MARS Článek Mars

Mars

vaclavbednarhrej@seznam.cz

vaclavbednarhrej@seznam.cz

3. 5. 2009 22:19
Reklama

Planeta Mars lidstvo přímo fascinuje a snad nemá konkurenta, který by hrál hlavní roli v tolika románech, filmech a hrách. Stejnojmenná hra od nově založeného týmu Spiders pravidlo rudého vládce jen potvrzuje. Proč zase Mars? Vážně by se tahle hra nemohla odehrávat na nějaké z dalších vnitřních planet sluneční soustavy? No, vzhůru do planetária a podívejme se na to…

Merkur

Na prvním místě tady přes silné RPG prvky a příběhové zaměření stojí akční zážitek blízký mlátičce. Akce je vůbec slovo, při jehož vyslovení už se dnes spíš než Schwarzenegger nebo Van Damme vybaví joypad. I tentokrát se domýšlíme správně – primárním cílem jsou vedle PC konzole, konkrétně PlayStation 3 a z finančních důvodů dosud nepotvrzený Xbox 360 (vývojáři jsou zatím bez distributora). A tady má Merkur první velký problém. Protože když chcete akci, potřebujete taky protivníky. Živé protivníky.

Vývojáři slibují množství zajímavých nepřátel, jejichž rubání z pohledu třetí osoby v rámci dynamických soubojů má být nosnou stránkou hry. Všichni protivníci mohou být doraženi některou z efektních fatalit, akce má být svižná a atraktivní a většina soubojů poměrně krátká. Jenže teploty na povrchu Merkuru kolísají od mínus 180 až po plus 430 stupňů Celsia a rozdíly se mohou blížit k 700 stupňům. Nepřátelé jsou sice převážně všelijací mutanti, ale tohle by i na ně bylo příliš. I přes to, že se objeví také tradiční šampióni a bossové, které spíš než hrubá síla udolá taktika.

Povrch Merkuru navíc připomíná mrtvou a ne zrovna zajímavou měsíční krajinu. Ostatně náš Měsíc připomíná také velikostí, takže i takový Jupiterův měsíc Ganyméd či Saturnův Titan jsou o poznání větší. Je to tedy planeta malá, veskrze nudná a pro jakékoli akční souboje naprosto nevhodná. Ideální podmínky leda tak pro golfový simulátor.

Venuše

Jediná planeta pojmenovaná po ženě je v mnoha ohledech podobná Zemi a často se o ní mluví jako o jejím dvojčeti. Jenže z toho pro sebe v našem planetárním souboji nevytříská víc než trochu sympatií a symbolickou výhodu. Na začátku budou na výběr dvě předdefinované postavy, žena Pandora a muž Seth. Ty bohužel nelze nijak předem upravovat, pouze klasicky rozdělovat body do schopností během hraní. Seth coby elitní voják zastává povolání bojovníka, Pandora je technomancer a ovládá jakousi formu pokročilé magie, je to tedy v jádru klasická kouzelnice.

Omluvou za omezené možnosti výběru má být silný příběh ušitý postavám na míru, přičemž hra se bude za každou z nich poměrně výrazně lišit a děj se bude točit právě kolem minulosti a budoucnosti dané postavy. S Pandorou ovšem veškeré prvky feminismu končí a dál už to pro Venuši není zrovna příznivé. Nejdůležitější je totiž správně nastavená a vyvážená atmosféra, která je na druhé planetě sluneční soustavy až příliš dusná.

Tlak na povrchu je devadesátkrát větší než na Zemi, což u nás zažívá leda tak ponorka ve třech kilometrech pod hladinou moře. Jenže RPG s ponorkami, to tak nějak není ono. Také průměrná teplota je následkem skleníkového efektu v extrémně husté atmosféře hodně přes 400 stupňů Celsia, a to tam prosím nejezdí ani jeden Range Rover. Venuše je tak ještě teplejší než Merkur, i když je od Slunce více než dvakrát tak vzdálená. Ani tentokrát tedy nic pro nás.

Země

Nyní už je vám jistě jasné, že ani Země nebude ideálním místem pro Mars. Podle autorů je totiž poněkud okoukaná a oni chtějí nabídnout něco originálního, žádná známá prostředí nebo fantasy klišé (ze zdvořilosti nebudeme komentovat fakt, že tomu trochu odporuje funkční magie a vzhled některých monster). Louky, lesy a bílé pláže tak nahradí rudý písek, který přímo sugeruje rez z obřích těžebních strojů a chátrající kovové konstrukce.

Naše domovská planeta poslouží alespoň jako historická rekvizita. Děj se odehrává přibližně dvě století po kolonizaci rudé planety. Depresivní prostředí nehostinných kolonií na Marsu ale zjevně nestačilo, a tak navíc došlo k zatím neupřesněné katastrofě, které místní říkají Tumult. Navštívíme tak temný futuristický svět na pokraji apokalypsy, která ale nedokázala zničit veškerou civilizaci. Kromě přežití v extrémním prostředí se tedy budeme muset střetnout i s komplexním politickým systémem či místním náboženstvím. Staré přísloví nás učí, že sr…, ehm, špinit si vlastní hnízdo není nejlepší nápad, tak buďme rádi, že se apokalypsa alespoň pro jednou odehrává u sousedů.

Mars

Když už jsme tak kritizovali nehostinné podmínky ostatních planet (a to jsme se ještě nezmínili o úrovni některých pozemských hotelů), musíme pro férovost zmínit také vysokou míru radiace na Marsu. To může zdánlivě vypadat jako nevýhoda, tvůrcům ale hraje do karet a dokonce ji povýšili na jeden z hlavních mechanismů. Seth a Pandora mohou kromě zbraní, magie a speciálních útoků spoléhat i na trhliny v budovách, případně je sami vytvářet. Jde o to otevřít cestičku smrtícímu záření a pak ho využít v boji. Cílem tedy může být třeba vystavení protivníka nebezpečným paprskům, hledání bezpečných cest, odrážení záření pomocí zrcadel a podobně.

Jinak vládne na Marsu pohoda. Sluneční den je podobně dlouhý jako na Zemi a i teploty se drží v poměrně přijatelném rozpětí. Náš trapný Mount Everest hravě překoná nejvyšší známá hora sluneční soustavy – marťanská sopka Olympus Mons, která sahá 27 kilometrů nad okolní terén, a není tu nouze ani o krátery a obrovské kaňony. Navštívíme také ledová pole, obydlená města velkých korporací, podzemní lokace nebo ztroskotané kosmické lodě. Prostě ať si kdo chce co chce říká, Mars nabízí atmosféru, akci, zajímavá prostředí a s ohledem na expanzivní plány lidstva i uvěřitelnost.

A mimochodem, odpověď na otázku z prvního odstavce zní: Ano, opravdu je všechno tak samozřejmé a jednoznačné. Jenže tím bychom vás asi těžko nalákali ke čtení, že?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama