu Moorhuhnu a obě lze označit za zdařilé – zejména Kick the Baby pobaví i dnes, třeba díky možnosti stažitelných addonů s tematikou Pokémonů či Indiana Jonese. Škoda jen, že těchto přídavků se neobjevilo více. Průměrný pong s jednoduchým názvem Albisoft Pong 2000 nikoho příliš neohromil, daleko zdařilejší už ale byl Erix. Vynikající oddychovka, známá i jako hříčka z mobilních telefonů Ericsson, zaujala mimo jiné výbornou hudbou, která byla rovněž Albiho dílem.

To nejlepší na konec…

Po vydání Erixe ale přišlo pro fanoušky Albisoftu několik měsíců nejistoty. Updaty na webu skomíraly, a když už se nějaké objevily, týkaly se většinou Albiho nového projektu – hudebního portálu musiczone.cz. Sám vedoucí týmu řešil dilema: pracovat na plošinovce ve stylu Buřtíka, nebo se pustit do náročného vývoje 3D enginu? Zvítězila nakonec druhá varianta. A tak po více než dvou letech programování vyšla Řež – jednoduchá 3D akce, ovšem s výbornou grafikou, rychlým spádem a perfektně ladícím punkrockovým soundtrackem. „Zpočátku to měl být jen vedlejší béčkový projekt, který vyplní mezeru, než najdeme kvalitní scénář k propracovanější hře,“ poznamenává Albi. Nakonec se z něj vyklubala pecka, která si po právu odnesla vysoká hodnocení a v upravené verzi Řež Bechere! druhé místo v soutěži Becherovka Game 2004.

… na konec?

Bohužel, tento titul byl navzdory kladnému přijetí posledním, který Albisoft vydal. Proč se tak slibně rozjetý tým odmlčel? Důvod je prostý – nedostatek času. „Hry jsme dělali pro zábavu a pro potěšení ostatních,“ píše Albi v jednom z posledních updatů na webu. „Odměna byla symbolická a dnes je čím dál těžší najít si čas na věci, pro které potíte strašně moc krve a nic z toho vlastně nemáte.“ Příliš se neuchytila ani nabídka tvorby reklamních projektů. „Zájemci se objevili, ale většinou se po prvním mailu už neozvali nebo jsem toho měl moc a nemohl jim dát výhodnou nabídku. K většině pořádných zakázek, které jsem dělal, jsem se dostal hezky po staru - přes známosti.“

Naděje však stále existuje. „Po vývoji her se mi strašně stýská,“ přiznává Albi. „Pokud si někdy uspořádám život tak, abych mohl zase dělat hry pro radost, klidně navážeme tam, kde jsme skončili, a budeme vydávat freewarovky.“ Nevylučuje dokonce ani možnost tvoření komerčních titulů. Na druhou stranu ale připouští, že se jeho tým může odmlčit definitivně. „Vše ukáže až čas.“ Vstane Albisoft z vlastního popela?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz