Víkend namodro #19
Článek Víkend namodro #19

Víkend namodro #19

Jan Modrák

Jan Modrák

2. 1. 2021 08:00
Reklama
Reklama

Dorazil toužebně očekávaný rok 2021, a i když tak nějak všichni podvědomě tušíme, že ještě zdaleka nemáme vyhráno, ve vzduchu je přeci jen cítit změna. Pokud jste tedy nepřišli o čich. Sranda stranou, všem vám přeju, abyste zůstali se všemi svými blízkými zdraví a měli dost elánu na všechny ty skvělé hry, které se na nás po kratičké pauze brzy začnou zase valit. I když jsem velký milovník herní historie a na staré hry nedám dopustit, jako nezdolný optimista jsem přesvědčen, že jsme na tom jako hráči nikdy nebyli lépe. A v roce 2021 tomu nebude jinak.

Ještě bych se chtěl ale přeci jen naposledy ohlédnout za tím šíleným rokem 2020. Čistě z pohledu her to žádná tragédie nebyla. Pandemie pro herní průmysl představovala výzvu, ale současně i příležitost. Krize stále není u konce a ekonomické dopady určitě citelně zasáhnou i svět her, ale lidé trávící daleko víc času doma (ať už kvůli karanténě nebo proto, že zodpovědně dodržují společenský odstup) samozřejmě mnohem více pozornosti věnovali konzolím, počítačům i mobilům. Vedle samotných her (a za symbolického vítěze Covidového roku můžeme jmenovat Animal Crossing: New Horizons s více než 26 miliony prodanými kusy) se pochopitelně dařilo i Twitchi, který se současně zbavil konkurenčního Mixeru. Sám o něm ale mnoho nevím, proto vás raději odkážu jinam a k roku pandemie dodám jiné číslo, ze kterého padá čelist: o bezmála polovinu celého globálního herního koláče se vloni postaraly mobilní hry, které oproti roku 2019 zaznamenaly více než 25% růst. A ano, špunty bouchají hlavně v Číně.

Nástup PlayStation 5 a Xboxu Series X byl jistě klíčovou událostí herního roku 2020.

V listopadu se z dlouho očekávaných konzolí příští generace oficiálně staly konzole současné, byť to zatím platí jen pro vyvolené a šťastné z nás. Nástup PlayStation 5 a Xboxu Series X byl jistě klíčovou událostí herního roku 2020 a možná si ani neuvědomujeme, jaké nasazení museli v Sony a Microsoftu podstoupit, aby v té těžké době dostáli svým plánům a novou konzolovou generaci vyrobili a úspěšně uvedli na trh. Věčně nespokojení hráči jako tradičně extrémně nároční zákazníci rezervovaně hodnotí premiérovou herní nabídku, ačkoliv nijak zvlášť nevybočuje z obvyklého standardu. Microsoft nepochybně utrpěl nepříjemnou ránu odkladem Halo: Infinite, ztrátu ale dohání velkorysou nabídkou Game Passu. Sony kontruje novým katalogem PlayStation Plus Collection a oba soupeři se drží v šachu přijatelnými cenami. Hráči z obou táborů jednotlivé služby i katalogy všemožně porovnávají a s větší či menší mírou racionality dochází k pozoruhodně protichůdným názorům. Mnohdy si vůbec neuvědomují, že se jim ještě před pěti lety o něčem takovém ani nesnilo.

Opatrně se už řadu let hovoří o tom, že jde o poslední generaci klasických herních konzolí,  rekordní prodeje obou listopadových premiér ale ničemu takovému nenasvědčují. To ovšem neznamená, že tu nejsou alarmující náznaky a sedm let je ostatně dostatečně dlouhá doba na to, aby se herní průmysl stihl přetransformovat do úplně jiného obchodního modelu. Řeč je samozřejmě o digitální distribuci, předplatitelských službách a především streamování. Hráči do cloudu zatím nespěchají, ale nepochybně jim neuniklo, že vedle Sony, Microsoftu a Nvidie přichází s nabídkou kvalitního hraní také obávaní konkurenti jako Google nebo Amazon. Zatím je až komické pozorovat, jak je brzdí jejich nezkušenost s hrami, ale tenhle hendikep nemusí trvat věčně a v horizontu tří až pěti let se může stát opravdu leccos. Dokonce snad i to, že Google přejde na atraktivní obchodní model.

Stagnace trvá i ve VR: letos sice vyšel famózní Half-Life: Alyx, byl ale zoufale osamocený.

Ale zpátky ještě k roku 2020 a k jeho klíčovým tématům. Stále se řeší kultura crunche a notoricky náročné pracovní prostředí v herních studiích. Přes hlasité proklamace se reálně nic nemění a nic (alespoň ne angažování hráčů, které už kauzy přestávají zajímat) nenasvědčuje tomu, že by se to v blízké době mělo obrátit k lepšímu. Stagnace trvá i ve VR: letos sice vyšel famózní Half-Life: Alyx, byl ale zoufale osamocený. Tady bych si osobně pokrok velmi přál, ale zatím se zjevně stále čeká na další vývoj technologie a na pomyslný bod zlomu, který virtuální realitu především cenově zpřístupní masám.

Co se naopak děje, je konzolidace studií i vydavatelů – nový domov našli zvuční vydavatelé Codemasters a především Bethesda, vedle nich pak i dlouhý zástup dalších menších a středních vývojářských studií. Z pohledu hráčů je s ohledem na historické zkušenosti s akvizicemi EA a Microsoftu na místě určitá opatrnost, spánek si tím ale zatím zkazit nenechejme.

Kauzy sem, kauzy tam. Ubisoft přestává lokalizovat, prémiové hry zdražují, Epic válčí s Applem i se Steamem, sem tam nám vývojáři zalžou, někdo důležitý přestoupí do jiného „klubu“, něco překvapivého leakne, a tak dále a tak dále. Aniž bych chtěl tvrdit, že jde o banality, je to taková pěna dní. Díky bohu za ní, máme alespoň co řešit, ale hlavní je, že je co hrát. A to v roce 2020 bez diskuze bylo. A bude i letos. Hezký víkend.

Něco na čtení

Víkend namodro #19

Shigeru Miyamoto Wants to Create a Kinder World (New Yorker)

Tohle je jeden z nejlepších rozhovorů, které jsem vloni četl a troufám si říct, že nejen kvůli mé posedlosti Nintendem a jeho designérskou ikonou. Legendární 68letý Šigeru Mijamoto sice rozhovory sem tam rozdává, vždy se v nich ale striktně drží aktuálních produktů Nintenda, které pomáhá propagovat. Tady ovšem prestižnímu New Yorkeru poskytl vzácně osobní rozhovor.

The Hollywood-obsessed FMV games of the '90s were weird as hell (PC Gamer)

FMV hry jsou směšnou a obskurní kapitolou herní historie, byla to ale důležitá lekce, která byla pro evoluci počítačových her v podstatě nezbytná. A i když se dnes každý dušuje, že FMV hry z duše nenáviděl, některé ve skutečnosti měly něco do sebe. Nekamenujte mě!

How videogames explore our ancient, troubled love affair with fire (Eurogamer)

Oheň a hry! Skvělý text.

Star Renegades and How to Better Highlight Fantastic Indie Titles (DualShockers)

Je bohužel smutným faktem, že se často nedostává odpovídající pozornosti i opravdu výborným indie hrám. Jako je roguelike Star Renegades.

The unique story behind Enter the Matrix (Wireframe)

Nevím, jak vzpomínáte na Enter the Matrix z roku 2003, ale tipnul bych si, že buď „nijak“ nebo „nijak zvlášť hezky“. Tohle je přitom fascinující článek o tom, jak tato nesmírně ambiciózní hra vznikala a jak daleko měla k odsouzeníhodné hře, díky které si chtěli zainteresované společnosti jen trochu přivydělat. (Shodou okolností v novém Retro Gameru 215 vyšlo podobně zajímavé Making of.)

A brief look at Cyberpunk 2077 City Design — Night City (Medium)

Pár stručných a převážně kritických postřehů k world designu Cyberpunku 2077.

Press Start to Continue (USgamer)

Americký herní web USgamer po sedmi letech existence končí (což je mi líto, rozhodně patřil mezi ty kvalitnější) a tady je rozloučení šéfredaktorky. Z textu cítím trochu ukřivděnost, v některých ohledech by se o něm dalo polemizovat, ale v jiných musím dát autorce za pravdu. Aniž bych šel do detailu, stojí to za přečtení.

Něco ke sledování

Víkend namodro #19

Shinji Mikami, Part 1: The birth of the survival horror game a Part 2: An Eclectic Journey (Archipel Caravan)

Dvoudílný rozhovor/portrét s geniálním Šindžim Mikamim, jedním z nejslavnějších japonských herních designérů a producentů, který má na kontě řadu legendárních her v čele s Resident Evilem. Do hlavy geniálního a zde i velmi upřímného designéra můžete s údivem zírat celkem přes 70 minut. (V japonštině s anglickými titulky.)

Bloober Team Bites - How the ‘Layers of Fear’ Dev Copy/Pasted Their Way to Notoriety (bobvids)

Už trochu starší, ale pro mě objevné video. Často se říká, že je inspirace v jiných titulech pro herní vývojáře v podstatě nevyhnutelná a v uměleckém světě zcela běžná, Bloober Team ale v tomhle směru postrádá jakékoliv zábrany. Plagiátorství by se jim ještě dalo odpustit, kdyby se z nich k tomu všemu nestali i pokrytci (viz závěr videa). A to jsem se na The Medium opravdu těšil.

Xbox System-Link works across four console generations (Modern Vintage Gamer)

Tohle mě nadchlo! Pokud jde o zpětnou kompatibilitu, Microsoft odvedl na Xboxu fantastickou práci a tady je důkaz: Crimson Skies si můžete zahrát na všech čtyř generacích Xboxu, a to prosím včetně technologie System-Link. Mezi prvním a posledním Xboxem je 19 let rozdíl a stejně si rozumí!

Cyberpunk 2077 a jeho překladatel Filip Ženíšek: Co znamenají slova jako kumba, hemr a kábr? (Reflex)

Hodinový rozhovor s překladatelem Cyberpunku 2077, který mj. konstatuje, že má hra přes milion slov a rozsahem tedy odpovídá zhruba 13 až 15 standardním knižním románům. Celkově hodně zajímavé povídání, které najdete i v podcastové verzi třeba na Spotify.

WorkBoy: Lost Game Boy Add-on FOUND After 28 Years (Game History Secrets)

Ke Game Boyi vznikla spousta pozoruhodných až obskurních periferií počínaje tiskárnou a  sonarem konče. Ale nejspíš jste nevěděli, že se k němu chystal i WorkBoy, malá klávesnice s jednoduchými aplikacemi jako je kalendář, slovník, adresář nebo kalkulačka. Po 28 letech se teď podařilo produkt vypátrat a dokonce ho i zprovoznit. Fascinující příběh!

Crafting Is (Kinda) Pointless (Razbuten)

Titulek je trochu clickbait, Razbuten totiž netvrdí, že kraftování ve hrách nedává smysl nikdy, ale jen tehdy, je-li tam proto... aby tam bylo. Což bohužel platí ve většině případů. Hanba!

V průběhu týdne mě můžete sledovat na Twitteru a na Facebooku.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz