Nadšenci si kokpit nekoupí, postaví ho
Pořídit si ke Gran Turismu 5 nebo aktuálnímu F1 2010 domácí závodní kokpit v ceně nového herního počítače je investice, která leckomu možná provrtává hlavu. Buď nejste tak bohatí, abyste si takovou věc mohli dovolit, anebo si až příliš hledíte hodnoty peněz a je vám líto vyhodit tisíce za cosi, co je sice zábavné, ale evidentně předražené.
Bez ohlednu na zájem majetnější části hráčstva je profi výroba kokpitů stále víceméně kusovou záležitostí a od toho se bohužel odvíjí i jejich ceny. Mainstreamový set včetně kvalitního volantu vás bez ohledu na výrobce či zemi původu vyjde na téměř dvacet tisíc korun, jak jste se mohli přesvědčit ve starším článku. Jenže vy přesto chcete kvalitně jezdit. Co s tím? Kokpit si vlastnoručně postavte!
Opravdu to jde, takže zatímco v jarním článku jsme se prohrabali závodním zbožím z obchodů, tentokrát si prohlédneme obýváková auta vyrobená ručně. Pro stavbu skeletu nemusíte být inženýr ani designér. Maximálně je vhodné rozumět si se svářečkou, anebo mít po ruce šikovného parťáka. Takového, který miluje hry a zároveň nemá problém vybavovat domov svými vlastními výtvory od police na kořenky až po zahradní skleník. Potřetí a naposled se tedy v Hrej.cz chytáme kolem ramen s herními geeky – fanoušky zažranými do svého životního koníčku. Dnes prolezeme jejich garáže. Právě přátelé herního motorismu jsou totiž schopni postavit kokpit i za zlomek ceny originálu.
BMW odpočívá v pokoji
Spíš než návody si prohlédneme některé zajímavé konstrukce a hned na začátku tu máme jednu skutečnou raritu. Umíte si představit funkční interiér bavoráku napojený na klasický počítač v obývacím pokoji? Jeden fanoušek do aut ano a svoji vizi realizoval. To máte tak - uvnitř moderních automobilů prošpikovaných elektronikou si řidič sám často připadá jako v počítačové hře. Pomáhá mu elektrický posilovač řízení, pádla pod volantem, bezlankový pedál plynu, idrive… Což ale obrátit logiku věci naruby. Palubovku ze skutečného auta lze s velkou dávkou umu opravdu naroubovat k domácímu videohernímu systému, tak aby se člověk cítil jako ve skutečném voze. Vypadá skoro neuvěřitelně, když vidíte kutila Jamese Crivellona, jak oživuje GT Legends otočením skutečného klíčku v zapalování a jak mu při zrychlování na palubovce v budících letí rafičky vzhůru… Jako herní základ posloužil kutilovi set od Logitechu, na který byla napojena tyč řízení z volantu od starého trojkového BMW E30. Přístrojový štít byl doplněn kompletní a také kompletně funkční palubovkou z téhož auta. Rádio hraje, řadička řadí, převod volantu odpovídá realitě. Tady slova nestačí, mrkněte se na video.
Rám z plastu
Základem pro stavbu kopie domácího kokpitu je kostra a sedadlo. Už výběrem konkrétního typu materiálu pro skelet zaškatulkujete celý projekt do jasné cenové relace.. Nejlevnější je výroba rámu z řezaných PVC trubek pospojovaných umělohmotnými klouby. Metr takové trubky u nás stojí pár desítek korun, záleží na průměru. Podle vzoru kutila Bena Frieda z Kalifornie zkoušelo z umělé hmoty stavět kokpit hned několik geeků. Na výsledek se můžete podívat do galerie. Podložku pod pedály a volant nejčastěji řešili lehkým dřevem, například smrkovým. Takový komplet je přišel v přepočtu na necelých tisíc korun.
Plastová kostra s dvěma prkénky je však sama o sobě k smíchu. Chybí volant. Jelikož máte skelet vlastní výroby, lze použít i obyčejný. V takovém případě ale čelní desku neprovrtávejte (po vzoru luxusních kokpitů). Jen minimum obyčejných volantů má totiž nějakou přípravu pro pevné šroubování do podložky. Co dál? Zbývá ještě sedačka. Kde ji sehnat? Vzhledem k tomu, že kokpit nepřenáší na hráče žádné fyzikální síly, netřeba plýtvat penězi na závodní kusy typu Recaro s výrazným bočním vedením a posloužit tak může jakékoliv křeslo z vyřazeného auta. Vaše kroky tedy mohou směřovat na vrakoviště. Jen pro ilustraci – zachovalé sedadlo z například z Fordu Focus můžete u nás objednávkou sehnat za tisíc korun, ale nakoupit se dá i mnohem levněji. Lepší je osobní návštěva jakéhokoliv motosmeťáku ve vašem okolí. A pakliže se nebojíte nakupovatrozměrné zboží z ciziny, portály jako Pep Boys, Auto Zone, či Discount Autoparts nabízejí solidní sedačky především z amerických vozů a to i pod sto dolarů za kus.
Kov, to je ten matroš
Domácí kokpit si můžete postavit za všeho všudy tři tisíce korun, v umělohmotném rámu ale musí křeslo samozřejmě sedět samostatně. Přímo se skeletem lze spojit sedačku pouze, pokud je kostra ze dřeva nebo z kovu. A právě v těchto materiálech se geekové umějí realizovat ve velkém. Koumák pod přezdívkou Vectorsolid odvedl mistrovskou práci právě s kovem. Jeho kokpit váží šedesát kilogramů, má sedadlo z Hondy Civic a než vznikl, uběhlo přibližně šedesát hodin práce a z peněženky vypadlo v přepočtu asi deset tisíc korun. Výsledek vidíte na snímku. Všimněte si především shora zavěšených pedálů a celkové robustnosti skeletu.
Jeho konstrukce byla originální již od počátku. Jiní řemeslníci ovšem pro kokpit rádi využívají základ z nějakého výrobku, který už nepotřebují, nebo co najdou na skládce. Kutil Dankenedi přestal sportovat na starém cyklotreanžéru a rozhodl se ho přeměnit právě pro motoristický účel. Rám dostal přídavná uchycení pro volant, pedály s sedadlo a kokpit byl na světě. Přestože nohy trenažéru nevypadají příliš bytelně, kokpit je prý při jízdě zcela stabilní.
Dívám se, dívám
Jak tedy může vypadat kokpit pro radost, už víme. Zamysleme se však nyní nad kvalitním závoděním z trochu jiné perspektivy. Ani domácí závodní interiér totiž zatím neřeší letitý problém ohledně vizuálního skloubení jezdeckého hardwaru se samotnou hrou. Snad žádný kokpit s výjimkou dodatečně montovaných exkluzivních doplňků (kupříkladu od japonského specialisty FrexGP) není dodáván s funkční palubní deskou, kterou hra musí na monitoru zobrazovat ať už HUDem nebo pohledem z interiéru. Bohužel, vývojáři zvyklí na klientelu s gamepady a klávesnicemi logicky si s něčím takovým hlavu moc nelámají. Ideálně byste za volantem měli na monitoru vnímat pouze část palubovky s ciferníky, čelní sklo a levý přední sloupek. Nakonec však zjistíte, že pohled z auta není ideální a zvolíte kameru z předního nárazníku. Proč? Správný interiérový pohled je v počítačové hře poměrně nepohodlný, protože jste kamerou fixováni ve stále stejné poloze. To je velký rozdíl oproti reálu, kdy ve voze nejenže periferně vnímáte okolí, ale můžete se hlavně volně rozhlížet a reagovat na dění na silnici. Jak tedy docílit opravdu pohodlného a reálného vnímání vnitřku auta v závodních hrách? Je to vůbec možné?
Představte si zařízení, jenž by veškeré neduhy současných řešení (omezený výhled vs. rozhlížení myší či tlačítky) najednou odbouralo. Místo mouselooku byste se v herním kokpitu mohli rozhlížet tak přirozeně, jak je to jen možné – svojí hlavou. Vlastně si takové zařízení představovat nemusíte, ono už totiž existuje a jmenuje se Track IR. Používají jej hráči závodních simulátorů jako je Live for Speed, Richard Burns rally, ale i námořníci v Ship Simulatoru či letci ve Wings of Prey. Dosud existuje přibližně stovka titulů podporujících tuto technologii. Je založená na jednoduchém principu: paprskek ze zdroje na hráčově čelepříjímá zařízení připevněné na monitoru.Za přibližně 150 dolarů může tenhle pomocník váš. Na videu si můžete prohlédnout užití volného rozhlížení v praxi u LFS. Dáte si říct?
Dvojité závodní téma si nekladlo za cíl přesvědčit vás k nákupu nebo stavbě kokpitu. Nečetli jste ani návody, ani záměrné reklamy placené zahraničními výrobci. Chtěli jsme vám spíše jen rozšířit obzory a inspirovat. Možnosti dnešní hardwarové výbavy jsou skutečně široké a právě luxusní závodění patří na samý vrchol toho, co dnes lze doma mít.