Hrej.cz Maquette Recenze

Maquette

jakub-stepanek
Jakub Štěpánek
11. 3. 2021 08:30 1 Sdílej:

Prvotina od studia Graceful Decay kombinuje hádanky s poutavým příběhem mladého páru.

Reklama
Reklama

Zdá se mi, že jsou first-person hádanky poslední dobou docela v kurzu. Dobrodružný The Witness, trochu šílené Superliminal nebo meditativní Manifold Garden, jen pár titulů, které mě zrovna nyní napadnou. K nim se nedávno zařadila Maquette, prvotina od studia Graceful Decay.

Novinka si prošla dlouhým vývojem, první námět se objevil už před deseti lety. V roce 2016 si zajímavého nápadu všimla společnost Annapurna Interactive, která se rozhodla, že autorům pomůže s vydáním hry. A tak ji tady máme, nápaditou hádanku s překvapivě silným důrazem na příběhovou část.

SVĚT PODLE M. C. ESCHERA

Řekl bych, že je žánr puzzle her pro autory velmi náročný. S inspirací nabranou v jiných titulech musí být velmi opatrní, hráči spíše očekávají něco nového, neokoukaného. Ústřední myšlenka Maquette je naštěstí poměrně neotřelá. Neříkám, že se v nějaké formě nikdy neobjevila, v pojetí Graceful Decay nicméně vyznívá vskutku originálně.

Dlouho jsem přemýšlel, co vše bych měl vlastně prozradit, jelikož objevování zdejších zákonitostí je součástí celého zážitku, popisu základních principů se ale zkrátka nemohu vyhnout. O co tedy jde? Po krátké procházce narazíte na rozměrné diorama, které je přesnou zmenšeninou okolního světa. Uvidíte zdejší budovy, stromy ale také interaktivní předměty důležité pro řešení hádanek. Model zároveň přímo zrcadlí dění v okolním světě.

Uvedu jeden příklad. Pokud na chodník v modelu postavíte dřevěnou krabici, dopadne i ve „skutečném“ světě, akorát v měřítku, které mu odpovídá. Tímto způsobem lze měnit velikost interaktivních předmětů. Třeba takový klíč se může rázem proměnit na provizorní most, přes něj se pak dostanete k těžko přístupným místům.

Nápaditý mechanismus je zároveň velmi jednoduchý na pochopení. Ostřílené puzzle přeborníky zdejší hádanky zřejmě tolik nepotrápí, přiznám se ale, že se našla místa, kde jsem dlouho tápal nad správným řešením. Autoři čerpají také z tvorby výtvarníka M. C. Eschera, který ve svých obrazech často znázorňoval paradoxy spojené s perspektivou. Že vám ty schody nepasují? A jste si jisti, že je máte natočené na tu správnou stranu?

Autorský tým pochází ze San Franciska, dává tedy smysl, že do města volnomyšlenkářů zasadili i příběh Kenzie a Michaela.

Hlavolamy jsou z větší části intuitivní, i tak se ale najdou pasáže, které se mi zdály zbytečně překombinované. Řekl bych, že hra exceluje především v první části. Jak se příběh posouvá dále, snaží se autoři vymýšlet nové využití základního mechanismu, dojde dokonce na pasáže, v nichž musíte vyřešit úkol v šibeničním časovém limitu. Maquette není dlouhá hra, i tak si myslím, že by klidně mohla být i kratší, protože je v závěrečné fázi zbytečně natahována.

TROCHA TÉ ROMANTIKY

Maquette nicméně nevyniká pouze na poli hádanek. Hra totiž přináší také perfektní příběh o vztahu mladého páru. Hlavními postavami jsou Kenzie a Michael, hipsteři žijící v San Francisku. Hra otevírá dveře do jejich vztahu. Zjistíte, jak se poznali, kdy si poprvé vyznali lásku a budete svědky nádherných momentů jejich společného života. Jak už možná sami tušíte, přijde i méně šťastné období, což k životu zkrátka patří.

O dabing se postarali herci Bryce Howard (Jurassic World, The Help, Twilight Saga) a Seth Gabel (Fringe, Salem). Jejich výkony jsou naprosto fenomenální! Rozhovory působí velmi autenticky, ve vztahu je parádní dynamika, herci skvěle podali i vypjaté momenty, například hádky. Je zkrátka znát, že jde o profesionály. Dovedu si představit, že by dialogy skvěle posloužily jako základ pro audioknihu, rozhlasovou hru. Maquette obsazením zkušených herců hodně získává, postarali se totiž o perfektní přidanou hodnotu.

Vše skvěle funguje i ve spojení s jednoduchou, ale líbivou grafikou. V ní se odráží aktuální nálada ústřední dvojice. Začátek vztahu ilustrují saturované barvy, které s příchodem problémů ve vztahu vyblednou, v těch nejhorších momentech dostávají prostor především odstíny šedé.

Autorský tým pochází ze San Franciska, dává tedy smysl, že do města volnomyšlenkářů zasadili i příběh Kenzie a Michaela. Ve hře je tedy otisknuta typická architektura. Zatímco dialogy jsou doplněny o minimalistické animace, další útržky ze života jsou řešeny prostřednictvím textů, které se objevují třeba na zdech okolních domů. Texty jsou sice kraťoučké, klidně ale mohly být namluvené, což by hře dodalo ještě více šťávy.

NA MILIMETR PŘESNĚ

Ve hře se samozřejmě najdou i nějaké ty nedostatky. Během courání rekurzivním světem jsem se občas zasekl o některé předměty, jindy se zase splašila kamera. Občas bylo těžké odhadnou správnou vzdálenost při manipulaci s předměty. Hra vám totiž nijak nepomáhá, takže pokud objekt umístíte byť jen o milimetr vedle, máte smůlu. Právě milimetry vás následně dělí od pokoření dané překážky, což je občas trochu frustrující.

Hudba pochází od umělců z nezávislé scény, což se ke hře skvěle hodí. Vybrané písničky výborně vystihují aktuální náladu, některé už jsem si přidal do vlastního playlistu.

Uvítal bych také, kdybych měl více možností při pohybu. Ne snad, že bych potřeboval double jump (i když ten by se také občas hodil), ale někdy bych rád trochu popoběhnul. Na jistá místa se totiž pravidelně vracíte, už vás zde nic nepřekvapí, takže není potřeba ztrácet čas vycházkovým tempem.

Na některých místech hra obsahuje loadingy, na konzoli PlayStation 5 jde však o velmi krátkou záležitost. Těžko si ale dokážu vysvětlit frame dropy, občas mě nemile překvapily krátké záškuby. Naštěstí nejde o nic dramatického.

KVALITNÍ MAKETA

Novinka vyšla na PC a na konzolích PlayStation 4 a PlayStation 5. Majitelé konzolí nové generace si ji nyní mohou vyzvednou v rámci nabídky PlayStation Plus. S předplatným se navíc pojí možnost využít integrované nápovědy, což se v případě Maquette náramně hodí.

Zapomenout nesmím ani na perfektní soundtrack. Hudba pochází od umělců z nezávislé scény, což se ke hře výborně hodí. Vybrané písničky parádně vystihují aktuální náladu, některé už jsem si přidal do vlastního playlistu.

Maquette matadory tohoto žánru příliš nepotrápí, což může být vnímáno jako podstatné mínus. Oceňuji ale, že se autorům podařilo do hry naroubovat zajímavé komorní drama, které v podání profesionálních herců vyznívá skvěle. Právě na příběh se klade minimálně stejný důraz, jako na řešení hádanek, což v tomto žánru nebývá zvykem.

Maquette
PlayStation icon PlayStation 5
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 4

Verdikt

Maquette potěší neotřelým nápadem, který autoři kombinují s perfektním příběhem ze života mladého páru. Dabing profesionálních herců pak hře dodává ten správný šmrnc.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz