Scarface: The World is Yours Článek Scarface: The World is Yours

Scarface: The World is Yours

Farid

Farid

23. 8. 2006 22:19 11
Reklama
Reklama

"První rok jsme makali na tom, aby hlavní postava byla skutečně Tony Montana se vším všudy. Druhý rok jsme ladili technologii, abychom do grafiky hry pro současnou generaci dostali efekty a prvky next-genu. A poslední rok jsme věnovali vymýšlení originálních hratelnostních prvků, které naší hru výrazně odlišují od jiných, na první pohled možná podobných," odvětil nám výřečný a sympatický producent na otázku, co všechno se dá stihnout během tří let intenzivního vývoje.

Zjizvená tvář

Scarface? Měli byste znát. Parádní film Briana De Palmy o kubánském emigrantovi v Miami, který si vyloží známou tezi o americkém snu jako bezohlednou a strmou cestu vzhůru ke zlatým palácům a vířivkám ze slonoviny, je zásadním hollywoodským majstrštykem osmdesátých let a zastihuje Ala Pacina v jedné z jeho nejlepších rolích. Jeho antihrdina, Tony Montana, samozřejmě nemá v úmyslu živit se poctivě, dává přednost mnohem výnosnějšímu obchodu s drogami (kokain) a, přesně v duchu zákonů džungle, stoupá v dealerské hierarchii postupnou a nemilosrdnou likvidací "vyšších samců", přičemž si přisvojuje jejich „samičky“. Jenže bylo jen otázkou času, než vzniklo spiknutí konkurenčních, podobně brutálních, narkomafiánů, které mělo příliš chamtivého Tonyho poslat pod drn. A tak se také stalo. V závěrečné scéně je Pacinův Montana při obraně své opulentní rezidence rozstřílen na cucky.

Začátek konce

Hra nevypráví filmový příběh, ale kupodivu na něj navazuje. Autoři nechtěli vyprávět známou story (se všemi omezeními, které z takto pojatých filmových licencí vyplývají), ale volně rozvíjet fikci typu "co by se stalo kdyby..." V tomto případě jde o: Co by se stalo, kdyby Tony Montana nějakým zázrakem unikl vražednému komandu ze spárů a měl možnost se pomstít? Hra začíná jako third-person střílečka v úrovni rozprostírající se kolem luxusní Montanovy rezidence – právě když sem dorazili vrahové. Poslední scéna filmu je úvodem hry. Stačíme si všímat charakteristicky přikrčeného držení těla, věrně vystižené animace trhaných pohybů a hrubozrnných hlášek slušně nadabovaných imitátorem Ala Pacina. Ten první rok je opravdu znát. Taky zjišťujeme, že se střílečka velmi pohodlně ovládá, přičemž poloautomatické zaměřování vrahounů pomocí analogových páček probíhá zcela hladce, čehož následkem je intenzivně šťavnatý masakr s mnoha krvavými detaily. Filmový Scarface obsahoval mimořádně drsné scény a hra je v tomto ohledu zcela věrná zdroji. Groteskní ztvárnění násilí ještě více podtrhují vyskakující textové informace o tom, jaká zranění protivníkům právě způsobujete ("dvojnásobný průstřel jater"). Dozvěděli jsme se, že dokonce lze v plně manuálním režimu přesně zaměřovat i takové tělesné partie jako jsou varlata. Tony je chlap, který jde přes mrtvoly a "trhá jim koule". Mužství má pro animálního dravce zcela zásadní symbolický význam. Jeleni kříží parohy, zatímco šílenec se samopalem masakruje konkurenční sperma. Vězte, že podvědomě jde vždycky především o sex.

Koulím tedy jsem

Tonyho übersamčí životní filosofie byla pro autory hry velkou inspirací (i ve filmu najdete spoustu hlášek, kde se vyskytuje slovo "koule"). V pravém dolním rohu obrazovky můžete vidět tzv. „koulometr“. Ten naplňujete výstřední akcí všeho druhu (v podstatě cokoli, co děláte od přestřelek přes nebezpečný jízdní styl). Jakmile je jednou "koule" napěchovaná k prasknutí, můžete vyvolat u Tonyho jakýsi zabijácký amok (viděný též ve filmu), kdy kamera přechází do pohledu první osoby a hra se na chvíli proměňuje v regulérní FPS. Nějakým zázrakem se přitom výrazně zvyšuje i účinnost zbraní. Ideální pro situace, kdy jste obklíčeni výraznou přesilou nepřátel. No nebudeme to protahovat. Tony ve hře nájezd zabijáků přežije. Následuje (patrně) střihová sekvence, která vysvětlí, jak si náš člověk vylízal někde v ústranní rány a jak spřádal ďábelský plán na návrat v kombinaci se slaďoučkou pomstou. A tak se teprve ocitáme v hlavní části hry, tedy GTA podobné městské akci na ulicích (nikoli realisticky proporcionovaného) Miami. I tuto část jsme mohli okusit v plně hratelné verzi.

Pračka na peníze

Zdá se, že tvůrci kombinují gétéáčkovský model hlavních a vedlejších akčních misí (ukazatele na mapě, boje s konkurenty, potíže s muži zákona), kaskadérský styl automobilové akce podobný honičkám v Driverovi a pečlivé obhospodařování "kunšoftů" v duchu The Godfather. Tonyho jsme zastihli coby distributora kokainu, který obchází štace a prodává bílý prášek pouličním dealerům (deset deka za deset mega dolarů, slušná cena :). Dozvěděli jsme se, že hra celkem zajímavě rozlišuje čistě vydělané peníze od těch špinavých pocházejících z ilegální činnosti. Takže Montana se běžně po ulici pohybuje s pár stovkami čistých dolarů a pár desítkami tisíc špinavých. Vtip je v tom, že dostane-li se do potíží, může přijít o všechny špinavé peníze. Proto máte motivaci rozvíjet co nejlepší vztahy s úplatnými bankéři, kteří fungují jako pračka na peníze. Vždycky si kladete otázku, zda risknout další misi (a možnost ztráty veškerých dosud získaných peněz), nebo se spíše postarat o "legalizaci" svého majetku.

Exotika

Prát peníze lze docela příjemně i nákupem okázalých předmětů, které máte na výběr v tzv. „katalogu exotického zboží“. Můžete mít na zahradě pár tygrů, postavit si do obýváku mramorová křesla, nebo investovat do excelentně snobské "koňakové fontány". Montana miluje horentně drahý kýč, všechny okázalé symboly svých neomezených možností. Také může nakupovat luxusní vozidla. Mimochodem, ve hře se vyskytuje přes sto typů aut a motorových člunů, ale žádné vzdušné plavidlo. Nebylo by to prý v duchu Scarface. Autoři naznačují komplexní systém vývojových elementů inspirovaných RPG, velmi plynulý a přirozený cyklus střídaní noci a dne, další lokace mimo Miami (ostrovy ovládané mafiemi v Karibiku, kde obchody s kokainem přímo bují), detailní animace postav, pokročilé modely poškození vozidel, detailní grafiku lokací, "next-gen" světelné efekty, zhruba 70 hodin hratelnosti a říjnové vydání. Zaujala-li vás jejich nabídka, můžete se těšit na recenzi.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz