Víkend namodro #22
Článek Víkend namodro #22

Víkend namodro #22

Jan Modrák

Jan Modrák

23. 1. 2021 08:00
Reklama
Reklama

Je to už skoro sedm let, co se jistý anonymní uživatel serveru Twitch rozhodl rozehrát původní Pokémon, klasickou hru z Game Boye. Což o to, to se tam děje běžně a ani stáří hry není nijak výjimečné – hrají se tam i podstatně starší hry než z poloviny devadesátých let. Vtip je v tom, že onen anonymní uživatel nehrál Pokémona zdaleka sám. Hráli ji s ním tisíce diváků a pro celý sociální experiment se vžil název Twitch Plays Pokémon.

Myšlenka to byla geniálně jednoduchá. Pokémon Red běžel na emulátoru, který byl připojen k Twitchi. Díky upravenému systému komentářů v chatovací místnosti mohli diváci zasílat ovládací příkazy typu nahoru, dolů, A nebo B a podle nich se pak chovala i postavička ve hře. Dohrání trvalo celých 16 dní, přičemž celkově měl kanál neuvěřitelných 55 milionů shlédnutí. Aktivně se hry zúčastnilo přes milion lidí a ve špičce hrálo až 120 tisíc zvědavců (údaje z Wikipedie).

Z podstaty věci byl postup značně pomalý.

Twitch Plays Pokémon jsem tehdy po očku sledoval a i když to nebyla kdovíjak úžasná podívaná, něco mě na celém experimentu fascinovalo. Z podstaty věci byl postup značně pomalý – jednak tu bylo zřetelné zpoždění obrazu, což komplikovalo postup ve složitějších místech, kde byl potřeba precizní zadávání příkazů. Navíc se spousta vtipálků snažila hru bojkotovat zasíláním špatných příkazů. Autor projektu tak byl donucen změnit pravidla a původní „Anarchy mode“ změnil na „Democracy mode“, ve kterém hráči o dalších krocích hlasovali.

Výše uvedená čísla svědčí o tom, že se experiment komunitě zalíbil a záhy byly rozehrány na stejném modelu další hry, mj. třeba Tetris, Dark Souls a naposledy také Microsoft Flight Simulator. Myšlenka crowd-sourcingu ve vývoji děje není zcela nová, stačí vzpomenout na český Kinoautomat (nebo televizní Rozpaky kuchaře Svatopluka). Zatímco tam ale filmaři dojem interaktivity pouze předstírali, Pokémon opravdu současně hrály tisíce hráčů. A na každého hráče, který se doma na gauči sám v klidu rozhoduje o tom, jestli má v The Walking Dead od Telltale Games hrdina otravného parťáka zachránit nebo nechat zabít, existuje jinde na světě jiný hráč, který tuto volbu bude rád sdílet s celým internetem v rámci sociálního experimentu.

V roce 2017 proběhl experiment Stock Stream, kde účastníci streamu každých pět minut hlasovali o investicích na americké burze.

Když jsem teď po letech narazil na Wikipedii na stránkuTwitch Plays Pokémon, zaujal mě detailní popis celého experimentu. Ten se totiž v komunitě hráčů Pokémonu zjevně ujal, protože na kanále Twitch Plays v průběhu let dohráli už několik desítek různých dílů. Všechno tam najdete detailně popsané.

A ještě dva postřehy. V roce 2017 proběhl experiment Stock Stream, kde účastníci streamu každých pět minut hlasovali o investicích na americké burze a společnými silami nakládali s 50 tisíci dolary, které do experimentu investoval organizátor. Zda byly peníze skutečné a jak to celé dopadlo, stránka neuvádí.

No a pak jistý vtipálek dotáhl experiment do extrému v projektu Fish Plays Pokémon. Na stream umístil malou rybičku v akvárku, přičemž o dalším kroku ve hře rozhodovala její pozice. Že vám to zní jako blbost? Ve špičce na to udiveně zíralo kolem 20 tisíc diváků. Hezký víkend!

Něco na čtení 

Víkend namodro #22

Cyberpunk 2077 – recenze, jakou jinde nenajdete (iPure)

Titulek je zavádějící, nejde o recenzi. Ale jinak je to rozhodně velmi zajímavý text, kde autor nejen detailně popisuje technickou stránku hry, ale především se názorově vymezuje vůči recenzím. Text ale není konfliktní, prostě je to jeden další, v zásadě velmi nadšený, pohled na hru, která zjevně publikum rozděluje. Text je k dispozici i v graficky hezky zpracovaném PDF. Dobrý počin.

A Final Fantasy XIV Player Paid It Forward By Giving Me Money For New Clothes (Kotaku)

Zažili jste někdy, že vám v MMO nějaký hráč nezištně pomohl? Když jsem kdysi chvíli hrával World of Warcraft, dělo se mi to docela běžně. I tenhle milý příběh můžeme brát jako důkaz, že herní komunita není zase tak toxická, jak to někdy zvenku vypadá.

Eat, drink, play: the recipe for memorable food in video games (Guardian)

Název mluví za vše. Je fascinující, jakou pozornost podobným detailům vývojáři her často věnují. Asi vědí proč.

Former Workers Allege YouTube Channel GameXplain Was Exploitative Workplace (Vice)

Crunchuje se nejen v herních studiích, ale i v herních médiích. Toto je zpověď bývalých autorů YouTube kanálu GameXplain. Ten jsem měl hodně rád a dlouho jsem obdivoval jak rychle (často současně s vydáním hry) jsou schopni produkovat nesmírně pracná videa. Teď ten obdiv dostává trochu hořkou příchuť. Mimochodem, článek je také zajímavým vhledem do ekonomiky velkého herního YouTube kanálu.

Edutainment… OF THE DEAD!

Automatovou zombie vyvražďovačku House of the Dead znáte? (Self promo: Teď už ano.) Tak možná znáte i jeho fantastickou předělávku Typing of the Dead, ve které jste místo střílení psali slova na klávesnici a učili se tak psát všemi deseti prsty. No a toto je blogový článek o hře English of the Dead, ve které se japonští hráči mohli učit anglicky. Na DSku. Je to herně velmi promyšlené (viz mechanismus soubojů s bossy) a zjevně to fakt může fungovat. Takhle by se měla vyučovat angličtina na školách. Takhle!!! Slyší mě někdo povolaný? Ne, neslyší.

Dramatic Irony, Zwift, and Racing Under Lockdown (New Rules)

Znáte Zwift? Cyklistický simulátor, na kterém mohou v domácích podmínkách trénovat profíci i hobíci. Stačí své kolo vsadit do speciálního trenažéru, zapnout větrák a můžete vyrazit, třeba do etapy Tour de France. Vloni Zwift ze zřejmých důvodů vyrostl o několik stovek procent a přidal spoustu nových tratí či map. Tady si o tom všem můžete přečíst vtipný článek od Hannah Nicklin, která je mj. herní designérkou.

There was a Batman point-and-click adventure in the '90s and it had some pretty cool ideas (PC Gamer)

V devadesátkách hry podle filmů za moc nestály, ale tohle zní dobře. Jak je možné, že jsem to neznal?

Něco ke sledování

Víkend namodro #22

Completing Games (and why I barely do it) (Razbuten)

Další Razbutenova trefa do černého! Nejprve analýza přístupu hráčů, kteří se snaží hry dohrávat a bojovat o platinové trofeje. A současně střízlivý přístup autora videa, který na to dávno rezignoval. Mám to stejně a z nedostatku času jsem se rozhodl, že bude lepší, když budu: a) dohrávat jen hry, které mě opravdu baví, b) ušetřený čas věnovat experimentování (díky bohu za Game Pass). Já vím, že to zní samozřejmě, ale chtělo to hodně přemáhání.

10 Easter Eggs That Took YEARS To Discover [Part 2] (Gameranx)

Navazuje na tři roky starou první část o stejném tématu. Co si budeme povídat, udržet v dnešní době easter egg neodhalený obrovskými komunitami hráčů třeba i několik let po vydání, svědčí o velké vynalézavosti autorů.

How Papers, Please Was Made by Solo Developer Lucas Pope (ThatGuyGlen)

Výborný dokument o vývoji skvělé hry, která Lucase vystřelila mezi indie vývojářské celebrity. A taky dobrá motivace pro případné solitérní vývojáře.

Next Level Creature Sound Design (GDC)

Čerstvě uvolněná přednáška z Game Developers Conference 2017 se věnuje docela konkrétnímu tématu – jak vytvářet zvuky monster. Téma řeší technickou i kreativní stránku a i když je místy dosti odborné, zaujalo i mě jako laika. Místy je to i zábavné.

The History of Super Mario Bros. 2 World Records (Summoning Salt)

Další strhující video specialisty na speedruny, který shrnuje dlouhou historii „rychloběhů“ v druhém dílu Super Mario Bros z NESu. Opět musím smeknout před produkcí – na to, že jde o 32 let starou hru je to fantasticky sestříhané, s chytlavou hudbou (kdosi tam do komentářů dokonce sepsal tracklist). A je za tím neskutečně náročná příprava a historický výzkum. Chápu, že Mario nemusí každému úplně sednout do vkusu, ale proboha, lidi - zkuste to!

Něco k poslechu

Víkend namodro #22

Ep. 15: Speedruning Around with Summoning Salt (Video Game History Hour)

A zase další dřevní historie videoher, pardon. Tenhle podcast ale úzce souvisí s předchozím videem. Podcast Video Game History Hour provozuje Nadace historie videoher a herní historik Fran Cifaldi si k mikrofonu zve různé zajímavé hosty. V tomto díle si pozval právě Summoning Salta a povídají si o speedrunové komunitě a historii speedrunů. I další díly stojí za poslech.

Off-topic

Víkend namodro #22

Moebius Redux: A Life In Pictures

Francouz Jean Giraud aka Moebius je slavný komiksový kreslíř, který za svou dlouhou kariéru (zemřel v roce 2012 v 73 letech) stvořil desítky komiksů. Tohle je výborný dokument BBC z roku 2007, díky kterému můžete nahlédnout do geniální mysli slavného umělce, jež nepochybně ovlivnil i řadu videoherních tvůrců. Letos už snad konečně vyjde slibná indie hra Sable, která je Moebiovým stylem kreseb zjevně inspirovaná.

V průběhu týdne mě můžete sledovat na Twitteru a na Facebooku.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz