Reportáž z Gamescomu 2024
i Zdroj: Dominik Tománek/Hrej.cz
Článek Reportáž z Gamescomu 2024

Reportáž z Gamescomu 2024

Martin Zavřel Dominik Tománek

Martin Zavřel, Dominik Tománek

3

Německý Kolín nad Rýnem po roce opět přivítal hráče a hráčky z celého světa na veletrhu Gamescom. Na akci jsme znovu vyrazili ve dvojici a nabízíme oba pohledy, jak letošní rekordní ročník proběhl.

Reklama

Dominikovy dojmy

Není žádným překvapením, že se německý Gamescom po zrušení E3 stal definitivně největším herním veletrhem. Pár týdnů před začátkem se začaly objevovat zprávy o tom, že půjde o dosud nejrozsáhlejší ročník, který přivítá více než 1400 vystavovatelů ze 48 zemí. Logicky začala být očekávání velmi vysoká, čemuž přispěl i hype okolo zahajovací akce Opening Night Live. Haly tedy byly plné her, které jsem chtěl vyzkoušet, i když samozřejmě není v lidských silách stihnout vše.

Jako první jsem vyrazil na Kingdom Come: Deliverance 2 od českých Warhorse Studios, jejichž stanoviště bylo při vstupu do haly s číslem 9 hodně výrazné. Působivé středověké tržiště s kovářem, arénou a obchodnicemi lákalo pozornost všech kolemjdoucích. Jelikož šlo o první zastávku, k počítačům jsem se dostal prakticky okamžitě. Po dohrání dema, ve kterém se Jindřich s panem Ptáčkem ocitnou v chatrči babky Boženy, dostali hráči měšec s groši, které bylo možné utratit na místním tržišti. Je zřejmé, že autoři do propagace investovali hodně, protože jejich stánek ani zdaleka nepokulhával za konkurencí.

Reportáž z Gamescomu 2024
i Zdroj: Dominik Tománek/Hrej.cz


Pokud jste četli reportáž z minulého roku, víte, že byl Gamescom 2024 mým druhým ročníkem. Tentokrát jsem už naštěstí tolik nebloudil, takže jsem sebevědomě vyrazil ke stánku společnosti Atlus, kde mě čekalo pestrobarevné logo očekávaného japonského RPG Metaphor: ReFantazio. Tady jsem poprvé narazil na problém, který se následně linul celým dnem. Na začátku jsem zmínil, že se Gamescom stává největší herní akcí, která nahrazuje E3 a tím pádem postupně láká i globálnější publikum. Bohužel je ale znát, že akce je stále zaměřená na Němce. To samozřejmě není špatně, ale v momentě, kdy byly části stánků často automaticky přednastavené do němčiny, to začíná být problém. V případě Metaphor: ReFantazio jsem si sedl k jediné konzoli, která byla dostupná, a ta byla nastavena do němčiny. Pracovník stánku někam odběhl, takže jsem si musel fantasy zahrát v němčině. Nebudu lhát, po pár minutách náhodného mačkání spellů jsem raději odešel zkusit další hru.

Výběr padl na co-op hororovku Reanimal od bývalých tvůrců Little Nightmares, která mě zaujala hned při oznámení v rámci Opening Night Live. Možnost si hru vyzkoušet jsem tedy okamžitě využil. Dobrou zprávou je, že jde sice o kooperativní záležitost, ale můžete ji hrát i sami. Ještě lepší zprávou pro mě bylo, že jakožto „singleplayer“ jsem předběhl téměř půlhodinovou frontu. Detailnější dojmy z ní si můžete přečíst níže. Od THQ Nordic jsem vyrazil rovnou k Bandai Namco, kde jsem si pro porovnání chtěl zkusit Little Nightmares 3 od Supermassive Games, nynějších tvůrců série. A nebudu lhát, je vidět, že jde o žánrově podobné hry, ale Reanimal u mě prozatím vítězí. Vyrazil jsem i na prezentaci Sid Meier’s Civilization 7, která se promítala v obrovské antické budově. Tvůrci představili nové systémy v komentovaném průchodu. Osobně nejsem velký fanda strategií, ale ze šťastně pokyvujících hlav kolegů a kolegyň okolo mě jsem vycítil, že půjde o záležitost, kterou se vyplatí sledovat. Pak už přišla klasická obchůzka patra s indie hrami. Nejvíc na mě zapůsobila We Harvest Shadows, která kombinuje horor s farmářským simulátorem. Zní to bizarně, ale kupodivu to funguje. Celá místní nezávislá zóna má i přes monstrózní rozměry areálu Gamescomu takovou „rodinnou“ atmosféru. Vyzkoušel jsem i “indie budku” v Xbox části. Ať už slibné Funko Fusion, hříčku Squirrel with a Gun nebo sci-fi retro futuristickou Replaced.

Osobně si myslím, že každý člověk, který to myslí s hrami vážně, by se měl alespoň jednou za život vypravit na Gamescom. Vidět tolik lidí, které spojuje jedno – láska k hrám – je prostě zážitek, který z hlavy nedostanete. A hlavně dokud neuvidíte na vlastní oči, jak je celý areál obří, tak neuvěříte.

Martinovy dojmy

Již několik týdnů před tiskovou zprávou potvrzující, že letošní Gamescom je (zatím) největším v historii (přinejmenším z hlediska počtu vystavovatelů) to bylo jasně cítit z množství emailů a pozvánek, kterým nás vydavatelé a vystavovatelé zaplavovali. Ačkoliv možná na zahajovací show i na samotném veletrhu chyběla nějaká vyloženě zásadní hra, těch velmi nadějných a zajímavých tam bylo tolik, že prakticky nebylo možné je všechny obejít a vyzkoušet. Na místě se také již tradičně sešli prakticky všichni herní novináři i herní influenceři z celého světa, takže jsem na chodbách mezi halami pravidelně potkával svoje oblíbené tváře ze zahraničních médií i z Twitche.

Zdaleka největším překvapením výstavy pro mne bylo, že Stalker 2, který bohužel neměl svoje loňské PC demo v příliš dobrém stavu, letos dovezl na showfloor konzolovou verzi hry, která (na Xbox Series X dev kitu) vypadala naprosto výborně, běžela ve víceméně stabilních 60fps a také se skvěle ovládala na ovladači. Navíc hratelná ukázka zahrnovala první půlhodinu hry se vším všudy, což přispělo k dojmu, že vývojáři mají opravdu hru již téměř hotovou. JRPG Metaphor: ReFantazio od tvůrců série Persona jsem vyhlížel s takovým zájmem, že jsem si jej nakonec zašel na jeho stánek vyzkoušet několikrát. Výtvarný styl mi přišel přeci jen zbytečně přehnaný (mihotající se animované efekty na pozadí textů například komplikují jejich čtení), ale příběh i bojový systém jednoznačně nesly DNA Persony a nemohl jsem se od těch postav a světa odtrhnout. Bojový systém je také skvělý, přepínaní mezi realtime bojem a tahovým bojem funguje bezvadně. Assassin´s Creed: Shadows bohužel nabídnul pouze hands-off prezentaci, ale zato ji promítal na naprosto gigantické plátno, kde jsem extra ocenil, jak nádherná je krajina v této hře.

Zázemí veletrhu bylo letos dokonalé, což bylo samozřejmě podtrženo tím, že jsme se účastnili speciálního media/trade zahajovacího dne, kdy na veletrh ještě nemá přístup veřejnost a vše je tedy dostupnější. Přísnější schvalování akreditací novinářů i obchodníků letos přispělo k tomu, že ani Press Centrum (se zásuvkami, rychlejší wifi pouze pro novináře a také se občerstvením) letos nebylo ani zdaleka tak zaplněné jako minulé roky a tak se v něm dobře pracovalo. Nicméně i ve veřejné dny určitě návštěvníci ocenili dobrou klimatizaci celého veletrhu, velmi hojné stánky s chutným jídlem i chlazeným pitím a další podobné aspekty, díky kterým byl pobyt na výstavišti příjemný.

Z hlediska trendů bylo kromě celkového růstu veletrhu cítit letos také nadále se zvyšující podíl asijských (konkrétně jihokorejských a čínských) vystavovatelů - stánek zajímavé konkurence série Sims s názvem inZOI od Kraftonu byl jedním z největších a nejvýraznějších na celém veletrhu, ale ani třeba Hoyoverse (Genshin Impact) se nenechali zahanbit. Je pouze škoda, že není často možné dopředu odhalit, co přesně zdmi a závěsy zakryté stánky skrývají uvnitř - docela často se tak dočkáte nepříjemného překvapení, kdy místo hratelné verze k vyzkoušení dostanete pouze projekci videa. Kdyby bylo možné tyto věci jasně označit zvenčí, bylo by to myslím pro všechny návštěvníky mnohem méně frustrující. Celkově byl ale letošní Gamescom opravdu velkolepý a organizačně zase o něco lepší než v minulých letech. Po zániku E3 se opravdu jedná o největší herní veletrh na světě a můžeme se radovat, že událost takového kalibru je pouze pár hodin jízdy od našich hranic.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama