Hrej.cz Článek

Víkend namodro #23

jan-modrak
Jan Modrák
30. 1. 2021 08:00 Sdílej:
Reklama
Reklama

Událostí týdne bylo v herním světě určitě zmrtvýchvstání umírajícího GameStopu, který se stal prakticky přes noc předmětem vášnivých diskuzí na herních serverech, na Wall Streetu a nakonec i všude jinde. Ostatně, kdo by si nevšiml střetu obyčejných uživatelů Redditu a mocných hedgeových fondů na Wall Streetu, zejména když ti první stále ještě (v pátek odpoledně, kdy tyto řádky píšu) tahají za delší konec? Detaily jistě znáte z předchozího zpravodajství na Hrej (tady a ještě dříve tady), případně podrobněji z Finmagu. Já chci téma probrat trochu zeširoka.

Myslím, že o tom mnohem chytřejší a učenější lidé, než jsem já, v následujících týdnech a měsících napíší spoustu důležitých analýz, zvlášť když budou vědět, jak to dopadlo a třeba se objeví i nové poznatky o skutečném původu onoho „runu“ na Wall Street. Jiří Hlavenka k tomu na Facebooku kamsi do komentáře napsal toto: „Je to neskutečné. Kraken je venku z díry, a nikdo ho nedá zpět.“ S tím v obecné rovině souhlasím a především věřím, že je to dobře. V době, kdy si každý jednotlivec může vybrat z desítek aplikací a během pěti minut v nich zvládne investovat třeba už pár desítek dolarů, je prostě evidentní, že celé tržiště dostává úplně jinou dynamiku. Najednou může každý z nás investovat do oboru, kterému rozumí (nebo si to alespoň myslí, to častěji) a najednou se může jednoduše objevit milion malých investorů, kteří dohromady přetlačí jednoho velkého, dosud prakticky neohroženého.

I já znám několik lidí, pro které to byla třeba i vůbec první investice do akcií a dokázali si jí vydělat na nové auto.

Je hezké pročítat si osudy obyčejných lidí, kterým jedna drobná investice do akcií GameStopu opravdu pomůže zlepšit kvalitu života. Splatí studentskou půjčku, doplatí nemocenskou, nebo si prostě koupí něco hezkého. Třeba teleskop. I já znám několik lidí, pro které to byla třeba i vůbec první investice do akcií a dokázali si jí vydělat na nové auto. Dobře pro ně! Jenže na každého úspěšného investora na úplném konci tohoto příběhu připadnou stovky tragických osudů, kteří v GameStopu prošustrují veškeré úspory. Protože jestli je na tom článku serveru Vice něco opravdu alarmujícího, je to tato věta: „Většina lidí, se kterými jsem mluvil, ještě neprodala a doufá ve větší zisk.“ 

Takže pokud vás přepadla trudomyslnost a přemýšlíte, kolik peněz jste si mohli vydělat, kdybyste se na to před dvěma týdny nevykašlali a poslali do Revolutu na zkoušku tu tisícovku, zažeňte svou hamižnost. Tu tisícovku máte totiž pořád v peněžence a můžete jí rozvážně investovat do něčeho, co během pár týdnů téměř určitě nevyroste o 5000 %, ale co bude ukotvené v realitě a s dobře definovatelným rizikem. Koneckonců, investice do většiny herních firem aktuálně obchodovaných na akciovém trhu vám v dlouhodobém horizontu pravděpodobně přinesou nějaký zisk, protože se koláč herního průmyslu rok co rok zvětšuje a na každého tak připadá větší část.

Anebo ne! Není čas ztrácet čas, chyťte příležitost za pačesy. Poslechněte Gordona Gekka, nechejte v sobě vyhrát chamtivost, vyberte úspory a zúčastněte se té jízdy. Třeba to ještě vyletí na dvojnásobek. Nebo až na měsíc! Tak či onak, přeju vám hodně štěstí a hezký víkend. (Kdy jsou burzy naštěstí zavřené.)

New York Times minispeciál

Children’s Screen Time Has Soared in the Pandemic, Alarming Parents and Researchers (New York Times)

Taková malá kauzička minulého týdne, která vás zasáhne asi jen v případě, že už máte potomky, kteří hrají hry. New York Times v nedělním vydání vydali tenhle povrchní text o obavách rodičů z toho, jak jejich děti během pandemie tráví stále více časů před obrazovkami. Ta základní teze je v pořádku, v nepořádku je to, jak noviny téma nechápou a dopouští se generalizace.

Video games deserve better than blanket, parachute coverage from reporters who don’t get it (The Washington Post)

A tak přišla oprávněná kritika konkurenčních novin z Washingtonu. Skvělá kritika, která se konečně zabývá i podstatou – tedy tím, co na té obrazovce děti vidí a hrají. Zase se ukázalo, že když píšete o nějaké kultuře, ačkoliv nejste její součástí, nevede to nikdy k dobrému výsledku.

Screen Time Does Not Exist: A Word from Padenic Dad (Gamers With Glasses)

Další zdrcující kritika článku od otce, který celkem logicky odmítá vnímat stejně čas, který jeho syn tráví u Robloxu a u sociálních sítí. 

Parents deserve so much more when it comes to the ways video games are discussed in our popular media. (Culture Study / Substack)

A ještě rozhovor s psycholožkou Rachel Kowert, která svou akademickou kariéru věnovala právě studiu her. Výborné odpovědi, ze kterých jsem se pak proklikal na její YouTube kanál. O tom tu určitě ještě někdy ztratím slovo...

Něco na čtení 

Hra 503: Adventurer a Hra 607: Alienbusters (Herní Archeolog)

Zase po čase je potřeba se podívat na neúnavného Herního archeologa, který se pokouší hrát všechny československé hry. Postupuje chronologicky a už se prokousal do roku 1991, kde to začíná být zajímavé. Během ledna došlo na první RPG a také na první 3D first-person střílečku (klon Battlezone).

Assassin's Creed Valhalla made my home a magical wilderness (Eurogamer)

Reportérka Eurogameru Emma Kent pochází z hrabství Gloucestershire v Jihozápadní Anglii  a napsala skvělý článek o tom, jak její kraj zpracoval Ubisoft ve Valhalle. Má tam krásná porovnání screenshotů se skutečnými fotkami, ale také spoustu historických postřehů. 

Assassin's Creed Valhalla Is Too Damn Long (Kotaku)

Já to říkám už dlouho a lidi se se mnou hádají, že to není pravda. No tak už jsme aspoň dva.

Hitman 3, James Bond and the art of the villain’s lair (The Face)

Jedním z kouzelných stereotypů bondovek jsou architektonicky strhující sídla padouchů. Totéž lze ale říct o celé sérii Hitman a tady si o zdejších opulentních domovech záporáků můžete něco zajímavého přečíst.

Čeští vývojáři v zahraničí: Adam Slavík (Zing)

Pokračování série rozhovorů s českými vývojáři pracujícími v zahraničí. Adam se podílel na Mafii 3 a naposledy makal na Dirt 5 – specializuje se na herní vozidla.

Bugsnax & Ooblets: Cute is What They Aim For (Uppercut!)

Roztomilé hry často klamou tělem a Bugsnax a Ooblets jsou skvělým příkladem. 

How hard is it to make your video game dog pettable? (Rock Paper Shotgun)

Jak udělat pořádného videoherního hafana? To je pochopitelně zásadní téma celého týdne, které navazuje na profláklý Twitter účet Can You Pet the Dog. Ten už má bezmála půl milionů followerů!

Exploring the beautiful world of indie horror games (Blog)

Hororů je mezi béčkovými hrami hodně. Nezávislými tvůrci je tenhle žánr milován a zjevně s tím souvisí i velký zájem hráčů. Bylo by zajímavé pokusit se najít paralelu mezi filmem, kde je (nebo byla?) situace podle všeho podobná. Ale to je téma na jiný článek – tady se Nathalie Lawhead na svém blogu podívala na ty nejmenší indie hororové hry, mnohdy i freewarové. Sám na ně při svých toulkách po serveru Itch.io často narážím a bývají to dost fascinující zážitky. Skvělý text.

In-game museums are great because all video games are museums (Polygon)

Co mají společného Spider-Man: Miles Morales a The Last of Us Part 2? Našlo by se toho dost. V obou hrách je třeba muzeum. Které je nejen hezké, ale má i zajímavou roli ve strukturách. 

The Weird World of Roblox (Hardcore Gaming 101)

Vhled do Robloxu se hodí vždycky! Nejen základy, ale také hezkých pár tipů na zajímavé (případně bizarní) hry, které v Robloxu najdete.

Něco ke sledování

Making the Metaverse Personal (VentureBeat)

Server VentureBeat v minulých dnech pořádal videokonferenci na téma metaverse, což je buzzworld posledních... no, vlastně by se dalo říct několika dekád. Nejen herní tvůrce zjevně neopouští myšlenka vytvořit sdílený virtuální svět, který se má v konečné fázi stát jakýmsi nástupcem internetu. Ze všech přednášek (vybrat si z nich můžete tady) jsem vybral rozhovor Geoffa Keighleyho s Mikem Pondsmithem, autorem deskovky Cyberpunk.

How the Nemesis System Creates Stories (Game Maker's Toolkit)

První letošní video Marka Browna si vzalo na paškál Nemesis systém z Shadow of Mordor. Řeší se to, jak tahle inovativní herní mechanika vytváří zajímavé, smysluplné a zapamatovatelné příběhy.

Top 10 Video Game Easter Eggs of 2020 (WatchMojo)

10 easter eggů z loňských her, pár pěkných nálezů.

10 Games That Failed and Became GREAT (Gameranx)

Co skončilo na prvním místě je asi každému jasné, ale i těch dalších devět příběhů stojí za poslech.

Amnesia: The Dark Descent Creative Director Thomas Grip: Extended Interview (Ars Technica)

Rozšířený rozhovor s Thomasem Gripem, kreativním ředitelem Frictional Games. Amnesia už je přes deset let stará a v hororovém designu rozhodně pořád relevantní.

The Tragedy of Aliens: Colonial Marines (Gymers)

Metacritic 45/100. Víc netřeba dodávat, Průser s velkým P.

V průběhu týdne mě můžete sledovat na Twitteru a na Facebooku.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz