Tomb Raider: Anniversary Článek Tomb Raider: Anniversary

Tomb Raider: Anniversary

frix@seznam.cz

frix@seznam.cz

18. 2. 2007 23:51 6
Reklama

Když jsem odkýval nabídku k sepsaní preview na staronového Tomb Raidera, došlo mi po pár minutách, že jsem si možná vykopal mělký hrob. Jde vůbec, probůh, napsat preview na hru, která technicky vzato vyšla před více než deseti lety a navíc stvořila prakticky kompletně nový žánr? Popkultura se vlivem polygonového mokrého snu jménem Lara Croft změnila víc než jsme si možná ochotni připustit, zdaleka tu nejde jenom o dva slaboduché akční filmy. Díky dílu jménem Tomb Raider se videohry dostaly do širšího povědomí veřejnosti i mimo politický Západ, jejich efekt už nešlo dál přehlížet. Minutu lovím v paměti a napadne mě alespoň pět referencí na Laru Croft v hudbě, knihách, seriálech, které jinak s videohrami nemají nic společného. Čili se s lehkým zoufalstvím ptám znovu – jak se dá na tohle napsat preview?!

Když dva dělají totéž po deseti letech

Naštěstí to ve skutečnosti není ani zdaleka tak nemožná úloha. Sice jde o zcela zjevnou metodu Eidosu ke kapitalizaci na „velkém comebacku“, ale výsledek by nemusel nutně vypadat jenom jako jakási sbírka Best of Lara, pokud zůstaneme u hudebních analogií. Crystal Dynamics, kteří po už zjevně dost unaveném Core Designu převzali otěže série Tomb Raider, se rozhodli udělat remake prvního dílu, nicméně remake hlavně po stránce základních prvků. Vzpomínáte si například na úplně první puzzle, který v Tomb Raiderovi pracoval s možnostmi okolní přírody? Šlo o otevření brány, kterého jste dosáhli správným dosazením koleček do jakéhosi obřího hodinového stroje. Nápad zůstane v Tomb Raider Anniversary (datum vydání sice desetileté výročí už nestihne, ale buďme shovívaví) stejný, ale jeho provedení se bude odvíjet po liniích moderních her. Hodinový stroj je několikanásobně větší a komplikovanější a k jednotlivým pozicím, kam musíte kolečka dosadit, se nedostanete pouhým ručkováním po útesu, ale využijete celou škálu nových pohybů slečny Croftové.

Přímo se nabízí srovnání s překvapivě kvalitním dílem Tomb Raider: Legend, jenž poslouží TRA za základ. Úplně stačí první kontakt s Larou, která skutečně vypadá podstatně mladší než v Legend – aby také ne, když v posledním díle už měla být technicky vzato po svém zmrtvýchvstání… Pohled na důvěrně známé minišortky a možná trochu moc upnuté tričko je sám o sobě zárukou nostalgických reakcí, jenže to je teprve začátek. Když po pár krocích na Laru zaútočí smečka vlků, kdo by si nevzpomněl na shodný okamžik před deseti lety, kdy celá scéna pobrala tolik pixelů, jako v současnosti prosvítající vzorek Lařiny podprsenky? Ne nadarmo zvlhlo oko Farida Starmana ve chvíli, kdy se ukázalo, že charakteristický inventář bude řešen coby vzdání holdu originálu. Co na tom, že to je nepraktické a výběr předmětů z rotujícího kola nás zřejmě dovede k šílenství – je v tom spousta příjemných vzpomínek.

Grizzly místo plyšáka

Nicméně rozdílů oproti TRL zde bude samozřejmě více než jen pár vzpomínkových prkotin. Vše se odvíjí od děje, který nebude nikterak změněn a i proto jen pro osvěžení paměti připomeneme, že se Lara bude pohybovat v Peru, kam se vydala hledat bájnou dýku zvanou Scion, posléze pak i třeba v Egyptě nebo v Řecku. Ačkoliv jsou Peru a Bolívie od sebe geograficky jen kousek, hratelností jde stěží v rámci žánru najít rozdílnější hry, nežli TRL a původní díly série. V tomto směru se odehraje cesta do minulosti, která však paradoxně působí v kontrastu s velkou částí dnešní herní tvorby velice svěže. Žádné příliš lineární úrovně, mapy budou stejně prostorné a volné, jako kdysi, a namísto lidí budete bojovat s divokými zvířaty. Archeologicky zajímavé oblasti se daleko více než akční cirkus nabízejí jako pole pro řešení hádanek – to však neznamená, že boj ustoupí do pozadí zcela. Vlci a medvědi, nejčastější Lařini protivníci, vypadají dle slov tvůrců o poznání drsněji než kdysi. U vlků by o vzhledu šlo polemizovat, zato medvědi jsou konečně pořádní virtuální grizzly. Dle slov Tobyho Garda, hlavního designéra původní hry, který se na remaku podílí, byl ostatně medvěd prvně modelován podle plyšového medvídka…

Tvůrci plánují v TRA dát hráčům možnost ovlivnit okolní prostředí podobně, jako tomu bylo v Legend. Jelikož bude mít Lara k dispozici záchytnou kotvu, nejednou se v povědomých lokalitách setkáte s novými puzzly, které budou založené právě na možnosti vytvořit si např. střelbou do větví prostor pro zhoupnutí se na lepší místo. Ostatně, v Tomb Raideru až do Legend nikdy zcela nefungovaly skákací části, které působily nedotaženě v porovnání například s novým Prince of Persia. Špatné zkušenosti se skákáním by se v TRA samozřejmě opakovat neměly, naopak mají hráči přislíbenou větší kontrolu nad pohybem hrdinky a tím pádem snad i méně časté nahrávaní uložených pozic.

Sprintem kupředu

Zajímavý oříšek čeká na rozlousknutí v otázce tempa hraní. Možná vám to bude znít absurdně, ale zkusili jsme spustit původního Tomb Raidera a skutečně si autoři nevymýšlejí – rychlost původní hry je čtvrtinová, a to vlivem rychlosti pohybu Lary i všech dalších postav. V novém enginu se postavy hýbají podstatně rychleji a úrovně potřebují „nafouknout“, aby se jimi hráč nemohl prohnat jako divoká voda během pár hodin. V tomto ohledu se zatím skutečně nedá nic předpovědět, výsledek poznáme teprve u finální verze. Je sice pravděpodobné, že se povede najít kompromis mezi velikostí map a zachováním jejich původního ducha, ale stejně dobře bychom nakonec mohli dostat pořádnou porci výplňové vaty.

Obavy naopak nemáme o vizuální stránku remaku, který sice trochu překvapivě nevyjde PS3 nebo X360, ale na PC bychom se měli dočkat volby mezi dvěma vzhledy podle výkonnosti počítače. Pro srovnání se podívejte na recenzi PC verze TRL. Vedle toho se během dubna má remake objevit také na PS2 a PSP, o rozdílech mezi verzemi zatím nebyla řeč a nejspíše budou obsahem identické. Uvidíme, jak dopadne tento pokus o překonání úsloví o dvojím vkročení do téže řeky.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz