Článek Tak ahoj, Psygnosis, vy vejři!

Tak ahoj, Psygnosis, vy vejři!

Ondřej Švára

Ondřej Švára

14. 9. 2012 22:00
Reklama

Nedávná zpráva o konci studia Psygnosis mě opravdu vzala. Ne snad proto, že se tohle studio v roce 1984 zrodilo krátce před tím, než jsem svou přítomností poctil tento svět i já. K těm britským sucharům jsem měl niterní vztah z úplně jiného důvodu. A myslím, že toho úplně nejblbějšího. Celou dobu jsem jim totiž komolil jméno. Říkal jsem jim Psychonsis...

Bylo to samozřejmě nechtěné, mně se to občas stává (když komolím, tak krvácím). Zkrátka jsem přehlédl jedno písmeno a dosadil si za něj jiné a... a bylo to asi proto, že Psychonsis, tedy Psygnosis, pro mě opravdu byli symbolem jakési "psýchy", něčeho schízovitého, divného a nenormálního.  Možná to dělal ten legendární výr v jejich logu od Rogera Deana, (to je umělec, který svým géniem potřísnil albové booklety mnohých slavných kapel včetně Yes). Ten výr symbolizoval cosi divného v duších lidí z Psygnosis. Zdáli se mi odměření a s čumákem chladnějším než klín císařských eunuchů.

Zase ti zatracení...

Vycházel jsem z toho, co se o nich psalo. Při čtení českých i cizích herních časopisů jsem získal dojem, že Psygnosis nemají nikoho rádi a že teda speciálně hráče jim byl čert dlužnej. Představoval jsem si, jak tihle chlápci sedí na londýnském ECTS a děkují bohu, že aspoň nemusejí na americkou E3, protože ta už je naštěstí příliš daleko.

Nejeden komentář peskoval Psygnosis za to, že se nechtějí bavit s novináři. Třeba na jarním ECTS v šestadevadesátém se jejich stánek skládal z jednoho televizoru, na kterém se do zblbnutí opakovala reklamní videa a pokud jste chtěli vědět něco víc, museli jste nasednout do autobusu a nechat se odvést až do jednoho londýnského hotelu, kde si tihle podivíni pronajali přízemí.

Ještě méně se Psygnosis chtěli bavit s novinářskými individui z východní Evropy. Tedy s lidmi, kteří teprve nedávno přelezli železnou oponu a v davu svítili svými zbytečně formálními saky a křiklavými kravatami.  "Ti zatracení Psygnosis!", lamentovalo se po česku. Ale nebylo zbytí. Psygnosis jsme prostě museli brát asi jako Oasis. Jako pitomce, které buď milujete anebo jim toužíte pomočit hrob.

Jedničkou na vaší konzoli

U mě se oba pocity střídaly dle toho, jaké hry tihle Britové zrovna posílali na trh. Nikdy třeba nepřestanu milovat Destruction Derby - nejvíce podceněnou závodní arkádu historie a naopak bych rád zapomněl na léta ždímaný wipEout.

Ovšem rozumím tomu, že Psygnosis zkrátka museli využít toho, co jim vydláždilo cestu na vrchol. Nebýt totži Wipeoutu, nebylo by možná ani ono Destruciton Derby, Colony Wars, G-Police, Rollcage a dalších. A nebýt jich, neprodávalo by se v Evropě tak dobře nové PlayStation. To je propojená obchodní realita.

Ostatně spojenectví Psygnosis se Sony, uzavřené již v roce 1993, se navenek tvářilo opravdu ideálně. Bylo stvrzené vzájemnou kupní smlouvou a Psygnosis díky ní získali skvělou technologii a zajistili si ekonomickou stabilitu i prestiž. Kdo by se nechtěl stát dvorním dodavatelem her pro Playstation?

Ztráta identity, ztráta budoucnosti

Ovšem ve spolupráci obou firem se časem ukázalo cosi červivého a nakonec i neblaze osudového. Symptomy problémů se projevily poměrně záhy - už v devadesátých letech se Psygnosis z tvůrčího studia proměnili v "pouhé" distributorství. Přiblížili se firmám, které hry více zaštiťovaly než vyráběly. Tak jako třeba tehdejší Ocean, US Gold nebo Virgin - shodou okolností též hegemoni z Británie.

Dnes už se na to nebere zřetel, ale v devadesátých letech začali být Psygnosis spojováni se spoustou slavných her skutečně jenom proto, že jim dělali marketing. Discworld, Rollcage i to Destruction Derby jsou mnohem více díla jiných studií, například spřízněných Reflections (Driver). Poměr originálních a distribuovaných her se u Psygnosis nakonec ustálil na jedné ku dvěma, konkrétně asi na 90 originálních hrách proti 180 distribuovaných.

A to byl problém, který Sony v novém tisíciletí ještě více rozdmýchalo. Partnerství si vybralo definitivní daň, když se Psygnosis museli povinně zříct tvůrčích nápadů, přejmenovali se na SCE Liverpool a stala se z nich továrna na dvě dokola kopírované závodní značky - na sérii Formula One a Wipeout. To byl začátek konce.

Pod diktátem

Psygnosis začalo plně odpovídat typické dceřinné firmě. Tedy studiu, od kterého nemůžete čekat, že vám jeden rok vyrobí závody a druhý třeba střílečku. Na jiné žánry má totiž nadřazené vydavatelství vyhrazeno jiná studia.

Psygnosis se mohli soustředit už jen na multiplatformitu. Bylo jim dovoleno, že mohou jednu hru vydávat na několik herních zařízení zároveň, protože to za nízkých nákladů násobí zisky. Ne náhodou se Psygnosis v roce 2005 stali developerem roku v kategorii handheldů! Řekl by to do nich dřív někdo?

Aktuální Wipeout 2048 pro Vitu je proto od Psygnosis něco jako stylové poslední sbohem. Loučíme se se studiem, kterého do hrobu doprovází bohatá historie, lehká kontroverze a smutný pád. Na jednu stranu bude Psygnosis vždycky ctít bohatá herní zkušenost, ale na stranu druhou i fakt, že se za poslední dekádu nezmohlo na víc, než jen na stokrát zopakované téma.

Spojení Psygnosis se Sony vyčpělo jako unavené manželství a Británie získala cenné ponaučení. Už ví, jak mohou dopadnout silní developeři, kteří se nechají ovládnout nadnárodní korporací. Není náhoda, že sebevědomá Británie má dosud největší počet studií založených v osmdesátých letech, ale že jich v této zemi zároveň ubývá tempem jinde nevídaným...

-----------------------------

Kdo byli Psygnosis?

Psygnosis v roce 1984 vznikalo na troskách jiného liverpoolského studia jménem Imagine. To fungovalo mezi léty 1982 a 1984 a bylo živo z obrovského boomu her pro malé domácí počítače. Avšak nezdravé megalomanství, nezkušenost managamentu a také křehkost tehdejšího trhu sužovaného softwarovým pirátstvím způsobilo, že firmu nakonec zapečetili exekutoři. Řada bývalých zaměstnanců však s hrami nesekla a výsledkem bylo Psygnosis - naděje na lepší budoucnost. Členové týmu si řekli, že jejich prioritou budou technicky dokonalé hry s lepší hratelností a pokud nějaké takové najdou i u konkurence, budou se je snažit distribuovat. Tak mimochodem vzniklo přátelství s Reflections (Driver) a DMA Design (GTA). Schopnost koncentrovat pod sebe talenty z celé Británie později přesvědčilo Sony, aby si pro launch Playstationu vybralo právě Psygnosis.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama