Hrej.cz Článek

Jan Podlipský: Létání v simulátoru může být víc než kolem komína

david-plechacek
David Plecháček
18. 6. 2020 13:00 6 Sdílej:
Reklama
Reklama

Do stojatých vod leteckých simulátorů hodlá vstoupit staronový hráč. Microsoft nový Flight Simulator stále piluje, aby jej mohl v dohledné době vydat na PC a zřejmě i Xboxu Series X. Komunita pilotů má ale z jeho příchodu obavy. Skutečně půjde o simulátor? A půjde vůbec FS2020 použít i pro létání v projektech, které simulují reálný letecký provoz? O světě, o němž možná někteří hráči nemají ani ponětí, jsme se bavili s Janem Podlipským, vášnivým virtuálním pilotem, dřívějším členem vedení tuzemské pobočky jedné profesionální online sítě, která simuluje skutečný letecký provoz, a aktuálním spoluautorem modelu Letiště Václava Havla. 

Hrej.cz: Při jaké rychlosti vzlétne plně naložený Boeing 737?

Jan Podlipský: Plně naložený Boeing 737... samozřejmě záleží na dalších okolnostech, ale řekl bych, že se rychlost bude pohybovat někde mezi 140 a 160 uzly.

To je v přepočtu na kilometry?

V přepočtu na kilometry by to mělo být zhruba – já se tedy radši podívám, protože my vůbec kilometry nepoužíváme – zhruba 250 až 300 km/h.

Taková otázka zřejmě člověka, který je členem komunity herních pilotů, dřívějšího člena vedení IVAO nebo autora modelu letiště, zaskočit nemůže, že?

Tohle je spíše taková, možná trochu zvláštní výraz, profesní deformace, protože kompletní letectví funguje hlavně v Evropě a Americe ve stopách a uzlech. To znamená, že kilometry v hodině nebo metry pro nás nejsou relevantní informace.

Jak se člověk vlastně vydá na podobnou dráhu? Jak ses k létání sám dostal?

Na IVAO nebo obecně v té virtuální komunitě se to dělí tak na dvě poloviny; na lidi, kteří k tomu přišli svou vášní k letectví, nebo na ty, kteří k tomu přišli vášní k videohrám. Já jsem ta druhá varianta, to znamená, že jsem jako náctiletý hodně hrál, samozřejmě všechny klasiky, a jednou jsem narazil na krabici Microsoft Flight Simulator X. Řekl jsem si: „Pojďme to zkusit.“ A tak jsem to zkusil. Hodina dala hodinu a začalo mě to bavit, a následkem toho jsem začal zjišťovat víc o tom, jak se má s letadlem létat, jaké jsou postupy a tak dále.

Táhne to i mladší hráče? Dá se to nějakým způsobem takhle zobecnit? Asi každý má nějakou představu o, řekněme, dospělých mužích po třicítce, kteří přijdou z práce, mají simulátory jako koníček a jdou si ve své volné chvilce zajezdit s kamionem nebo letadlem.

Řekl bych, že to táhne převážně mladší. Ta éra, kdy přišli dospělí lidé a řekli si, že začnou létat ve Flight Simulatoru, trochu odchází. Teď hlavně přitahujeme mladší hráče, ty, co si zkusí Euro Truck Simulator, Train Simulator, a pak narazí na Flight Simulator.

Flight Simulator X už používá naprosté minimum lidí, ale i u nás v komunitě i tací stále jsou. Nejpoužívanější jsou X-Plane 11 a Prepar3D v4.

I přestože těch her tolik není? Taková informace mě upřímně překvapila, protože si říkám, že nový Flight Simulator je teprve na cestě, a já sám, kdybych do něčeho naskakoval, asi žádnou hezkou, sexy alternativu nenajdu, a nevěděl bych, co si mám vůbec zahrát. Proto bych čekal, že spousta mladších naskočí až s novou hrou.

Je to zvláštní, ale obecně co se týče mladého obecenstva, nebo mladých hráčů, jich právě poměrně vysoké číslo tíhne k simulátorům. Já si myslím, že největší podíl na tom mají youtubeří. Simulátorový sektor, zejména Flight Simulator, není sice na české scéně tak bohatý – přestože youtuberů několik je – ale i tak mladí jednoduše vidí youtubera jak letí s letadlem, třeba komunikuje s řízením letového provozu právě na IVAO, začne je to zajímat a rozhodnou se to zkusit taky.

Kde je ta hranice, kdy se člověk odtrhne od svého singleplayerového zážitku a zatouží po tom mnohem hlubším role-playi?

Myslím, že role-play je přesně adekvátní výraz. Ale je to těžké říct. Já si myslím, že to pramení z toho, kdy chce člověk hrát obecně nějaký multiplayer. Nainstaluje si strategii, hraje singleplayerovou kampaň a najednou se podívá, že má i multiplayer. Stejné to je i v létání, člověk zkrátka zatouží letět třeba se svým kamarádem, nebo letět s někým dalším. Někam.

Nepotřebuje k tomu víc znalostí, dovedností, zkušeností? My se k IVAO ještě dostaneme, takže si povíme, co je a co obnáší, ale upřímně bych měl na rozdíl od jiných her z takového zážitku strach, protože bych sotva něčím vzlétnul, natož abych řešil komunikaci s řízením letového provozu.

A právě díky tomu, minimálně co se týče Microsoft Fligh Simulatoru X, existuje více levelů multiplayeru. Myslím, že level je to nejvýstižnější označení. Microsoft Flight Simulator X je dnes už pravěká platforma, ale pořád se najdou hráči, kteří ji používají. A ten má přímo integrovaný klasický multiplayer. Jeden člověk založí server, ostatní se připojí a společně létají kolem komína. A pak už následují takové mezistupně, sítě, kde už se vidí úplně všichni na styl klasických MMO, ale ještě se v nich neklade důraz na letecké předpisy nebo bezpečnost, a až poté jsou profesionální sítě, kde se musí létat podle předpisů. Takže ono to je rozfázované, každý si najde to své a může se po těchto úrovních přesouvat.

Microsoft Fligh Simulator X je už letitý, jeho první verze vyšla v roce 2006, ale co je vlastně nyní nejhranější simulátor? Stále „X“, v novější Steam edici, nebo jde o sérii X-Plane nebo další hry?

Flight Simulator X už používá naprosté minimum lidí, ale i u nás v komunitě i tací stále jsou. Nejpoužívanější jsou X-Plane 11 a Prepar3D v4.

To slyším prvně...

On je to takový hrozně zvláštní simulátor. Jde o simulátor, který vyvíjí firma Lockheed Martin, která se samozřejmě zabývá letectvím fyzicky. Řekl bych, že je to taková jejich bokovka. Primárně slouží pro výcvik armády, možná nějaké fyzické komerční simulátory, ale právě svými možnostmi přilákal i ohromné kvantum lidí, kteří si létají jen tak doma. Takovou zvláštností je, že co se týče přímo Prepar3D v4, tak dokonce neexistuje licence pro čistě osobní užití, existuje jen tzv. akademická pro studenty létání.

Takže když si budu chtít tento simulátor koupit, tak musím někam na jejich stránky a zaplatit licenci pro studenta?

V podstatě ano, takže všichni, kteří si jen tak létají doma, porušují de facto licenční podmínky. Nicméně Lockheed Martin řekl, že to nikdy kontrolovat nebude a že ho to nebude zajímat. Oni by prakticky šli proti sobě, protože si troufnu říct, že jej doma mají tisíce až desetitisíce uživatelů.

Hraje nějakou roli kde, nebo na čem člověk létá? Je vůbec důležité, co člověk má?

V případě sítí IVAO a VATSIM je to jedno, protože oba simulátory jsou podporované. Ten multiplayer zde funguje na trochu jiném principu, takže v zásadě je jedno, jaký simulátor máš. Existuje klient jak pro X-Plane, tak pro Prepar3D, a stejně všichni uvidí všechny, čili já když bych byl v Prepar3D, tak bych viděl i člověka, co letí na X-Plane.

O zkratce IVAO se nezmiňujeme poprvé. Pojďme si říct, co to vlastně je?

IVAO je zkratka pro International Virtual Aviation Organization, a je to profesionální online síť, kde se klade důraz na to, aby všichni členové, když letí, dodržovali letecké předpisy. Nejedná se čistě jen o multiplayer, kdy jeden pilot vidí druhého pilota, ale celé to má i druhou stránku, kdy člověk může působit jako řídící letového provozu, a to znamená, že opravdu sedí u radaru a instruuje ty, kteří letí v simulátoru.

Zjednodušeně řečeno to znamená, že je tam člověk, který říká: „Letíš proti nějakému letadlu, změň letovou hladinu.“

Přesně tak. Piloti se vzájemně vidí, takže pokud by tuto změnu neprovedli, tak by skutečně došlo ke srážce a dvě letadla by skončila v sobě.

To všechno přestože je IVAO nezávislé na hrách a podporuje ty nejznámější a největší simulátory a de facto je tak míchá dohromady...

Ano. Je úplně irelevantní, v jakém simulátoru člověk letí. Je vytvořený klient jak pro X-Plane, tak pro Prepar3D, a obojí poté posílá data na servery IVAO, tudíž já uvidím úplně všechny, jak x-planeisty, tak preparisty. Obojí dohromady.

Kdy tato myšlenka vznikla? Obecně, kdy vzniklo IVAO? A ve kterých hrách se létalo?

Asi vás to překvapí, ale IVAO tady v jisté podobě bylo už v roce 1997. Tehdy se tato síť jmenovala SATCO, a tehdy se používaly první verze Flight Simulatoru 95.

Dá se říct, že tohle byla hra, která byla v tomto smyslu průkopníkem?

V tomto smyslu určitě, protože pokud mne paměť nešálí, tak žádné předchozí verze Flight Simulatoru tuto možnost neumožňovaly.

Kolik zemí, respektive jaký prostor, IVAO pokrývá?

No... skoro bych řekl, že je jednodušší vyjmenovat, které země nepokrývá. Na IVAO to funguje tak, že ten svůj vlastní kus světa si spravuje každá zem sama. Španělsko má svou divizi, Česko má svou divizi, USA má svou divizi, a tak dále. Těch zemí, kde vysloveně IVAO nepůsobí, bude hrstka. Samozřejmě Severní Korea (smích), pak bych tipoval nějaké asijské země, ale i tam jsme poměrně dost rozsáhlí, možná něco málo z Jižní Ameriky, ale těch zemí je skutečně málo.

Pokud tedy člověk přeletí hranice, tak se spojí s jinou centrálou?

Pokud zkrátka letíš do Španělska, tak tě skutečně budou řídit Španělé, pokud poletíš do Francie, tak tě budou řídit Francouzi.

Jak tento provoz, jak na straně pilotů, tak leteckých dispečerů, ve skutečnosti probíhá? Obojí je úplně jiná disciplína, ale i tak. Začněme pilotem. Ten se jen někam registruje, a pak jen řekne, kam letí, a letí?

Přesně tak. Pilot se jednoduše zaregistruje na webu IVAO, stáhne si pilotního klienta, a už může letět. Je to trošičku složitější v tom, že se musí dodržovat reálné předpisy, a pokud pilot nedodržuje reálné předpisy, tak je mu, řekněme, doporučeno, aby se danou problematiku doučil. Od toho jsou místní divize, které poskytují mimo jiné podporu, to znamená tréninkovou podporu, pořádání akcí, obecné PR, udržování aktuálních dat a informací na webových stránkách, a tak dále. Pokud člověk přijde na IVAO a neví, co má dělat, tak je tu od toho ta divize, která pomůže doporučit, na co se podívat nebo zkrátka poradí.

A co letový dispečink? To je druhá strana projektu, ale tam je to zřejmě složitější. Ten provoz probíhá jak? Přijdu z práce a řeknu si: „Je šest hodin, mám dvě hodinky čas, jdu dělat letového dispečera?“

Tam to tak jednoduché není. Člověk musí podstoupit výcvik, nebo minimálně ověření, že má znalosti dostatečné pro to, aby mohl na této konkrétní pozici fungovat. To právě opět probíhá skrz další z divizí. Dostaví se trenér, ten buďto řekne: „V pořádku, můžeš řídit, kdykoliv chceš,“ nebo naopak tomu dotyčnému poskytne výcvik. Taková zajímavost a něco, čím se snažíme dost chlubit, je to, že když si poslechnete frekvenci řízení letového provozu na VATSIMu nebo IVAO, tak byste mezi ní a reálem neměli poznat rozdíl.

Možná už jsi v podstatě na tu otázku odpověděl, ale může to někoho připravit na reálnou profesi? Je to nějaká forma průpravy? A možná ještě jinak: Když bych létal v nějakém takovém projektu a komunikoval s věží, nebo naopak v té virtuální věži byl, můžu se poté reálně přihlásit o práci?

Ano, stoprocentně. Pro pilota i řídícího letového provozu je to ohromná průprava, protože daná divize by měla – v našem případě to tak máme – mít nějaké napojení na reálné letectví. U nás přímo máme dva řídící letového provozu, kteří dohlíží na to, aby to, co učíme, bylo správně podle skutečných postupů. Takže pokud se to správně naučíš, tak máš ohromnou výhodu. Co jsem slyšel obecně, tak i skuteční piloti, když vyjdou ze školy, tak mají strašný problém začít mluvit na frekvenci s řídícím. A třeba na IVAO je to perfektní, že se může osmělit a rozmluvit.

Většinou se na síť připojují hráči, kteří jsou alespoň trochu schopní jakž takž letět s letadlem. Nemusí nutně postupovat podle platných postupů, ale umí vzlétnout a letět z bodu A do bodu B.

Jakože se stydí?

Ano. Je to tak i na IVAO, nováček, tak z 80 procent teenager, má často ostych mluvit s řídícím.

V čem to spočívá? Letí a nehlásí se, dispečer ho vidí a vyzve ho k přihlášení?

Z laiků musíme informace často tahat, často až z chlupaté deky, ale stává se to už na zemi, kdy má začít let, připojí se nováček a dvacet minut čeká, než se ozve. Stojí, čeká a snaží se nějak osmělit. Už jsme se takto setkal s mnoha případy, kdy se lidi na totálním začátku styděli promluvit s řídícímu. Panuje tam takový respekt.

Je to tedy něco, co využívají opravdu i odborníci na nějakej trénink nebo přípravu, když se chtějí něčím stát?

Vysloveně takhle cílené to není, a přestože používat IVAO jako přípravu na reálné létání je určitě možné, nepamatuji si nikoho, kdo by do české divize přišel pouze s tímto cílem.

Není to škoda? Nenabízí se taková propojenost s průmyslem jako takovým?

Je to škoda. Dokonce tady jisté pokusy byly, konkrétně se jednalo o Vysokou školu báňskou v Ostravě, tam tuším byl přímo obor Dopravní pilot a krátce se navázala spolupráce. Daní studenti se přímo připojili na IVAO a měli možnost se procvičovat, zejména tedy v té pilotní stránce.

Trochu jsme odběhli od letových dispečerů. Samozřejmě musí být připravení, ale jak reálně provoz funguje? Ten, kdo chce, se zapíše do nějaké tabulky a vzniká tak, řekněme, rozvrh směn?

Nene, takhle to nefunguje. Nejsou žádné „směny“. Opravdu to funguje tak, že když má člověk čas, tak se může připojit a řídit po dobu, jakou sám chce. Není to tak, že tam vždy musí někdo sedět. Na síti jsou v uvozovkách předepsané postupy, jak se chovat, když někde řídící není.

To mě nenapadlo, že taková varianta může nastat. Jak to poté probíhá? Letíš v nějaké konkrétní hladině, aby ses s někým nepotkal?

Pokud někde není řídící, tak to funguje tak, že je delegovaná jednoduše řečeno frekvence, kde spolu mohou piloti komunikovat. Konkrétně v tom směru, že pilot napíše, co aktuálně dělá, takže například: „Přistávám v Praze, jsem na té a té příletové trati, ta a ta letová hladina, klesám,“ no a to znamená, že pokud někdo také letí do Prahy, tak se podle toho zařídí, třeba zpomalí.

Popisuješ to jako projekt, který mi připadá hodně závislý na zodpovědnosti hráčů. Nachází se v komunitě i tací, kteří provoz schválně kazí? Co se s nimi poté reálně děje, dostávají bany?

V zásadě. Pokud se najde někdo, kdo úmyslně kazí – a je potřeba rozlišovat, kdo se připojí na síť s úmyslem dělat bordel, anebo když se připojí a jen nemá znalosti a dopustí se neúmyslného přešlapu – tak na síti jsou připojení supervizoři, nejčastěji někdo z vedení, a ti situaci řeší. Pilot i řídící má možnost hlásit delikventa, ten je kontaktován, a pokud s ním není rozumná řeč, bude odpojen ze sítě.

Tohle mě upřímně zajímá, protože si nedovedu představit, že bych se sám sebral a šel, přihlásil se, přičemž bych sotva vzlétnul. Jsou přesto tací, kteří tohle udělají, a pak se například ptají věže, jak zasunout podvozek?

Většinou se na síť připojují hráči, kteří jsou alespoň trochu schopní jakž takž letět s letadlem. Nemusí nutně postupovat podle platných postupů, ale umí vzlétnout a letět z bodu A do bodu B. Většinou, když už tam nějaký nováček je, tak neví, jak komunikovat, neví jak odeslat letový plán, než že by nevěděl, jak dostat letadlo do vzduchu.

Kolik času mu může dispečer věnovat? Je tam prostor, aby někomu řekl: „Když chceš komunikovat s věží, udělej tohle,“ nebo: „Když chceš letět tam, udělej zase tohle?“ Předpokládám, že v provozu tolik času nemá. Přeci jen, dispečerů zřejmě nebude tolik, aby stačili něco takového pokrývat.

Na síti oproti realitě zas tak intenzivní provoz není. Když je nějaká akce, tak může být, ale není to vyloženě standard, že by se člověk připojil a z provozu potil krev. Prostor pilota opravit tam je, i vysvětlit mu to, ale nemá čas věnovat mu hodinu v kuse a říkat krok za krokem, co má dělat. Je tam určitá mez. Pak se to řeší tím, že je nováček instruován, ať si kontaktuje výcvikové oddělení dané divize, a nebo jednoduše se mu doporučí, koho kontaktovat.

Jaký ten provoz reálně je, dá se to nějak zprůměrovat?

To záleží. Na IVAO jsou vytíženější letiště a ta méně vytížená, ta nejvytíženější je Frankfurt, Amsterdam, ty opravdu velké, známé huby v Evropě. Co se týče Prahy, tak bych řekl, že ten provoz je tak 15 procent skutečného provozu v reálu.

To není úplně málo...

Takhle to možná může vyznít, ale jak se to rozfázuje na celý den, tak bych řekl, že jen zřídka kdy je takový provoz, že by se nějaké lety musely nechat vyčkávat. To spíš na těch akcích, když už .

Řekni nám o nich klidně víc. To jsou nějaké organizované lety, nebo něco takového?

V podstatě ano. Pořádají se eventy fly-in, kdy se člověk má sebrat a odkudkoliv má doletět na dané letiště v daný časový úsek (ať se sejde na letišti co nejvíc hráčů v jeden moment), případně letecké mosty, kdy se vyberou dvě letiště a pendluje se mezi nimi.

Kolik letišť IVAO pokrývá? Předpokládám, že každý simulátor je v tomto smyslu jiný, ta mapa, kterou si já představuji, ale naopak musí být detailní. Zároveň si dokážu představit, že do konceptu hází vidle nový Fligh Simulator, který by měl mít 40 tisíc letišť?

Principiálně podporuje IVAO úplně všechna letiště na světě. Co se týče České republiky, tak podporujeme i ty úplně nejmenší aerokluby. Samotné simulátory mají nějaká letiště v sobě, ale paradoxně nejsou úplně aktuální, v některých případech chybí pojezdové dráhy, v některých i dráhy vzletové a přistávací... Zde hraje roli komunita nebo placené add-ony, kdy si hráč může stáhnout nebo koupit přímo ručně udělanou scenérii, a pak letiště skutečně vypadají jako ve skutečnosti. Nicméně v těch hrách v 95 procentech případů vypadají v základu jinak.

Opět, jak potom postupovat? Dispečer mi řekne: „Přistaň na dráhu 24R,“ ale já mu řeknu, že tady taková není.

No, to už je pak problém. Dalo by se říct, že... nejsem si jistý, jestli to je v pravidlech a myslím, že ne, ale je minimálně nepsané pravidlo mít aktuální scenérii daného letiště. Ony existují jak placené, tak i free, takže bych si skoro dovolil tvrdit, že neexistuje výmluva je nemít.

V tomto směru mě napadá další věc. Jak řeší program jiná měřítka her?

Tak to není, všechny hry mají úplně stejné měřítko. Jak X-Plane 11, tak Prepar3D, dokonce i FS2020, je to vždy 1:1. Ale to platilo vždy u všech simulátorů. Pokud se rozhodneš letět někam na Kanáry, tak skutečně poletíš nějakých pět až šest hodin.

Jak ses dostal do vedení tuzemské pobočky IVAO?

Řekl bych praxí. Já už jsem na IVAO opravdu hodně dlouho. Myslím, že jsem se registroval v roce 2011, no a ti zkušenější, kteří prokáží, že jsou schopní, se dostanou do vedení poměrně rychle. Nejedná se o zaměstnanecký poměr, je to čistě komunitní práce, takže členové vedení tu práci dělají zadarmo, čistě pro komunitu.

Kolik je alternativ, je více projektů jako IVAO? A v čem se liší? Není pak komunita až moc roztříštěná?

(smích) Roztříštěná právě že je. Přímá konkurence je již zmíněná síť VATSIM. Sahá to dost do historie, protože jak jsem na začátku zmiňoval síť SATCO, tak část této sítě se odtrhla a založila IVAO, a ze SATCO se stal VATSIM. Oba projekty jsou takto přímo konkurenční sítě, které mají různé výhody a nevýhody.

Měli bychom to nějak více rozebrat? Jsou jednotlivé rozdíly pro hráče, který si nějakou síť vybírá, důležité?

Záleží na osobním názoru. Řekl bych, že jak IVAO, tak VATSIM mají své plusy, ale ani jedny nejsou tak jednoznačné na to, abych řekl, že je lepší to nebo to. Je to na osobní preferenci. Co se týče právě toho, že je komunita roztříštěná, tak je to bohužel způsobené i tím, že na nejvyšší úrovni vedení se IVAO a VATSIM nemusí. Paradoxně ale máme výborné vztahy s českou divizí VATSIMu.

Která síť je větší?

To se dost mění, osobně bych si troufl říct, že je zatím stále větší IVAO. Ale ono to opravdu strašně záleží. Nedá se říct, že by byla jedna masivně větší jak druhá. Je to tak nastejno.

Ale principiálně jsou úplně stejné...

No, v úplně nejobecnějším principu ano, ale pak má třeba VATSIM trochu lepší software, podporuje simulaci VHF frekvence, kdežto IVAO funguje přes jednoduchý Team Speak, ale zase třeba IVAO má lepší pokrytí řídícími. Principiálně je to ale stejné, ale samozřejmě jsou tu i výhody i nevýhody.

Mluvil jsi opakovaně o tréninku, divize trénují nováčky... To jsou služby, která je zadarmo?

Ano, v zásadě jsou zadarmo. Samozřejmě se snažíme klást co největší důraz na samostudium, takže zejména dáváme tipy na to, na co se podívat, případně sami poskytneme nějaké materiály, ale prakticky poskytujeme i výcvik, takže si s tebou sedne instruktor a poradí ti.

Když se bavíme o tom, že je tato komunita docela bohatá, respektive tohle nejsou vyloženě standardní nadstavby videoher a je to poměrně specifický svět, proč je tak málo leteckých simulátorů?

Zajímavá otázka. Těžko říct, asi bychom se museli zeptat přímo vývojářů. Obecně bych si troufl tvrdit, že on, byť se to úplně nezdá, je ten trh s leteckými simulátory relativně malý. Pokud bych to měl srovnat s obecným gaming trhem, tak bych řekl, že jde o nepatrný zlomek. Dokážu si představit, že spousta velkých studií si jednoduše řekne, že se jim vyvíjet něco takového úplně nevyplatí. To bych tady možná trošičku rozvedl; udělat letecký simulátor skutečně tak, aby byl kvalitní, není úplně sranda. Skoro bych si troufl tvrdit, že se to rovná vývoji AAA hry, a když si člověk vezme, pro jak relativně malou komunitu to dělá, tak jednoduše řekne, že se mu to nevyplatí. A to paradoxně platí i o letadlech do leteckého simulátoru, protože ty základní letadla, které v základním simulátoru jsou, jsou taková obecná, nejsou úplně realistická, nebo jsou poměrně dost zjednodušená, takže pokud si člověk chce zaletět s Boeingem 737, který má ty systémy jako v reálu, třeba na 95 procent, tak si musí koupit zase přídavek. A samozřejmě vývoj tohoto přídavku, jelikož letadlo je strašně komplexní systém, může trvat dva až tři roky, protože na tom dělá poměrně malý tým. Ten trh je v tomto strašně specifický.

Změní hraní obecně nový Flight Simulator? Já upřímně myslel, že v tomto smyslu bude hrát roli právě velikost světa, měřítko, ale ty už vlastně říkáš, že takhle to mají všechny hry. Je tedy FS, kromě grafického zpracování, něčím revoluční a změní a trh?

No to je právě hodně těžká otázka. My se na něj samozřejmě všichni těšíme, ale u těch, kteří mají zkušenosti se simulátory, panuje i lehká obava až skepse. Máme primární strach a) z toho, aby byl simulátor cílený jako simulátor a ne jako taková glorifikovaná arkáda. Třeba se letadla budou chovat tak, jak mají. Poslední informace se skutečně jeví tak, že to skutečně bude simulátor s velkým S. Jinak je ale problém v tom, že aktuální letecké simulátory jsou strašně technicky zaostalé. X-Plane 11 teď udělala ohromný pokrok, Prepar se k tomu taktéž poměrně blíží, ale jsou stále protkané obrovskými problémy. A vzhledem k tomu, že nový simulátor zaštiťuje Microsoft, on ho tedy vyvíjí studio Asobo, ale pořád je pod ním podepsaný Microsoft, tak máme obavu, aby b) byl natolik kvalitní jako simulátory, které aktuálně jsou. Samozřejmě PR je jedna věc, ale realita může být jiná.

Jenom otevřenost Flight Simulatoru X dala příležitost k tomu, aby u nás byl vůbec použitelný. Když Microsoft nebyl schopný vytvořit realistické letadlo, tak přišel někdo jiný a člověk si ho může koupit.

Nebylo by ale tak trochu dobře, aby FS2020 cílil i na ostatní hráče? Vždyť projektům, o kterých jsme se tu bavili, je přeci jedno, jestli létáš na joysticku, nebo na gamepadu a vlastně ti to stačí.

No, pro běžné hráče to asi bude dobře. Já se k tomu teď stavím spíše z pohledu toho v uvozovkách profesionálního simmera, a pro nás to úplně dobře není, protože ten simulátor musí splňovat nějaké konkrétní požadavky a možnosti, aby byl pro nás vůbec použitelný.

A tím je?

Tak třeba letový model by měl být realistický. Samozřejmě pro spoustu lidí to překážkou nebude, ale pro mě je třeba důležité, aby se to letadlo chovalo alespoň zhruba nějak, jak se chová v reálu. Co je ale nejdůležitější je, aby byl simulátor otevřený dalším vývojářům, aby pro to byli schopní dělat produkty, takže aby měl smysluplné SDK, a tak podobně.

Chápu, že v tom by byl problém, ale v tom první úplně nevidím, proč by se nedal v IVAO použít.

Je potřeba, aby byl otevřeným realistickým přídavkům, ať jde o letiště a zejména letadla. Co se týče třeba Microsoft Flight Simulatoru X, tak ten sám o sobě je vlastně pro létaní na IVAO nepoužitelný. Minimálně na přístrojové létání s velkými letadly typu Boeing 737, protože tato letadla navigaci, která se teď v reálu používá, vůbec neumí. Jenom ta otevřenost Flight Simulatoru X dala příležitost k tomu, aby u nás byl vůbec použitelný. Když Microsoft nebyl schopný vytvořit realistické letadlo, tak přišel někdo jiný a člověk si ho může koupit.

Snaží se IVAO a další projekty nějakým způsobem spolupracovat i s vývojáři, aby na to byla hra už připravená? Dokážu si představit, že přesně to je jeden z bodů, na kterém by měly mít obě strany zájem.

Docela se snaží, a dokonce bych právě teď řekl, že je pomyslná štafeta u IVAO, protože je spousta letadel připravená na hlubší integraci se sítí, ale ta síť jako taková na to není připravená. Já si to vysvětluju tím, že jde o neziskovou společnost, v zásadě všichni od A až do Z to dělají v rámci volného času a v rámci svých možností, takže nějaký softwarový vývoj autorům trvá. Dokonce do posledního roku až dvou na tom bylo IVAO po softwarové stránce tragicky.

Možná hloupá otázka, ale vzhledem k tomu, že jste všichni takoví nadšenci, tak předpokládám, že za tohle byste byli všichni ochotní i zaplatit. Proč se jedná o neziskovou společnost? Je tam vůbec možnost nějakého příspěvku?

Je tam možnost dobrovolného příspěvku, jednoduše příspěvku, který nenabídne žádné zvýhodnění. Ale já si osobně myslím, a mluví ze mě to, že jsem na IVAO hodně dlouhou dobu, že problém je v nejvyšším vedení, než že by vysloveně nebyly finance.

To chápu, na druhou stranu jde o službu, která nemá takové obdoby a nějaké členství by jistě v nějaké podobě utáhla. Nebo minimálně tak to na mě zvenčí působí.

Asi by to možné bylo, ale IVAO si hodně zakládá na tom, že jeho služby jsou zadarmo a nečiní žádnou snahu něco takového zavést. Oni si jednoduše zakládají na tom, že je to free.

Je do budoucna směr, jakým se bude tento trh měnit? Nebo do doby, dokud bude letecká doprava stejná, tak není co měnit a přidávat?

Co měnit a co přidávat je vždycky, teď se zdá, že se rýsuje nová virtuální síť, která by měla konkurovat. Jmenuje se POSCON, Positive Control Network. I ohledně této sítě je trošičku skepse, protože zatím máme jen málo informací, aktuálně máme na straně IVAO a VATSIM strach, že to bude spíše arkádové létání. Že se tam nebude hrát na nějaké reálné postupy, že půjde spíš o skupinové létání kolem komína, jak říkáme my. Na druhou stranu je jeho výhodou fakt, že jde o novou síť, a tak si slibujeme, že bude minimálně na technicky velmi vysoké úrovni, protože částečně VATSIM a rozhodně IVAO jsou po technologické stránce totální fosílie.

Aktuálně pracuješ v XHT Labs, ve firmě, která dělá přesný sken Letiště Václava Havla. Souvisí to nějakým způsobem s tím, o čem jsme se bavili, respektive využívají vaší práce i další hry nebo projekty? Nebo k čemu všemu se modely reálně používají?

Reálně naší práce využívá jen Microsoft Flight Simulator X a zmíněný Prepar3D. Co se týče scenérie pro X-Plane, tak aktuálně se na ní snažíme pracovat, ale situace se mění řekl bych měsíc od měsíce. Ale mimo tyto simulátory nemá naše práce nějaké zásadní využití.

Ani třeba v simulátorech – trenažérech?

Pokud se bavíme o komerčních simulátorech, ne o profesních, na kterých probíhá výcvik pilotů v CATC (Czech Aviation Training Centre, pozn. redakce), tak minimálně běžné komerční simulátory, kde si člověk může zplatit třeba půl hodinu létání, tak většinou fungují na těchto dvou simulátorech. Minimálně dva, o kterých v Praze vím, využívají Prepar3D a využívají naší scenerii. Většina z nich tak funguje na zaběhlých hrách, ale nemůžu mluvit za profesní, kariérní, když to tak řeknu.

Je vůbec nějaká šance, že by se Microsoft, pokud udělá vše dobře a budeme hovořit o simulaci-simulaci, dostal i do tohoto, třeba i profesního, prostředí?

Za předpokladu, že Microsoft udělá všechno správně, jakože úplně všechno, tak si to určitě představit dokážu. Zatím to tak směřuje, otázka je, jaká bude realita.

Není to tedy cesta, kudy se vydat, když je ten trh tak omezený, a jak nahradit nedostatek hráčů?

Stoprocentně. Pokud opravdu bude simulátor schopný hlubšího použití, tak stoprocentně.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz