Potkali se u Kolína #1
Ve vzduchu je slyšet volání dělníků, na zem dopadají kusy papírových krabic a na všech místech výstavní haly jsou sestavovány plastové buňky, které brzy ozdobí loga herních firem. Začátky herní výstav, stejně jako konce, jsou stejné, ať už jste na E3 v Los Angeles, nebo v Kolíně nad Rýnem na GamesCom. Bloudíte mezi dělníky a kulisami, které další den ožijí tisícovkami lidí a řevem jednotlivých stánků. Organizátoři GamesCom doufají, že na výstavu přijede několik set tisíc lidí, z nichž mnozí třeba loni nechtěli jet do vzdáleného a hotelově omezeného Lipska. Pro ně vše vypadá dobře, ale my, kteří patnáct minut před uzavřením výstaviště zoufale hledáme novinářské centrum, se cítíme zmateně.
Jako by nás někdo vpustil do fantasmagorického výtvoru v Second Life, kde ze zdí koukají postavy z Tekken 6, kolem chodí divní lidé s nepřítomnými výrazy a ti, kteří se tváří informovaně (třeba proto, že mají oficiální triko GamesCom) nás posílají od čerta k ďáblu. Taková nepovedená adventura z první poloviny devadesátek. Během interakce s NPCčky a přecházení mezi lokacemi zjišťujeme, že kolínské výstaviště je zatraceně rozlehlé a členitější, než bylo to v Lipsku. Roztěkaný španělský novinář, který vyleze z jedné díry, nám plačtivě sdělí: „Už jsem tu nachodil deset kilometrů a furt to press centrum nemůžu najít!“ A zmizí v jiné díře. Od té doby o něm nikdo neslyší.... A my máme nakonec štěstí.
Proces samotné registrace není tak benevolentní, jako býval ten v Lipsku. Tam stačilo přijít s ušmudlaným papírem s nápisem „jsem redaktorem blogu a sám si dělám šéfredaktora a tímto potvrzuji, že mám nárok na akreditaci“ a bylo vymalováno. Německé hostesky v Kolíně nás ale ani na okamžik nenechávají na omylu: tady se nikdo nevylže, prověřování klape jako hodinky a dokonce si nechávají dva výtisky Levelu jako pozdější důkaz naší novinářské činnosti. Argument, že tomu stejně nebudou rozumět, není akceptován. Vítězství je ale naše! Teď už nám ve vstupu na výstavu nic nezabrání!
U demonstrace kolínské íránské menšiny (nikdo moc netuší, o co jde) před katedrálou nalézáme ex-kolegu Farida, který během naší honby za akreditací stačil zmapovat a ocenit přilehlé kavárny a turecké fastfoody. Těch je tu, ostatně jako v jakémkoliv německém městě, jak naseto. Z bezpečí jednoho takového podniku sledujeme pouliční cvrkot. Kolem projíždí taxíky s reklamou na Dark Void a herní reklamy jako takové se objevují i daleko od výstaviště. Je vidět, že Kolín bere největší evropskou herní událost vážně a nechce se v pořádání jejího prvního ročníku nechat zahanbit. Ostatně, samotný start již proběhl: Game Developers Conference je v plném proudu a odhalují se na ní nové tituly (DUST 514) a říkají zajímavé myšlenky (Yevat Cerli z Cryteku se domnívá, že další generace konzolí dorazí roku 2012) a Sony na tiskovce odhalila dietní verzi PS3.
Kolín působí jako klidné město a to i díky placatosti. Kolo je tu běžným dopravním prostředkem, cyklostezky vedou snad i napříč katedrálou a díky tomu není na silnicích takový provoz. Vzdálenosti jsou krátké a všechny cesty vedou nakonec na výstaviště. Tam budou směřovat i naše kroky zítra ráno, kdy maratón prezentací a rozhovorů začne. Z dosavadních informací se zdá, že řada producentů uvolní jiné záběry, než byly k vidění na E3, takže to bude pořádné tóčo!