Art of Murder: FBI Confidential Recenze Art of Murder: FBI Confidential

Art of Murder: FBI Confidential

sleepless.

sleepless.

8. 5. 2008 22:32 1

Měl by název vystihovat obsahovou, potažmo myšlenkovou podstatu díla, nebo na tom vůbec nezáleží a je to jako s příjmením, které kdysi dávno označovalo původ, či povolání dané osoby, ale dnes už to je pouze slovo určené k podškrtávání lejster a nečitelných podpisových vzorů na kreditkách? Názory na tohle téma se samozřejmě liší a na argumentech typu „nezáleží na názvu a formě, ale na obsahu“ rozhodně kousek pravdy bude. Je však zcela nepopiratelné, že je umění přijít s názvem, který jednak významně vystihuje obsah a myšlenku díla a ještě ke všemu zní atraktivně a dokáže přivábit pozornost okolostojících čumilů.

Art of Murder: FBI Confidental, to zní docela dobře a částečně to napovídá, že ve hře půjde o vyšetřování série vražd z pozice zaměstnance FBI, ale jinak tento název klame tělem. To co vypadá na začátku jako mysteriózní příběh poháněný dopředu neukojitelným vražedným hladem geniálního šílence, či nadpřirozené entity se brzy zvrhne v klasickou detektivní šarádu, kterou by si mohla z fleku střihnout Jessica Fletcher, o detektivech vystupujících v seriálu CSI ani nemluvě. Není to ani kompliment, ani urážka, protože příběh – přestože jeho páteř není nezajímavá – hraje v Art of Murder druhé housle, je to berlička ospravedlňující sbírání, kombinování a používání předmětů, prokecávání postav, řešení puzzlů a lamentování nad nevyhnutelnými zákysy.

Číňani v mrazáku

Art of Murder je adventurní  klasika v tom nejčistším smyslu slova a ti co ve hrách tohoto žánru hledají spíše zajímavé zápletky, nervydrásající momenty, emocionální vzrušení, inspirující dialogy, perfektně smysluplný scénář, netradiční postavy s netradičními osobními příběhy a pohnutkami, si na Art of Murder nepošmáknou. Ústřední postavou je mladá, krásná a inteligentní Nicole Bonnet, vystudovaná psycholožka a filozofka, která se konečně od práce v kanceláři přesouvá do terénu, ale hned při svém prvním nasazení přijde o parťáka, jak o tom vypráví renderované intro. Scénář se na tuhle scénu snaží navázat a naznačit hráči, jak moc to Nicole sebralo a následně ji to nakoplo k urputné detektivní činnosti, ale nedaří se to. Dialogy jsou příliš ploché a nijak se nesnaží sdělit jakékoli informace, které by ve hráči vyvolali nutkání jít za vyřešením případu stejně, jako to na monitoru předvádí Nicole. Její kolega byl zavražděn? No a co, vždyť sama Nicole jej vůbec neznala, ani s ním předtím nepracovala,

Art of Murder: FBI Confidential
nebo možná ano, ale hra to nepovažuje za nutné naznačit. Prostě to hráči přehodí jako fakt, s nímž se musí smířit.

Podobně to funguje i se zbytkem postav, které jsou charakterově naprosto statické a sdělují Nicole pouze suchá fakta, navíc až bolestivě krkolomným způsobem. Třeba když Nicole zpovídá důležitého svědka, který ji zcela evidentně neříká celou pravdu. Všichni to vidí, ale Nicole ne! Až má člověk chuť vstoupit do monitoru a pošeptat jí to do ucha. Leč nejde to, protože scénář velí, že se zbytek pravdy musí Nicole dozvědět až za deset minut o dvě obrazovky dále a poté, co se pokusí marně zatelefonovat svého novému parťákovi Nickovi, což je kromě jiného ukázkový příklad postavy, o níž se pořád mluví, ale až na pár výjimek vlastně ve hře vůbec nefiguruje, její role je nejasná, není nijak ospravedlněná a hlavně je zbytečná.

Řada postav a také dialogů tedy jakoby ani nebyla součástí příběhu a scénáře, ale spíš připomínají do hry nuceně nasázené bójky, od nichž se má hráč postupně odrážet dál a dál až nakonec. Najde se sice pár zajímavých výjimek, které skrývají drobná překvapení, kupříkladu somrák Joel Tatum, ale jde jen o kapky v pomyslném moři. Zaplať pánbůh, že alespoň anglický dabing se nadmíru povedl. Příběhová složka Art of Murder by mohla při zachování své jednoduchosti fungovat za předpokladu, že by scénář tak nechvátal dopředu, byl oproštěn o řadu naprosto zbytečných scén i postav a namísto toho se zaměřil na vykreslování dané situace a motivů i charakterových vlastností aktérů.

Na kočku a  myš

Herně se dá Art of Murder přirovnat k aktuálně populárním casual hrám, v nichž je třeba vyřešit záhadu a všechny potřebné indicie i předměty jsou k dispozici na jedné jediné obrazovce. Rozdíl je pouze v tom, že v Art of Murder není pohyb hráče omezen na jednu obrazovku, ale danou lokaci, z níž ovšem nemůže odejít, dokud tam neudělá všechno, co je potřebné k postupu. V takovém případě se Nicole při odchodu zarazí a na rovinu řekne, že musí ještě něco udělat. Tahle hra tedy není o postupném vyšetřování a získávání nových indicií, ale spíš o tom, aby byl hráč propuštěn do další obrazovky. Vrcholem přímočarosti je pak pohyb mezi lokacemi, který Nicole realizuje přes mapu New Yorku, kde je vždy označeno jen jedno přístupné místo. Tohle už ani není vtipné. Nemluvě o tom, že lze předměty sbírat až v momentě, kdy s tím hra počítá, což je praktika, pro kterou by v moderních adventurách nemělo být místa. Buď nechám hráče sebrat předmět kdykoli se mu zachce, ať jej pak ve správné chvíli použije, nebo mu jej předhodím až ve chvíli, kdy jej může sebrat.

Art of Murder: FBI Confidential
Naštěstí pro hru se vývojáři dokázali alespoň při navrhování adventurních problémů a puzzlů vybičovat ke slušnému výkonu. Nicole se při řešení spousty situací musí držet detektivních pravidel, takže si užije sbírání vzorků, analyzování a dokonce i odesílání napsaných reportů do tiskárny s následnou dodávkou až na stůl nevrlému šéfovi.

Tyto přísně logické úkoly dobře sedí k tématice hry, respektive detektivní části odehrávají se v New Yorku. V průběhu hry totiž Nicole zabloudí i do Peru, kde se povaha úkolů mění a z Nicole se na chvilenku stává (i vzhledem) Lara Croft a Indiana Jones v jednom, takže musí kromě jiného přechytračit vyčůraného majitele půjčovny vozů, odlákat policistu a vloudit se do komplexu pyramid. Ostatně část hry odehrávající se v Peru je zřejmě nezábavnější po stránce herní, ale i příběhové a rovněž je tam nasysleno největší množství příběhově smysluplných postav.

Zamrzlá řeka

Vyjma velmi dobře zvolené hudby odpovídají produkční kvality hry současnému průměru, předrenderovaná pozadí jsou stylově i technicky nádherná, ale zato smrtelně statická, což má nepříznivý vliv na celkovou atmosféru. Proč se po celou dobu hry objeví na obrazovce maximálně dvě postavy, přičemž pohybovat se z nich může jenom jedna? Řada momentů ve hře působí strašně vyumělkovaně a mrtvolně. Nicole požádá vrátného, aby jí v muzeu odemkl jednu z vitrín. On souhlasí. Ovšem namísto, aby k ní šel a otevřel ji, prohlásí, že až se Nicole přesune do druhé obrazovky, tak už bude všechno zařízeno a dál stojí na místě jako tvrdé Y. Stejně tak je zarážející, že v kancelářích FBI se za celou dobu neobjeví žádné další postavy, třeba na pozadí pracující kolegové. Všechno je prázdné a kromě Nicole tu pracuje pouze šéf a jeho sekretářka. Tyto a další adventurní  klišé už by měly konečně zmizet, hardware je dost výkonný a technologie k tomu jsou. Chyba je tedy na vývojářích. Pokud neumí na obrazovku plácnout víc jak jednu, či dvě postavy, tak ať hráče nenechají běhat v prostředí, kde by měly zevlovat desítky postav.

Art of Murder nakonec spadá do kategorie nejčistší průměr. Nedělá nic vyloženě špatně, ani dobře a to stačí jen na pěkně tučnou pětku.

Art of Murder: FBI Confidential

Detektivní adventurka bez chuti a bez zápachu. Něčím potěší, něčím naštve a když ji po dvou večerech doklepnete, tak ve vás nezanechá žádný konkrétní dojem ani pocit.

Samotné řešení situací, problémů a puzzlů je zábavné a design hádanek je dobře napasován k charakteru obou hlavních segmentů hry. Lokace ač statické jsou na pohled nádherné, dabing je kvalitní, hudba nádherná a kostra příběhu je také v pořádku.
Statická není pouze grafika, ale i jednotlivé scény. Výsledkem je sterilní hra, kterou dále trápí přehnaná lineárnost, křečovitě rozkouskované dialogy, přebytečné postavy i celé lokace a celkově snaha nacpat na malý prostor co nejvíce obsahu i za cenu ztráty kvality.