NVIDIA RTX technologie v čele s DLSS nechybí ani v nejočekávanějších hrách léta
Grafická náročnost moderních her neustále roste. Stojí za tím řada faktorů.
Komplexnější herní enginy umožňují tvořit stále komplexnější světy, detailnější modely, animace a textury dodávají postavám i objektům ve hrách stále realističtější vzhled. Roste také obliba hraní v rozlišeních 1440p a 4K. Přelomovým se před několika lety stalo představení rozhraní DirectX 12 Ultimate, které přineslo ray tracing. Ten umožňuje věrnou simulaci světelných efektů a ve formě plného ray tracingu, někdy nazývaného také path tracing, zajišťuje chování světla ve hře blízké tomu, jaké známe z reálného světa. To vše představuje zrychlující trend v nároku na GPU a pro zachování rozumné velikosti a energetické náročnosti GPU je potřeba hledat nová řešení, jak snímkovou frekvenci navýšit.
NVIDIA přišla s řešením v podobě DLSS, které využívá to, kde je společnost dlouhodobě nejsilnější: AI. Dnes nejrozšířenější DLSS 2 označované také jako “Super Resolution” umí do nativního rozlišení monitoru dopočítat obraz, který grafická karta renderuje v rozlišení nižším a dokáže tak dosáhnout vyššího počtu FPS. O věrný výsledek se stará nejen AI vytrénovaná na snímcích o rozlišení 16K, ale také vektory pohybu dodané herním enginem, které umožňují lépe predikovat podobu následujícího snímku.
Nastavit si můžete několik úrovní kvality, přičemž při té nejvyšší označované příhodně „Quality“ se v některých případech dočkáte i ostřejších detailů. Technologie také dokáže vyhladit hrany a to obvykle lépe v porovnání s běžně používaným řešením TAA.
DLSS 3 přineslo funkci Frame Generation, tedy generování snímků. Jejich frekvence se tak může doslova znásobit. Ovšem pouze na GeForce RTX řady 40. Nicméně všechny ostatní verze DLSS lze využívat i na kterékoliv jiné generaci grafických karet GeForce RTX. Ve všech hrách s touto verzí je také dostupné DLSS 2, takže ani majitelé starších GPU nepřijdou úplně zkrátka.
Zatím poslední zásadní novinka přišla s verzí DLSS 3.5, která přinesla „Ray Reconstruction“. Jak již název napovídá, setkáme se s ní ve hrách podporujících ray tracing a zejména path tracing. Pomocí AI odstraňuje šum, který vzniká při generování světelných paprsků. Ten bylo dosud potřeba řešit tzv. denoisery s nutností jejich ruční kalibrace pro každou scénu. Díky AI vývojáři ušetří čas a hráči dostanou kvalitnější obraz a někdy i pár procent výkonu navíc.
Zapomenout nesmíme ani na DLAA, které také využívá technologii vyvinutou pro DLSS Super Resolution, tentokrát čistě k vyhlazení hran s pomocí AI.
RTX technologiemi disponuje přes 500 her a aplikací a cca 400 z nich podporuje některou z verzí DLSS.
S path tracingem a všemi výše uvedenými funkcemi od DLSS 2 až po 3.5 jsme se mohli nedávno setkat např. v DLC Night Springs pro Alan Wake 2. Temné prostředí díky hře světel působí až fotorealisticky a v kombinaci s plynulou snímkovou frekvenci zajištěnou pomocí AI hráče vtáhne do hororového zážitku.
Frame Generation nabízí nedávno vydané pokračování série Hellbade. Senua’s Saga pokračuje v tradici nastavené prvním dílem a opět nabízí vizuální hody, které se, zejména při detailních záběrech na obličeje, dá přirovnat k filmovému zážitku. Díky DLSS 3 si hru ve 1440p užijí i majitelé GeForce RTX 4060 Ti s hodnotami FPS kolem 80. A ve 40 na podobný výsledek stačí RTX 4070.
DLSS až po verzi 3.5 nabízí i multiplayerové hry jako NARAKA: BLADEPOINT nebo nedávno spuštěný First Descendant.
20. srpna vychází stále více očekávané RPG Black Myth: Wukong inspirované ságou o Opičím králi. I zde se můžeme těšit na plný ray tracing s komplexní simulací světla, včetně detailů jako chování odlesků na vodní hladině nebo stínů vržených jednotlivými listy nebo malými kamínky.
Pro zachování plynulosti i vylepšení obrazové kvality je tu kompletní sada DLSS i s funkcemi Frame Generation a Ray Reconstruction. Zejména generování snímků bude podle prvních informací o výkonu dost zásadní pro hraní ve 4K a v případě mainstreamovějších modelů i 1440p. A pokud už zvažujete upgrade, možná vás přesvědčí fakt, že k vybraným modelům GeForce RTX řady 40 dostanete do 19. srpna klíč na hru zdarma. Na grafické hody zasazené do prostředí čínské mytologie se můžete navnadit ve videu:
Ray tracing, konkrétně ve formě odrazů, globálního osvětlení a NVIDIA RTX Direct Illumination pro fyzikálně přesné stíny, se objeví také ve Star Wars: Outlaws, první open world hře z jednoho z nejpopulárnějších filmových univerz. Opět jim bude sekundovat celá sada DLSS technologií.
Prozkoumávat vzdálenou galaxii mezi událostmi Epizod V a VI tak budete s GeForce RTX řady 40 se všemi moderními grafickými vymoženostmi. I tady se můžete na jejich přínos podívat ve videu:
Pokud se chcete na novinky co nejlépe připravit, vyberte si GeForce RTX řady 40 podle vašich představ na Alza.cz.