Článek Erik Svedäng: Stylový snílek

Erik Svedäng: Stylový snílek

Marek Král

Marek Král

9. 5. 2009 22:41 2
Reklama

Erik Svedäng vypadá už od pohledu jako rozený pohodář. Ze švédských nezávislých tvůrců vyniká jedinečným vzhledem; styl je pro Erika stejně důležitý jako pro Boba Dylana v dobách jeho největší slávy. Erik Svedäng Bobem Dylanem nezávislé počítačové scény? Proč ne. Chápe totiž poezii a dokáže ji prezentovat zvuko-obrazně. A to si nemyslím jenom já. Na poslední IGF si toho všimla i porota, která ho za jeho styl v rozpracovaném díle Blueberry Garden odměnila hlavní cenou festivalu. Když se daří, tak se zkrátka daří; a pro ty, co mají šmrnc, to platí vždycky dvojnásob.

Kdo je Erik Svedäng? A vůbec, neboj se rozepsat.
Švéd, 22 let... umělec?! Já nevim.

Jak ses dostal ke hraní her a posléze k vlastní tvorbě? Pokládáš se za hráče? Tvůj kámoš cactus se mi svěřil, že i když dělá hry, za hráče se nebere. Jsi na tom podobně?
Poslední rok nebo tak jsem toho moc nenahrál... když už hraju, tak především deskovky, abych řekl pravdu. Víc vás to odmění. Minulej tejden jsem taky prodal svůj XBOX360, deprimovalo mě se na něj jen koukat. Ale snažim se hrát nový, zajímavý věci. Vkládám do her budoucnosti docela veliký naděje, budou to pecky.

Erik Svedäng: Stylový snílek
i Zdroj: Hrej.cz

Projíždím tvůj blog (eriksvedang.wordpress.com) a nestačím se divit. Rád fotíš (a pěkně), kreslený potvory si skicuješ na papír, ty pak házíš do svých her. K tomu máme myspace, kam si nahazuješ zvukový projekty a .gif ti postačí k tomu, abys spíchl hudební video s červeným vrtulníkem bez hudby. Jak to? Kde bereš čas-elán-chuť do projektů se záběrem na všecky strany? Převládá snad mezi mladými nezávislými umělci renesanční myšlení?
Prostě se nechci omezovat myšlenkou, že budu dělat jen jednu věc. Na světě je tolik neuvěřitelně božích možností. Rád se přiučim spoustě věcem a rád je umim tak „jakože ok“, dejme tomu na 90 %. Doučit se těch zbylých 10 % je akorát pro vrtáky. Musej to bejt nepochybně úžasný lidi, ale bojim se, že i tak trochu nudný.

První vytvořená dokončená hra? Bönvagnen (Fazolový Vozík) z roku 2006 nebo bylo ještě něco dřív? Jak probíhala samotná tvorba?
Ta probíhala během 24hodinový soutěže na naší univerzitě. Nebyla to moje úplně první hra, zmínku o ní jsem hodil na blog z důvodu, že mi hra přijde legrační a taky že vyhrála cenu. Hry tvořim od 4, možná od 5 let. A programovat jsem se naučil, když mi bylo 12, jen jsem necítil potřebu vytvořený hry kdekoli zveřejňovat. Necítil jsem, že by za to stály.

Nic proti fazolovým vozíkům, ale přece jen víc by mě zajímal tvůj pozdější projekt Pixel Cave Adventures. Mohl bys mně a našim čtenářům přiblížit, o co v něm šlo a kde se vzal ten nápad?
Přál jsem si provést něco s tim úžasnym kusem zařízení, který máme ve škole. Jde o kostku s virtuální realitou, která je určená pro 3D simulace. A jelikož mi 3Dčka moc nejdou, pokusil jsem se místo toho udělat hru ve 2D, právě za použití reálnýho prostoru coby herního mechanizmu.

Což mě dovádí k myšlence... Blueberry Garden, letošní vítěz IGF. Skoro až pohádkově kreslená plošinovka. Odkud bereš fantazii? Nečerpáš náhodou ze snů?
Heh… je to jen způsob, jakým maluju. Polož přede mě kousek papíru a já se neubránim kreslit různý potvůrky a tak. Všecko se to děje na místě, lítá to ze mě. Není to tak, že bych si to předem nějak promejšlel. Ani ve snu.

Zážitky, dojmy z IGF, potažmo GDC? Jaká panovala atmosféra, co lidi? Na co rád vzpomínáš a na co bys nejradši zapomněl? Kdybys měl vypíchnout pro tebe zajímavou akci, přednášku, výstavu, cokoli, která by to byla a proč?
Člověče, bylo to tak skvělý, všema možnejma způsobama. Předně, vidět se se všema nezávislejma bláznama byla nepochybně ta nejúžasnější věc. Jejich přednášky byly stejně tak báječný. Myslím, že Jason Rohrer mě nadchnul nejvíc, to když hovořil o síle multiplayeru ve hrách. Pak samozřejmě večírky a mejdany, ty byly super, město bylo super a mně se po tom všem fakt stejská.

Zpátky k Blueberry Garden. Proč si myslíš, že ze všech zúčastněných her vyhrála právě ta tvoje? Dle jakých kritérií vybírá porota IGF vítězné tituly? Zrovna u tvojí hry se u nás v redakci objevil názor, že porota vybrala Blueberry Garden, poněvadž už na první pohled působí jako indie. O čemž by se u dalších her dalo spekulovat. Jak se ti líbí tahle domněnka?
Popravdě, nevím, jak přesně definovat indie, k tomu tedy bohužel nic moc neřeknu. Mám ale za to, že nápady a věci, o který se ve hře pokoušim, jsou doopravdy zajímavý a mělo by se na nich dál stavět. Doufám, že to lidi sebere a možná i inspiruje k tomu, aby vytvořili něco ještě lepšího.

Vyhrát 30 000 doláčů, tak bych slavil tejden v kuse. A další tejden bych se z toho snažil vyhrabat. Co vy, oslavili jste řádně vítězství? Kdo všechno vlastně stojí za projektem Blueberry Garden?
Haha, jasně že se slavilo. Další člověk zapojenej do vývoje hry je hudebník Daduk. Plus všichni moji kamarádi, který hru testovali, no ovšem.

Kdybych tě slušně požádal: „Eriku, pěkně prosím, prosíme i celá redakce, podělil by ses s námi o preview verzi Blueberry Garden?” u toho klečeli nazí na kolenou a usmívali se na tebe jako svatí boddhisatvové, podělil by ses? Na revanš ti můžu slíbit, že jestli někdy přijedeš do Prahy, představím ti kluky z redakce, pak se zkalíme jako dobytci a v noci ti ukážu krásu Pražského hradu.
Hahaha, dobrej kšeft! Jasný, pošlu vám to.

Čím si vysvětluješ úspěchy nezávislých vývojářů ze severu na akcích jako je IGF? V čem se herní tvůrci ze Skandinávie vymykají oproti zbytku?
Nemám tušáka… asi za to můžou naši bezvadný rodiče.

Názor cactuse už znám, ale jaký je tvůj trojlístek současných herních nezávislých vývojářů, jejichž tvorba na tebe nejvíc působí?
Ale, už toho nech! Jsme jako velká rodina, žejo? Každej z nás je fakticky úžasnej, svým způsobem. Fakt.

Amanita Design dostala za svoje Machinarium ocenění pro výtečnost obrazového ztvárnění. Sedne ti jejich styl? A co jiné české projekty (závislé/nezávislé), které tě nadchly?
Samorostí hry byly vlastně jedny z prvních nezávislých her, který mi zkřížily cestu a který jsem si okamžitě zamiloval. Myslim, že pro mě byly dost určující ve spoustě věcí, když jsem začal dělat na Blueberry Garden. Měl bych jim jaksepatří poděkovat, díky za připomenutí!

Jak se ti líbilo San Francisco? Je pravda, co tvrdil britský básník Dylan Thomas, že to je město, „které je vším a všechno má”? Chtělo by se ti žít v Kalifornii? Dopoledne sjíždět vlny, odpoledne sjíždět opálený holky v plavkách a k večeru sjíždět Sunset Boulevard v káře bez střechy? Divoký vzhled na to máš.
Hahaha, vůbec bych se nebránil zůstat tam na ňákej čas! Uvidíme, jestli se něco skoulí a umožní mi to.

Až řeknu teď, vyplivni na mě první herní postavu, na kterou si vzpomeneš. Teď.
Zpropadeně, já jsem tak nudnej. Mario.

Vzkázal bys něco českým hráčům nezávislých her?
Buďte fešný! A taky nezapomínejte jednou za čas souložit.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama