Tomb Raider: Legend Recenze Tomb Raider: Legend (DS)

Tomb Raider: Legend (DS)

Martin Strnad

Martin Strnad

21. 12. 2006 23:03 7
Reklama

Člověku až ukápne nostalgická slza, když si vzpomene na okamžiky strávené ve společnosti prvního Tomb Raider titulu, který odstartoval úspěšnou sérii, vlajkovou loď společnosti Eidos. Tomb Raider se stal jedním z prvních společensko-kulturních fenoménů, který prostřednictvím her, dvou filmů, knihy a komiksu pohltil hráče i širokou veřejnost do takové míry, že je dnes s postavou Lary Croft obeznámena celá jedna generace. Každá série se však jednou dostane do bodu, kdy už k dalšímu úspěchu nestačí jen neustálé opakování stejných postupů. V takové chvíli je třeba přijít s něčím jiným, což je vždycky velký risk, který se někdy nemusí vyplatit.

TR série je toho krásným příkladem. Předchozí díl – Tomb Raider: Angel of Darkness  - se snažil řadu prvků změnit a neuspěl. Hráčskou obec totiž nijak zvlášť nezaujal a chvíli už to vypadalo, že je s celou sérií amen. Ve snaze tomu zabránit sebrala spol. Eidos vývoj dalších TR her unaveným tvůrcům z týmu Core Design, svěřila jej vývojářům z Crystal Dynamics a pak už jen za titul Tomb Raider: Legend sbírala pochvalné reakce hráčů i recenzentů. Popularita série se opět dostala na vrchol a právě to byl impuls k tomu, aby dali odpovědní lidé zelenou vývoji verzí pro platformy od Nintenda, s nimiž se původně nepočítalo. Jen díky tomu si teď budeme chvilku povídat o tom, jak se DS verze Tomb Raider: Legend povedla, či nepovedla.

Dva kopce - Lara z profilu

DS verze Tomb Raider: Legend pochopitelně nevypadá, jako verze pro PC a konzole, ale to snad žádný soudný hráč ani nečekal. Vývojáři překlenuli propast mezi platformami tím, že se částečně vzdali 3D zobrazení. Ano, stále jde o akční adventuru - plošinovku s logickými prvky, kde Lara skáče, provádí šílenou gymnastiku, lozí a občas i střílí, ale tentokrát na to hráč pohlíží z jiné perspektivy. Celý herní svět byl totiž převeden do formy pseudotrojrozměrné plošinovky. Engine hry není dvourozměrný, naopak levely jsou trojrozměrné, ale hráč se na ně dívá z izometrické perspektivy. Díky zachování prostorovosti úrovní se tak může Lara kromě běhu vpřed a vzad i nahoru a dolů, pohybovat také dovnitř a ven obrazu, čehož designéři náležitě využili. Některé pasáže, které tak byly v konzolových/PC verzích poněkud nepřehledné, se tak díky nové perspektivě hrají daleko příjemněji.

Jó boty toulavý

Tomb Raider: Legend (DS)
i Zdroj: Hrej.cz
Lara se ve svém novém dobrodružství podívá do celého světa. Navštíví úrovně v jižní Americe, Africe, Japonsku, Anglii i v Nepálu. Příběh věrně kopíruje konzolové/PC předlohy, takže někde v polovině hry se začíná stáčet z onoho klasického hledání tajemstvím opředeného artefaktu zaniklých civilizací, do vysvětlovací pasáže. V ní je vám postupně odhaleno, že ona dávno mrtvá jihoamerická civilizace a nepálské kláštery mají hodně společného s těžce profláknutou legendou o králi Artušovi. Samotný základ děje však stejně spočívá ve vykopávání Lařiny vlastní minulosti, což se děje s pomocí animovaných filmečků, v nichž uvidíte, jak Lara přišla o svou matku, jak potká svoji domněle zemřelou kamarádku, případně, že na všech místech, která zrovna navštěvujete, už byla. Je to prostě takový megamix vzpomínek, které scénárista jakžtakž slepil dohromady pomocí bývalé Lařiny kámošky, nyní zavilé protivnice. Hlavně díky její přítomnost dává příběh nějaký smysl a hra tak nesklouzává k probíhání misemi, sesbírávání oněch tajemných předmětů a k případnému boji s bossy.

Výmyk, kotoul, skok daleký, akvabela a přesná střela

Navzdory nevyhnutelným úpravám neztratila DS verze ono kouzlo akrobatického divadla. Ve všech lokacích jsou připraveny provazy, výčnělky, okapy pro zachycení, nebo jen tak trčící tyče vhodné tak akorát pro nějaké to salto. Nejednou se budete bavit požitkářský protáčením Lary tak, aby každý její skok vypadal co nejefektněji. Občas se to však nevyplatí, což je dáno izometrickým zobrazením a prostorovostí levelů. Párkrát se mi stalo, že jsem se netrefil na připravený provaz jenom proto, že jsem na něj nevědomky naběhl v jiné vzdálenosti od kamery. Naštěstí to není natolik markantní jako v jiných dva a půl rozměrných titulech. Ostatně sami vývojáři se proti tomu snaží bojovat označením místa, odkud je třeba skočit, aby se Lara takříkajíc trefila. DS verze hry přejala i plavecké sekce. Ty jsou zpracovány docela obstojně, kdy lze za jediný problém považovat občasnou ztrátou orientace, což je způsobeno rozděleném hry mezi dvěma displeji. Na tom spodním je zobrazen podvodní svět a na horním pak hladina.

Akční – střelecké vložky jsou zpracovány lépe, než v konzolových/PC verzích, kde Lara na vybraného nepřítele mířila automaticky. V DS verzi jsou střelecké vložky zpracovány ve stylu arkádových stříleček, kdy je vašim úkolem jenom mířit a střílet na útočící nepřátele. Arzenál zbraní, které jsou v těchto vložkách k dispozici, není nijak široký, což se dá říci i o bestiáři. Vedle klasických dvou pistolí můžete sebrat i samopal, jehož výhoda spočívá v kadenci. Nechybí ani brokovnice, která sice má větší rozptyl, ale na krátkou vzdálenost je ideální. No a pak je tu granát, který mi moc užitečný nepřišel. Lara totiž granáty hází nedostatečně daleko i vysoko. Celkově vzato není střelnicoidních pasáží ve hře příliš mnoho, což je jedině dobře. Takhle jde totiž o příjemné osvěžení v celém tom skákacím maratónu.

Záhadolog

Tomb Raider: Legend (DS)
i Zdroj: Hrej.cz
Kromě střílení, skákání a plavání, narazíte občas i na nějakou tu prostorovou hádanku. Kvůli několikrát zmíněnému zpracování však tato složka dostává méně prostoru, než na konzolích a PC. Hádanky se tak většinou omezují na přenášení váhy mezi závažími, přepínání pák, či nalezání další cesty na skalním převisu. I na tomhle se však dá zakysnout, jak se mi to několikrát podařilo. Zajímavým, bohužel ale málo využitým prvkem, je zde archeologická práce spočívající ve štětečkování, kdy stylusem odkrýváte nějaký zaprášený předmět na zemi, či odfukujete pomocí mikrofonu prach ze zakrytého spínače.

Návrat královny archeologů

DS verze Tomb Raider: Legend se bez jakýchkoli pochybností povedla. Pravda, hra sice má své mouchy, dané hlavně izometrickým zpracováním, ale i tak nabízí dostatek prostoru k tomu, abyste si užili ladné pohyby hlavní hrdinky. Jinak se DS verze drží své konzolové/PC předlohy, takže nevynechává ani jednu lokaci a nabízí všechny příběhové animace (pochopitelně ve zmenšené kvalitě) i skvělý hudební doprovod. Bonusem, který se zpřístupní po dokončení hlavní hry a prodlužuje zhruba 10ti hodinovou herní dobu, jsou minihry, které si můžete zakoupit za sesbírané zlaté, stříbrné či bronzové sošky.  Příjemná je i možnost srovnávat si skrze Wi-fi časy dokončení levelů s kamarádem.

Tomb Raider: Legend
Windows PC
Nintendo GameBoy Advance
Xbox Xbox
PlayStation PlayStation 2
PlayStation PSP
Xbox Xbox 360
Nintendo DS
Nintendo GameCube GameCube

Verdikt

Lara je zpět v plné síle, což platí i o její kapesní podobě, která z předlohy nic nevynechává a ještě přidává něco navíc. Jedna z mála konkurenceschopných third-party plošinovek, která díky svým kvalitám příjemně dotírá na first-party tituly od Nintenda.

Co se nám líbí a nelíbí?

Hudba, dějové animace, zachování atmosféry i obsahu z PC/konzolových verzí, střelecké vložky.
Problém s orientací v prostoru (hlavně správný odhad hloubky obrazu), mírně absurdní děj, plavání.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama