podpori-stat-herni-prumysl
Článek Podpoří stát herní průmysl?

Podpoří stát herní průmysl?

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

24. 4. 2013 22:34 5
Reklama
Reklama

Možná jste tu zprávu zaznamenali také. Stát se prý chystá pomoci hernímu průmyslu (a designu), podporu žádá i z Evropské unie. „Tento obor má na ekonomickém výkonu větší podíl než zemědělství, které je štědře dotováno. Navíc jde o v této době preferovanou podporu znalostní ekonomiky,“ řekla MF DNES jedna z dlouholetých propagátorek záměru Eva Žáková z Institutu umění, jenž spadá pod resort kultury. Jenže ještě než začnete jásat, je fajn si vyjasnit některé zásadní otázky. Jak konkrétně má tato forma pomoci vypadat? Dostanou snad tvůrci 2K Czech peníze navíc na třetí Mafii? Začne se na místních školách vyučovat game design? Pro konkrétnější vizi jsme vyzpovídali Pavla Baráka, předsedu sdružení České hry, které bylo osloveno, aby ministerstvu kultury podalo ucelený přehled o herním průmyslu.

Jaká je vize ministerstva kultury s případnou podporou herního průmyslu?
Od začátku roku stát připravuje operační programy pro rok 2014. Pro letošek je novinkou, že vzniklo něco jako segment „kreativní odvětví/průmysly“, pod které spadá i průmysl herní. Naše sdružení (stejně jako Asociace herního průmyslu) bylo v tomto směru za herní průmysl osloveno, abychom poskytli některé podstatné informace. Smyslem bylo představit státu (úředníkům), jak vlastně herní průmysl vypadá, jak na tom je, jaké má potřeby a tak dále. Stát se nás tedy ptá, jak by mohl hernímu průmyslu pomoci. Podpora vzdělanosti dává smysl, protože je to relativně dosažitelný cíl, který by pomohl většině firem napříč celým trhem a zároveň je po něm poptávka. Ať už na straně studentů, kteří každoročně řeší, co jít studovat, když pak chci dělat do her. Stejně jako na straně firem, z nichž většina těch velkých prakticky pořád nabírá a hledá nové lidi.

Jak se obecně stavíte k nápadu podpory herního průmyslu ze strany státu? Věříte, že může skutečně pomoci státní pokladně?
Herní průmysl samozřejmě státní pokladně pomáhá, přestože je to kvůli jeho velikosti v globálním měřítku jen malou měrou. Nicméně o finance tu ani tak nejde. Podstatné je, že herní průmysl vytváří pracovní pozice, o které tu je zájem ze strany uchazečů. A zároveň úspěšné české hry dělají naší zemi velmi dobré jméno po celém světě. Pokud v herní branži někdo mluví o úspěšné hře, většinou to znamená, že je úspěšná nejen v ČR, ale hlavně v zahraničí a my tu takové hry máme - například od studia Amanita, Madfinger Games, SCS Software, Geewa a plno dalších. Oproti tomu třeba filmů je tu za posledních pár let je tu minimum takových, které slavily nějaký větší úspěch mimo ČR.

Uvedl jste, že propagace českých her státem v zahraničí - podobně jako třeba u filmů - je nadále nereálná. Proč?
Protože hry jsou mladá oblast a zatím to prostě nefunguje. Společnost hry pořád ještě bere dost rezervovaně. Zároveň je však nutné řici, že herní firmy ani s ničím takovým nepočítají, takže ani žádnou takovou možnost nezvažují a víceméně nic v tomhle ohledu nedělají. Ale bylo by přece fajn, kdyby na nějaké světové výstavě, kde se ČR prezentuje byl i stáneček s ukázkami českých her. :)

Věříte, že by se v dohledné době skutečně mohl na českých školách objevit obor jako je game design?
Myslím si, že je to spíš běh na delší trať. Takže pokud v „dohledné době“ znamená něco jako do roka, tak to bych asi nečekal. Nejdřív by se měly ve větší míře objevovat jednotlivé herní předměty. V delším čase si ale myslím, že se tu tyto předměty a obory určitě objeví. To je velmi pravděpodobné.

Mohl byste přiblížit vaše jednání s ministerstvem kultury a naznačit, čeho chcete dosáhnout?
Předně je nutné zopakovat, že ministerstvo oslovilo nás. Neplatí, že my máme nějaký cíl a za ten u státu lobbujeme. Nic takového se neděje. Primární zájmy našeho sdružení jsou jinde: podpora herně vývojářské komunity prostřednictvím našeho portálu, našich akcí - herní konference, prezentace her veřejnosti - a další činnosti. Stejně tak AHP. Se zástupci ministerstva kultury jsme probrali nějaké možnosti, čím by mohli hernímu průmyslu pomoci - pronájem památek, digitalizace, i věci mimo jejich působnost z jiných ministerstev - a tím to víceméně končí. Je otázka, co z toho oni vyvodí a zda něco ve výsledku bude. Taky je nutné říci, že ačkoli se letos díky vzniku tohoto „segmentu kreativních odvětví“ kolem celé věci více mediálně mluví, tak podobný kontakt jsme měli my se státem i loni a předloni a nikdy z toho nic nebylo...

A možná nemusí být ani nyní. Nápadu podpořit videohry či designéry není nakloněn třeba ministr financí Miroslav Kalousek. Bojíte se, že celá iniciativa vyšumí?
Pravděpodobnost, že z toho nic nebude, je relativně dost vysoká, a to i bez názorů ministra financí. Čili nemá smysl se k tomu nějak přiliš upínat. Na druhou stranu úplně stát a jakoukoli možnost podpory/spolupráce ignorovat by bylo taky špatně. Vzhledem k tomu, že doposud stát herní oblast víceméně ignoroval, tak pokud se nic nezmení, herní firmy to nijak neovlivní a budou si dál žít svým životem jako doposud. V případě, že by tu ale k nějaké podpoře ze strany státu došlo - například ve výše zmíněné oblasti vzdělání -, tak by to předpokladám většina herních firem uvítala.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz