NVIDIA RTX technologie v čele s DLSS nechybí ani v nejočekávanějších hrách léta
i Zdroj: Nvidia
Článek NVIDIA RTX technologie v čele s DLSS nechybí ani v nejočekávanějších hrách léta

NVIDIA RTX technologie v čele s DLSS nechybí ani v nejočekávanějších hrách léta

Komerční sdělení

Grafická náročnost moderních her neustále roste. Stojí za tím řada faktorů.

Reklama

Komplexnější herní enginy umožňují tvořit stále komplexnější světy, detailnější modely, animace a textury dodávají postavám i objektům ve hrách stále realističtější vzhled. Roste také obliba hraní v rozlišeních 1440p a 4K. Přelomovým se před několika lety stalo představení rozhraní DirectX 12 Ultimate, které přineslo ray tracing. Ten umožňuje věrnou simulaci světelných efektů a ve formě plného ray tracingu, někdy nazývaného také path tracing, zajišťuje chování světla ve hře blízké tomu, jaké známe z reálného světa. To vše představuje zrychlující trend v nároku na GPU a pro zachování rozumné velikosti a energetické náročnosti GPU je potřeba hledat nová řešení, jak snímkovou frekvenci navýšit.

NVIDIA přišla s řešením v podobě DLSS, které využívá to, kde je společnost dlouhodobě nejsilnější: AI. Dnes nejrozšířenější DLSS 2 označované také jako “Super Resolution” umí do nativního rozlišení monitoru dopočítat obraz, který grafická karta renderuje v rozlišení nižším a dokáže tak dosáhnout vyššího počtu FPS. O věrný výsledek se stará nejen AI vytrénovaná na snímcích o rozlišení 16K, ale také vektory pohybu dodané herním enginem, které umožňují lépe predikovat podobu následujícího snímku.

Nastavit si můžete několik úrovní kvality, přičemž při té nejvyšší označované příhodně „Quality“ se v některých případech dočkáte i ostřejších detailů. Technologie také dokáže vyhladit hrany a to obvykle lépe v porovnání s běžně používaným řešením TAA.

Přehledné schéma fungování DLSS 2 a 3
i Zdroj: Nvidia
Přehledné schéma fungování DLSS 2 a 3

DLSS 3 přineslo funkci Frame Generation, tedy generování snímků. Jejich frekvence se tak může doslova znásobit. Ovšem pouze na GeForce RTX řady 40. Nicméně všechny ostatní verze DLSS lze využívat i na kterékoliv jiné generaci grafických karet GeForce RTX. Ve všech hrách s touto verzí je také dostupné DLSS 2, takže ani majitelé starších GPU nepřijdou úplně zkrátka.

Zatím poslední zásadní novinka přišla s verzí DLSS 3.5, která přinesla „Ray Reconstruction“. Jak již název napovídá, setkáme se s ní ve hrách podporujících ray tracing a zejména path tracing. Pomocí AI odstraňuje šum, který vzniká při generování světelných paprsků. Ten bylo dosud potřeba řešit tzv. denoisery s nutností jejich ruční kalibrace pro každou scénu. Díky AI vývojáři ušetří čas a hráči dostanou kvalitnější obraz a někdy i pár procent výkonu navíc.

Zapomenout nesmíme ani na DLAA, které také využívá technologii vyvinutou pro DLSS Super Resolution, tentokrát čistě k vyhlazení hran s pomocí AI.

RTX technologiemi disponuje přes 500 her a aplikací a cca 400 z nich podporuje některou z verzí DLSS.

S path tracingem a všemi výše uvedenými funkcemi od DLSS 2 až po 3.5 jsme se mohli nedávno setkat např. v DLC Night Springs pro Alan Wake 2. Temné prostředí díky hře světel působí až fotorealisticky a v kombinaci s plynulou snímkovou frekvenci zajištěnou pomocí AI hráče vtáhne do hororového zážitku.

Frame Generation nabízí nedávno vydané pokračování série Hellbade. Senua’s Saga pokračuje v tradici nastavené prvním dílem a opět nabízí vizuální hody, které se, zejména při detailních záběrech na obličeje, dá přirovnat k filmovému zážitku. Díky DLSS 3 si hru ve 1440p užijí i majitelé GeForce RTX 4060 Ti s hodnotami FPS kolem 80. A ve 40 na podobný výsledek stačí RTX 4070.

DLSS až po verzi 3.5 nabízí i multiplayerové hry jako NARAKA: BLADEPOINT nebo nedávno spuštěný First Descendant.

Realistické a detailní tváře v Senua’s Saga: Hellblade II
i Zdroj: Hrej.cz
Realistické a detailní tváře v Senua’s Saga: Hellblade II

20. srpna vychází stále více očekávané RPG Black Myth: Wukong inspirované ságou o Opičím králi. I zde se můžeme těšit na plný ray tracing s komplexní simulací světla, včetně detailů jako chování odlesků na vodní hladině nebo stínů vržených jednotlivými listy nebo malými kamínky. 

Pro zachování plynulosti i vylepšení obrazové kvality je tu kompletní sada DLSS i s funkcemi Frame Generation a Ray Reconstruction. Zejména generování snímků bude podle prvních informací o výkonu dost zásadní pro hraní ve 4K a v případě mainstreamovějších modelů i 1440p. A pokud už zvažujete upgrade, možná vás přesvědčí fakt, že k vybraným modelům GeForce RTX řady 40 dostanete do 19. srpna klíč na hru zdarma. Na grafické hody zasazené do prostředí čínské mytologie se můžete navnadit ve videu: 

Ray tracing, konkrétně ve formě odrazů, globálního osvětlení a NVIDIA RTX Direct Illumination pro fyzikálně přesné stíny, se objeví také ve Star Wars: Outlaws, první open world hře z jednoho z nejpopulárnějších filmových univerz. Opět jim bude sekundovat celá sada DLSS technologií.

Prozkoumávat vzdálenou galaxii mezi událostmi Epizod V a VI tak budete s GeForce RTX řady 40 se všemi moderními grafickými vymoženostmi. I tady se můžete na jejich přínos podívat ve videu:

Pokud se chcete na novinky co nejlépe připravit, vyberte si GeForce RTX řady 40 podle vašich představ na Alza.cz.

Reklama
Reklama

Komerční sdělení

Autorem textu je zadavatel reklamy.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama