Nemoci ve hrách - strategie a duševní poruchy
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Nemoci ve hrách - strategie a duševní poruchy

Nemoci ve hrách - strategie a duševní poruchy

Aleš Adam

Aleš Adam

3. 8. 2020 11:30
Reklama

V druhé části rozsáhlého tématu o onemocněních a postiženích ve videohrách se zaměříme na strategie, hry ve kterých hraje nějaká nemoc naprosto stěžejní roli nebo na tituly, které rozebírají onemocnění duševní. V prvním díle nechyběly morové rány i zombie.

CO BYCHOM SI BEZ NICH POČALI?

V několika hrách plní nákazy zásadní roli: Stojí za vznikem unikátních bytostí, vojenských jednotek až celých frakcí a ovlivňují příběh a podobu herního světa.  

Hyperevoluční virus produkovaný rasou Zerg způsobuje v sérii RTS Starcraft vznik zmutovaných pololidských jednotek. The Plague of Undeath stojí za vznikem celé herní frakce Nemrtvých ve světě Warcraftu. V sérii The Elder Scrolls jsou produktem chorob upíři a vlkodlaci. Zombie jako produktu nákazy jsme se věnovali dříve.  

Červená smrt, známá též jako nákaza Catriona, se šířila v Severních království v příběhu knih a her série Zaklínač.

V Red Dead Redemption 2 hraje velmi důležitou roli tuberkulóza. Far Cry 2 přinesl mechanismus pravidelných záchvatů malárie způsobující změnu dechu a rozmazání obrazu. Hlavní hrdina v ten moment nemůže běhat a skákat. Abyste se této nepříjemnosti zbavili, musíte s sebou nosit dostatečnou zásobu léků a k těm se lze dostat jedině plněním příběhových misí. V GreedFall jdou autoři ještě dál a rovnou od začátku vám nadělí smrtelnou nemoc malichor. Ta decimuje herní svět a co hůře, vašemu hrdinovi na obličeji vytváří velké nevzhledné znaménko. Na druhou stranu některým nakaženým přináší schopnost kouzlit. 

Kultovní Neverwinter Nights vás už od počátku přivítá epidemií Wailing Death a cílem hry není nic menšího než zničit zdroj této pohromy. V případě Kingdom Come: Deliverance, relativně realistické středověké hry, by byl skoro hřích, kdyby se nebohý Jindra co hodinu nepotýkal s průjmem. Avšak i odvážní autoři znají své hranice a zažívací potíže si střihnou spíše menší roli zasazenou do hlavní příběhové linie. Červená smrt, známá též jako nákaza Catriona (pojmenovaná podle Nilfgaardské lodi, která byla prvním známým ohniskem), se šířila v Severních království v příběhu knih a her série Zaklínač. Její efekt je v podstatě shodný s bubonickým morem, který děsil naše předky především ve středověku a který se tu a tam ještě bohužel objeví, zvláště na Madagaskaru a v Africe. V Zaklínači 3 může Geralt udělat rozhodnutí vedoucí k nalezení léku na tuto strašnou chorobu. 

Taktéž příběh Deus Ex je zasazen do období celosvětové pandemie takzvané „šedé smrti". Stealthová lahůdka Dishonored vás přenese do malebného města Dunwall, kde řádí epidemie krysího moru. Postižené nebožáky mění ve variaci zombies zvanou weepers. Do dnešních dnů se pak nejvíce hodí vize série Division, pracující s městy New York City a Washington D.C. v době epidemie takzvaného Zeleného jedu, případně Dolarové chřipky (Green Poison, The Dollar Flu). Ta je způsobena laboratorně upraveným virem pravých neštovic distribuovaným na bankovkách. 

Asi netřeba dlouze představovat Černou smrt, typ moru, který v průběhu staletí pravidelně rapidně snižoval lidskou populaci. Nejvýrazněji se projevil v době vrcholného středověku. Jeho nositelé byli a jsou hlodavci, hlavně krysy. Vztah krys a epidemie moru zpracovává A Plague Tale: Innocence, která vás vezme do Francie vrcholného středověku a přináší herní mechaniku vyhýbání se nakaženým krysám pomocí ohně a světla. Další hra s hlavní tématikou moru se nazývá jednoduše a výstižně The Black Death a nabízí virtuální život v této nemilé době. Smyslem hry je prostě přežít. 

STRATEGICKY K PŘEŽITÍ

V celé plejádě strategických a manažerských her mají nejrůznější nákazy a epidemie své pevné místo. V historické strategii Europa Universalis IV se objevují epidemie v rámci speciálních událostí a snižují produkci provincie. Na podobné události, při kterých je snížena produkce vojenských jednotek, narazíte také v Heroes of Might and Magic nebo Rimworld, kde navíc musíte dohlížet na celkový zdravotní stav vašich kolonistů. 

V Crusader Kings II ale autoři z Paradox zašli mnohem dále. Lepra, chřipka, pneumonie, pravé neštovice, spalničky, mor, vzteklina a mnoho dalších dokážou nejen ohrozit provincie, snížit jejich produkci a oslabit zdejší vojenskou posádku, ale také mají přímý efekt na vaši dynastii od snížení zdraví panovníka, jeho dědiců a rodinných příslušníků, přes zkrácení doby dožití, zhoršení sexuální přitažlivosti, poklesu schopnosti vést vám svěřený stát až po smrt. Aby toho nebylo málo, přivedli autoři datadisk The Reaper’s Due zaměřující se právě na choroby, prohlubující jejich význam a celkově podtrhující historickou důležitost nemocí, zvláště moru, na středověký svět. 

Nemoci ve hrách - strategie a duševní poruchy
i Zdroj: Hrej.cz

Ani některé budovatelské strategie nám od chorob nedají odpočinout. I v uvolněném a přátelském Cities Skylines obyvatele postihují problémy plynoucí ze znečištěné vody a ovzduší. Na vhodných místech je i proto nutné stavět nemocniční zařízení. Hardcore strategie Banished je obecně známa svou nekompromisností a není vůbec těžké stát se zodpovědný za smrt celé vaší obce. Protože hlad a zima by prostě jako pádné důvody nestačily, nebozí vesničané musí také čelit chřipce a moru. A velmi obdobně to funguje v Life is Feudal: Forest Village. 

S HUMOREM

Od striktně negativních vlivů onemocnění si odpočinete v několika hrách, které k chorobám všeho druhu přistupují méně vážně. Ve hře Zoo Tycoon se musíte popasovat s problémem růžového slona. To vám tak jednou zrůžoví váš výstavní kus a… co s tím? Po pár kliknutích je problém vyřešen a vy se bizarní situaci jen zasmějete. V nemocničních manažerských hrách Theme Hospital a Two Point Hospital jste tradičně postaveni před úsměvné zdravotní obtíže typu vlasytidy způsobující růst vlasů po celém těle, infekčního smíchu, královského komplexu a nafouknuté hlavy. Občas přijde zelený pacient s mimozemskou DNA a jindy dorazí nebožák s 8 bitovým komplexem, jenž z pacienta udělá 8bitovou postavičku. 

Trvalo celá staletí, než bylo z duševních nemocí aspoň z části sejmuto stigma a odstraněny pověry o posednutí zlými duchy.

Zábavně pojaté zdravotní problémy jsou pěkně oddechové, ale co když se chceme vrátit o krok do reality? Naštěstí tu je tuzemský projekt Project Hospital s autentičtější správou nemocnice a léčbou skutečných nemocí jako cirhóza, hepatitida, pankreatitida, astma, diabetes nebo chřipka.

LEGRACE STRANOU

Trvalo celá staletí, než bylo z duševních nemocí aspoň z části sejmuto stigma a odstraněny pověry o posednutí zlými duchy. Jednou z nejčastějších duševních poruch je deprese projevující se smutkem, ztrátou chuti do života, únavou. Právě tomuto tématu se věnuje textovka Depression Quest americké programátorky Zoë Quinn. Pomocí textů a voleb se autorka snaží hráči přiblížit stav deprese a lidský život s touto poruchou. Hra je k dispozici na Steamu zcela zdarma, vyzkoušet si ji tedy můžete i vy.

Vývojáři z Ninja Theory se před pár lety spojili s charitativní organizací Wellcome Trust a z této spolupráce vzešla velmi populární Hellblade: Senua's Sacrifice. Ta se snaží hráčům přiblížit mysl člověka postiženého psychózou. Pro tuto duševní nemoc jsou charakteristické halucinace, kdy člověk slyší hlasy, dále pak paranoidní bludy s pocity, že je člověk sledován a pronásledován a typické jsou také změny emocí, někdy s tendencí k agresivitě. Jedním z cílů Hellblade je ukázat těžké břímě lidí s touto psychickou poruchou a podpořit empatii k těmto lidem. 

Adventura That Dragon, Cancer dovoluje hráči vstoupit do vzpomínek a pocitů rodičů malého chlapce, Joela Greena, a zachycuje jeho těžký boj s rakovinou, který skončil v roce 2014. Tíha rakoviny zasahuje každý rok miliony lidí na světě, je to těžká rána pro postiženého i jeho okolí a podobná situace se chápe jen těžko. Právě proto That Dragon, Cancer vznikl. Má být nejen vnitřním vyrovnáním s velkou ztrátou, ale taktéž otevřením dveří k pochopení pro ostatní. Atmosféra je budována rychlou změnou scén a grafických stylů. V jednu chvíli jste s Joelem v ordinaci a vidíte, jak podstupuje jedno z mnohých vyšetření, za okamžik jste jako neviditelný svědek v místnosti s Joelovými rodiči a slyšíte těžká slova o jeho nejisté budoucnosti. Cítíte pochyby, strach a smutek jeho rodičů. Byli to sami rodiče, Ryan a Amy Greenovi, kdo inicioval vývoj hry. V této souvislosti také později vyšel dokument “Thank You for Playing”. 

Upřímně, žádná hra ve mně nikdy nezanechala tak silný dojem jako That Dragon, Cancer.

VŠICHNI JSOU MRTVÍ, DEJVE

K příležitosti každé větší epidemie si masová neherní média pravidelně všímají zvýšeného zájmu o hru Plague Inc. od britského studia Ndemic Creations, původně pouze pro mobilní zařízení, později pod jménem Plague Inc. Evolved i pro PC. V souvislosti s epidemií eboly v Africe se média zabývala výrazným nárůstem počtu hráčů a nejinak tomu bylo během současné epidemie koronaviru. Do věci se dokonce vložily čínské úřady, které nechaly hru stáhnout z lokální distribuce. 

Nemoci ve hrách - strategie a duševní poruchy
i Zdroj: Hrej.cz

V Plague inc. máte jediný úkol - vypiplat si svou vlastní chorobu (virus, bakterii, parazita). Činíte tak investováním evolučních bodů, kterými ovlivňujete způsob šíření, základní symptomy a podobně. Rozšíření nemoci napomáhají především náhodně generované události typu festivalů, a mimořádně důležité mezinárodní lety. Skromným cílem je v tomto případě vyhladit celé lidstvo, jakmile dosáhnete tohoto bohulibého konce, vyhráli jste. Smyslem je, aby vámi hýčkané onemocnění nevzbudilo příliš pozornosti a mohlo se v klidu šířit světem. Pokud váš virus zabíjí pohledem a jakýkoliv nakažený vzbuzuje pozornost širého okolí, vědci celého světa se semknou a rychle začnou pracovat na léku, což je z vašeho pohledu mrzuté a velmi nežádoucí. 

Plague Inc. dokonce vzbudila pozornost epidemiologů a CDC, amerického úřadu pro kontrolu nemocí a prevenci. Hra jako taková sice nemůže sloužit k vytvoření použitelných modelů šíření nemoci (na což často upozorňují i sami autoři), často je však propagována jako edukativní pomůcka schopna poukázat na rizika epidemií a jejich možný pandemický rozměr. 

Dark Realm Studios nařkli vývojáře Plague Inc. z kopírování principů hratelnosti.

Současná situace kolem onemocnění Covid 19 také vzbudila zájem o starší flashovou hru Pandemic 2 (2008). Provozovatelé z Dark Realm Studios se v souvislosti s pandemií nechali slyšet, že považují svůj výtvor za důležitý edukativní prostředek a že přes stáří Pandemic 2 neplánují ukončení provozu. Hra je natolik podobná Plague Inc., že byla v minulosti předmětem sporu. Dark Realm Studios nařkli vývojáře Plague Inc. z kopírování principů hratelnosti. Spor byl ale nakonec zažehnán bez soudního řízení a vyrovnání Pandemic 2 si můžete i dnes zahrát na webu tvůrců nebo početné armádě databází flashových her.  

Viry, bakterie a plísně způsobující nespočet onemocnění prostupují celým našim světem. Jsou nejpočetnějšími formami života na naší planetě. Je přirozené, že jejich dopad na lidskou společnost je natolik silný a nechybí ani ve hrách. Nemoci jsou základem příběhů, formují herní světy, tvoří výzbroj čarodějů a nejrůznějších potvor, stojí proti nám jako hlavní nepřátelé i nás doprovází v úkolech. Kladou překážky do cesty a učí herní mechanismy. Jsou zdrojem zábavy, výzvou i poučením. 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama