jak-se-nam-libilo-na-e3
Článek Jak se nám líbilo na E3?

Jak se nám líbilo na E3?

Redakce Hrej.cz

Redakce Hrej.cz

3
Reklama

Včera večer dorazil do naší e-mailové stránky e-mail s dotazníkem na téma „jak se nám líbilo na nedávno skončivší E3“. Odpověděli jsme, odeslali jsme formulář, ale pak nás napadlo – proč vlastně naše odpovědi tajit? Proč se s nimi nepodělit i tady na Hrej a shrnout tak letošní E3 z pohledu přímých účastníků?

1. Zkuste ve škále od jedné do pěti vyjádřit, jak byla vaše účast na E3 Summitu užitečná z hlediska vašeho pracovního zaměření?

1 (velmi užitečná)
2
3 (průměrně užitečná)
4
5 (neužitečná)

Martin (3): Užitečná určitě byla, už jen díky množství her, které jsem měl možnost vidět poprvé na vlastní oči. Nicméně čekal jsem trochu více, hlavně co se týče bezprostředních dojmů z hraní – v případě většiny největších hitů byla možnost absolvovat pouze neinteraktivní prezentaci s vývojáři. Takže shrnuto: více hratelných ukázek a byl bych spokojen.

Farid (2): Bylo snadné navázat kontakty, které mohou být v budoucnosti ku prospěchu tvorby herních časopisů. Přímo na místě bylo možné velmi bezprostředně získat jasnou představu o nejnovějších trendech, které hýbou světem videoher. Většina vystavovatelů upřímně vyjadřovala svoje názory na show, hry i přímou konkurenci.

2. Jak cenná byla vaše účast na Summitu přímo pro vás osobně?

1 (velmi cenná)
2
3 (průměrně cenná)
4
5 (bezcenná)

Martin (2): Být přímo v centru dění je vždycky cenné. Na internetu se sice člověk dozví vše podstatné i z domova, ale setkání s důležitými lidmi a příležitost „dát o sobě vědět“ je nezastupitelná. Letošní E3 byla v tomto směru lepší než loňský ročník, přínos kontaktů, které jsme zde navázaly by mohl být velmi pozitivní jak pro Level, tak pro Hrej.

Farid (1): Jakožto ten, kdo každodenně sleduje dění kolem videoher s obrovským zájmem, bylo pro mě nesmírně zábavné a zajímavé být na místě, kde toto dění vzniká. Poprvé jsem měl možnost se osobně zúčastnit konferencí všech tří držitelů platforem a během pouhých 24 hodin porovnat jejich odlišné přístupy k věci.

3. Jak moc byste se chtěli zúčastnit Summitu v příštím roce?

1 (rozhodně pojedu)
2
3 (zvažuji účast)
4
5 (rozhodně nepojedu)

Martin (1): Určitě bych chtěl, zejména pokud se povede vychytat nedostatky. Teprve příští rok ale budeme moci pořádně těžit z toho, že máme zkušenost s novým konceptem výstavy, a že ony tři vyhrazené dny dokážeme využít maximálně efektivně.

Farid (2): Samozřejmě mě to láká, ale je s tím spojeno tolik nevděčných pracovních povinností a nepříjemností (zejména se zdlouhavou dopravou), že tak trochu váhám, zda si nedat zase jeden rok pauzu.

4. Byli na Summitu přítomni lidé, se kterými jste chtěli mluvit nejvíc?

Ano
Ne

Martin (částečně): Nedokáži jednoznačně odpovědět. Většina významných osobností herní scény na E3 sice byla, dostat se k nim bylo ale velmi těžké. A když už se to povedlo, dostalo se nám víceméně jen prázdných a naučených frází jako opsaných z tiskových zpráv. Chyběla navíc celá řada zajímavých lidí z menších firem, což je věc, která letošní akci oproti loňsku trochu ochudila.

Farid (ano): Ano, ale to neznamená, že jsem se k nim vždy dokázal dostat. Bude-li příští rok E3 probíhat podle stejného vzoru, myslím že bych byl mnohem úspěšnější. Moje letošní zkušenost je taková, že nemá moc smysl si domlouvat „na slepo“ schůzky s vystavovateli přes české zástupce firem a mít pak téměř plný kalendář bez možnosti improvizace. Mnohem snadnější a efektivnější by bylo na místě posoudit ty nejzajímavější témata a tvořit si plán podle situace.

5. Myslíte, že Summit plní unikátní roli v rámci dění v interaktivním zábavním průmyslu nebo vidíte i jiné akce, které plní podobnou roli?

Plní unikátní roli
Jiné akce plní stejnou roli

Martin (jiné akce...): Jako prostor pro oznámení novinek od first party firem bude E3 i nadále nezastupitelná, jinak se ale obávám, že mnoho menších společností začne soustředit svá důležitá oznámení na lipskou Games Convention, případně na své vlastní akce. E3 sice bude i nadále poměrně unikátní, ale už nebude jediná – myslím že již letošní GC to částečně naznačí.

Farid (plní unikátní roli): I když je jasné, že kvantum novinek a vystavovatelů bylo letos ve srovnání s předchozími lety omezenější, stále E3 vysoce převyšuje co do důležitosti jakoukoli jinou akci. Pouze Tokyo Game Show může generovat srovnatelné množství nových informací, je však zaměřeno na specifický trh a formáty japonského původu. Lipská Games Convention nemá vzhledem k zaměření a termínu šanci E3 jakkoli konkurovat.

6. Vyberte z následujících možností město, ve kterém byste si přáli vidět E3 v příštím roce?

San Francisco
Los Angeles
Laguna Beach
Santa Monica
San Diego

Martin (San Francisco): Zatímco LA je příliš rozsáhlé, ve Vegas je moc velké vedro a Santa Monica je víceméně turistickou destinací, Frisco by mohlo být to pravé. Nicméně více než na městě záleží na konkrétních prostorech, kde se bude akce odehrávat. Vybírat by se mělo hlavně podle nich.

Farid (San Francisco): Nebyl jsem tam a město provází zdaleka nejlepší pověst ze všech na západním pobřeží USA. Navíc je domovem řady významných amerických médií, pro které by to bylo určitě vítané usnadnění.

7. Preferovali byste, aby se Summit v příštím roce opět odehrával v několika hotelích nebo spíše ve velké výstavní hale?

Ve více hotelích
Ve velké hale

Martin (více hotelů): Jsem jednoznačně pro hotely, v tomto se letošní koncept osvědčil. Až na jednu výjimku byly hotely velmi blízko od sebe a přecházení mi nečinilo nejmenší potíže – člověk se alespoň dostal trochu na vzduch. Navíc připočtěte příjemné, takřka familiérní prostředí a dostatek prostoru pro všechny.

Farid (nevím): Na jednu stranu je prostředí hotelu nesrovnatelně příjemnější a klidnější. Předváděčky v pokojích byly rozhodně užitečnější než ty, které jsem dříve absolvoval ve výstavních kójích. Na druhou stranu je tu otázka neustálých přesunů z jednoho hotelu do druhého, které je namáhavé, časově náročné a drahé (taxi, parkovné). Ideální by zřejmě byl kompromis – jeden gigantický hotel pro všechny. Takové mají ale jenom v Las Vegas...

8. V jakém z následujících termínů by se podle vás měl Summit konat v příštím roce?

V květnu
V červnu
V červenci
V srpnu

Martin (květen): Hlasuji pro návrat ke starému termínu. Květen je ideální termín pro načasování velkých oznámení a výstava díky tomu získává na atraktivnosti a užitečnosti. Co se týče nářků firem nad nutností přípravy speciální buildů, příliš nevěřím tomu, že právě to byl hlavní důvod posunutí termínu. Po dobu deseti let byl květen v pořádku, proč by měl začít vadit zrovna nyní?

Farid (červen): Navrhuji kompromis. Na květen si vystavovatelé stěžovali – pro preview hratelné buildy to bylo příliš brzy a způsobovalo jim to bolení hlavy. Letošní červenec byl z tohoto hlediska asi ideální, ale představuje jednu velkou nevýhodu – téměř všechny vánoční hry jsou již oznámeny. V důsledku je výstava chudší na vzrušující novinky (viz konference Microsoftu).

9. Pokud jste navštívili Barker Hangar, jak užitečné bylo podle vás to, co jste tam viděli?

1 (velmi užitečné)
2
3 (průměrně užitečné)
4
5 (neužitečné)

Martin (2): Zatímco v hotelích probíhaly spíše prezentace, v hangáru byla možnost vyzkoušet si celou řadu her v relativním klidu (tzn. hluk, ale málo lidí). Takže v tomto směru jsem byl celkem spokojen. Snad jen lokalita byla zvolena trochu nešťastně a problém byl také v tom, že mnoho firem nevzalo svou prezentaci v hangáru dostatečně vážně a prezentovalo zde spíše menší tituly.

Farid (2): Bylo to jistě užitečné, protože některé firmy vystavovaly některé hry pouze zde. Jen zde byly například k vidění Crysis, Burnout Paradise nebo Mercenaries 2. Pokud by však EA a ostatní firmy přesunuly všechny svoje hry do hotelů, bez hangáru bych se klidně obešel.

10. Pokud jste se zúčastnili tiskových konferencí v hotelu Fairmont, jak moc užitečné vám připadaly?

1 (velmi užitečné)
2
3 (průměrně užitečné)
4
5 (neužitečné)

Martin (4): Přítomný jsem byl jen na té první (Electronic Arts), později jsem pak viděl záznam z konference Activisionu. Obé mi připadalo určené víceméně neherním novinářům, kteří potřebovali rychlé shrnutí toho, co jednotlivé firmy nabízejí. Takže upřímně – žádný zázrak – v tomto směru bych do příště uvítal změnu, ať už ve formátu, tak v termínu těchto konferencí.

Farid (2): Bylo to dobré shrnutí plánu jednotlivých vydavatelů. Neměly takový glanc jako tiskovky držitelů formátů, ale užitečné určitě byly. Škoda jen, že probíhaly ve stejný čas jako samotná výstava. Bylo proto velmi obtížné je skloubit s časovým rozvrhem.

-Martin Bach, Farid Starman


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama