Článek Předpověď počasí: PlayStation 3

Předpověď počasí: PlayStation 3

Farid

Farid

15. 1. 2006 23:24 16
Reklama

Sony vstupuje do dalšího kola bitvy o přízeň hráčů z pozice dvojnásobného vítěze kol předchozích. V rukou drží trumf nejoblíbenější konzolové značky na světě, PlayStation, a image desítky let úspěšného a velice solidního výrobce spotřební elektroniky. Technologicky, ambicemi i designově půjde PlayStation 3 čelem proti Xboxu 360.

TECHNICKY VZATO

PlayStation 3 se v mnoha ohledech podobá Xboxu 360. Je také sázkou na co nejpokročilejší hardware, krůčkem přibližujícím uživatele k obrazu ve vysokém rozlišení, „trojským koněm“ technologií, které se mají vplížit do domácností a ujmout se role vládce a služebníka mediálních potřeb lidí. Na rozdíl od Nintenda a jeho Revolutionu tyto přístroje předem deklarují, že chtějí nabídnout mnohem víc než jen videohry. Zatímco Nintendo hodlá oslovit nehráče uživatelsky přátelským ovládacím interfacem, Sony a Microsoft je chtějí pro své produkty získat skrze přidanou hodnotu. V případě PlayStation 3 se zejména hovoří o standardně zabudované mechanice disků blu-ray, jejichž kapacita až 50 GB umožňuje sledování filmů ve vysokém rozlišení. Společný formát firem Sony a Panasonic, blu-ray, právě bojuje o pozici nástupce dnešních DVD-Video s konkurenčním HD-DVD a podle pozorovatelů má mírný náskok díky širší podpoře filmových studií a v nezanedbatelné míře i díky předpokládaným masivním prodejům PlayStation 3. Možná si pamatujete, že mnozí spotřebitelé si zpočátku pořizovali PlayStation 2 jako relativně levný DVD přehrávač. Může se stejná situace opakovat u PS3 a blu-ray přehrávači? Jedno je jisté, konzole Sony je na příchod „HD éry“, tedy videa ve vysokém rozlišení, připravena lépe než Xbox 360. Klíčem je standardní podpora blu-ray a v menší míře i podpora nejvyšší kvality HD v rozlišení 1080p. Phil Harrison, šéf vývoje Sony, nedávno v rozhovoru pro Games Industry zaútočil na neschopnost Xboxu 360 přehrávat HD filmy a vyjádřil se v tom smyslu, že produkt Microsoftu tedy není pravou HD konzolí. Svým způsobem měl pravdu a podtrhl nejočividnější výhodu PS3.

Další oblastí, která se nabízí Sony k bodování, je standardně zabudovaný harddisk. Zatímco první Xbox byl vybaven 8 GB harddiskem, u Xboxu 360 je pevný disk o kapacitě 20 GB pouze volitený – vývojáři her se tedy nemohou spoléhat na jeho využití. Zatím to tak vypadá, že ani PS3 nebude mít standardně zabudovaný harddisk, finální slovo však v této věci nepadlo a je jisté, že Sony zkoumá způsob, jak jej zapojit do hry. Má-li systém sloužit jako plnohodnotné multimediální zařízení – ke stahování filmů, hudby, onlinových her... – pak je harddisk (ideálně jednoduše odpojitelný) více než žádoucí.

Sony bude muset zapracovat v oblasti služeb. Jak už bylo řečeno, služba Live! se Microsoftu náramně povedla a v případě Xboxu 360 sklízí jednoznačnou chválu. Naproti tomu onlinové hraní na PS2 bylo a je mnohem méně atraktivní a uživatelsky nepřátelské. Sony by měla rozhodně zvážit, zda se pro tentokrát neinspirovat svým rivalem a nezavést centrálně spravovanou službu podobnou Live! Sony se také bude snažit vyjít lépe vstříc vývojářům, kteří jak známo při poznávání netradiční architektury PS2 potili krev. PlayStation 3 je podobně jako Xbox 360 ještě složitější a zkrotit devět jader procesrou Cell (každé o kmitočtu 3,2 GHz) spolu s grafickým čipem od Nvidia nebude rozhodně nic jednoduchého. Bude víc než žádoucí, aby tentokrát nebyli programátoři ponecháni na holičkách a hned od začátku dostali dobře napsané manuály a užitečné knihovny k hladkému nastartování. Jinak, pokud jde o hrubý výkon, jakkoli byl deklarován značný náskok PS3 oproti Xboxu 360, vývojáři multiformátových her se zatím shodují, že propast mezi oběma stroji není zatím taková, jak by se mohlo zdát.

Dodejme ještě, že se tu rýsuje potenciálně zajímavá kompatibilita mezi PSP a PS3 (přehrávání obsahu PS3 na dálku, ovládání PS3 her pomocí PSP). Fakt, že na rozdíl od Nintenda a Sony nemá Microsoft na trhu žádné handheldové zařízení, nemusí být zpočátku příliš podstatný, ale v určité fázi se může stát rozhodujícím faktorem.

MARKETINGOVÉ SVALSTVO

Sony je vítězem dvou předchozích konzolových bitev. Na konto si může připsat totální porážku Segy (nejdřív Saturn a pak Dreamcast), výrazné oslabení Nintenda a značnou převahu nad obrem z Redmondu, jehož drsnému nástupu PlayStation 2 čelil naprosto obdivuhodně. Značka PlayStation je vedle Game Boye dnes asi nejznámější videoherní značkou na světě. Úspěch PlayStation je jistě dán mnoha faktory, ale určitě nebudeme daleko od pravdy, když řekneme že velkou měrou vděčí i umu marketingového oddělení Sony Computer Entertainment. Vzpomeňte si na první měsíce po startu PlayStation 2. Tehdy byl již na trhu konkurenční Dreamcast s velmi slušnou nabídkou originálních her, zatímco PS2 svou launch nabídkou média příliš neoslnila. Přesto se nová konzole prosadila mimořádně rychle a prakticky okamžitě se stala, ještě dlouhé měsíce před uvedením Gamecube a Xboxu, jasným favoritem bitvy. Můžeme říci, že věc byla do jisté míry i následkem setrvačnosti trhu uvyklého na značku PlayStation. Mnozí majitelé první šedé verze konzole se prostě rozhodli čekat na jejího nástupce a žádný Dreamcast ba ani Xbox je v podstatě nezajímal. Je dnešní situace analogická té z roku 2000? Je Xbox stále tím nedůvěryhodným novým hráčem s nejasnou budoucností? A může znamenat změna taktiky Nintenda vážný zádrhel pro hladký start PS3? To jsou otázky, na které si zatím netroufáme zodpovědět. Zato bezpečně víme, že PS2 byla v zostřené konkurenci ještě úspěšnější než PSone a že síla značky PlayStation stále vyzařuje v nezmenšené míře. Věrnost stávajících majitelů PS2 může sehrát v příštích bitvách klíčovou roli.

Ukázkou marketingového mistrovství Sony byla bezpochyby prezentace PS3 na loňské E3. Pompézní tisková konference s pečlivě připraveným sestřihem chystaných her (koho dneska zajímá, že se později ukázalo, že Killzone a MotorStorm byly jen „renderovanou představou, jak by mohla finální verze vypadat až třeba poběží v reálném čase“?) podle většiny pozorovatelů mediálně zadupala prezentaci Xboxu 360 i Nintendo Revolution do země. Od té doby je však podezřelé ticho. Má Sony v záloze tikající bombu, která vybuchne v ten nejvhodnější okamžik? Pravděpodobně ano. A je připravena kampaň, která přesvědčí široké masy ke koupi (možná dosti drahého) přístroje? Odpověď je znovu kladná. První PlayStation se proboural do životního stylu dobře situované mládeže, dvojka zasáhla celé rodiny a nezanedbatelný úspěch představuje i deset milionů expedovaných PSP.

KLÍČOVÉ HRY

Metal Gear Solid 4, Gran Turismo 5, Warhawk, Killzone 2, MotorStorm, Unreal Tournament 2007, Devil May Cry 4, Assassin, Killing Day, Possession... pár lákavých titulů by se na PS3 rozhodně našlo. Jedna věc je ale jejich mediální prezentace a druhá skutečná kvalita. Nicméně hned si všimneme silného zastoupení elitních titulů z japonských dílen (oblíbených jak na domácí půdě tak na obou stranách Atlantiku) a nadějí, které si Sony zajišťuje sama ve first-party vývoji. Pokud jde o tvorbu z kategorie „urob si sám“, Sony se nemůže co do konzistentní kvality srovnávat s Nintendem, ale může předčit pokusy Microsoftu, při nejmenším při tvorbě unikátních titulů typu Shadow Of The Colossus, které hrají důležitou roli při vytváření image značky. Vřelé vztahy s důležitými japonskými vydavateli navíc PlayStationu (1 – 3) zajišťují to nejlepší z východní fronty.

Pokud jde o západ, je jasné že všichni významní vydavatelé (Electronic Arts, Eidos, Ubisoft, Atari...) zaujmou v prvních letech pozorovací taktiku – to znamená že své tituly budou většinou vydávat jak na Xbox 360 tak na PS3 a až po zhodnocení situace se teprve rozhodnou, zda budou někomu z nich fandit víc nebo míň. Proto jsou jejich vydavatelské plány z hlediska tzv. konzolové války téměř irelevantní. Snad až na možnost, že by multiformátové tituly mohly vypadat na jednom či druhém systému výrazně lépe. Zatím se to nezdá, ale hardwarové rozdíly mezi PlayStation 3 a Xboxem 360 se mohou časem zvýraznit tak, jak dobře proniknou programátoři do tajů těchto složitých systémů a jak rychle začnou využívat jejich výkon co nejefektivněji.

Konečně tu máme otázku zpětné kompatibility. Prvním zpětně kompatibilním přístrojem byla PlayStation 2 (jeden z nejlepších a nejúčinnějších taktických tahů Sony vůbec). To, že se tento uživatelsky přívětivý model osvědčil, dokladuje samotný fakt, že v příští konzolové generaci určitou formu zpětné kompatibility slibují všichni. Sony i Nintendo deklarovali, že PS3 respektive Revolution budou kompatibilní se všemi předchozími konzolemi téže značky. V případě Revolution jde, vzhledem k dlouhatánské historii, o obzvláště lákavou a zajímavou vlastnost. Určité zádrhely se projevily u Microsoftu, jehož emulovaná zpětná kompatibilita u Xboxu 360 platí pouze pro vybrané (nicméně ty nejpopulárnější) tituly z katalogu prvního Xboxu.

 

Související články:

Předpověď počasí: Xbox 360 čtěte zde

Předpověď počasí: Nintendo Revolution čtěte zde

 

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama