NHL 08 Recenze NHL 08

NHL 08

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

1. 10. 2007 22:00 1

Už druhým rokem PC-čkáři konzolistům závidí přechody sportovních sérií od EA Sports na next-gen. Už druhým rokem se objevují nejrůznější diskuse psané ve více či méně nespokojeném duchu. A EA Sports je to už druhým rokem úplně šumafuk. Majitelům konzole Xbox 360 ale mohou být tyto debaty ukradené. Nový díl nejznámější hokejové série totiž posouvá laťku kvality zase o několik světelných let dál. Ptáte se co může být tak objevného a zajímavého na už mnohokrát ozkoušeném a léty ošlehaném konceptu?

Když se minulý rok objevila NHL 07, předznamenávala do určité míry revoluci. Z next-gen grafiky leckomu vypadly oči z důlků (zvláště těm, kteří viděli PC verzi) a s hlasitým „plop“ se rozutekly po místnosti. Lehké nastínění ovládání takřka výhradně prostřednictvím analogových páček, neboli skill stick, které, ačkoliv se mu nedostalo nějaké zásadnější prezentace, uhranulo skoro každého, bylo druhým revolučním krokem hochů z EA Sports. Do letošního ročníku se ze skill sticku stal prvek, který naprosto kruciálně dotváří atmosféru toho „reálného“ hokeje. A světe div se, ono to tak skutečně funguje! Nikdo už zkrátka nechce natáhnout střelu jednoduchým delším podržením tlačítka, všichni se chtějí naučit hokejkou správně „máchat“ a dělat ladné piruety kolem brankoviště, popřípadě pořádně vymáchat brankáře při blafáku jednoduchým kvedláním páčky. Naučení se tomuto stylu hraní vyžaduje sice spoustu času, ovšem ten bude mnohonásobně zhodnocen jednak vizuálně krásnou souhrou vašich gólů/bodyčeků/lehání do střel a pak také ještě větším vtáhnutím do hry jako takové. Samozřejmě pokud vám nové ovládání nepřejde do krve, můžete si přepnout na lety prověřené klasické ovládací schéma, ale vzhledem k potenciálu páčkového dua by to byla veliká škoda a pořádná porce atmosféry vyhozená do luftu.

Hamrlík přihrává Jágrovi...

Nabídka offline modů je víceméně standardní. Málokterý osamocený vlk se asi vrhne po něčem jiném, než po docela drasticky překopaném módu Dynasty. Hrát totiž nemusíte pouze za kluby z NHL, ale také za nižší soutěž AHL a zahraniční ligy, mezi nimiž bohužel chybí naše extraliga. Vylepšený byl systém přestupů a upisování volných hráčů, kdy už jim nestačí pouze výhodné platové podmínky (v předchozích verzích stačilo přihodit nějaký ten milion a stěhovala se k vám klidně i hvězda z týmu největšího rivala), ale rovněž do hry vstupují jakési potřeby jednotlivých hráčů. Tenhle chce mít víc jak patnáct minut na ledě na zápas, tamten zase požaduje hrát v prvním útoku, tomuhle se nechce stěhovat přes celé Spojené Státy. Možná to zní jednoduše, ale i takovéto drobnosti dotváří celkový výborný „hokejový“ dojem. Interface je laděn kompletně do tmavomodré a vypadá velice atraktivně, přitom ale netrpí častým neduhem nepřehlednosti. Prakticky okamžitě se v jednotlivých menu budete orientovat naprosto s přehledem a nebude pro vás vůbec těžké si třeba vytvořit svůj vlastní tým, se kterým si posléze můžete zahrát třeba i v Dynasty modu.

...Jágr se elegantně vyhýbá dvěma obráncům...

Hlavní penzum zábavy ovšem jednoznačně tkví v multiplayeru. Kromě obvyklého online zápasu s člověkem ze druhého konce zeměkoule si to můžete rozdat třeba v mini-turnaji trestných nájezdů. Zajímavou volbou je určitě možnost hraní v šesti lidech se šesti samostatnými Xboxy, přičemž je možné buď ovládat jen jednoho hráče, nebo libovolně přepínat mezi celou pětkou, aktuálně klouzající po ledě. Ačkoliv je tato volba dost náročná na připojení a ne pokaždé se povede zápas dokončit tak, aby místo „connection failed“ svítil na televizi konečný výsledek, jedná se rozhodně o něco, co stojí implementovat do série NHL i do budoucna. Obrovským oživením pak jsou online ligy, které si uživatelé mohou naprosto neomezeně modifikovat. Výběr týmů (NHL, AHL, mezinárodní, národní týmy), jejich počet (od dvou do maximálního počtu třiceti dvou), dokonce si můžete vybrat i obrázek a trofej, o kterou se bude hrát. Mírným nedostatkem sice může být to, že nelze trejdovat hráče, ani sledovat nějaké hlubší statistiky, ale rozhodně se jedná o krok správným směrem (ovšem po cestě, kde má série 2K několika kilometrový náskok). Vše funguje naprosto bezproblémově a vzhledem k tomu, jak se tato služba uchytila hned od začátku je prakticky nemožné, abyste do pěti minut nenašli nějakého hokeje chtivého soupeře.

...posílá nádherný pas najíždějícímu Hejdukovi...

Ti, kteří se ještě nevzpamatovali z šoku poté, co slyšeli loňské komentátorské duo, ve kterém chyběla dlouhodobá opora Jim Hughson si mohou začít připravovat kapesníčky. Duo Gary Thorne a Bill Clement však dává zapomenout na kohokoliv, kdo kdy komentoval hokej v kterékoliv hře. Jejich poznámky jsou věcné, velice dobře poslouchají a hlavně už nemáte pocit, že jde o odříkávání několika set frází, které zvukař ledabyle pospojoval tak, aby možná občas dávaly smysl. Konečně hokej i zní jako hokej. Samozřejmě při hře neslyšíte pouze komentátory, ale z ledu se ozývá (kromě neobyčejně příjemného křoupání) spousta pokříků, publikum odměňuje každou vydařenou akci potleskem/bučením (5.1 audio souprava nutností) a když se vám povede nějaký pěkný náraz soupeře na mantinel, tak máte pocit, že jste mu museli zpřelámat všechny kosti v těle. Grafická stránka sice žádných převratných změn nedoznala, ale i tak se jedná o daleko nejlepší hokej, jaký je na televizních obrazovkách k vidění. Ovšem pouze pokud máte nějakou lepší LCD, popřípadě HD-ready. Ne každému asi sedne soundtrack, který je už tradičně složen z nezávislých rockových kapel. Buď si je zamilujete, anebo budete jen co nejrychleji utíkat z menu rovnou do hry.

...Hejduk zavěšuje pod víko a brankářovi padá lahev!

O NHL 08 by se toho dalo napsat ještě hodně. Detailně rozebrat krásné akce, které jsou teď díky skill sticku konečně proveditelné. Rozplývat se nad multiplayerem, kdy oči obou hráčů kmitají po ledové ploše a dochází i na fauly v reálném čase, ostrou hru lokty nevyjímaje. Vyzdvihovat velice podařený trénink, ve kterém si můžete každou akci do omrzení cvičit. Chválit umělou inteligenci, která se přizpůsobí vašemu stylu hraní a není vůbec lehké ho nějakým osvědčeným způsobem přechytračit. Nebo si stěžovat na možná až příliš chytré brankáře. Jenže mnohem lepší bude, když si ji půjdete teď hned zahrát. Minimálně na celý příští rok se totiž jedná o naprosto neohroženého krále hokejových simulací.

NHL 08

Majitelé Xboxu 360 v současnosti nemají jiné volby. NHL 08 je zkrátka skvělá sportovní hra a povinnost pro všechny fanoušky hokeje.

ovládání analogovými páčkami, které vám okamžitě přejde do krve, grafika, komentátorská dvojice, multiplayer, hratelnost, životnost