nastava-soumrak-hernich-konzoli
Článek Nastává soumrak herních konzolí?

Nastává soumrak herních konzolí?

Jan Horčík

Jan Horčík

30. 3. 2009 22:00 112
Reklama

Michael Pachter je ve světě her dobře známé jméno. Působí jako analytik a výzkumník ve společnosti Wedbush Morgan Securities. Jeho slovo má u jedné části herních odborníků váhu, druzí naopak s oblibou říkají, že si svá "proroctví" cucá z prstu. "Myslím, že dnes vidíme poslední generaci herních konzolí," řekl doslova na aktuální konferenci. Budoucnost se podle něj skrývá ve standardizované platformě pro distribuci obsahu.

"Third-party vydavatelé nebudou podporovat PS4 ani Xbox 720," doplnil svá slova s tím, že i velcí vydavatelé mají dnes problém finančně utáhnout obrovsky nákladný vývoj pro současné konzole. Na konferenci vystoupili ještě další analytici. Colin Sebastian si například myslí, že herní svět přeci jen ještě jedna generace konzolí zasáhne. Pachter i Sebastian se však shodují, že Sony si s uvedením nové platformy počká déle než všichni ostatní.

Odhlédněme nyní od makroekonomických a politických otřesů, které zmítají světem. Včetně takových prognóz, že dříve, než by vůbec mohla nastoupit další generace konzolí, nastane nejspíš třetí světová válka. Zůstaňme v naší klidné a pohodlné hráčské bublině. Nikdo nedokáže předvídat budoucnost a i Pachter si je vědom, že jeho slova jsou pouze čiré spekulace. V herním světě se toho děje mnohem víc, než by jeden člověk vůbec mohl vědět či pojmout. Co ale můžeme udělat, je podívat se na současný stav a ve zkratce jej analyzovat.

Zcela jasným vítězem současné generace je Wii. Malá útlá krabička pro "nehráče", která prakticky nemá podporu 3rd party vývojářů. Nintendo pro ni všechny nejúspěšnější hry vyvíjí de facto samo a neuvěřitelně z toho všeho rejžuje. Hráčům to nevadí, rádi se nechají obrat i o poslední halíř, hlavně když budou mít tu "bílou" konzoli, co se u ní můžou hýbat. Nic na tom, že většinu času bude ležet ladem vedle televize.

Sony i Microsoft z povzdálí sledují co se to kolem nich děje a snaží se vytřískat, co můžou, ze současné situace. Líp to jde Microsoftu, na trhu byl se svou HD konzolí dřív a má lépe zmáknutou online službu. Široká podpora vydavatelů i vývojářů je dána kromě jiného snadno přístupným vývojářským prostředím. Původně byl Xbox 360 doménou především hardcore hráčů, po jasném úspěchu Wii se MS snaží přiblížit ji i příležitostnému publiku skrze větší možnosti přizpůsobitelnosti (nový dashboard a jeho avataři), nové casual hříčky a jiné typy ovladačů. A zlevňování - bohužel však zároveň spojené s osekáváním specifikací, jako je třeba absence HDD u nejlevnějšího modelu (což samozřejmě vadí vývojářům, protože nemohou počítat s jednotou platformy). Hardcore hráče se Microsoft snaží si držet - a získávat nové - za pomoci exkluzivních titulů.

O Sony a její PS3 spousta lidí prohlašuje, že souboj této generace prohrála, nebo alespoň zatím prohrává. PlayStation Network zdaleka není tak oblíbená (přitom je technicky srovnatelná) služba jako Xbox Live. PS Home je ještě daleko a je "takový divný". Vývoj pro PS3 může být pro začínající vývojáře technicky složitý. PS3 je nejdražší, i když možná už dnes se dočká zlevnění - Sony má ohlásit nějakou "velkou" věc. Stejně na ní ale Sony prodělává nebo minimálně nevydělává. Je to právě Sony, která má nejméně důvodů uvádět novou generaci konzole co nejrychleji.

O "konci konzolí" se mluvilo už dříve, např. kvůli Sega Channel. Službě představené v roce 1994 jako nadstavba pro Segu Genesis, která měla nabídnout online přístup ke hrám za paušální poplatek. Nikdy žádný konec nenastal. Otázka však zní s čím novým vlastně mohou výrobci v období následujících tří až čtyř let přijít? Asi nejjasnější odpověď zní "s novými způsoby ovládání". To je to, co stojí za úspěchem Nintenda, ale i Apple. Apple zároveň inspiruje prakticky všechny ICT firmy svým geniálním pojetím vývoje a online distribuce nových aplikací pro iPhone prostřednictvím App Store. Nintendo už údajně něco podobného chystá také pro Nintendo DSi. Pravda, odbočil jsem od domácích konzolí do oblasti handheldů, ale myšlenkové proudy prostě nezastavíte.

Takže co? Je tu ještě jeden aspekt, a to jsou komunity. Komunitní zkušenost a zábava, jakou nabízí např. LittleBigPlanet, případně Spore, jsou něčím, co v budoucnu bude čím dál tím oblíbenější. Komunita, to znamená vyměňování a sdílení, nejlépe nějakého obsahu. Dejte lidem možnost tvořit a svou tvorbu jednoduše sdílet a rázem je o čem se bavit. Právě tohle je jeden ze směrů, kterým by se konzole a jejich periferie mohly v budoucnosti ubírat. Už teď je jasné, že Microsoft nový Xbox chystá. Nintendo jistě připravuje HD verzi Wii. Sony nejspíš na PS4 také pracuje, ale chvátá pomaleji. Chytře si nechává čas a možnost flexibilně reagovat na to, co ukáže konkurence.

Současná generace HD konzolí, tj. PS3 a Xbox 360 - ten především, ještě nějaký ten pátek vydrží. Minimálně do (podle mystiků) přelomového roku 2012. HD televize pořád ještě nejsou tak rozšířené, jak by herní firmy chtěly, takže je nepravděpodobné, že by další generace měla využívat něco "za tím", ať už je to QuadHD, japonské 8K nebo třeba dokonce 3D zobrazení, které už ale některé nejnovější modely HDTV podporují. Hardware podle všeho nebude u budoucí generace zdaleka hrát takovou roli jakou zastával až doposud. Ostatně, podívejte se na zmíněnou Wii nebo iPhone.

O možném budoucím vývoji hodně napovídá nedávno představená služba OnLive. Hraní her na vzdáleném serveru vypadá naprosto ztřeštěně a málokdo věří, že firma bude úspěšná - páč to prostě bude lagovat. OK, je to možné. Jenže co když se vývojářům a technikům opravdu podařilo celý tenhle problém "nějak" vyřešit? Co když je budoucnost v malé krabičce za sto dolarů, kterou připojíte k libovolné TV, Macu nebo PC a zahrajete si kteroukoliv hru budete chtít, bez nutnosti investovat obrovské peníze do PC/konzole? Silná podpora OnLive od velkých vydavatelských firem nasvědčuje tomu, že tohle nebude tak úplně druhý Phantom.

Pro většinu PC a konzolových vrtalů je samozřejmě krásné snít o tom, jak obrovský budou mít nové generace konzolí nebo PCček výkon. Jenže my hráči tady přece nejsme od toho, aby nás zajímal výkon. Ten přenechme inženýrům. Nás zajímá, co se na tom bude dát hrát a jak zábavné a "odlišné" to bude - a to je přesně to, co by mělo zajímat ty, kteří se budou snažit prorazit. Ať už s novou generací konzolí nebo jakýmkoliv jiným zařízením. Xbox 360, PS3 a Wii určitě není poslední generace, kterou vidíme. Dost možná je to ale poslední generace konzolí, která se točila kolem toho kolik pixelů umí ten který kousek zobrazit.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama