Víkend namodro #21
Článek Víkend namodro #21

Víkend namodro #21

Jan Modrák

Jan Modrák

16. 1. 2021 08:00
Reklama
Reklama

Co čekat od roku 2021? Pokud jde o hry, na Hrej vyšlo pár článků plných vzdělaných odhadů, odvážných spekulací i zbožných přání, a já se pokusím doplnit pár obecných trendů. Asi to nebude nic objevného, posuďte sami. 

Tak předně, nad Covidem jsme zdaleka ještě nevyhráli a bojovat budeme celý rok 2021. Co to znamená? Myslím, že nás čeká velké množství odkladů, a to především u velkých her. Zatímco pro indie vývojáře se v domácí karanténě prakticky nic nezměnilo, komplexní vývoj AAA her s vývojáři na home office byl zasažen dost citelně, jakkoliv si studia do jisté míry produktivitu práce pochvalovala. Bylo to vidět už vloni a pokračovat to bude i letos, a to nejen u her, kde se to čekat dá (God of War: Ragnarök letos jistě nikdo soudný nečeká), ale i u těch, jejichž vydání se považuje takřka za jisté.

Že Nintendo chystá upgrade Switche je jisté, ale osobně bych se vůbec nedivil, kdyby jeho premiéru posunulo až na rok 2022.

Nejrůznější logistické komplikaci s výrobou a distribucí zasáhnou nepochybně i výrobce konzolí. Očekávám, že nedostatek next-gen konzolí potrvá déle, než možná hráči doufají. Půl roku, možná až do podzimu, nebude možné jen tak vejít do obchodu a jen tak si tam koupit PlayStation 5. Že Nintendo chystá upgrade Switche je jisté, ale osobně bych se vůbec nedivil, kdyby jeho premiéru posunulo až na rok 2022. Letos z toho zkrátka koukají jen potíže a nic je k tomu nenutí – rozhodně ne stále vynikající prodejní výkon současného Switche.

A do třetice eventy. Nebudou. Žádné. E3 to zase odpíská a klidně se může stát, že se ESA přestane trápit a zruší výstavu definitivně a jednou pro vždy. Ani Gamescom naživo neproběhne a velké esport eventy také zůstanou online. Masivně samozřejmě poroste Twitch, kde se bude pořád hrát, ale taky jen tak kecat a obecně se socializovat. (Já vám to říkal, nic objevného.)

Zajímavější vývoj vidím v hraní přes cloud.

Osobně jsem zvědavý, jak se během následujících dvanácti měsíců posune virtuální realita a cloud gaming. V prvním případě bych si moc přál oznámení PSVR2 (třeba k vydání Resident Evil Village), ale tak jako tak se VR k mainstreamu bude posouvat stále jen zvolna. Zajímavější vývoj vidím v hraní přes cloud – i když je to pro hardcore hráče stále tak trochu sprosté slovo, budou se tu dít zajímavé věci. Kompatibilita s novými modely televizí a také podpora iOS přes webové aplikace technologii dostane blíž k lidem (pomoci by mohlo i 5G, ale to bych byl asi příliš optimistický) a z druhé strany se o totéž pokusí i vydavatelé her, například aktivní nabídkou časově omezených zkušebních verzí nebo zakomponováním cloudového hraní do svých předplatitelských služeb.

A hry? Tady nic převratného nevymyslím. Zase se objeví spousta nových a většinou neúspěšných pokusů prosadit se v kompetitivním online žánru a zase to pár bláhových studií zkusí s MMORPG v naději, že narazí na zlatou žílu. A vzhledem k problémům s vývojem nových her (viz první odstavec) řada studií zvolí bezpečnou sázku na jistotu a pustí se do vývoje dalších a dalších vděčných remasterů nebo remaků.

O to, že by nebylo co hrát, ale rozhodně strach mít nemusíte, zejména pokud nemíříte jen na AAA blockbustery a s chutí si vychutnáte i menší a indie tituly. Hezký víkend!

Něco na čtení 

Víkend namodro #21

Cyberpunk 2077 is an architecture critique with nothing to say (The Architect’s Newspaper)

Stále čekám na patche a do hraní se tedy pustím nejdřív v březnu, ale tuhle intelektuální analytickou analýzu architektury v Cyberpunku 2077 jsem si přečetl s velkou chutí. 

Jade Empire (Hardcore Gaming 101)

Kritická vzpomínka na jedno zapomenuté RPG. 

Mental Health and the Power of Kind Words (Gamers With Glasses)

A o hře Kind Words už jste slyšeli? Tohle je opravdu definice relaxační hry. V téhle době se může hodit. Leckomu.

Ohlédnutí za rokem 2020 ve službě Steam (Steam)

Každoroční shrnutí Steamu stojí za přečtení nejen díky statistikám, ale třeba i kvůli plánům na další rok. Měsíčně Steam vloni využívalo 120 milionů aktivních uživatelů, každý den se pak přihlásilo 62 milionů. Ti všichni nakoupili o 21 % více her. Pozoruhodných čísel je tam víc, ale nárůst oproti předchozímu roku je zjevný a úprk na Epic se nekoná. Moc rád bych viděl jeho čísla, jen tak pro srovnání. 

Lucasfilm Games (Tales of the Aggronaut)

Nejlepší Star Wars hra vůbec? Názor na to má kdekdo a tohle je jen jeden z nich, srovnávající starou éru s novou a vyhlíží budoucnost. (Nové zprávy jste v týdnu jistě zaznamenali, viz třeba Wired, kde jsou i citace Disney a EA.)

Full Throttle scénář (Twitter)

Dost možná jste tu novinku zaznamenali – režisér filmu Warcraft (a taky Moon a Source Code) si jen tak pro ukrácení dlouhého času napsal „fanouškovský“ scénář na hru Full Throttle. Odkaz vede na tweet Duncana Jonese s linkem na scénář. No, jestli takhle někdo píše jen tak po večerech a pro radost, tak tedy klobouk dolů. Moc se mi to líbí, zjevně si hru dobře pamatuje, protože se příběhu hry docela drží.

Indiana Jones Revisits Wenceslas Square: Converting 1980s Czechoslovak Activist Games for Exhibition and Education (RomChip)

V říjnu o těchto protestních a aktivistických hrách psala Arstechnica a tohle s tím souvisí. Jaroslav Švelch a Martin Kouba se totiž rozhodli uspořádat výstavu a tenhle článek řeší všechno, co s tím souvisí. Nebylo toho málo, projekt si určitě zaslouží velkou pochvalu a je velká škoda, že už je výstava minulostí – úplně mi utekla a vůbec jsem o ní nevěděl. Textovky pro ní předělané naštěstí dostupné jsou: P.R.E.S.T.A.V.B.A., Dobrodružství Indiana Jonese na Václavském náměstí a 17. 11. 1989. A ještě drobnost – RomChip je akademický web zabývající se herní historií, článek výše je součástí prosincového vydání, kde najdete i další zajímavé články. Vsadím se, že třeba o hře Comer jste ještě neslyšeli, je to totiž indie adventura ve stylu Mystu, vydaná pouze v Hong Kongu, Singapuru, Číně a na Taiwanu.

Něco ke sledování

Víkend namodro #21

Isamu Kamikokuryo, Art directing Final Fantasy (Archipel Caravan)

Tohle je opravdu TOP kvalitka, další fantasticky natočený dokument Archipela. Isamu Kamikokurijo je dlouholetý art director Square Enix specializovaný na sérii Final Fantasy. Dejte si první minutu, načež zjistíte, že už uběhlo 45 minut. (Doporučuju autora podpořit na Patreonu, od druhého tieru dostanete přístup k záznamům rozhovorů.)

Top 5 Speedrunning Moments of 2020! (Karl Jobst)

Karl Jobst se na svém YouTube kanálu věnuje výhradně speedrunům a patří mezi nejlepší. Dává si práci s propracovanými analýzami i historickými exkurzy. Tady je jeho výběr nejzajímavějších speedrunových momentů minulého roku.

Witcher 3 - VGX Snowboarding

Geralt na prkně prostě jenom hodně pobavil. Mod je ke stažení zde.

The Five Fundamentals of Video Game Animation (Video Game Animation Stury)

Kanál Video Game Animation Study jsem tu myslím už doporučoval (tuším v souvislosti s tím, jak Disney ovlivnil Broken Sword). Teď jsem sáhl do jeho archivu a zkouknul rok starý seriál Pět základů herní animace, který se postupně v pěti zhruba desetiminutových dílech věnuje postupně pěti klíčovým prvkům: pocitu, plynulosti, přehlednosti, kontextu a eleganci. Skvělá podívaná!

Hard Reads: Why Fighting Games Are Worth It (Core-A Gaming)

Mmmmhmmm, bojovky. Mám s nimi dost ambivalentní vztah. Tenhle kanál je primárně pro hardcore hráče bojovek, přesto ho ale odebírám, občas mě něčím dokáže zaujmout. Tohle je video, které vám docela srozumitelně představí, co je vlastně na bojovkách a na jejich kompetitivním hraní tak chytlavého a proč stojí za to se jim věnovat, i když to vyžaduje nekonečný trénink. 

Prepare for 1995's Descent! Children of DOOM Episode 5 (Errant Signal)

Christopher Franklin na svém kanálu Errant Signal provozuje vcelku standardní, dospělou a seriózní herní kritiku. V sérii „Children of Doom“ se postupně věnuje různým doomovkám. Po klasické trojici Catacomb 3D, Wolfenstein 3D a Doom přišel trochu překvapivě Marathon a nyní také Descent. Má to výborný scénář a záběr je dost široký.

V průběhu týdne mě můžete sledovat na Twitteru a na Facebooku.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz