Noční Hlídka Recenze Noční Hlídka

Noční Hlídka

Luke

Luke

17. 7. 2006 22:58 2
Reklama

Bez okolků se musím přiznat, že při sledování filmu Noční hlídka jsem se obracel napravo i nalevo a ptal se kolegů: „Co přesně se teď děje?!“ Nejčastější odpovědí bylo: „Ty bláho, vůbec netuším!“ Nesouvislost filmového vyprávění, nesmyslné postavy a diskutabilní morální profil hrdiny udělaly z filmu hit. V Rusku. Evropa byla zaskočená, protože nikdo nečekal, že vznikne ruský film, navíc v pompézním ruském stylu, který nás ohromuje do dneška. Se slovy „to je ale potěmkinárna“ se z kina odcházelo. Ruské studio Nival ovšem pojalo myšlenku na vytvoření herní adaptace filmu velmi vážně a udělalo to, co Nivalové uměli vždy nejlépe: tahovou strategii postavenou na souboji dobra a zla. Pakliže jste film neviděli, hra vysvětlí základní situaci důkladně: proti sobě stojí armády „dobrých“ supermanů a „zlých“ supermanů. Pro zachování rovnováhy světa se navzájem hlídají, aby neohrožovali životy běžných lidí. Samozřejmě se snaží neustále přechytračit své protivníky a právě v tu chvíli do boje vstupuje Stas, nový člen dobré frakce. Do situace se dostává víceméně nechtěně, jak to tak s kladnými hrdiny chodí… A jak to s tuctovými hrami bývá, nejvíce si hru užije ten, kdo se ztotožní s příběhem a bude mít pocit, že skutečně zachraňuje svět.

Nedostatek kvality vyvažuje humor

Se Stasem a dalšími členy týmu se snažíte vymlátit nepřátele v jednotlivých bitvách na rozlehlých lokací. Výběr spolubojovníků a jejich počet určuje samotná hra, což trochu kazí na dojmu „perzonalizovatelnosti“ hratelnosti. Naštěstí mají jednotliví členové komanda dostatečně osobitý humor, abyste na vynucenost zapomněli – a navíc můžete upravovat jejich RPG tabulky. Hurá. Ehm. Jeden z bojovníků mění tvary – je těžkotonážním vlkodlakem. Mág je slabý v obraně a silný v útoku, třetí představuje vědmáka. Stase samotného si můžete definovat dle svého přání. Problém bitev spočívá v podivuhodném modelu chování umělé inteligence. Stačí sedět na místě a počkat, až se nepřátelé přiblíží - a pak je prostě sestřelit dálkovými kouzly. Drtivá většina misí je stále o jednom a tom samém, a to sice o zabití nepřítele. Neobjevují se variace, které by charismaticky dokreslovaly vývoj příběhu. Jediným skutečným pozitivem herního modelu je možnost překročení do paralelní reality, která se nazývá Šero. Mnohé bitvy probíhají pouze v Šeru a v kombinaci s výše uvedenou umělou inteligencí nejsou ani tak dlouhé. Zajímavou taktickou nutností je vzájemná podpora členů týmu, kdy musí například mág neustále podporovat ostatní, aby odrazili útočící bestie.

Omšelá grafika i hratelnost

Ve všech ostatních ohledech zůstává Noční hlídka standardní tahovkou s prvky RPG, jako například v možnosti zvedání úrovní jednotlivých postav po získání dostatečného množství zkušeností. Ačkoliv je to již řada let, co vyšla modla tahových her, UFO: Enemy Unknown, je systém distribuce pohybových bodů v Noční hlídce velmi omezující a nevyvážený. Je prakticky nemožné vymýšlet taktická postavení s rychlým přesunem mezi bariérami (a je to také zbytečné, nepřátelé k vám prostě přijdou) a engine Silent Storm vypadá v dnešní době nevýrazně. Textury, detaily a pohyb postav se musely teleportovat z roku 2003. Důvod, proč engine není vylepšen na současnou úroveň může být prostý: lidé z Nivalu prostě nepovažovali hru Noční hlídka za tak závažný projekt.

Noční hlídka je hrou pro fanoušky filmu (prý skutečně existují…) a pro nadšené hráče tahových strategií. Jednu z věcí, které dělá skutečně dobře, je souvislejší pohled na svět znázorněný ve filmu a předtím v knize. Ze hry, narozdíl od filmu, pochytíte, o co jde a kdo je kdo a co je smyslem existence dobra a zla. V současnosti je na světě již druhý díl plánované filmové trilogie. Poetický a vynalézavý titul Denní hlídka vám asi napoví, že půjde o souboj dobra se zlem. Haha, to byl ale vtípek. Nicméně je dost možné, že se v budoucnosti dočkáme i další hry od Nivalů, která se poučí z chyb Noční hlídky, doladí herní systém, grafiku a odprezentuje se na úrovni, díky níž se stane populární i na západě. Nebo to bude prostě standardní akční mlátička po hollywoodském vzoru.

Noční Hlídka
Windows PC

Verdikt

Solidně provedená tahová strategie doplňující ruský film a knižní sérii.

Co se nám líbí a nelíbí?

Dobře podaný příběh, osobitý humor, profesionálně nadesignované.
Podezřelá umělá inteligence, rutinní opakování misí a zastaralý engine.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama