Z Onlive a krabicových her jsou spojenci
Animozita někdy spojuje. Člověk by řekl, že cloudová internetová služba si nikdy nezačne s kamennými obchody a naopak, neboť si navzájem přebírají zákazníky, ale opak je pravdou. Minulý čtvrtek byla v Británii oficiálně spuštěna služba na vzdálené internetové hraní Onlive a společnost Steva Perlmana, která ji provozuje, ihned oznámila, že se na ostrovním trhu spojuje s místním prodejním řetězcem Game. Ten bude do svých her umisťovat reklamní letáky na Onlive a nabízet přímé spojení se službou skrz své obchodní stránky a naoplátku bude moci ve svých 615 evropských obchodech prodávat hardware v podobě mikrokonzole a gamepadů, bez nichž se Onlive neobejde na televizorech.
Spojení cloudu a retailu je pikantní nejen pro dosavadní přesvědčení o nespojitelnosti obou těchto fenoménů, ale i kvůli srpnové kauze, která onu nespojitelnost více méně potvrdila. Jiný krabicový prodejce, tentokrát americký GameStop, totiž ze svých krabiček narychlo odstraňoval kupóny na Onlive verzi Deus Ex: Human Revolution poté, co je tam strčilo Square Enix a na svůj tah včas neupozornilo. „Stejně jako všichni ostatní z branže nemáme zájem propagovat platformovou konkurenci,“ zaznělo z Gamestopu k čistce. Aby ne, vůbec poprvé v krátké historii Onlive mohli totiž lidé hrát úplně zdarma novou hru. „A měli při tom ožnost porovnat svět digitálu od HD televize po starý notebook se světem krabicového DVD pro domácí PC,“ řekl CEO Onlive Steve Perlman. Touto reklamní akcí podstatě napodobil starší marketingový tah Valve, které letos v lednu nabídlo k retailovému Portalu pro PS3 steamový kupón na volné stažení hry pro PC a Mac.
U GameStopu je ale souboj s Onlive povýšen na ještě vyšší úroveň. Obchodník totiž nedávno oznámil nákup společnosti Spawn Labs se streamovací technologií a jakkoliv se tedy tváří k Onlivu nepřátelsky, proti dálkovému hraní přes internet vlastně nic nemá. Jen ho musí i sám provozovat. I GameStop tedy nakonec obrazně řečeno nacpe cloud do krabice a s digitálním streamem fungujícím na stejném technickém principu jako Onlive, by chtěl začít už v polovině roku 2012. Zaútočí chce nejen na PC scénu, ale i na tu konzolovou. Ve velkém hodlá streamovat i tituly pro Xbox a Playstation. "Vypadá to dobře. Z datacentra v Austinu už v testovacím režimu streamujeme hry pro obě platformy," říká prezident GameStopu Tony Bartel.
Vedle recenze i malá zkouštička
Onlive stále více veřejné mínění. Služba totiž nestále roste a to nejen technicky a geograficky, ale i marketingově. Dnes už je součástí i herní žurnalistiky. Průlomu dosáhl Perlman při dohodě s renomovaným herním magazínem Gamespot, kde Onlive začalo fungovat jako předmět takzvaného B2B (business to business) obchodování. To je ve zkratce speciální způsob softwarové komerce mezi dvěma obchodními společnostmi, která se provádí na základě elektronické výměny dat. Lépe řečeno, Gamespot teď prostě může hned vedle svých recenzí nebo tematických článků nabízet k vyzkoušení streamované demoverze. Jsou spustitelné během pár kliknutí přímo v boxu u článku a jediné co čtenář opravdu musí, pokud Onlive spouští poprvé, je nainstalovat nutný plugin a vyplnit registraci,
Osobně jsem službu samozřejmě hned vyzkoušel, nicméně se mi potvrdila známá pravda o tom, že Onlive v nepodporovaných zemích většinou vyplivne jen nesmyslné hlášení o nízké rychlosti připojení a dál člověka nepustí. Z Česka si tedy zatím na Gamespotu nezahrajete, nemáte-li velké štěstí anebo skutečně naddimenzovanou linku.
Ale zahrají si pochopitelně jiní. Britové a Američané. Při sledování videa níže za vás napíši tři základní poznámky. Zaprvé: spuštění klienta zvládne každý, zadruhé: doba loadingu hry je v podporované zemi kratší než u krabicové hry a zatřetí: služba následně funguje ve fullscreenu jako běžný software. Gamespot se nemusí chovat přehnaně píárkově, když službu před lidmi chválí.
V budoucnu se Onlive hodlá dostat i na jiné weby a v podstatě tak přebere funkci, kterou loni ohlašoval stále dost nečitelný cloud Gaikai. Právě ten se celkem potichu specializuje na streamování her ve sdělovacích prostředcích a komerčních prezentacích. Vidět je například na Wallmartu.
Hry obecně levnější
Onlive se stává atraktivnější i v samotné softwarové nabídce. V britském seznamu her se nyní odráží mix novinek, osvědčených velkých hitů, retra i indie scény. Hráči mohou nyní na centrální adrese www.onlive.co.ukvybírat z přibližně 140 titulů od Deus Ex: Human Revolution přes Batman Arkham Asylum až po World of Goo. A v přípravě je dalších třicet her včetně F1 2011, aktuálního Football Manageru nebo Modern Warfare 3, které by mělo být k dispozici koncem roku. Ono zpoždění je Perlmanem vysvětlováno jako důsledek konkurenčního boje.
A jak je to s cenami? Při britském launchi si všichni nově registrovaní hráči mohli koupit první hru za pouhou jednu libru, ale další platby už jsou pochopitelně někde jinde. I když i tak je Onlive zatím skutečně nejlevnějším zdrojem AAA her. Ty, které si koupíte samostatně a budou doživotně spojeny s vaším účtem, budou stát obvykle od dvou do pětatřiceti liber. Třeba Deus Ex: HR jako stále ještě horká novinka stojí na Onlive 35 liber, což je v přepočtu asi 980 korun. Pro porovnání - na Steamu přijde hra na 50 euro, což je po převodu asi 1200 korun.
Další nákupní možností je na Onlive třídenní či pětidenní půjčovné, kdy dostanete za odstupňovaný poplatek přístup k plné hře na danou dobu a po vypršení lhůty se program zastaví a zeptá se, aby jestli si chcete dokoupit trvalý přístup anebo hru vypnout.
Třetí a poslední možností je balíček PlayPack s měsíčním předplatným za sedm liber (necelých 200 Kč), kdy máte libovolný a naprosto neomezený přístup k více než sto hrám, většinou starším kusům, nebo méně známým záležitostem. Najdete tu například starý Aliens vs. Predator, Borderlands, nebo AaaaaAAaaaAAAaaAAAAaAAAAA!!!! Ty největší hity a novinky bohužel nikoliv. Britové mají PlayPack na první tři seznamovací měsíce zdarma.
Grafika budoucnosti
Onlive se vyvíjí i technologicky a pakliže stále nemůžeme objektivně zhodnotit negativní vliv vzdálenosti přenosu dat na odezvu v ovládání (Česko prostě není podporováno), připomeňme si zatím jen to, že Onlive kromě PC platformy, HD televizí a notebooků bude brzy spustitelné také na iPadech a systémech s androidem a že už nyní je schopné simulovat novou vlnu next-gen grafiky blížící se filmové úrovni. Steve Perlman to ukázal na techdemu, které přibližuje "budoucí standard herní grafiky na Onlive".
"Jsme již daleko před schopnostmi současné generace konzolí. V první ukázce si všimněte lidské tváře z obrovského množství polygonů. Ve druhé pak celkové scény, to není trailer, to je živě streamovaná hra. Dnes jsme již schopni postavit i hardware pro RayTracing, takže si na videích všimněte i sklovitosti očí," řekl Perlman při prezentaci ukázek. Níže si je můžete pustit.
Onlive podle viceprezidenta Johna Spinaleho vede jednání s "mnoha developery" ohledně výroby prvních menších her právě na nové next-gen úrovni. "Zatím ještě nemůžeme ohlásit nic konkrétního, ale víme, že hodně vývojářů už vyjádřilo odhodlání dělat pouze pro cloudové hraní," uvedl Spinale.
Jestliže si v České republice na takovou budoucnost ještě nemůžeme sáhnout, chtěli bychom v ní aspoň věřit.