Metal Gear Solid – historie série, která předběhla dobu o celé generace
Seznam kapitol
Od prvního Metal Gearu až po otevřený svět Phantom Pain. Metal Gear Solid je série, která přepsala pravidla herního vyprávění a dodnes fascinuje svou vizí.
Dlouho předtím, než se Metal Gear Solid stal ikonou PlayStationu, existoval jeho předchůdce na japonském počítači MSX2. V roce 1987 dostal mladý designér Hideo Kojima za úkol vytvořit akční hru, ale technická omezení zařízení neumožňovala rychlou střílečku ani velké množství nepřátel. Právě tahle překážka se stala počátkem revoluce: Kojima se rozhodl zaměřit na napětí, vyhýbání a infiltraci. A svět poprvé poznal Solid Snakea.
První Metal Gear nabídl koncept, který byl na svou dobu prakticky nevídaný. Hráč se nestavěl do role neporazitelného hrdiny, ale operativce, který musí proklouznout nepřátelským územím, vyhýbat se hlídkám a rozumně nakládat se zdroji. Omezená technologie paradoxně pomohla vytvořit atmosféru, která byla tehdy skutečně jedinečná — jednoduchá, ale napínavá infiltraci pevnosti Outer Heaven, kde se ukrývala experimentální zbraň jménem Metal Gear.
Pokračování Metal Gear 2: Solid Snake z roku 1990 tuto filozofii rozvinulo a už tehdy položilo základy celé série. Nepřátelé reagovali na zvuky, sledovali hráčovy kroky, měli širší zorné pole a dokázali systematicky pátrat, pokud byli znepokojeni. Příběh byl vyprávěn pomocí řízených sekvencí a dialogů, které působily skoro filmově. Kojima začal experimentovat s motivy politických intrik, jaderné hrozby, manipulace médií a identitární krize vojáků — tématy, která se později stanou DNA celé série.
Na západě byly tyto 2D tituly dlouho přehlíženy, protože originální Metal Gear se tam rozšířil hlavně v nepřesné NES verzi a jeho skutečný význam docenili hráči až později díky kolekcím a re-release verzím. Teprve čas ukázal, jak důležité tyto hry byly. Připravily totiž půdu pro okamžik, který otřese celým herním světem — přechod do 3D a vznik Metal Gear Solid.